Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:28:36 GMT

گروه ۲۰، عربستان را وادار به توقف نقض حقوق بشر کند

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۹۳۸۰

گروه ۲۰، عربستان را وادار به توقف نقض حقوق بشر کند

به گزارش ایرنا، دیده بان حقوق بشر با صدور بیانه ای که امروز (چهارشنبه) در رسانه های عربی نیز منتشر شده،  اعلام کرد که کشورهای عضو گروه ۲۰ ( G۲۰)  قبل از برگزاری اجلاس رهبران این گروه باید رژیم عربستان را تحت فشار قرار دهند تا همه کسانی که به طور غیرقانونی بازداشت کرده را آزاد کند و پاسخگوی اقدام‌های گذشته خود برای نقض حقوق بشر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این دیده بان حقوق بشری در ماه ژوئیه و آگوست در نامه‌ای به رهبران دولت‌های گروه ۲۰ از آن‌ها خواسته بود تا درباره حقوق بشر در عربستان سعودی شفاف صحبت کنند.  

به رغم حمله مداوم دولت عربستان به آزادی‌های اساسی از جمله حبس و آزار و اذیت مخالفان و فعالان حقوق بشر و حمله غیرقانونی به غیرنظامیان یمن و بی‌ارزش قلمداد کردن درخواست های بین‌المللی برای پاسخگویی درباره قتل فجیع «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد عربستانی به دست عوامل سعودی در کنسولگری این رژیم در استانبول، کشورهای عضو گروه ۲۰ ریاست این گروه را برای سال ۲۰۲۰ به عربستان اعطا کردند!.  

  «مایکل پیج» معاون مدیر خاورمیانه دیده بان حقوق بشر «هیومن رایتس وچ»، گفت: گروه بیست (G۲۰) در حال اعطای جایگاه بین‌المللی ناعادلانه به دولت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان است و این گروه به جای ابراز نگرانی از تخلفات شدید عربستان و با وجود افزایش قابل توجه سرکوب [مخالفان] از سال ۲۰۱۷، زمینه‌ای را برای تلاش تبلیغاتی دولت عربستان به منظور اصلاح چهره و تقویت جایگاه خود در سطح بین‌الملل فراهم کند.  

دو سالی که از قتل وحشیانه «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستان به دست ماموران این کشور در اکتبر ۲۰۱۸ می‌گذرد، برخی از مقامات عالی رتبه مرتبط با این جنایت به طور تشریفاتی محاکمه شده‌اند و از آن زمان، عربستان در یک استراتژی آگاهانه میلیاردها دلار برای میزبانی رویدادهای مهم تفریحی، فرهنگی و ورزشی بزرگ به منظور تغییر چهره این کشور ناقض حقوق بشر هزینه کرده است.  

کشورهای گروه ۲۰ باید با درخواست از عربستان برای انجام اقدامات زیر از کمک به عربستان برای نقض حقوق بشر و کمک به این کشور برای منحرف کردن توجه فکار عمومی نسبت به حقوق بشر نقض شده توسط مقامات این کشور جلوگیری کنند.  

۱-  آزادی بدون قید و شرط تمامی فعالان حقوق بشر دستگیر شده در عربستان با اتهامات مبهم به دلیل فعالیت از جمله تماس با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، شورای حقوق بشر سازمان ملل و رسانه‌های بین المللی؛ در بین آن‌ها فعالان برجسته حقوق زنان از جمله «لجین الهذلول»، «نسیمة السادة»، «سمر بدوی»، «نوف عبد العزیز» و همچنین مردان فعالان حقوق بشر از جمله «صلاح حیدر»، «ولید أبو الخیر»، «عصام کوشک» و «رائف بدوی» حضور دارند.  

۲-  اجازه دادن به گروه متخصصان برجسته سازمان ملل در امور یمن برای دسترسی آسان به مقر ائتلاف و واحدهای هدف قرار گرفته و نظارت بر ریاض و تیم مشترک ارزیابی حوادث و وزارت دفاع سعودی به منظور انجام ماموریت خود و همچنین تسهیل ورود آن‌ها به یمن.   

۳ - اجازه دادن به یک کمیسیون مستقل بین المللی برای تحقیق درباره قتل جمال خاشقچی و بررسی تمامی اسناد دادگاه از محاکمه (تشریفاتی) کسانی که مسئول این جنایت هستند (این محاکمه در ماه سپتامبر پایان یافت). 

معاون مدیر خاورمیانه دیده بان حقوق بشر «هیومن رایتس واچ» همچنین گفته که کشورهای گروه ۲۰ می‌توانند تغییراتی ایجاد کنند و نقش مهمی در ترغیب عربستان برای توقف نقض حقوق بشر در این کشور داشته باشند.  

 ۶۵ نماینده اروپا  در بیستم مهر امسال با ارائه طرحی خواستار آن شدند که اتحادیه اروپا نمایندگان خود در اجلاس گروه ۲۰ که قرار است در ریاض برگزار شود را کاهش دهد و این به نسبت شدیدترین پیام سیاسی است که از سوی این نمایندگان اروپایی به عربستان سعودی ارسال شده است.

نشست سران گروه ۲۰ قرار است در تاریخ ۲۱ و ۲۲ نوامبر بصورت ویدئو کنفرانس به میزبانی عربستان سعودی برگزار شود و این کشور اولین کشور عربی است که این اجلاس را میزبانی می‌کند.  

چهره عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور پس از تجاوز به یمن و قتل فجیع «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد به دست ماموران دولتی عربستان لکه دار شده و مقامات عربستان سعی می کنند با استفاده از میزبانی از رویدادهای بین المللی از جمله اجلاس گروه ۲۰، چهره منفور این کشور را در سطح جهان و افکار عمومی تا حدودی صیقل دهند.  

برچسب‌ها اتحادیه اروپا آسیای غربی عربستان سعودی محمد بن ‌سلمان گروه ۲۰ سازمان‌های مدافع حقوق بشر ریاض حقوق بشر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا آسیای غربی عربستان سعودی محمد بن سلمان گروه ۲۰ سازمان های مدافع حقوق بشر ریاض حقوق بشر اتحادیه اروپا آسیای غربی عربستان سعودی محمد بن سلمان گروه ۲۰ سازمان های مدافع حقوق بشر ریاض حقوق بشر اخبار کنکور دیده بان حقوق بشر بین المللی عربستان سعودی نقض حقوق بشر جمال خاشقچی گروه ۲۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۹۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی

همایون سامه یح، با بیان اینکه بی‌توجهی به مشکلات پرستاران سلامت کشور را به مخاطره می‌اندازد، گفت: طی چهار سال گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندین مرتبه جلسات مختلفی با مسئولان مربوطه در خصوص وضعیت معیشت پرستاران و مهاجرت آن ها برگزار کرد تا بتواند این مسئله را ریشه‌ای پیگیری کند.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس یازدهم با انتقاد از تورم حاکم در جامعه، ادامه داد: امروز تنها پرستاران و کادر درمانی گلایه مند وضعیت نامناسب حقوقی خود نیستند، شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که کارمندان، کارگران و سایر گروه‌های شغلی دیگر از کوچک شدن سفره‌های خود ناراضی هستند، امیدواریم تیم اقتصادی دولت اقدامی عاجلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشند تا حقوق دریافتی عموم جامعه کفاف مخارج زندگی آن ها را بدهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: زمانی که حقوق کارمند یا کارگری ۱۰ میلیون تومان است و از این مبلغ حدود ۹ میلیون آن برای اجاره بهای منزل استیجاری پرداخت می‌کند، چاره‌ای جز انتخاب شغل دوم و سوم و حتی تخلف را ندارد، همه این گزینه‌ها منجر به ایجاد مشکلات متعدد در طولانی مدت خواهد شد.

نجف آبادی با ابزار امیدواری برای برداشته شدن تحریم‌ها خارجی بر علیه ملت ایران که معیشت آنان را تحت تأثیر قرار داده، گفت: بهترین راهکار کاهش مشکلات معیشتی گروه‌های مختلف شغلی افزایش درآمد، رشد صادرات، ورود ارز و رشد نقدینگی است که می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات عنوان شده را هم پوشانی کند.

نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: بر اساس نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی به خدمات بهداشتی و درمانی به خصوص پرستاری، منجر به مهاجرت و یا پذیرش پرستاران ما می‌شود که آنان با مهاجرت می‌توانند امکانات و درآمد بسیار بهتری برای خود رقم بزنند.

وی در خصوص تحلیل کمبود پرستار با توجه به روند فعلی در کشور، گفت: در واقع ما چندین مرتبه به سازمان نظام پرستاری مراجعه کرده و در مورد کمبود پرستار نسبت نیاز کشور و سوءاستفاده از پرستاران در بخش خصوصی به دلیل پایین بودن حقوق آن ها تذکر داده‌ایم؛ امروز کادر درمان در بخش دولتی و خصوصی تحت فشار هستند.

این نماینده مجلس با انتقاد از افزایش پرستاران بیکار در جامعه، یادآور شد: متأسفانه دولت با مشکل تأمین بودجه برای حقوق پرستاران مواجه است و طبیعتأ زمانی که در بخش دولتی پرستاران ما با این مشکلات مواجه هستند در بخش خصوصی نیز از آنان سوءاستفاده می‌شود.

وی با تاکید بر نبود بودجه برای افزایش حقوق پرستاران، اظهار داشت: دولت، مجلس و نظام پرستاری بر این عقیده هستند که باید حقوق پرستاران افزایش یابد اما زمانی که توان دولت در این حد است چه انتظاری می‌توان داشت.

نجف آبادی در پایان با بیان اینکه مشکلات پرستاران منجر به دلسردی آنان می‌شود و سیستم درمانی کشور را دچار مخاطره می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران که شرایط مهاجرت دارند استعفا داده و اقدام به خروج از کشور می‌کنند، اما برخی دیگر که شرایط و توان مهاجرت ندارند و به دلایل مختلف از جمله وابستگی به خانواده، عشق به وطن و یا نداشتن مشکلات مالی در کشور ماندگار می‌شوند، اما چنین شرایطی دلسردی و بی‌انگیزگی را برای آنان رقم می‌زند، بی تردید بی توجهی به مشکلات کادر درمان به ویژه پرستاران منجر به ایجاد مخاطراتی برای سیستم درمانی کشور خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • مجامع بین‌المللی برای توقف سرکوب دانشجویان آمریکایی ورود کنند
  • چند درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می شود؟ | بیشترین جهش بودجه ای در این وزارتخانه
  • کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی
  • آموزش نیرو‌های واکنش سریع در عربستان/ خارطوم اعتراض کرد
  • توقف نمایندگان مازندران در لیگ فوتسال کشور
  • ریاض و جاکارتا از اتحادیه اروپا می‌خواهند دارایی‌های روسیه را مصادره نکند
  • استقبال حماس از تعلیق مبادلات تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی
  • این زن بخاطر نوع لباسش به ۱۱سال زندان محکوم شد
  • عربستان یک فعال زن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد / اتهامات: انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاه‌ها در فضای مجازی
  • بوی شورش از درون جشنواره کن ۲۰۲۴ می‌آید/کارکنان در طلب حقوق بیشتر