Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق و پیامدهای منفی آن در سطوح مختلف برای مردم این کشور، از عواملی است که در هفته‌های اخیر توجه محافل مردمی و سیاسی عراق را به انتخابات آمریکا معطوف کرد.

با روشن شدن نتایج انتخابات و پیروزی بایدن نامزد حزب «دمکرات»، این پرسش در محافل داخلی عراق مطرح شده که آیا اساسا تغییر رئیس جمهوری آمریکا تاثیری بر سیاست کاخ سفید در قبال این کشور ایجاد خواهد کرد یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در همین راستا، تعدادی از نمایندگان عراق درصدد پاسخ به این سوال برآمده و دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند.

«خالد الجشمعی» نماینده فراکسیون «عراقیون» در پارلمان عراق تاکید کرد: لازم است که صرف نظر از اینکه چه کسی در آمریکا روی کار می‌آید، در جستجوی منافع ملی عراق بود.

وی گفت: ما به عنوان ملت عراق و مسئولان عراقی باید به دنبال منافع خودمان خواه در قبال آمریکا یا کشورهای همجوار یا هر کشور دیگری در جهان باشیم و بر این اساس حرکت کنیم.

این نماینده پارلمان عراق افزود: برای ما مهم نیست که «دونالد ترامپ» یا بایدن در کاخ سفید باشد، زیرا سیاست آمریکا با نهادگرایی خود شناخته می‌شود و در صورت پیروزی این یا آن، سیاست آنها در کل تفاوت زیادی نمی‌کند.

«محمد البلداوی» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق نیز به نوبه خود گفت: سیاست خارجی ما باید با همگان متوازن باشد و همراه با حفظ استقلال، تصمیم‌گیری باید مستقل و عدم دنباله‌روی از کشوری خاص باشد.

وی از همه جریان‌های سیاسی عراق خواست تا پیوند دادن کشور با سیاست آمریکا و دولت جدید در کاخ سفید را رد کرده و نپذیرند.

البلداوی خاطرنشان کرد: هر رئیس جمهوری که در آمریکا باشد، برای فشار بر کشورهای خارومیانه و از جمله عراق تلاش می‌کند تا آنها را با سیاست واشنگتن پیوند دهد. این همان راهبرد ثابت آمریکایی‌ها است که از نظر ما قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: سیاست آمریکا مشابه است؛ حتی اگر در شیوه اجرا فرق کند. به آن اندازه که احترام به مصوبه پارلمان عراق درخصوص لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورمان مهم است، شکست ترامپ و پیروزی بایدن مهم نیست. این همان چیزی است که دولت عراق براساس شروطی که جریان‌های سیاسی در زمان رای اعتماد دادن به آن تعیین کردند، باید آن محقق کند.

«شیرکو میرویس» رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز معتقد است که نتایج انتخابات آمریکا سیاست واشنگتن در قبال عراق را در آینده نزدیک یا دور تغییر نخواهد داد.

وی تصریح کرد: قبل از اندیشیدن درباره نتایج انتخابات آمریکا، نیاز است که به امور داخلی عراق و چگونگی مدیریت کشور در این بحرانها بیندیشیم. باید در اندیشه منافع عراق و عراقی‌ها و ثبات و تقویت اقتصاد کشور و برقراری روابط متوازن بین‌المللی و منطقه‌ای با همگان باشیم.

این نماینده پارلمان عراق گفت: راهبرد خارجی آمریکا در قبال کشور ما با پیروزی بایدن تغییر نخواهد کرد، زیرا سیاست واشنگتن در قبال بغداد ثابت است.

وی تصریح کرد: تمرکز آمریکا در مرحله آینده روی مشکلات و مسائل داخلی خواهد بود و توجه زیادی به سیاست خارجی نخواهد داشت و از این رو، هیچ تغییری در سیاست آمریکا در قبال بغداد ایجاد نخواهد شد.

«کاطع الرکابی» نماینده ائتلاف «دولت قانون» در عراق نیز هم نظر با سایر نمایندگان عراقی گفت که به طور کلی تغییری در سیاست خارجی آمریکا با تغییر رئیس جمهورها صورت نمی‌گیرد.

وی در عین حال ابراز عقیده کرد که شاید رفتار بایدن نسبت به رفتار ترامپ بهتر باشد و این امر بر خاورمیانه و مشخصا عراق بازتاب مثبتی داشته باشد.

برچسب‌ها انتخابات ۲۰۲۰ جو بایدن بغداد پروندهٔ خبری آمریکا ۲۰۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۲۰۲۰ جو بایدن بغداد انتخابات ۲۰۲۰ جو بایدن بغداد اخبار کنکور سیاست آمریکا پارلمان عراق پیروزی بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۹۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا

در شرایطی که معترضان به قانون "ماموران خارجی" روز جمعه خیابان منتهی به پارلمان در مرکز شهر تفلیس را مسدود کردند، رئیس شورای اروپا از نخست وزیر و رئیس‌جمهور گرجستان خواست فرصت تاریخی عضویت در اتحادیه اروپا را از دست ندهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، پس از تصویب قانون عوامل خارجی در گرجستان، با ایراکلی کاباخیدزه، نخست وزیر  این کشور ، گفتگوی تلفنی داشت و طی آن از مقامات تفلیس خواست که از این رویداد تاریخی غافل نشده و شانس عضویت در اتحادیه اروپا را از دست ندهند.

میشل شب گذشته، جمعه،در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس یادآور شد: «در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر گرجستان، آخرین تحولات گرجستان را مورد بررسی قرار دادم و حمایت کامل اتحادیه اروپا از همه شهروندان گرجستانی که آینده اروپایی کشور خود را در اولویت قرار می‌دهند، را تکرار کردم. آینده گرجستان به اتحادیه اروپا گره خورده و این شانس تاریخی را نباید از دست بدهند.»

همزمان، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان نیز با رئیس شورای اروپا مذاکراتی تلفنی داشت و در آن تاکید کرد که لایحه عوامل خارجی که در پارلمان این جمهوری در حال بررسی است، مانع از همگرایی گرجستان با اتحادیه اروپا می‌شود.

رئیس جمهور گرجستان طی یک گفتگوی طولانی با شارل میشل در مورد رویدادهای در حال توسعه در این کشور، همگرایی اروپایی گرجستان و عواملی که مانع این امر می‌شود، به ویژه لایحه "شفافیت نفوذ خارجی" که مجدداً توسط اکثریت پارلمانی آغاز شده، بحث و تبادل نظر کرد.

علاوه بر این، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده لایحه "نفوذ خارجی" ارائه شده توسط پارلمان گرجستان را محکوم می‌کند.

وی گفت: اظهارات و اقدامات دولت گرجستان با ارزش‌های دموکراتیک زیربنای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو ناسازگار است و در نتیجه مسیر گرجستان به سمت همگرایی یورو-آتلانتیک را به خطر می اندازد.

زاخارووا: روسیه در امور داخلی گرجستان مداخله نمی‌کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز درباره وقایع جاری در گرجستان در رابطه با قانون عوامل خارجی تاکید کرد که فدراسیون روسیه هرگز در امور سایر کشورها مداخله نکرده و نخواهد کرد. این دیپلمات افزود که مسکو به توسعه صلح آمیز، باثبات و شکوفای همه کشورهای قفقاز جنوبی از جمله گرجستان علاقه مند است.

دولت گرجستان معترضان را به انجام اقدامات تحریک آمیز متهم کرد

وزارت امور داخلی گرجستان شب گذشته اعلام کرد که معترضان به قانون ماموران خارجی در تفلیس قصد داشتند  نمایشی سازمان دهی شده را اجرا و با پوشیدن یونیفرم‌های پلیس، اقدامات تحریک آمیز  و خشونت باری را انجام داده و آنها را به مأموران اجرای قانون نسبت دهند.

این وزارتخانه همچنین مدعی است که معترضان قصد داشتند اطلاعاتی نیز مبنی بر پیوستن برخی نیروهای پلیس به تظاهرات منتشر کنند.

این در حالی است که روز جمعه معترضان به قانون عوامل خارجی خیابان روستاولی در مرکز تفلیس را مسدود کردند. آنها همچنین از ساختمان پارلمان کشور به سمت هتل پاراگراف، محل برگزاری نشست سالانه بانک توسعه آسیایی حرکت کردند تا توجه میهمانان خارجی را به اقدامات خود جلب کنند.

پارلمان گرجستان در روز اول ماه مه لایحه "شفافیت نفوذ خارجی" را در قرائت دوم با اکثریت آرا تصویب کرد. البته در این جلسه بین نمایندگان حزب حاکم "رویای گرجستان"  و مخالفان درگیری رخ داد.

درگیری پلیس با معترضان به قانون "ماموران خارجی" در تفلیستجمع حامیان و مخالفان قانون "ماموران خارجی" در تفلیسگاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجمع ضد آمریکا و انگلیس در بورکینافاسو
  • نگاه نوآورانه واحدهای تولیدی برای ورود به عرصه رقابت خارجی
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • نشریه تایم: حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • اسرائیل در روند کمک‌های بشردوستانه اخلال ایجاد می‌کند
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا
  • حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!