Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه تبریز با اشاره به پتانسیل بالای محققان دانشگاه گفت: بر اساس توانمندی پژوهشگران دانشگاه امکان پیش‌بینی فرونشست زمین در مناطقی که هنوز فرونشست پدید نیامده، وجود دارد.

عطااله ندیری، دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به پدیده فرونشست زمین و مشکلات ناشی از آن در سطح کشور و استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از مشکلات حاد استفاده بی رویه از منابع آب‌های زیر زمینی وقوع پدیده فرونشست زمین است که این مسئله در برخی استان‌ها از قبیل تهران مشکلات زیادی بوجود آورده است و عدم مدیریت آن تبعات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ندیری در ادامه مطرح کرد: مطالعات انجام گرفته در گروه علوم زمین و گروه سنجش از دور (GIS) دانشگاه تبریز و پژوهشگران حوزه‌های مرتبط نشان از ظهور این پدیده زیست محیطی در در دشت‌های شبستر، مرند، تسوج، و حتی تبریز دارد و برای جلوگیری از پیشروی این پدیده بایستی از اکنون برنامه ریزی لازم جهت جلوگیری از بروز پدیده فرونشست زمین صورت بگیرد که دانشگاه بعنوان مرجع علمی مطمئن می‌تواند نقش اساسی در ارائه برنامه مدیریتی برای جلوگیری از بروز این پدیده و مشکلات بعدی آن باشد و نیازمند ورود مدیران استانی در اسرع وقت به موضوع و بررسی راهکار‌ها جهت حل مشکل است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به برخی از مشخصات علمی و فنی روش ابداعی تصریح کرد: چهارچوب عملی ارائه شده با ترکیب تمام عوامل زمین شناسی مهندسی، هیدروژئولوژیکی و هیدرومورفولوژیکی توانسته مناطقی که دارای پتانسیل بالای فرونشست در آینده دارند را قبل از وقوع فرونشست پیش بینی کند تا بتوان قبل از وقوع این پدیده با مدیریت صحیح از آن جلوگیری کرد بدین معنا که تمام روش‌های قبلی در خصوص فرونشست زمین شامل پردازش تصاویر ماهواره‌ای و یا استقرار GPS‌های دقیق تنها توانایی گزارش مقدار فرونشست اتفاق افتاده را داشته و در پژوهش‌های اخیر پیش بینی روند فرونشست نیز توسط مدلسازی انجام شده است. این در حالی است که این پژوهش‌ها توان ارائه تخمینی از مناطقی که در آینده فرونشست در آن‌ها محتمل است نداشته و لذا امکان پیشگیری از وقوع این فاجعه زیست فرونشست را ندارند.
وی با اشاره به مقالات واستنادات علمی مرتبط با این روش افزود: این چهاچوب عملی برای اولین بار در دشت شبستر در سال ۲۰۱۸ ارزیابی شد و با چاپ مقاله‌ای با عنوان «Introducing a new framework for mapping subsidence vulnerability indices (SVIs): ALPRIFT» در مجله Science of The Total Environment با ضریب تأثیر ۵/۶ این چهارچوب عملی ارائه شد و پس از آن این روش در دشت اردبیل و مرند نیز استفاده شد و نتایج ارزشمندی در پی داشت که به ترتیب در مجلات Bulletin of Engineering Geology and the Environment (با ضریب تأثیر ۳) و Environmental Impact Assessment Review (با ضریب تأثیر ۱۳/۴) به چاپ رسیده اند.     ندیری ادامه داد: همچنین این روش برای دشت‌های جنوب تهران و سلماس نیز استفاده شده است و در حال داوری در مجلات معتبر با ضریب تأثیر ۶/۵ است؛ و در حال همکاری برای استفاده از این چهارچوب عملی برای تخمین پتانسیل فرونشست در دشت‌هایی در دیگر کشور هستیم؛ که نشان از توانمندی چهارچوب عملی ALPRIFT دارد وشایسته است که از همکاران و تیم تحقیقاتی که روی این پژوهش‌ها فعالیت‌های شبانه روزی داشته اند تشکر و قدردانی داشته می‌کنم، زیرا اینگونه پژوهش‌ها حاصل کار تیمی است و بنده تنها به عنوان نماینده این تیم تحقیقاتی هستم.
دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه تبریز با اشاره به پتانسیل بالای علمی محققین دانشگاه تبریز در زمینه فرونشست زمین بیان کرد: بر اساس توانمندی پژوهشگران دانشگاه تبریز امکان پیش بینی فرونشست زمین در مناطقی که هنوز فرونشست پدیدنیامده، وجود دارد. بر اساس روش ابداعی محققین دانشگاه تبریز ارائه شده این امکان وجود دارد که با استفاده از نرم افزار‌ها وتکنیک‌های خاص ابداعی زمین‌هایی که درآینده با مشکل فرونشست مواجه خواهند شد را با ضریب اطمینان بالا مشخص می‌کنیم؛ لذا ما آمادگی داریم با استفاده از این توانمندی علمی و دانشگاهی مواردی را که در آینده در استان امکان فرونشست دارند را پیش بینی نمائیم تا مسئولین راهکار‌های جلوگیری از بروز پدیده را بعمل آورند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه تبریز زمین شناسی منابع آب های زیر زمینی دانشگاه تبریز ضریب تأثیر فرونشست زمین زمین شناسی پژوهش ها پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۱۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف مقابل تراکتور را در ادامه لیگ جبران خواهیم کرد

مدافع تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان گفت: بابت حذف مقابل تراکتور تبریز عذرخواهی می‌کنیم و امیدوارم در ادامه لیگ جبران کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آخرین جلسه تمرین تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان قبل از تقابل با تیم فوتبال نساجی مازندران در هفته بیست‌وپنجم لیگ‌برتر فوتبال باشگاه‌های ایران عصر امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در ورزشگاه ملت کمپ اختصاصی ذوب‌آهن با حضور اصحاب‌رسانه برگزار شد.

سیدمحمد قریشی در جمع خبرنگاران درخصوص شرایط تیم فوتبال ذوب‌آهن اظهار کرد: به‌جز دو بازی، در طی هشت هفته اخیر نتوانستیم کیفیتی که مدنظرمان بود را از تیم‌مان نشان دهیم اما موفق شدیم از تقابل با تراکتور تبریز در یادگار امام و دیدار با آلومینیوم اراک در فولادشهر به شش‌امتیاز مهم و خوب دست پیدا کنیم و تاحدودی روند تیم‌مان از لحاظ تاکتیکی و بدنی سروسامان گرفت.

وی افزود: فردا یک بازی خیلی سخت با نساجی مازندران داریم چرا که این تیم پس از تغییراتی که در کادرفنی‌اش به‌وجود آمد متحول شد و تراکتور تبریز را در زمین خودشان شکست دادند. ما هم یک بازی خانگی پیش‌رو داریم و می‌خواهیم سه‌امتیاز کامل را کسب کنیم و به جایگاه بالاتری برسیم.

مدافع تیم فوتبال ذوب‌آهن خاطرنشان کرد: باوری در ذهن بچه‌های تیم نسبت به عملکرد بدمان در بازی‌های خانگی شکل گرفته بود که توپ‌های‌مان به گل تبدیل نمی‌شد و نتایج مناسبی کسب نمی‌کردیم که این باور در مصاف با آلومینیوم و دو گلی که در دقایق تلف‌شده زدیم شکسته شد. امیدوارم در برابر نساجی هم با تلاشی که انجام می‌دهیم دست‌پر از زمین مسابقه بیرون بیائیم.

سیدمحمد قریشی در پایان گفت: در فوتبال نمی‌شود برای آینده پیش‌بینی کرد و تصمیم گرفت اما تمام تلاش‌مان را به‌کار می‌گیریم تا در هر بازی برای پیروزی مسابقه دهیم تا بتوانیم ذوب‌آهن را سربلند کنیم. ضمن اینکه می‌خواهم به‌علت شکست‌مان مقابل تراکتور در جام‌حذفی عذرخواهی کنم، واقعاً برای پیروزی به تبریز رفته بودیم و امیدوارم بتوانیم در ادامه جبران کنیم.

کد خبر 749481

دیگر خبرها

  • این استان خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست شناخته شده است
  • ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس
  • عمیق ترین حفره آبی جهان در این منطقه کشف شد
  • نسل بشر زودتر از تصور منقرض خواهد شد!
  • عکس | کشف عمیق‌ ترین حفره آبی جهان در مکزیک
  • عمیق ترین حفره آبی جهان در مکزیک کشف شد
  • باور دانشمندان درباره میزان هوش «تی‌رکس‌ها» دگرگون شد
  • نسل بشر زودتر از آنچه تصور می‌شود منقرض خواهد شد!
  • حذف مقابل تراکتور را در ادامه لیگ جبران خواهیم کرد
  • کاپیتان استقلال برابر تراکتور بازی می‌کند