Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارگاه‌های آموزشی تسهیل‌گران کتاب کودک و نوجوان به شیوه‏‌های ارسال بسته‎های آموزشی و آنلاین با مراجعه به سایت شبکه ترویج کتابخوانی انجام می‎شود.

علاقه‌مندان به تسهیل‌گری باشگاه‌های کودک و نواجوان می‌توانند تا ۲۸ آبان‌ماه با مراجعه به سایت مروجان کتابخوانی  برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی ثبت‌نام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مربیان باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از اول آذرماه با ظرفیت آموزش یک هزار تسهیل‌گر آغاز خواهد شد. در این دوره به دلیل شیوع کرونا کارگاه‌ها و دوره‌های تعلیم تسهیل‌گر از سه طریق بسته‌های آموزشی پستی، بسته آموزشی آنلاین با بارگذاری روی سایت شبکه ترویج کتابخوانی و در صورت مهیا شدن شرایط به صورت حضوری انجام می‌شود. 

تسهیلگران پس از گذراندن کارگاه آموزشی می‌توانند طبق شیوه‌نامه باشگاه کتاب‌خوانی ثبت کنند. تسهیلگران، داوطلبان شرکت‌کننده در کارگاه‌های آموزشی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان هستند که باشگاه کتاب‌خوانی را در شهرها و روستاها تشکیل می‌دهند و شامل مروجان کتاب‌خوانی، کتابداران، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معلمان، مربیان مهدکودک‌ها، مربیان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، سازمان‌های غیردولتی و مؤسسات آموزش عالی هستند.

ثبت‎نام کتاب‎فروشی‌ها در طرح تخفیف باشگاه‎های کتابخوانی 

همچنین رویداد دیگر آغاز ثبت‌نام کتاب‌فروشی‌های متقاضی عضویت در طرح تخفیف باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان است؛ این رویداد از ۱۷ آبان‌ماه آغاز شده و کتابفروشی‌ها متقاضی تا آخر آبان‌ماه برای ثبت‌نام مهلت دارند. کتاب‌فروشی‌ها برای عضویت در این طرح باید به سایت http://jam.ketab.ir مراجعه کنند و عضو طرح‌های تخفیف کتاب برای جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان شوند. یارانه، ویژه اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی است و صرفاً در کتاب‌فروشی‌هایی ارائه خواهد شد که در این طرح ثبت‌نام کرده باشند. ضرورت دارد هر شهرستان حداقل یک کتاب‌فروشی عضو طرح جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی داشته باشد.

همچنین بر اساس این گزارش اعضای جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی از ۵۰ درصد تخفیف تا سقف خرید ۸۰ هزارتومان برخوردار می‌شوند.  

بر اساس این گزارش فهرست کتاب‌های پیشنهادی جام باشگاه‌های کتابخوانی تا سقف ۵۰ درصد تخفیف خواهد داشت و کتاب‌های بیرون از فهرست پیشنهاد از ۳۰ درصد تخفیف برخوردار خواهد شد. اعضاء جام باشگاه‌های کتابخوانی تا پایان اسفندماه سال جاری می‌توانند از تخفیف یاد شده استفاده کنند. فهرست تدوین و معرفی شده کتاب‌های برگزیده ۸ سال اخیر، با عنوان کتاب‌های پیشنهادی پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان را کتاب‌فروشان در اختیار دارند. علاوه بر آن فهرست کتاب‌های پیشنهادی در سایت خانه کتاب بارگذاری می‌شود.همچنین مهدکودک‌های فعال نیز متناسب با تعداد اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی تا سقف ۱۵ میلیون ریال، از یارانه خرید کتاب بهره‌مند می‌شوند.

تخفیف ویژه اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی و مهدکودک‌ها است و صرفاً در کتاب‌فروشی‌هایی ارائه خواهد شد که در سایت خانه کتاب ایران jam.ketab.ir عضو شده باشند و فهرست این کتاب‌فروشی‌ها از طریق این سایت در هر شهر اعلام می‌شود. خرید کتاب در طرح تنها برای اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان امکان‌پذیر است که در سایت www.bookpromotion.ir ثبت‌نام کرده باشند. 

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی با مشارکت نهادهای غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی و عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها فعالیت می‌کند و بیش از صدها هزار کودک و نوجوان ذیل فعالیت جام باشگاه‌های کتابخوانی به فعالیت‌های کتابخوانی و ترویج کتاب مشغول هستند.

از جمله نهادهای همکار در پیش‌برد فعالیت جام باشگاه‌های کتابخوانی به کتابخانه‌های عمومی، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، صندوق بین‌المللی کودکان سازمان ملل متحد یونیسف،کمیسیون ملی یونسکو، سازمان بهزیستی،سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، شرکت ارتباطات سیار هوشمند امین، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می‌توان اشاره کرد.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی اخبار کنکور باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان اعضای باشگاه های کتاب خوانی جام باشگاه های کتاب خوانی جام باشگاه های کتابخوانی کتاب فروشی ها کارگاه ها خواهد شد ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۲۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی

کتاب «ممل تهرونی» که از سوی نشر جمال منتشر شده، سری به دوران حکومت پهلوی می‌زند و نوجوان امروز را با بخشی از تاریخ کشور در آن دوران آشنا می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «ممل تهرونی» از جمله آثار نشر جمال در حوزه ادبیات انقلاب برای گروه سنی کودک و نوجوان است. این اثر که به قلم سیدسعید هاشمی نوشته شده، تلاش دارد با بیان خاطراتی از دهه 60، پیوندی میان نوجوان امروز با ماجراهای سال‌های حکومت پهلوی برقرار کند. در معرفی این اثر آمده است: داستان کتاب «ممل تهرونی» دربارهٔ پسری به نام ممل است که در دههٔ 60 روایت می‌شود. در این کتاب نوجوانان با اتفاقاتی که کودکان و نوجوانان در آن دهه با آن‌ها مواجه می‌شدند و خاطراتی که پدر و مادرشان در آن دوره داشتند، آشنا می‌شوند.

فاطمه شه‌روش، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی که به معرفی این کتاب پرداخته و برای انتشار در دسترس تسنیم قرار گرفته، نوشته است:

ممل یک پسربچه‌ هفت‌هشت ساله است. پدر ممل اعتقاد دارد تابستان‌ها وقت بچه در تهران تلف می‌شود. برای همین او را می‌فرستد قم پیش پدربزرگ و مادربزرگش. پدربزرگ ممل حجره‌دار است و هر روز ممل را با خودش می‌برد بازار؛ اما هنوز چند روزی از اقامت ممل در قم نگذشته که اتفاقات عجیب و غریبی در کوچه‌پس‌کوچه‌های محل رخ می‌دهد. سروکله غریبه‌ای در شهر پیدا شده که می‌رود سراغ دختربچه‌ها و زن‌ها. طلاهایشان را می‌دزد و اگر مقاومت کنند بهشان آسیب می‌زند. تلاش مادربزرگ و پدربزرگ ممل برای دور نگه داشتن ممل از مهلکه بی‌فایده است.

ممل همه چیز را فهمیده و از اینکه به تنهایی به کوچه و خیابان برود، می‌ترسد. از طرفی صدای مردم شهر به گوش پاسبان‌ها و کلانتری نمی‌رسد. وقتی ریش‌سفیدها همراه آقابزرگ، پدربزرگ ممل، به کلانتری می‌روند تا از این اوضاع شکایت کنند، ستوان اینطور جوابشان را می‌دهد: «اگه امنیت ندارن، نذارید بیان توی کوچه. مقصر خود شما هستید. ما داریم تمام تلاش خودمون رو می‌کنیم. الان هم بی‌کار نیستیم. اعلی‌حضرت تازه به کشور برگشتند و ما می‌خواهیم یک جشن در شهر قم برگزار کنیم... حالا که خدا رو شکر خیانت مصدق و کاشانی برملا شد و اعلی‌حضرت به کشور برگشتن، ‌به جای تشکر و قدردانی، اومدید لیچار می‌گید؟»

چرا نوجوان ایرانی هری‌پاتر می‌خواند، اما کتاب ایرانی نه؟

ممل عکس محمدرضا شاه و  و تیمسار زاهدی را در اتاق ستوان می‌بیند و بو می‌برد که قضیه قرار نیست به این سادگی‌ها حل شود. به این ترتیب نویسنده از دید ممل به گوشه‌ای مبارزات مردم با رژیم حاکم و تلاش‌هایشان برای گرفتن حق اشاره می‌کند.

از آنجا که داستان در شهر قم دنبال می‌شود،‌ مخاطب با شخصیت‌های مذهبی و سیاسی آن دوره نظیر آقانجفی و آیت‌الله بروجردی نیز آشنا می‌شود. از محله‌های قم نظیر چهارمردان و باجک نیز بارها در کتاب اشاره شده که آن را برای خوانندگان این شهر خواندنی‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

حرف‌های درگوشی مردم کوچه‌وبازار و نوع برخوردشان با مأموران حکومتی به گونه‌ای در کتاب بیان شده است که مخاطب را به خوبی با شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آن زمان آشنا کرده تا به طور غیرمستقیم به بی‌کفایتی حاکمان این برهه تاریخی پی ببرند.

ممل تهرونی یک رمان 159 صفحه‌ای است که پسربچه‌های بزرگتر از 9 سال از خواندنش لذت خواهند برد و به راحتی می‌توانند خودشان را جای شخصیت قهرمان داستان بگذارند. آنها باید با دقت داستان را بخوانند تا بتوانند حدس بزنند،‌ کدام یک از شخصیت‌های کتاب مظنون اصلی است و همه آتش‌ها از زیر سر او بلند می‌شود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • پائو کوبارسی در آستانه تمدید قرارداد با بارسلونا
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث