Web Analytics Made Easy - Statcounter

مواد مخدر صنعتی شامل طیف گسترده‌ای از مواد مخدر، توهم‌زا، مُحرک و روانگردان است که این مواد شیمیایی در آزمایشگاه‌های زیرزمینی غیرمجاز تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا، حمید دهقانی روز چهارشنبه در دومین همایش "ملی پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر صنعتی" که توسط دانشگاه اصفهان و بصورت مجازی برگزار شد، افزود: تحقیق انجام شده در بین دانشجویان نشان می‌دهد که آنها هرچقدر به ارزش‌های اخلاقی پایبند بوده و میزان دینداریشان بالاتر باشد، این امر در کاهش آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد به مواد مخدر صنعتی نیز نقش عمده‌تری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تحقیق انجام شده بین دانشجویان دانشگاه اصفهان در باره تاثیر کنترل و نظارت بر مصرف مواد مخدر صنعتی اظهار داشت: این تحقیق، اواخر سال گذشته و اوائل امسال بین دانشجویان این دانشگاه انجام شد و در جریان آن ۳۷۵ دانشجو مورد مطالعه قرار گرفتند.

این استاد دانشگاه با بیان‌اینکه در این تحقیق به بررسی نظریه کنترل و مهار و اهمیت کنترل اجتماعی و تاثیر آنها در کاهش و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد به مواد مخدر پرداخته شد، افزود: همچنین در این پژوهش ۲ عامل کنترل درونی و بیرونی مورد بررسی قرار گرفت.

دهقانی با اشاره به‌اینکه عامل جنسیت نیز در مصرف مواد مخدر صنعتی تاثیر دارد، توضیح داد: زنان کنترل درونی بیشتری نسبت به مردان دارند به همین دلیل در تحقیق ما دانشجویان دختر کنترل درونی بیشتری داشتند که باعث شد مصرف و تجربه مواد مخدر صنعتی در بین آنها کمتر باشد.

وی با بیان‌اینکه ترس از جُرم نیز نقش عمده‌ای در این زمینه دارد، ادامه داد: ترس از جُرم در بین زنان بیشتر است به همین دلیل هم آنها گرایش کمتری به ارتکاب انحرافات اجتماعی از جمله مصرف مواد مخدر صنعتی دارند.

عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان گفت: در کنترل درونی مواردی مانند شتابزدگی، راحت‌طلبی، خطرپذیری و خودمحوری تاثیر دارد و هرچه این عوامل در فرد بیشتر باشد، کنترل درونی نیز کمتر است.

وی، عوامل موثر در کنترل بیرونی را شامل دلبستگی، درگیری، مشارکت و تعهد دانست و اضافه کرد: در این تحقیق هر ۲ عامل کنترل درونی و بیرونی در بین دانشجویان با جنسیت، سن، مقطع تحصیلی و محل سکونت مختلف بررسی شد.

دهقانی در باره نتایج این تحقیق خاطرنشان کرد: ۳۳ درصد دانشجویان مورد مطالعه در این پژوهش کنترل درونی بالایی داشتند که اکثر آنها مصرف یا تجربه مصرف مواد مخدر صنعتی را نداشتند.

استاد دانشگاه اصفهان با بیان‌اینکه ۴۵ درصد این دانشجویان کنترل درونی پایینی داشتند، اضافه کرد: بیشترین میزان مصرف مواد مخدر صنعتی در بین این دسته از دانشجویان بود بطوریکه ۳۱ درصد از آنها تجربه مصرف مواد داشتند.

وی با اشاره به اینکه مصرف یا تجربه مواد مخدر صنعتی در بین دانشجویان با کنترل درونی متوسط حدود ۱۳ درصد بود، گفت: بررسی مقطع تحصیلی دانشجویان نیز نشان می‌دهد هرچه مقطع تحصیلی بالاتر باشد بدلیل بیشتر بودن سن، میزان تحصیلات و تعهد، میزان مصرف مواد مخدر صنعتی نیز کمتر است.

دهقانی با بیان اینکه حدود ۱۶ درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی مورد مطالعه در این تحقیق تجربه حداقل یک بار مصرف مواد مخدر صنعتی را داشتند، تصریح کرد: این نرخ در بین دانشجویان کارشناسی ارشد ۱۲ و دکترا ۹ درصد بود.

وی تاکید کرد: این پژوهش نشان داد پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و میزان دینداری نقش مهمی در پیشگیری از تجربه مواد مخدر صنعتی دارد.

این محقق افزود: در کنترل بیرونی نیز شدت عوامل نظارت اجتماعی در کاهش این آسیب نقش دارد.

وی با بیان تاثیر نقش خانواده در این زمینه گفت: هرچه خانواده منضبط‌تر باشند میزان انحراف کمتر و هرچه خانواده بی‌قید و بندتر و فاقد کنترل اجتماعی بیرونی باشد شانس انحراف فرزندان نیز فزونی می‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان نیز در این همایش گفت: ۲۹۲ مقاله به دبیرخانه دومین همایش "ملی پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر صنعتی" رسید که از بین آنها ۳۱ مقاله پذیرفته شد.

حجت‌الاسلام جعفر شانظری با بیان اینکه دانشگاهیان از استان‌های اصفهان، تهران، کرمان، خوزستان و خراسان رضوی در این همایش شرکت داشتند، افزود: ۶۱ درصد از ارائه‌دهندگان مقاله، زن و ۳۹ درصد مرد بودند.

وی با بیان اینکه ۵۴ درصد از مقاله‌ها از رشته‌های علوم اجتماعی و مددکاری، ۳۱ درصد از روانشناسی و علوم تربیتی و ۱۲ درصد از علوم پزشکی بودند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا، استقبال از این رویداد علمی بسیار خوب بود.

وی با اشاره به اهمیت سه ضلع آموزش، پژوهش و فرهنگ در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد: فعالان این سه ضلع باید بگونه‌ای تلاش کنند تا منجر به توسعه‌یافتگی و تمدن‌سازی جامعه شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اهمیت برونداد مقاله‌های ارائه شده در این همایش گفت: لازم است راهکارهایی که از آنها بدست می‌آید در مبارزه با پدیده شوم اعتیاد به مواد مخدر صنعتی استفاده شود.

به گزارش ایرنا، در همایش یک روزه "پیشگیری از سوء‌مصرف مواد مخدر صنعتی" پنج مقاله کلیدی بصورت سخنرانی و مجازی و سایر مقاله‌ها بصورت فایل متنی ارائه شد.

این رویداد توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

دانشگاه اصفهان حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی دارد.

برچسب‌ها دانشگاه اصفهان مواد مخدر اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه اصفهان مواد مخدر اصفهان دانشگاه اصفهان مواد مخدر اصفهان اخبار کنکور مصرف مواد مخدر صنعتی بین دانشجویان دانشگاه اصفهان مواد مخدر کنترل درونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۵۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار هداوند خبرداد: کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد در اشتهارد

به گزارش خبرآنلاین البرز ؛ سردار "حمید هداوند" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری پلیس بیان داشت: در پی دریافت اخباری مبنی بر انتقال میزان قابل توجهی مواد اولیه تولید لوازم آرایشی بهداشتی قاچاق به یک واحد صنعتی در شهرک صنعتی اشتهارد، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.
وی افزود: در ادامه ماموران با هماهنگی مقام قضائی به واحد صنعتی مورد نظر اعزام و در بازرسی از آن موفق به کشف ۲۰ تن روغن نارگیل فله ای و ۵ تن سایر مواد اولیه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق شدند.
فرمانده انتظامی استان البرز تصریح کرد: در این خصوص یک نفر دستگیر و با تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی شد.
سردار هداوند در پایان خاطرنشان کرد: کارشناسان مربوطه ارزش کالاهای کشف شده را حدود ۲۰ میلیارد ریال برآورد کرده اند.
این مقام ارشد انتظامی در پایان خاطرنشان کرد: شماره تلفن‌های ۱۱۰ و ۰۹۶۳۰۰ به صورت شبانه روزی آماده دریافت اخبار و اطلاعات شهروندان وظیفه شناس در حوزه قاچاق کالا است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899802

دیگر خبرها

  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • سردار هداوند خبرداد: کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد در اشتهارد
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان
  • متلاشی شدن باند مواد مخدر صنعتی در ماهان
  • شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد
  • شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی متلاشی شد
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون
  • جمع‌آوری و دستگیری ۵۲۸ معتاد و سوداگر مرگ طی ۲ روز در گیلان