Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مارتن برینن استاد علوم سیاسی دانشگاه دولتی اوکلاهوما در روز‌های پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی، در تحلیلی نوشت: «اوو مورالس اولین رئیس جمهوری در بولیوی نیست که در پی خشم مردمی مجبور به کناره گیری از قدرت شد. حداقل ۹ رئیس جمهور بولیوی از سال ۱۸۷۰ تاکنون به این سرنوشت دچار شده‌اند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحولات بولیوی یک سال پس از ترک اجباری مورالس هرچند که چندان با ثبات نبود، اثبات کرد که تحلیل‌های از آن دست که برینن می‌گوید چندان هم با واقعیت منطبق نیست. در حالی که نامزد مورد حمایت مورالس در انتخابات اخیر این کشور به پیروزی رسید، مورالس هم به کشور خود بازگشت و با خیل انبوهی از استقبال کنندگان روبرو شد.

بولیوی از حدود یک سال پیش و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وارد یک بحران شد. در حالی که نام او برای یک دوره چهار ساله دیگر هم از صندوق آراء بیرون آمد، ارتش این کشور ضمن طراحی کودتایی وی را محبور به ترک از قدرت و خروج از کشور کرد. نشریه گاردین که با تفکرات دست چپی رهبران انقلابی و آمریکاستیز آمریکای لاتین میانه خوبی ندارد، هم در گزارشی اذعان می‌کند که «مورالس پس از یک کودتا مجبور به ترک قدرت شد».

گاردین البته به اعتراضات وابستگان به احزاب مخالف هم اشاره می‌کند، اما آن را دلیلی برای ترک قدرت مورالس نمی‌داند. در این گزارش آمده است: «مجموعه وسیعی از عوامل در سقوط مورالس نقش داشته، اما واقعیت این است که ارتش وی را از قدرت برکنار کرد. این کودتا عناصر مخرب جامعه بولیوی را جسورتر کرده است. بحث درباره اینکه آیا اخراج مورالس کودتا است یا نه، آشکار است. کسانی که وجود کودتا را انکار می‌کنند افرادی مانند ترامپ، بولسونارو و خط رسانه‌ای وابسته به آن‌ها هستند و خصومت قابل پیش‌بینی و طولانی مدت قدرتمندان نسبت به دولت‌های چپ را ابراز می‌دارند. اقدام آن‌ها تلاش ناامیدانه برای تغییر اوضاع را نشان می‌دهد».

این اظهارات کنایه‌آمیز گاردین که البته اصلا حامی دولت‌های چپ منطقه نیست، نشان می‌دهد که دولت مورالس در کودتایی تحت حمایت گسترده آمریکا مجبور به ترک بولیوی شد. روی کار آمدن شخصی متمایل به آمریکا در بولیوی پس از کناره گیری مورالس، گواه دیگری بر این ادعاست. خود مورالس هم اقدام ارتش بولیوی در کنار زدن او از قدرت را کودتای نژادپرستانه و راست گرایانه خواند.

مورالس به عنوان یک چهره ضدآمریکایی برجسته در آمریکای لاتین طی‌سال‌های اخیر عناصر وابسته به واشنگتن در کشور را محدود کرده است. اظهارات شجاعانه او را در هفته اول مهرماه در شورای امنیت سازمان ملل را بخوانید: «آمریکا به هیچ شکلی برای حفظ دموکراسی تعهدی ندارد و با دیکتاتور‌ها همکاری می‌کند. او همچنین از سیاست دونالد ترامپ درباره مهاجران و پناهجویان انتقاد کرد. آمریکا در سال ۱۹۵۳ در ایران کودتا کرد و به هیچ عنوان دنبال مذاکره برابر با کشور‌ها نیست. ایالات متحده به دنبال ایجاد دموکراسی نیست وگرنه از دیکتاتوری حمایت نمی‌کرد و به صورت یکطرفه به کشور‌های دیگر حمله نمی‌کرد و سعی نمی‌کرد که اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل انتخاب کند».

دو هفته پیش انتخابات بولیوی برگزار شد و نام مورالس و حزب او بار دیگر در آزمون اقبال مردمی به چالش کشیده شد. «لوئیس آرسه» وزیر دارایی سابق مورالس موفق به کسب بیشترین آراء ریاست جمهوری بولیوی شد.

اکنون اما، اوا مورالس پس از حدود یک سال دوری از بولیوی به کشور خود بازگشت. ویدئویی که از لحظه ورود او به داخل بولیوی منتشر شده، اوج علاقه و احساس مردم این کشور به موراس و خط مشی او را نشان می‌دهد.

در این بین «ان‌پی‌ار» به قلم «ایزابلا گومز»، تحت عنوان «چگونه مورالس بولیوی را به کشوری بهتر تبدیل کرد» دلیل علاقه مردم بولیوی به این شخصیت را توضیح می‌دهد. وی می‌نویسد: «مورالس پس از سوگند یاد کردن در سال ۲۰۰۶، صنعت نفت و گاز بولیوی را ملی اعلام کرد. این اقدام مورالس با هدف مذاکره مجدد در مورد قرارداد با شرکت‌های انرژی خارجی و ایجاد درآمد بیشتر از منابع انجام شد. مورالس ۱۳۴ میلیون هکتار از زمین‌ها با مالکیت دولتی یا خصوصی را بین خانواده‌های بومی توزیع کرد، خانواده‌هایی که برخی از آن‌ها و وابستگانشان مجبور به کار به عنوان برده شده بودند».

این گزارش در ادامه تاکید می‌کند که مورالس منابع مالی مضاعف حاصل از انرژی را به اقتصاد و زیرساخت این کشور تزریق کرد. ساخت مدارس و بیمارستان در اولویت برنامه‌های مورالس در ۱۲ سال حکومت بر بولیوی بوده است. از سال ۲۰۰۶ تاکنون ۴۵ هزار محوطه آموزشی تنها از منابع حاصل از صنعت نفت و گاز ایجاد شده است. در دوران حکومت مورالس حقوق خانوار در چندین نوبت افزایش یافت، کابینه او در جهت تشویق جوانان به تحصیل سیاست‌های حساب شده‌ای را اتخاذ کرد. هر جوانی که در مدرسه ثبت نام می‌کند می‌تواند از تسهیلات سالانه ۲۰۰ بولیویانویی(واحد پول بولیوی) بهره‌مند شود. بیش از دو میلیون دانش آموز از این تسهیلات در سال ۲۰۱۹ استفاده کردند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکای جنوبی صنعت نفت و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۷۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری است و این امر با همکاری، حسن‌نیت و سخت‌کوشی میسر می‌شود و این نوآوری در زیست‌بومی مناسب، به کمال خود یعنی حضور در بازار رقابت خواهد رسید.

حسین امینی مشهدی صبح امروز ۱۳ اردیبهشت در اولین رویداد ملی فبین‌فود که هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد ملی نمادی از اعتماد و اراده جمعی دست‌اندرکاران صنایع غذایی، اعم از تولیدکنندگان، فناوران و پژوهشگران، ارکان حاکمیتی و قانون‌‎گذاران و نهادهای واسطه‌ای چون جهاددانشگاهی است تا افق‌های روشن‌تری را به سوی همکاری و تقویت تولید ملی رقم بزنند. این اجتماع پیش از آنکه رویدادی فناورانه باشد، حرکتی فرهنگی است که در مسیر همکاری برای افزایش توانمندی، تاب‌آوری و هم‌افزایی ظرفیت‌های صنعت غذا در برابر اقتضائات و التهاب تولید و رقابت در بازار ملی و جهانی صورت می‌گیرد. 

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: ایران و هر آنچه که از این نام مقدس در ذهن و ضمیرمان تداعی می‌شود، محصول کنش‌ها و واکنش‌های هزاران انسان نخبه و فرهنگ‌دوست در طول تاریخ است و امروز ما میراث‌دار این نام شریف هستیم و بایستی با تلاش خود بر اعتبار ملی و جهانی آن بیفزاییم. البته این مهم، جز در سایه تشریک مساعی، اعتماد، تلاش و تعصب نسبت به این آب و خاک و میراث مادی و معنوی گران‌قدر آن صورت نمی‌پذیرد.

امینی ادامه داد: همچنین اعتقاد راسخ داریم که نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری است و این امر با همکاری، حسن‌نیت و سخت‌کوشی میسر می‌شود، اما این نوآوری در زیست‌بومی مناسب، به کمال خود یعنی حضور در بازار رقابت خواهد رسید، چنانکه مکرر گفته‌اند نقش نهادهای حاکمیتی اعم از قانون‌گذاری، اجرایی، نظارتی و نظامات مالی در این زیست‌بوم بسیار پررنگ است. بدیهی است آینده‌نگری مستلزم وضع قوانین آینده‌‎نگرانه است. قوانین و مقررات بعضا دست‌وپاگیر یا اجرای ضعیف و ناصحیح قوانین موجود، نگاه صنعتگران و تولیدکنندگان و نخبگان ما را دچار دلسردی می‌کند، هر چند بازیگران عرصه صنعت غذا و جوانان غیرتمند این مرز و بوم حتی در سخت‌ترین شرایط ناامید نشده و با اصرار خود، موانع را کنار زده و توفیقاتی ملی و جهانی را رقم زدند. 

فبین فود، تعاون تمامی عناصر فعال زیست بوم فناوری و نوآوری

وی افزود: این اجتماع که در رویدادی با عنوان فبین‌فود تجلی یافته، بر آن است تا با تعاون تمامی عناصر فعال و بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری در همین شرایط موجود با تمامی اشکالات و کاستی‌ها و سختی‌های احتمالی، حرکت و اقدامی موثر انجام دهد. از این رو با شناسایی برخی از مشکلات حوزه صنعت غذا که با حسن ظن اهالی صنعت احصا شده، آن را به دست جوانان نخبه و توانمند سپرده است و امروز نگاه این رویداد و مخاطبان آن به این جوانان نخبه  است تا با استفاده از دانش و مهارت خود، گره‌ای از گره‌های صنعت بگشایند و نویدگر عینی شعار "ما می‌توانیم" باشند. 

امنیت غذایی پایدار از عناصر کلیدی نظام حکمرانی

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: به عنوان عضو کوچکی از نهاد جهاددانشگاهی که جایگاه خود را نهاد واسط توسعه می‌داند، باید بگویم که ما با تمامی ظرفیت‌های خود اعم از نیروی انسانی متخصص و تجهیزات آزمایشگاهی، آمادگی کامل داریم تا با به اشتراک گذاشتن منابع خود اهالی صنعت، فناوران و نوآوران را در به‌هم‌رسانی نیازها و ایده‌ها و در نهایت حل مسائل صنعت غذا یاری کنیم تا از این طریق بتوانیم به امنیت غذایی پایدار که امروز از عناصر کلیدی نظام حکمرانی است، نائل آییم. 

وی خاطرنشان کرد: بر خود لازم می‌دانم از اهتمام ویژه، حمایت و همراهی بی‌دریغ معاونت محترم علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، آقای دهقانی فیروزآبادی و رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، خانم حق‌جوی جوانمرد صمیمانه تشکر کنم. همچنین از  حضور و همراهی معاونت محترم پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، آقای فتح‌اللهی و آقای ابراهیمی و مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی سپاسگزارم. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • نشریه تایم: حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • نامه ۴۸ دفتر اتحادیه مستقل به دانشجویان آزادی‌خواه آمریکا
  • شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» در دانشگاه آزاد ملارد طنین‌انداز شد
  • ابوترابی‌فرد: عملیات «وعده صادق» قدرت فرماندهی ایران را نشان داد
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • راه حل مسئله فلسطین، ایجاد کشور مستقل در تمامی سرزمین‌های فلسطینی با پایتختی قدس است
  • نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد
  • عکس/سایه آزادی آمریکایی!