Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از فرصت‌هایی که همیشه پیش روی ایران بوده، تعامل با کشور‌هایی است که به شکل مستقیم و غیر مستقیم توانسته‌اند در شرایط سخت تحریمی کمک حال کشور باشند.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، یکی از فرصت‌هایی که همیشه پیش روی ایران بوده، تعامل با کشور‌هایی است که به شکل مستقیم و غیر مستقیم توانسته‌اند در شرایط سخت تحریمی کمک حال کشور باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یعنی در شرایطی که تحریم‌ها راه‌های ورود و خروج کالا یا خدمات و ارز را به کشور سخت کرده بود، تعامل با کشور‌های آمریکایی جنوبی موجب شد تا فشار‌های ناشی از تحریم به معیشت مردم آسیب جدی وارد نکند.
* همه به فدای برجام
با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم که دال گفتمانی خود را بر اساس منطق مذاکره و سازش با غرب گذاشته بود، ورق برگشت و روند استفاده از ظرفیت این کشور‌ها که شاید پیشتر تعامل با آن‌ها بعضاً مورد تمسخر برخی داخلی‌ها نیز قرار می‌گرفت، به طور کلی بسته شد.
این یعنی ظرفیت‌های خوبی که کشور‌هایی نظیر کوبا، ونزوئلا و ... در برهه‌های زمانی مختلف در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده بودند به یکباره با تغییر دولت در ایران سوخت و از بین رفت و از طرف دیگر تمام وقت و انرژی دولت صرف و هزینه مذاکره با غرب و به طور مشخص آمریکایی شد که در بدعهدی آن هم با کشوری مانند ایران در دنیا زبان‌زد است.
* بی تدبیری و فرصت‌سوزی
یکی از کشور‌هایی که بازار آن همیشه یک فرصت خوب برای جمهوری اسلامی بود، کوبا است. اما آمار‌ها نشان می‌دهد که  حجم صادرات ایران به این کشور طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ از ۱۰ میلیون دلار به ۶ هزار دلار تا سال ۹۷ رسیده و در سال ۹۸ نیز صفر شده است؟!
کوبا علاوه بر آنکه بازار وارداتی به ارزش ۵/۴ میلیارد دلار در اختیار دارد، سال‌ها با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، در حوزه‌های پزشکی، نانو تکنولوژی، علمی، دارویی و انرژی نیز پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته که می‌توانست و می‌تواند برای گسترش همکاری با کشورمان مفید باشد.
علاوه بر این کشور، می‌توان به کشوری مانند ونزوئلا اشاره داشت که تا پیش از برجام، ایران هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی روابط مطلوبی با آن داشت. چندی پیش نیز به دلیل شرایطی که ناشی از تحریم‎های آمریکا به وجود آمده بود، ارسال محموله‎های نفتی به این کشور موجب شد تا منابعی از طلا و سکه به داخل کشور وارد شود تا مقداری بازار‌های داخلی آرامش پیدا کند.
در همین راستا بد نیست بدانیم که براساس گزارش اویل پرایس، ونزوئلا که صاحب بزرگترین ذخایر نفت قطعی جهان است، تولید نفت‌اش از حدود ۲/۱ تا ۲/۳ میلیون بشکه در روز، طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، به ۱/۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ رسیده است.
* به دنبال راه بازگشت
سفر اخیر وزیر امورخارجه به کشور‌های آمریکای جنوبی و دیدار با سران کشور‌هایی مانند ونزوئلا و اکوآدور نشان می‌دهد که دولت می‌خواهد در فرصت باقی‌مانده فرمان سیاست خارجی خود را به سمتی که نزدیک به هشت سال از آن غافل بود، بچرخاند؛ این‌ها در حالیست که در دولت‌های یازدهم و دوازهم طوری عمل شد که همه چیز قربانی برجام شود و با این راهبرد کلیه این مسیر‌ها سوخت و به تعبیر بهتر از میان رفت.
اخیراً نیز سفر محمدجواد ظریف در شرایطی است که در دهه هفتاد تا کنون بار‌ها رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تمرکز به ظرفیت شرق و سایر کشور‌ها تاکید ویژه داشتند و در سه دهه گذشته نیز کارشناسان سیاسی – اقتصادی بسیاری این مساله را حیاتی تلقی می‌کردند.
* واشنتگن دی سی؛ خوب یا لعنتی؟
با وجود آنکه ظاهراً دولت دریافته است که در این ماه‌های آخر می‌بایست ظرفیت‌های سوخته را احیا کند، اما به راحتی نیز نمی‌تواند و یا به تعبیر بهتر نمی‌خواهد از کنار نتیجه انتخابات آمریکا عبور کند. در همین راستا، اخیراً حسن روحانی رئیس‌جمهور در واکنش به احتمال بازگشت رئیس جمهور جدید آمریکا به برجام آن هم با شروطی خاص اشاره کرده است که "فرصت‌ها را نباید از دست داد".
روحانی در حالی مدعی می‌شود که نباید فرصت‌ها را از دست داد که دولت وی در این سال‌ها ظرفیت‌های بسیار زیادی را در حوزه تعاملی نه تنها از دست داده بلکه سوزانده است؛ حال اینکه هدف وی از چراغ سبز نشان دادن برای مذاکره مجدد با آمریکا در قالب برجام آن هم در شرایطی که چندی پیش واشنگتن را لعنت می‌کرد، معلوم نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: توافق هسته ای برجام بدعهدی آمریکا در برجام بدعهدی اروپا در برجام کشور هایی کشور ها فرصت ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۱۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات گفت: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال - جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می‌توانند نقش بی بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات - در نشست این کمیسیون که صبح امروز (چهارشنبه) در ابوظبی برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست بعد از ۱۰ سال گفت: امیدواریم که این نشست سرآغازی بر رشد روابط اقتصادی دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توسعه روابط با کشورهای همسایه است، گفت: کشور امارات در این سیاست نقش ویژه و برجسته‌ای دارد.

بذرپاش در ادامه با اشاره به حجم مبادلات تجاری بیش از ۲۷ میلیارد دلاری ایران و امارات، توضیح داد: این که امارات در رتبه دوم شرکای تجاری ایران قرار دارد، امارات را به یک شریک راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است. از این رو ایران به‌رغم سنگ‌اندازی‌های بدخواهان، هیچ محدودیتی را برای گسترش روابط دو کشور و توسعه تجارت مشترک قائل نیست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال - جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می‌توانند نقش بی بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.

بذرپاش ادامه داد: دسترسی به بازارهای روسیه و کشورهای آسیای میانه از طریق ایران و بالعکس دسترسی به بازارهای جنوب می‌تواند فرصت بسیار خوبی را برای توسعه روابط ترانزیتی بین دو کشور ایجاد کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، موضوع بعدی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان در فناوری‌های نو و به‌ویژه در زمینه هوش مصنوعی است که می‌تواند زمینه ای مهم برای همکاری بین دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت تسهیل فرایندهای حمل‌ونقل بین دو کشور گفت: زیرساخت‌های فرایند تجارت مانند حمل‌ونقل و تشریفات گمرکی موضوعی است که تجار را درگیر کرده و به‌رغم اقدامات قابل توجهی که صورت گرفته و تجارت بین دو کشور را به ۲۷ میلیارد دلار رسانده، ضرورت اتخاذ تصمیماتی شجاعانه و سازنده در این زمینه احساس می‌شود.

بذرپاش ادامه داد: در حال حاضر حمل کالا بر اساس رویه کنوانسیون تیر از مبدا امارات متحده عربی به مقصد ترکیه از طریق بندر شهید باهنر و گمرک خروجی بازرگان با هدف اجرایی سازی این کنوانسیون از طریق گمرکات دریایی و توسعه ترانزیت دو کشور در جریان است.

وی با اشاره به ضرورت رفع محدودیت‌های ایجاد شده در بازرسی‌ها و ترخیص کالاها، به ویژه کالاهای فاسدشدنی و قرنطینه‌ای و تسهیل تشریفات اداری و بندری و لجستیکی در بنادر، گفت: باید در راستای کاهش این تشریفات غیرضروری که باعث افزایش صادرات بین دو کشور و کاهش هزینه‌های این امر می‌شود، گام برداشت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های هوایی و شرکت‌های هواپیمایی پرواز حدود ۳۲۰ پرواز در هفته، گواه حجم فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری بین دو کشور است و امیدواریم در حوزه فعالیت‌های بندری و جاده ای نیز هر چه سریع‌تر به افق‌های تعریف شده دسترسی پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات تاکید کرد: موضوع رفع مشکلات بانکی از جمله افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی و تجار ایرانی و تسهیل خدمات بانکی نیز که بر سر راه فعالین تجاری و اقتصادی دو کشور قرار دارد، باید یکی از زمینه‌های مورد بحث طرفین باشد.

وی گفت: در نشست‌های کارشناسی و مقدماتی نیز هیئت ایرانی و اماراتی توافقات خوبی بین طرف‌ها و شرکت‌ها و بخش‌های دولتی ایجاد شده است.

بذرپاش همچنین با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های بخش انرژی بین دو کشور گفت: پیش‌تر نیز همکاری‌ها در زمینه انرژی مورد تاکید قرار داشت و در این اجلاس نیز به عنوان یکی از اهداف مهم تعیین شده که نیازمند تصمیماتی جدی در این بخش است.

تاکید وزیر اقتصاد امارات بر توسعه روابط با ایران در همه حوزه‌ها 

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، بن الطوق الماری وزیر اقتصاد و رئیس طرف اماراتی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در این اجلاس ضمن استقبال از سرمایه گذاری در ایران گفت: روابط دو کشور باید در تمامی حوزه‌ها توسعه پیدا کند. تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی در امارات مشغول فعالیت هستند؛ امارات از سرمایه گذاری در ایران استقبال می‌کند.

وزیر اقتصاد امارات جلسه امروز را نشانی از عزم ایران و امارات برای توسعه روابط به همت دولت‌های دو کشور دانست و افزود: در ایام گذشته روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور به خوبی توسعه پیدا کرده بود، اما باید روابط در تمامی حوزه‌ها توسعه پیدا کند.

بن الطوق الماری تصریح کرد: کشور امارات در بین شرکای تجاری خود بعد از چین بالاترین میزان روابط تجاری را با ایران دارد که سال گذشته هم این میزان ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: حجم تجارت و صادرات از امارات به ایران در سال گذشته به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است که نشان می‌دهد طرفین علاقه‌مند به توسعه روابط در تمامی حوزه‌ها هستند. تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی در امارات مشغول فعالیت هستند و امارات از سرمایه گذاری در ایران استقبال می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جنگ کریدورها، موقعیت و فرصت ویژه ایران
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ممنوع است
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش