Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@09:05:24 GMT

کرونا، مصطفی سهرابی را هم از میان ما بُرد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۵۳۵۰۱

کرونا، مصطفی سهرابی را هم از میان ما بُرد

مصطفی سهرابی، استاد نگارگری و تذهیب، شب گذشته (چهارشنبه ۲۱ آبان) در سن ۸۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند، دو هفته قبل به کرونا مبتلا و از ۱۰ روز پیش در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران بستری شده بود.

پیکر این هنرمند نگارگر، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) خاکسپاری خواهد شد.

مصطفی سهرابی، ۳۰ فروردین ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 او پس از گذراندن دوره ابتدایی، در دبیرستان پانزده بهمن تحصیلات متوسطه خود را آغاز کرد و ضمن تحصیل از سال ۱۳۳۲ حدود دو سال در هنرستان کمال‌الملک که آن زمان در خیابان بهارستان و مهم‌ترین مرکز آموزش هنرهای ظریفه بود، به آموختن هنر در رشته‌های تذهیب و مینیاتور نزد اساتیدی همچون محمدعلی زاویه، نصرت‌الله یوسفی و حسین بهزاد مشغول شد. این آشنایی زمینه‌ای فراهم کرد تا استاد بهزاد او را در منزل پذیرفته و تحت تعلیم خصوصی قرار دهد.

سهرابی جوان بعد از اخذ دیپلم، در موسسه سمعی بصری وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران مشغول به کار شد و ضمن خدمت، دوره یک ساله عکاسی و روزنامه‌نگاری را هم گذراند، به همین دلیل اغلب اوقات دوربین عکاسی را همراه داشت و در منزل استاد بهزاد از موقعیت‌های مناسب استفاده کرده و از چهره و نحوه طراحی و آثار او عکس و اسلاید تهیه می‌کرد که در آن زمان و بعد از آن، به مناسبت‌های مختلف در کتاب‌ها مجلات و نشریات منتشر شد. در واقع می‌توان گفت بیش از دوسوم تصاویری که از استاد بهزاد بر جای مانده، توسط سهرابی عکاسی شده است.

زنده‌یاد سهرابی در این باره گفته است: «من تا قبل از مهرماه ۱۳۴۷ که مرگ استاد بهزاد به طور ناگهانی اتفاق افتاد، بیشتر اوقات فراغت از کار و زندگی خود را با این چهره هنری عزیز و دوست‌داشتنی سپری و استفاده‌های هنری و اخلاقی بسیار می‌کردم.»

سهرابی جوان در محضر استاد حسین بهزاد

پس از درگذشت استاد بهزاد، سهرابی از سال ۱۳۴۸ در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته هنرهای تجسمی ادامه تحصیل داد و بعد از فراغت از رشته نقاشی با علاقه و زمینه‌ای که به هنر خوشنویسی داشت، یک سال به طور خصوصی تحت تعلیم استاد علی‌اکبر کاوه قرار گرفت.

آثار هنری زنده‌یاد مصطفی سهرابی به عناوین مختلف و به مناسبت‌های گوناگون در مجموعه‌های خصوصی و نمایشگاه‌های هنری به نمایش در آمده یا به چاپ رسیده است؛ از جمله تصویرسازی کتاب «رباعیات خیام» و انتشار آن به یادبود هزاره خیام و همچنین «گلستان سعدی» به مناسبت هفتصد و هفتادمین سال تدوین گلستان.

پاییز ۱۳۹۶، آخرین نمایشگاه انفرادی آثار استاد سهرابی در موزه هنرهای ملی ایران برپا شد. در این نمایشگاه، ۲۰ اثر از دوران ۱۵ سال شاگردی سهرابی نزد حسین بهزاد در کنار ۳۰ اثر نفیس از تابلوهای نگارگری استاد بهزاد به نمایش در آمد.

سال ۱۳۹۷ و در پنجاهمین سالگرد درگذشت استاد حسین بهزاد، نمایشگاه گروهی شاگردان او با عنوان «بهزاد، شاعر طرح و رنگ» در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

این هنرمند پیشکسوت تا ۸۱ سالگی همچنان به خلق اثر مشغول بود.

۵۷۵۷

کد خبر 1454799

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مصطفی سهرابی استاد بهزاد حسین بهزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۳۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در این نمایشگاه که در نگارخانه مجمتع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده است  تعدادی از آثار استاد علی حافظ نسب و جمعی از هنرجویانش به نمایش گذاشته شده است.

استاد حافظ نسب از استادان برجسته هنر طراحی و نقاشی آذربایجان غربی هدف از برپایی این نمایشگاه را پاسداشت مقام معلم دانست و افزود : در این نمایشگاه 80 اثر نقاشی و طراحی از آثار25  هنرجو و شاکردش و همچنین تعدادی از آثارخودش  به نمایش گذاشته شده است .

 40 اثر از این آثار سیاه قلم و بقیه رنگ روغن هستند که در سبک رئال خلق شده اند .

طبیعت زیبای آذربایجان غربی در فصول مختلف ، جان بخشی به اشیا ، وجلوه ای از چهره هنرمندان برجسته و مشاهیر علمی ایران و جهان از مهمترین مضامین این آثار است .

استاد علی حافظ نسب از استادان برجسته نقاشی و طراحی در آذربایجان غربی است که تاکنون توانسته در این رشته بیش از 30 نفر را تربیت کند، تعداد ی از ازتربیت یافتگان مکتب این استاد اکنون به شغل مقدس معلمی هنر مشغول هستند .

این نمایشگاه به مدت 4 روز صبح و عصر برای بازدید عموم علاقه مندان در نگارخانه مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی واقع در بلوار شیخ نوایی دایر است.

 

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
  • شوک به شانا در دومین روز تبلیغات انتخابات /۱۱ کاندیدای مشترک شورای وحدت و امنا/ توافق سه گانه بر روی دو کاندیدا
  • کشف پارچه قاچاق در خرمشهر
  • فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است / تعداد شاگردان استادی که ۱۰۰ شاگرد داشت به ۱۰ نفر رسیده / مراجع و رهبری به این مسائل توجه کنند
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است
  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌هایتان درباره نستعلیق پاسخ می‌دهد