Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@03:55:30 GMT

در سوگ نظریه‌پردازی نواندیش در علوم سیاسی

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۴۷۵۴۶

در سوگ نظریه‌پردازی نواندیش در علوم سیاسی

مرگ چنین خواجه نه کاری است خرد. به قول رودکی:

کاه نبد او، که به بادی پرید
    آب نبد او، که به سرما فسرد

شانه نبود او، که به مویی شکست
    دانه نبود او، که زمینش فشرد

گنج زری بود در این خاکدان
    کاو دو جهان را به جوی می‌شمرد

قالب خاکی سوی خاکی فکند
    جان و خرد سوی سماوات برد

او جان و خرد سوی سماوات برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیکن، خیل دوستان، علاقمندان، دانشجویان، اهل علم و خانواده محترمش را در سوگی بزرگ فروبرد. خدایش رحمت کند و در دریای غفران و رضوان خود غوطه‌ور سازد.

استاد داود فیرحی به حق جامع معقول و منقول بود. استاد تمامی برجسته در دانشگاه تهران که همگان به فضل و کمال می‌ستودنش و دانشجویان چون پروانه به گرد او حلقه می‌زدند و فاضلی ارجمند در حوزه که اهل فضل بزرگش می‌شمردند و در حلقه بحث و نقدش شرکت می‌کردند. در این روزگاری که قشری‌گری باب شده و به قول استاد شهید مطهری منطق خوارج حتی در عالم تشیع شیوع یافته و سلفی‌گری جهان اسلام را تهدید می‌کند او کسی بود که توانایی علمی و شهامت نظری و اخلاقی لازم را برای ورود به بحث و به قول مولی (ع) "ارجاع فروع به اصول" علمی در حوزه دین و دانش مدرن را داشت. در این باب عالم، روشن‌بین، منصف، ناقد و سرآمد بود.

فیرحی به حق پژوهشگر و نظریه‌پردازی دقیق در حوزه‌ی علوم سیاسی و اندیشه‌ی سیاسی اسلام بود و گوی سبقت از همگنان ربوده‌بود. کسانی چون من ارج او را دوچندان می‌دانیم که در حوزه‌ی سیاست عملی در نظامی دینی درگیر شده‌ایم و نیاز به روشنگری داریم که دستی توانا بر علم دین داشته و سری ژرف در عالم سیاست و فهم از دولت مدرن فرو برده باشد. بحث‌های او را مداوم پی‌می‌گرفتم. چندی پیش کتاب آستانه تجدد او که در شرح تنبیه الامه و تنزیه المله نائینی است را تهیه کردم و در دست گرفتم. هرچه بیشتر می‌خوانم مشتاق‌تر می‌شوم.

بازخوانی مشروطه و نحوه‌ی رویارویی عالمان دین، متجددان و فعالان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با پدیده‌ی دولت مدرن هم‌چنان برای استاد فیرحی منبع الهام بود. از همین رو، او کارشناسی ارشد خود را با رساله‌ای با عنوان "اندیشه سیاسی شیعه در دوره قاجاریه" به پایان برد و در رساله دکتری خود به مفهوم‌های بنیادینی چون "دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام" پرداخت. بحران اندیشه و سیاست در ایران معاصر و بیان دینی از آزادی، دموکراسی و دولت مدرن هم‌چنان دغدغه‌ی ذهنی و مساله او بود. بر همین مبنا، او بر این باور بود که "تنبیه المله در مرکز مناقشات معاصر ما، در باره استبداد و مردم‌سالاری از یک سوی، و نوگرایی مذهبی و سکولار از سوی دیگر نشسته و در این چهار سوق، همزمان مورد توجه علاقمندان به مذهب، سیاست، تاریخ و ملیت قرار گرفت و جاذبه و دافعه‌ی پردامنه‌ای برانگیخت".
در مجموعه سخنرانی‌هایی که در باره اندیشه و تمدن ایران‌شهری در سال‌های بین 1394 تا 1397 تدارک می‌دیدیم، از مرحوم استاد فیرحی نیز شخصا دعوت به‌عمل آوردم. فرمود که به دلیل کسالت خانمم معمولا کمتر دعوتی را اجابت می‌کنم ولی، منت گذاشت و دعوتم را پذیرفت. موضوع سخنرانی ایشان "تشیع و مساله ایران" بود که در تاریخ 9 بهمن‌ماه 1397 ایراد کرد و به نقد اندیشه ایران‌شهری از منظر اندیشه مدرن و دینی پرداخت. در همان جلسه گفتگویی میان ما درگرفت. نحوه ورودش به بحث و منش و افتادگیِ علمی‌اش همگان را تحت تاثیر قرار داد. از این رو برای من، افزون بر وسعت دانشی، اخلاق عملی او نیز سرمشقی ارزشمند بود.

بار دیگر فقدان این عالم وارسته و استاد ارجمند را به خانواده محترمش و تمامی همکاران دانشگاهی، دانشجویان و علاقمندان ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه الهی برای او آرزوی رحمت و رضوان داریم.

کد خبر 1454566

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: عباس آخوندی نخبگان روحانیت روحانیون طلاب فلسفه سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۷۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاد دانشگاه کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمدی، سی و یکمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشور، همزمان با فرارسیدن روز و هفته معلم با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.
در این مراسم از ۶۵ استاد نمونه کشوری تجلیل شد.
در جمع اعضاء هیات علمی دانشگاهها آقای علی باقری دولت آبادی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج به عنوان جوان‌ترین استاد نمونه معرفی شد.
جوان‌ترین استاد نمونه کشوری ۴۵ و مسن ترین استاد نیز ۷۰ سال سن دارند.
علی باقری دولت‌آبادی نویسنده کتاب « فراز و فرود احمدی‌نژاد » توسط انتشارات تیسا در ۴۷۰ صفحه به چاپ رسیده است.
او دارای مدرک روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران و استاد تمام دانشگاه یاسوج است.
کتاب‌های «از هاشمی تا روحانی: بررسی سیاست خارجی ایران(۱۳۹۳)»«رویا‌های ناتمام: بررسی سیاست خارجی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(۱۳۹۷)»،«بیداری اسلامی در مصر(۱۳۹۷)»،سیاست خارجی ایران از ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۰: نگاهی از درون چاپ ۱۴۰۰" از دیگر آثار و تألیفات آقای باقری دولت آبادی است.

کتاب 

دیگر خبرها

  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • دنیای امروز نظاره‌گر پیاده شدن اسلام ناب محمدی در دانشگاه‌های غرب است
  • اندیشه‌های الهی به دانشگاه‌های آمریکا رسید
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده
  • اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان است
  • معلمِ متفکر
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • استاد دانشگاه کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری