Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@20:09:27 GMT

بازارچه صنایع دستی دالاهو به سرانجام می‌رسد

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۳۱۰۴

ایسنا/کرمانشاه کرندغرب از زمان‌ دور تاکنون به عنوان یکی از شهرهای پایلوت تولید و عرضه صنایع دستی فلزی، بویژه چاقو در ایران شناخته می‌شود.

وجود بازارچه ای با 18 غرفه در ورودی این شهر طی سالیان گذشته فرصتی را فراهم می‌کرد تا علاوه براینکه گردشگران با صنایع فلزی این شهر بیشتر آشنا شوند، هنرمندان چیره دست این شهرستان هم بتوانند محصولات تولیدی خود را به فروش برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 اما پایان روزهای خوب و پرفروش این هنرمندان از حدود پنج سال پیش رقم خورد، زمانی که کمربندی کرن غرب به بهره برداری رسید و بخش زیادی از تردد وسائل نقلیه به این مسیر انتقال پیدا کرد و همین تغییر مسیر، بازار فروش غرفه داران بازارچه صنایع دستی این شهرستان را هم با مشکل مواجه کرد.

با ادامه دار شدن رکود بازار فروش این بازارچه، غرفه داران از مسئولین میراث فرهنگی استان خواستند برای حل این مشکل چاره اندیشی و ورود کنند که این اتفاق هم افتاد.

مسئولین میراث فرهنگی پس از رایزنی‌های زیاد و بررسی همه جوانب، تصمیم گرفتند بازارچه جدیدی را در مسیر کمربندی این شهر برای هنرمندان صنعتگر احداث کنند، اما اجرایی شدن این تصمیم نیاز به تامین اعتبار و زمینی با جانمایی مناسب داشت.

و اما حالا با وجود گذشت حدود سه سال از آن روزها هنوز کلنگ احداث این پروژه به زمین زده نشده است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دالاهو در خصوص چرایی تاخیر در اجرایی شدن این پروژه به ایسنا گفت: مشکل در تامین زمین و جانمایی مناسب برای احداث این پروژه عامل اصلی تاخیر در اجرای آن بوده است.

شهرام علیاری افزود: طی این چندسال چند قطعه زمین برای احداث این پروژه در نظر گرفته شد، اما برای اینکه پروژه را در هرکدام اجرایی کنیم، مشکلاتی همچون نامناسب بودن جانمایی و یا عدم امکان تملک و تغییر کاربری پیش می‌آمد.

وی اضافه کرد: براساس آخرین اقداماتی که انجام شده، زمینی در ورودی کمربندی را مناسب برای اجرایی این پروژه دانستیم که در حال رایزنی با مالک شخصی آن هستیم تا بتوانیم آن را تملک کنیم.

رئیس میراث فرهنگی دالاهو خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی‌ها امیدواریم حداقل تا یک ماه آینده بتوانیم کارهای مربوط به تملک زمین را به سرانجام برسانیم و پروژه را وارد فاز اجرایی کنیم.

وی در خصوص اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروره هم گفت: استاندار کرمانشاه قول اختصاص دو میلیارد تومان اعتبار برای احداث این پروژه را داده و از طرف دیگر اداره کل میراث فرهنگی استان نیز اعتباراتی را اختصاص خواهد داد.

علیاری اضافه کرد: همچنین هنرمندان صنایع دستی این شهرستان هم شرکتی تعاونی تشکیل داده‌اند که بخشی از اعتبار مورد نیاز هم در قالب این تعاونی سهم آورده این هنرمندان خواهد بود.

وی یادآورشد: بازارچه کنونی صنایع دستی این شهرستان 18 غرفه دارد که به دلیل محدود بودن فضای آن، هر غرفه به دو نفر از هنرمندان صنعتگر واگذار شده، لذا با احداث بازارچه جدید که حداقل 100 غرفه خواهد داشت، مشکل کمبود فضا هم مرتفع خواهد شد.

رئیس میراث فرهنگی دالاهو گفت: امیدواریم پروژه احداث بازارچه دائمی صنایع دستی کرندغرب هر چه سریعتر به نتیجه برسد تا شاهد حفظ رشته‌های صنایع دستی فلزی این شهرستان و از سوی دیگر بازار فروشی مناسب برای محصولات تولیدی هنرمندان این رشته ها باشیم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دالاهو چاقو سازی صنایع دستی كرمانشاه استانی فرهنگی و هنری احداث این پروژه میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۳۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: به دنبال ایجاد و تقویت بازارهای عرضه و فروش محصولات صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در پایتخت و نقاط مختلف ایران هستیم. - اخبار استانها -

مریم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در نمایشگاه ایران اکسپو اظهار کرد: تولیدات صنایع‌دستی زنجیره‌هایی به‌ هم پیوسته هستند که نباید صرفاً در حالت فرهنگی و ویترینی بمانند؛ بلکه باید با برنامه‌ریزی‌های مدون و اقدامات جهادی هماهنگ، به ادبیات توسعه و کسب و کار نزدیک شود و در سطح ملی و بین‌المللی نقش‌آفرین باشد.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان نیز عزم جدی را آغاز کرده و امیدواریم از طریق صنایع‌دستی، گردشگری، شیلات و لنج‌سازی و آبزیان و سایر ظرفیت‌ها و دارایی‌هایی که این استان دارد بتوانیم یک عنصر هویتی ویژه‌ای را به وجود آوریم.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ادامه داد: ما نیز در معاونت صنایع‌ دستی وزارتخانه در تلاش هستیم تا زنجیره اقتصادی صنایع‌ دستی و معیشت عزت‌آفرین را برای تک تک فعالان حوزه صنایع‌دستی در کشور و فعالان این حوزه در استان سیستان‌ و بلوچستان به وجود آوریم.

جلالی تأکید کرد: یکی از اقداماتی که دنبال انجام آن هستیم ایجاد بازار ثابت عرضه و فروش محصولات صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در تهران و اقصی نقاط کشور است که پیگیر تحقق آن هستیم و در حال حاضر نیز وجود دارد اما نیازمند تقویت و گسترش است.

معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی افزود: ضرورت دارد محصولاتی که در اقلیم خاص خودش تولید می‌شود زیست بوم آنها نیز کامل و در سایر نقاط عرضه شود.

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس
  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • تقویت ارتباط هنرمندان صنایع‌دستی با پلتفرم‌های معروف چین
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود