Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@20:50:45 GMT

مساجد مرکز فرهنگی برای ترویج کتاب و مطالعه

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۳۳۷۱

مساجد مرکز فرهنگی برای ترویج کتاب و مطالعه

معتمدیان گفت: یکی از شاخه های حوزه فرهنگی مساجد است که می تواند پیشرو و تاثیرگذار در ترویج مطالعه کتاب در جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه،بیست وچهارم آبان آغاز هفته کتاب و کتابخوانی است.در سال ۱۳۷۲ خورشیدی ۲۴ آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شده است. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کتاب، دروازه ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و ارائه کتاب های خوب، یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان هاست و کسی که در این دنیای زیبا به زندگانی می پردازد، نمی تواند با دنیای کتاب بی ارتباط باشد. پس بیاییم با گرامی داشت این هفته و نام مبارک آن، با هدیه کتاب هایی به هم نوعان خود، در پروراندن دانش و کمال سهیم باشیم.

 

رهبر معظم انقلاب ، درنخستین دیدار کتابداران و مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در۲۹ تیرماه سال ۱۳۹۰از وضعیت کتاب و کتابخوانی ابراز نارضایتی کردند میانگین مطالعه در ایران در چند سال اخیر، از حد استانداردهای جهانی پایین تر است ، این آمار علل مختلفی دارد اما به هر جهت موضوعی است که باید به صورت جدی تر به آن دقت شود چرا که امروزه میزان گرایش به مطالعه، از شاخص‌های مهم توسعه به شمار می‌رود. کشور ما هم در رده کشورهای در حال توسعه به شمار می رود و نیازمند قشری جوان ، با بار علمی بالا و میانگین مطالعه بالا می باشد. 

 

هیچ ذخیره ای، با ارزش تر از کتاب و مطالعه نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است و مطالعه کننده را از جهل و عقب ماندگی در می آورد و به سمت علم و پیشرفت می‌برد،و وقتی جهل و بی خبری، جامعه ای را ضعیف کند ،وبا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، یکی از مهم ترین کارهایی که می توان انجام داد ، مطالعه است و آنچه می تواند شبهه های ذهنی را رفع کند و ایمان را به قلب ها برگرداند، کتاب خوانی است.

 

در بحث افزایش تمایل جوانان به کتاب و کتابخوانی همه اقشار جامعه تاثیرگذار هستند در این میان مساجد و ائمه جماعت می توانند نقش پررنگ‌تری در سوق دادن جوانان به سمت کتاب داشته باشند . 

 

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی  به سراغ فریدون معتمدیان رئیس هئیت مدیره خانه مطبوعات کرمانشاه رفته و گفتگویی ترتیب داده که می خوانیم.

 

-نقش مساجد و امامان جماعت در آشتی قشر جوان با کتاب چگونه است؟ 

 

 مساجد یک نقش پایه ای در همه موارد دارند و حوزه فرهنگی یکی از آن شاخه هایی است که مساجد در آن می‌توانند پیشرو و تاثیرگذار باشد و به عنوان یک مرکز فرهنگی کتاب و مطالعه سودمند واقع شود . ائمه جماعت هم نقش پیش‌قراولان این عرصه در سنگر مساجد را برعهده دارند و می‌توانند  نمازگزار و کسانی که به مسجد می روند را در حوزه‌های فرهنگی از جمله مطالعه تا حد زیادی دعوت و ترغیب کنند . 

 

-علل سردی جوانان و دوری آنها از کتاب و کتابخوانی به مسائل اقتصادی باز می‌گردد یا مسائل اجتماعی؟ 

 

همه اینها تاثیرگذار هستند اما قبل از اینکه مسائل اقتصادی را دخیل بدانیم ، قبل از اینکه مسائل اقتصادی در این دو سه سال اخیر اوج بگیرد میانگین مطالعه در کشور ما پایین تر از حد استانداردهای جهانی بوده و همواره دغدغه دولتمردان حوزه فرهنگی بوده است مسئولینی که در حوزه فرهنگی فعالیت داشتند همیشه دغدغه این موضوع را داشته و در مصاحبه هایشان اشاره می‌کردند که آمار مطالعه در کشور ما پایین است . ارقام و اعداد متفاوتی هم همیشه بیان می شد ،از ۲ دقیقه تا ۱۴ دقیقه در روز که همین نشان دهنده این است که کار کارشناسی صحیحی در این حوزه انجام نشده تا یک میانگین واقعی از میزان مطالعه در کشور گرفته شود. به نظر من بحث اجتماعی خیلی مهمتر است ،در مدرسه، منزل و خانواده ،در مساجد و یا جلسات متوالیان امر فرهنگی از صدا و سیما تا سازمان تبلیغات و ارشاد و دانشگاه‌ها همه باید ترغیب به مطالعه را در جوانان ایجاد کنیم. و کانون اصلی هم در خانواده است یعنی اگر ما بر روی خانواده کار کنیم و خانواده آگاه باشد جوان خود را هم آگاه می‌کند و قطعاً این مسیر خیلی راحت تر پیش می رود.  ضمن اینکه مسائل اقتصادی هم همواره تاثیر گذار بوده بر روی قیمت و گرانی کتاب تاثیر داشته است. 

 

به چه صورت می‌توان کودکان و نوجوانان را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق داد آیا آموزش خاصی در این زمینه لازم است؟ 

 

در حال حاضر با وضع اقتصادی جامعه شرایط این کار مهیا نیست چرا که مردم رنگ معیشت دارند و به همین خاطر در حوزه اقتصاد سبد فرهنگی خانواده بسیار کمرنگ شده و مردم از لحاظ اقتصادی کمتر توان تهیه کتاب و نشریات و مجلات را دارند. و بیشتر تمایل به تهیه اقلام ضروریات زندگی را دارند. به همین دلیل ترغیب جوانان به سمت کتاب و مطالعه کاری سنگین و طاقت فرسا است و شرایطش مهیا نیست . اما اگر در شرایط عادی و اوضاع اقتصادی بهتر بخواهیم کار کنیم‌، باید برنامه‌های مختلفی را در نظر بگیریم مثل مسابقات فرهنگی با جوایز مناسب که جوان را به مطالعه ترغیب کند .یا در خیلی از کارها می توان عامل کتاب خواندن را قرار داد مثلاً اگر مجوزی را میخواهد بگیرد شرط خواندن کتاب را در همان حوزه کاری  قرار بدهند ، اگر مجوز در حوزه اقتصادی می خواهد، شرط خواندن یک کتاب اقتصادی را برای قرار بدهند یا در حوزه فرهنگی هم همینطور.یک جاهایی باید اشتیاق و بعضی جاها که ضرورت دارد اجبار ایجاد کنیم به نظر من فقط با ترغیب و تشویق و الگوی عملی بودن است که می‌توان هر چیزی را تبلیغ کرد.چرا که در قرآن کریم هم می‌گوید مردم را به غیر از زبان های شان بخوانید یعنی غیرمستقیم جوانان را به خواندن کتاب ترغیب کنیم.

 

کدام قشر در سوق دادن نسل جوان به سمت کتاب و مطالعه موثر ترند؟

 

همه اقشاری که تاثیر گذارند می توانند مهم باشند . پدر و مادر ، معلمین و روحانیون معظمی که تاثیر خوبی در جامعه دارند و مردم از آنها الگوبرداری می‌کنند و یا شخصیت هایی که در سطح کشور مطرح هستند و مردم آنها را قبول دارند باید وارد کار تبلیغ و ترویج کتاب و کتابخوانی بشود و برنامه های تبلیغی و مسابقات کتابخوانی منظم بگذارند. اینها همه موثر اند و نمی شود گفت چه کسی بیشتر و همه آنها باید وارد میدان شده و در ترویج این فرهنگ موثر باشند. 

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد طرح ملی ایران قوی ( شنبه های کتاب مساجد) را اجرا می کند ، به نظر شما این طرح تا چه حد می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ 

 

این طرح ها به صورت مقطعی هستند و نمی‌توان گفت که تأثیر بنیادین می گذارند اما  این طرح ها باعث می‌شود تاثیرگذاری داشته باشد این که ما به صورت نمادین در سال یک یا دو هفته چنین برنامه‌ای را برگزار کنیم فقط نقش یک مسکن کوتاه و زودگذر را دارد اما اگر مکرر و مرتباً به فاصله های منظم و به بهانه های فرهنگی این کار را انجام بدهیم قطعاً می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 

احیای نقش کتابخانه های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی تا چه حد مفید است؟

 

این کتابخانه ها،وقتی می‌توانند اثرگذار باشند که به روز باشند. و در آنها کتاب های قدیمی و با ظاهر کهنه و پوسیده و موضوعاتی که به درد جوانان نمیخورد را نبینیم و تشکیلات وجود داشته باشد که اینها را به روز کنند. از نوجوانان ، جوانان و کودکان ما نیازسنجی کند و بفهمند که به چه چیزی گرایش دارند و علاقه آنها در چه چیزی است تا بر آن اساس کتاب ها را به روز کنند و نیاز کودکان ، نوجوانان و جوانان را در کتابخانه مساجد تامین کنند .

پایان پیام/712

منبع: شبستان

کلیدواژه: توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی هفته کتاب و کتابخوانی سرانه مطالعه جوانان کانون های مساجد کتاب و کتابخوانی مسائل اقتصادی کتاب و مطالعه حوزه فرهنگی سمت کتاب کتاب و کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۳۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام کاظم شکری با اشاره به اهمیت حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین گفت: اقدام نمادین نصب پرچم بر سر درب مساجد استان البرز با محوریت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز همزمان با آغاز دهه کرامت انجام می‌شود که این امر گامی در مسیر تحقق بیانیه دوم انقلاب است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز با اشاره به ضرورت شبکه سازی و جریان سازی نهضت مقاومت اسلامی در جامعه مطرح کرد: امروز در شرایط خاص زمانی و تاریخی قرار داریم چرا که آزادی قدس شریف و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی از نشانه‌های ظهور و فرج حضرت مهدی (عج) است.

وی عنوان کرد: در این پیچ تاریخی انقلاب جایگاه ویژه ای دارد آنچنان که در جریان عملیات وعده صادق این مهم به جهانیان نشان داده شد. تقویت باورهای ایمانی و الهی از مهمترین ارکان فعالان مسجدی و قدس قبله گاه نخستین مسلمانان بوده و امروز یکی از رسالت‌های هر مسلمان آزاده خواه حمایت از مردم فلسطین و نابودی اسرائیل است.

حجت الاسلام شکری حضور نیروهای فعال کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را در عرصه جهاد تبیین مهم خواند و بیان کرد: فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همواره در صفوف اول برنامه‌های فرهنگی هنری هستند و این بار نیز با حضور آگاهانه خود از ارزش‌های انقلاب و اسلام دفاع می‌کنند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز خاطرنشان کرد: آزادی قدس شریف و فلسطین، آرمان و هدف انقلاب اسلامی است و همواره ایران اسلامی نسبت به این مهم توجه ویژه داشته و دارد و در این مسیر انتظار می‌رود تمامی عناصر و برنامه‌های فرهنگی با محوریت مسجد پیشران جریان ظهور باشد.

کد خبر 6088635

دیگر خبرها

  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • رانندگی بعد از قلیان اکسیژن ممنوع!/ بیش از ۱۵ سال روی قلیان اکسیژن مطالعه شده است
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • جوانان آثار شهید مطهری را مطالعه کنند
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • شرکت ۲۰ هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود