Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا؛ در پیام هوشنگ بازوند آمده است: «کتاب، کتابخوانی، مطالعه و یادگیری از اصول و مولفه های مهم زندگی بشریت است و در اسلام به عنوان دین اندیشه، معرفت و معنویت به کتاب به صورت ویژه ارج نهاده شده است و بر همین اساس ضرورت دارد در جهان امروز با بهره مندی از تعالیم دینی و اخلاقی در مسیر توسعه آگاهی و دانایی با اهتمام جدی و عزم راسخ گام برداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش مهم مطالعه و کتابخوانی در آموزش، غنای فرهنگی، رشد اقتصادی و فعالیت های سیاسی و اجتماعی بسیار مهم و پراهمیت است، زیرا انسان را به تفکر و اندیشیدن سوق می دهد و در دنیای امروز که از کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از شاخص های توسعه جوامع نام برده می شود، ضرورت دارد از ظرفیت کتابخانه های عمومی برای ترویج این فرهنگ مقدس به صورت ویژه استفاده شود تا ضمن انطباق با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین امکان بهره مندی مخاطبان نیز از کتاب های دیجیتال و صوتی و سایر ابزار در دسترس فراهم شود.

افزایش سرانه مطالعه امروز دغدغه ای مهم است و باور داریم که با ترویج فرهنگ کتابخوانی می توان زمینه مشارکت بیشتر مردم را در برنامه های توسعه ای فراهم کرد، به همین دلیل نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در نظام آموزشی بسیار حیاتی است و خانواده ها نیز باید به تبیین این مفاهیم و جایگاه کتاب در بین کودکان بپردازند تا در جامعه ای مسوولیت پذیر شاهد تقویت بنیان های آموزشی و یادگیری و نسلی کتابخوان در آینده باشیم، البته ضرورت دارد تجهیزات و امکانات موجود را در این زمینه تجمیع کنیم و دسترسی به کتاب را سهل و آسان نماییم تا گرایش انسان به سمت کتابخوانی بیشتر شود.

برای گسترش فرهنگ کار و تلاش در استان به صورت جدی درخواست نقش آفرینی بیشتر نهادهای ذی ربط در ترویج فرهنگ مطالعه را داریم، زیرا فرهنگ تبلور شناخت و دانش منابع انسانی است و تمایل شهروندان به آموزش و یادگیری کارآفرینی و مهارت آموزی پیامد مثبت این حرکت مطلوب است.

براین اساس برخود لازم می دانم ضمن یادآوری تلاش برای انطباق امکانات با تغییرات روز افزون فناوری و گسترش اینترنت در حوزه کتاب و کتابخوانی و تقویت کتابخانه های عمومی به عنوان مراکز توسعه گفتمان و هم اندیشی از فعالان این عرصه و به ویژه کتابداران متعهد، صبور و پرتلاش که کتاب را به عنوان حافظه بشریت و «مشاور امین و مظهر صداقت» با سخاوت به جامعه معرفی می نمایند، تشکر نمایم. امیدوارم با بهره مندی ازتعالیم قرآن کریم به عنوان کلام آسمانی و کتابی الهی در مسیر دانش اندوزی و علم آموزی گام برداریم و فرهنگ مطالعه را برای رهنمون شدن انسان به سمت روشنایی گسترش دهیم.» 

برچسب‌ها کرمانشاه کتاب کتابخوانی روز کتاب و کتاب خوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمانشاه کتاب کتابخوانی روز کتاب و کتاب خوانی کرمانشاه کتاب کتابخوانی روز کتاب و کتاب خوانی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۷۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود

لاله جعفری نویسنده حوزه کتاب کودک، درباره وضعیت کتاب کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه امروز طیف وسیعی از کتاب‌ها در بازار نشر وجود دارد اما در مقابله با تالیف‌های خارجی که مخاطب زیادی دارند نویسندگان ایرانی کار سختی پیش رو دارند چون باید به نحوی بنویسند تا بچه‌ها فقط به دنبال کتاب‌های ترجمه نروند و به دنبال تالیفات داخلی نیز باشند.

وی افزود: همچنین گستردگی سبک‌های ادبی در حوزه کودک زیاد است و تنوع خوبی وجود دارد. ما داستان‌های تخیلی، ترسناک، طنز، علمی و… را داریم و این تنوع باعث می‌شود تا بچه‌ها به طرف کارهای تألیفی جذب شوند. البته که هنوز فاصله بسیاری با آثار خارجی داریم، چرا که گرانی کاغذ و چاپ باعث شده تا ناشران محدودتر کار کنند و این محدودیت‌ها برای نویسندگان نیز به‌وجود می‌آید. امیدوارم این مشکلات حل شوند و آثار تألیفی در کنار ترجمه بچه‌ها را به سمت خود جلب کنند.

نویسنده کتاب «چوم چوم» درباره یافتن ایده برای نگارش و همراهی با کودک امروز گفت: سعی می‌کنم تجربه‌های میدانی زیاد داشته باشم و با بچه‌ها کار کنم. حواس پنجگانه خود را در مواجه با بچه‌ها تقویت کنم. در پارک، خیابان، مترو و هر جایی‌که کودکی می‌بینم شش دانگ حواسم را جمع کنم تا ببینم عکس‌العملش در مقابله با مسائل چگونه است و سعی می‌کنم ایجاد ارتباط کنم و ببینم مدل حرف‌زدن‌شان تا چه اندازه نسبت به بچه‌های دوره خودمان تغییر کرده است. در کنار این مشاهده میدانی سعی می‌کنم کتاب‌های پرفروش دنیا را بخوانم و نکات قابل توجه آن را درک کنم. از سوی دیگر تلاش می‌کنم تا در فیلم‌ها، انیمیشن‌ها یا حتی بازی‌های رایانه‌ای جستجو کنم ببینم آثار پرطرفدار چه نکاتی به همراه دارند که بچه‌ها به سمت آن‌ها جلب می‌شوند.

جعفری به چگونگی ترغیب بچه‌ها برای مطالعه و فرهنگ‌سازی در راستای مطالعه گفت: بازاریابی مهم‌ترین مساله است. تبلیغات اثر بسیار زیادی دارد و فکر می‌کنم رسانه‌ها حرف اول را در این میان می‌زنند. امروز بین دو فیلم برای پخش، رقابت و تبلیغات گسترده‌ای وجود دارد، چه در شبکه‌های داخلی و چه فارسی زبان خارجی؛ در حالی‌که برای کتاب ما هیچ تبلیغی نداریم. فکر می‌کنم سهل‌الوصول‌ترین راه، همین تبلیغ است. هرچند که هزینه‌بر است، اما رسانه‌های داخلی مانند تلویزیون، به نوعی جزو مایملک مردم ایران به شمار می‌آید و باید از آن استفاده شود. ما در طول روز همه نوع تبلیغی در رسانه می‌بینیم، غیر از کتاب.

وی ادامه داد: از سویی فکر نمی‌کنم در مدارس هیچ تمرکزی روی این مسئله وجود داشته باشد. این اتفاق در حالی است که بیشترین زمان را فرزندان ما در مدرسه و در کنار هم می‌گذرانند و می‌توان برای آن‌ها ساعت مطالعه، یا زنگ کتاب تعریف کرد و به هزار نوع، نه به شکل خشک و اجباری بلکه با بازی و سرگرمی تبلیغ کتاب کرد تا فرهنگ مطالعه در میان بچه‌ها ایجاد شود.

این‌نویسنده گفت: ناشران به دنبال کتاب‌هایی همراه با بازی و سرگرمی هستند و وجه بازی برای‌شان غالب است. درست است که بازی نقش مهمی در زندگی کودک دارد، اما ادبیات نیز جایگاه خودش را دارد و باید این جایگاه حفظ شود. ناشران مجبور هستند برای فروش کتاب دست به هر کاری بزنند و کالایی تولید کنند که روی دست‌شان نماند. اما کتاب‌هایی که ادبیات خالص هستند و به جشنواره‌های داخلی و خارجی راه پیدا می‌کنند هر روز کمرنگ و کم‌تعداد شده‌اند و این را من از سفارش‌هایی که به خودم ارائه می‌شود، می‌بینم. ناشر از من می‌خواهد که سری کاری کنم در حالی که باید بذر آگاهی در ذهن کودک کاشته شود و این با یک اثر خوب اتفاق می‌افتد، اما امروز این گونه نیست. وی در پایان گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا نویسنده آنچه که دلش می‌خواهد را بنویسد و تنها سفارشی کار نکند.

کد خبر 6090973 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • به عنوان یک مطالبه عمومی ایجاد یک سکو دائمی برای عرضه پوشاک عفیفانه ضروری است
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است