Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@05:27:34 GMT

چشم امید کودکان و نوجوان به کتابخانه مساجد

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۷۸۴۸

چشم امید کودکان و نوجوان به کتابخانه مساجد

عناوین کتاب کودک و نوجوان در کتابخانه های مساجد چندان جلوه و جایگاهی پیدا نکرده که برای پاسخ به این انتظار مشارکت همگانی و سرمایه گذاری از سوی اداره کل کتابخانه های مساجد نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، کودکان و نوجوانان بخش مهمی از جامعه را تشکیل می دهند که با توجه به سیاست گذاری های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور مبنی بر عضویابی از گروه سنی کودک و نوجوان، باید سیاست های حمایتی و ویژه ای برای حضور آن ها و جلب نظر این قشر و خانواده هایشان فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کتابخانه های مساجد یکی از جلوه های جذاب برای این گروه سنی خواهد بود که آنان با حضور در این مراکز و انتخاب کتاب مورد علاقه خود، همواره انگیزه بالایی برای حضور در مسجد، عضویت در کانون و بهره گیری از کتابخانه های کانون های مساجد داشته باشند.

 

تنوع کتاب در حوزه کودک و نوجوان موضوع جدی است که اگر جایگاه خاصی برای آن تعریف شود و شمار زیادی  از افراد در پی این موضوع به سمت کانون ها روانه خواهند شد و همین اتفاق در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و هدفمندسازی اوقات فراغت نقش خواهد داشت.

وجود کتاب های کمک آموزشی تنها دغدغه کتاب گروه سنی کودکان و نوجوانان نیست بلکه باید کتاب های علمی، رمان و حکایت ها نیز برای آنان جذاب و فرصت های زیادی را برای آن اختصاص می دهند.

 

بررسی های میدانی در کتابخانه های مساجد نشان داده که میزان منابع در حوزه کودک و نوجوانان محدود است که البته در تعدادی از این مراکز مدیران کانونی به همت خیرین و مسئولان محلی کتاب های این حوزه را افزایش داده اند اما باید متناسب با توسعه سیاست جذب کودک و نوجوان به کانون ها، امکانات را نیز گسترش دهیم.

 

*تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش منابع کتاب موثر است

 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور سهم مهمی در تولید محتوا ویژه کودکان و نوجوانان دارد و این محتواها، بازی و مطالب آموزشی قابلیت استفاده در کانون های مساجد را نیز دارد که اگر همکاری و تعاملی بین این نهاد برقرار شود که با اهدا و یا خرید کتاب های آن ها به گسترش کتاب های حوزه کودک و نوجوانان مساجد کمک شود.

 

قیمت مناسب و با تخفیف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرصت مناسبی برای ارتقا هدافمند منابع کتابخانه های مساجد خواهد بود که مدیران کانون های فرهنگی و هنری به تنهایی و یا در سطح استان و شهرستان ها این قابلیت برای تعامل و خرید کتاب فراهم شود.

 

*سهم خیرین و خانواده ها در افزایش کتاب های مساجد

 

نذر کتاب سنتی پسندیده و موثر در گسترش منابع کتابخانه های عمومی به ویژه کتابخانه های مساجد است که افراد پس از مطالعه کتاب های خود آن ها را برای بهره برداری بقیه مردم به کتابخانه های مساجد هدیه کنند.

 

هدیه کتاب ها موجب به اشتراک گذاری کتاب های زیادی در یک منطقه خواهد شد و چه بسا برخی از مردم برای داشتن و مطالعه یک کتاب هدیه ای ما بسیار جستجو کرده اند و آن را پیدا نکرده باشند و اهدا آن کتاب به کتابخانه عمومی مشکل این فرد را رفع می کند.

 

*اهدا کتاب کودک و نوجوان به کانون های مساجد تیران و کرون

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون گفت: با استفاده از منابع محلی و همکاری فروشگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 2 هزار جلد کتاب نو خریداری و به کانون ها اهدا شد.

«اقبال صالحی» ادامه داد: علاوه بر خرید این کتاب ها با استفاده از سهمیه شهرستان از انبار کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از 2 هزار جلد کتاب با موضوع و گروه سنی کودکان و نوجوانان آماده و در بین کتابخانه های فعال کانون های فرهنگی و هنری توزیع شد.

 

وی ادامه داد: شرکت های خدمات رسان مثل آب فاضلاب و برق نیز در این راستا با اهدا کتاب های آموزشی و داستانی همکاری کردند که این موضوع به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک ویژه ای داشته است.

 

*توسعه کتاب و کتابخوانی به نهادینه سازی مطالعه از دوران کودکی نیاز دارد

 

استاد روانشناس دانشگاه گفت: توسعه کتاب و کتابخوانی در بین مردم به فرهنگسازی و  نهادینه سازی مطالعه از دوران کودکی نیاز دارد.

 

«علیرضا معماریان» با اشاره به نقش پذیری و فرهنگ پذیری کودکان و نوجوانان نسبت به سایر گروه های سنی افزود: ترویج فرهنگ مطالعه در کشور به ترویج این فرهنگ در بین کودکان و وجوانان نیاز دارد که کمتر به این موضوع توجه می شود.

 

وی ادامه داد: خانواده ها با مطالعه کتاب، فرزندان خود را به این مقوله علاقه مند خواهند کرد و موجب پیشرفت و اثر پذیری خواهد شد اما برخی از خانواده ها به این مسئله توجه نداشته و کمترین وقت را برای رفتن به کتابفروشی و نمایشگاه های کتاب اختصاص می دهند و این موضوع باعث می شود که فرزندان آنان آشنایی نسبت به کتاب پیدا نکنند.

معماریان ادامه داد: وجود کتابخانه های محلی و عرضه کتاب برای کودکان وو نوجوانان در ترویج مطالعه نقش دارد و کتابخانه های مساجد یکی از مصادیق این موضوع است و متولیان امر در گسترش این فرهنگ نقش خود را ایفا کنند.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: کتاب کودک کتاب کودک و نوجوان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتابخانه مساجد اصفهان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتابخانه های مساجد کودک و نوجوان خانواده ها کانون ها گروه سنی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۷۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانت در جنوب کشور+فیلم

حیدریان فر گفت:دنیای مجازی به دنبال یکسان سازی فرهنگ هاست که متاسفانه باعث از بین رفتن بخشی زیادی از بافت فرهنگی و قومیتی میشود.

حیدریان فر مشاور و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو _ زهره عرب زاده در رابطه با چالش‌های نوجوانان در شهر‌های جنوبی کشور اظهار داشت: متاسفانه در جنوب کشور به دلیل بدی آب و هوا والدین بیشتر ساعت‌های روز را با فرزندان خود در خانه سپری میکنند و فضای مناسب برای بازی را ندارند و همین مسئله باعث میشود که کودکان و نوجوانان بیشتر زمان خود را با فضای مجازی پر کنند.

متاسفانه دنیای مجازی هم نمایانگر دنیای پر زرق و برقیست که با دنیای واقعی تفاوت زیادی دارد و کودکان و نوجوانان هم به انداره بزرگسالان توانایی درک این موضوع را ندارند.

وی افزود: دنیای مجازی به دنبال یکسان سازی فرهنگ هاست که متاسفانه باعث از بین رفتن بخشی زیادی از بافت فرهنگی و قومیتی میشود.

حیدریان فر ادامه داد: بهترین راه حل ایجاد فضای بیشتر برای بازی و فعالیت کودکان و نوجوانان است. فضا‌های سرپوشیده‌ای که به دور از گرما و آلودگی باشند که بچه‌ها بتوانند مقداری از زمان خود را به فعالیت در مکان‌های مناسب بپردازند.

حیدریان فر با اشاره به دوزبانه بودن کودکان در شهر‌های جنوبی کشور هم گفت که این امر میتواند بر کیفیت یادگیری و تعامل کودکان تاثیر بگذارد که بهترین راه حل همگام و هماهنگ بودن محتوای آموزشی با فرهنگ آن قومیت باشد.

دیگر خبرها

  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری 
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانات در جنوب کشور+فیلم
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانت در جنوب کشور+فیلم