Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ضریب مولد و سرایت‌زایی ویروس کرونا در استان مرکزی به بالاترین عدد طی ۹ ماه اخیر رسیده است.

دکتر سید محمد جمالیان ۲۴ آبان‌ماه در هفتادمین جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی با تشریح و مقایسه آمار ابتلا و فوت ناشی از کرونا در هفته دوم و سوم آبانماه اظهار کرد: تعداد موارد ابتلا در استان مرکزی در هفته دوم آبنماه ۲۲۴۹ نفر بود که این رقم با سه درصد رسد در هفته سوم به ۲۳۱۵ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در هفته دوم آبانماه تعداد موارد ابتلا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک ۱۳۷۲ ثبت شد که این رقم در هفته سوم به ۱۳۴۹ نفر رسید که حاکی از کاهش ۲ درصد موارد ابتلاست.

جمالیان گفت: در هفته دوم اسفندماه موارد ابتلا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی ساوه ۸۱۰ نفر بود که در هفته ساوم با ۱۲ درصد رسد به ۹۰۶ نفر رسید، همچنین تعداد موارد ابتلا در دانشکده علوم‌پزشکی خمین نیز بدون تغییر در هفته سوم، به مانند هفته دوم ۶۰ نفر باقی‌ ماند.

وی با بیان اینکه در کل استان مرکزی موارد بستری در هفته سوم نسبت به هفته دوم آبانماه ۱۳ درصد کاهش داشته است، افزود: موارد بستری در دانشگاه علوم پزشکی اراک با ۱۴ درصد کاهش از ۳۵۰ نفر به ۳۰۱ نفر، در دانشگاه علوم پزشکی ساوه با ۴ درصد کاهش از ۱۱۱ نفر به ۱۰۷ نفر و در دانشکده علوم پزشکی خمین با ۲۸ درصد کاهش از ۳۹ نفر به ۲۸ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک میزان موارد درمان سرپایی در کل استان مرکزی را همراه با رشد ۷ درصد دانست و گفت: در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک با ۲ درصد رشد، موارد درمان سرپایی از ۱۰۲۹ نفر به ۱۰۴۸ نفر، در دانشگاه علوم پزشکی ساوه با ۱۴ درصد رسد از ۶۹۹ نفر به ۷۹۹ نفر و در دانشکده علوم پزشکی خمین با ۵۲ درصد از ۲۱ نفر به ۳۲ نفر رسید.

وی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی موارد فوت ناشی از کرونا در استان مرکزی در هفته سوم آبانماه نسبت به هفته دوم، بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی اراک ۶۸ فوت در هفته دوم با ۱۹ درصد رشد به ۸۱ نفر رسید، در دانشگاه علوم پزشکی ساوه ۱۵ فوتی با رشد ۴۷ درص به ۲۲ نفر و در دانشکده علوم پزشکی خمین نیز ۵ مورد فوتی به ۷ مورد رسیده اسن.

جمالیان با بیان اینکه ابتلا در شهرستان‌های زیرمجموعه علوم پزشکی اراک در گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال و در ساوه ۴۰ تا ۴۹ سال برآورد شده است که نسبت به هفته دوم آبانماه تغییر نداشته است، افزود: متاسفانه در شهرستان خمین موارد ابتلا در گروه سنی ۵۰ تا ۵۹ سال در هفته دوم آبانماه به ۳۰ تا ۳۹ سال در هفته سوم رسیده که حاکی از کاهش سن ابتلا در شهرستان خمین است.

وی در خصوص رنج سنی موارد فوتی در استان تصریح کرد: در هفته دوم آبانماه رنج سنی فوت در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک ۸۰ تا ۸۹ سال بود که این گروه سنی به ۶۰ تا ۶۹ سال کاهش یافته که در واقع کاهش سن موارد فوتی زنگ خطر بزرگی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به سن موارد فوتی در ساوه و زرندیه در گروه ۶۰ تا ۸۹ سال و ۸۰ سال به بالا در خمین، افزود: به ازای هر ۱۰ هزار نفر در دنیا ۶۸ نفر به ویروس کرونا مبتلا می شوند که این رقم در ایران ۸۶ نفر است و در موضوع فوت ناشی از کرونا، از هر ۱۰ هزار نفر در جهان ۲۴۴ نفر جان خود را از دست می‌دهند که این رقم در ایران ۵۵۲ نفر است و ایران در فوت و ابتلا نسبت به میانگین جهانی بالاتر است.

وی یکی از نگرانی فعلی را وجود نداشتن تهویه مناسب در اماکن مختلف دانست و گفت: اگر در یک جمع ۱۵ نفره و فضای بدون تهویه یک نفر با صدای بلند، داشتن ماسک و حتی رعایت فاصله صحبت کند، پس از یک ساعت هفت نفر از ۱۵ نفر به ویروس مبتلا می‌شوند، اما اگر تهویه مناسب در فضا وجود داشته باشد این هفت نفر به یک نفر کاهش می‌یابد.

جمالیان تصریح کرد: هوا رو به سردی است و بسته شدن پنجره ها مشکل ساز خواهد بود، به همین دلیل باید در فضاهای مسقف که خدمات ارائه می کنند مانند ادارات، رستوران‌ها، آزمایشگاه، داروخانه و ... که تهویه مناسب نیست مردم در فضای بیرون منتظر بمانند و حتما پنجره‌ها باز باشد، این امر قطعا مصرف انرژی را بالا می‌برد، اما بای حفظ سلامت مردم لازم است، حضور ۱۵ مشتری به همراه سه کارکن در یک رستوران بدون تهویه مناسب بعد از یک ساعت می‌تواند ابتلای ۱۴ نفر را به دنبال داشته باشند به همین دلیل وجود تهویه مناسب در یک فضا بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به مراجعه دیرهنگام برخی از بیماران به مراکز درمانی افزود: تمام تلاش صورت گرفته است که فضای بیمارستان ولیعصر و امیرالمومنین سالم نگهداشته شود ولی مردم از مراجعه به مراکز درمانی وحشت دارند و همین امر باعث می شود در کنار مرگ و میر ناشی از کرونا شاهد مرگ و میر دیگر بیماران باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به پیش‌بینی اپیدمیولوژیست‌ها و بررسی ضریب مولد و سرایت‌زایی بیان کرد: اگر این ضریب بالای یک باشد به این معناست که در ماه پیش‌رو وضعیت خوبی را در بعد ابتلا نخواهیم داشت، روز گذشته ضریبی پیش‌بینی شد که طی ۹ ماهه اخیر بی سابقه بود و شرایط نشان می‌دهد که اگر با همین روند پیش رویم در هفته‌های آینده بیشترین آمار ابتلا و مرگ و میر را خواهیم داشت به همین دلیل اگر محدودیتی لحاظ می‌شود باید جدی گرفته شود چراکه ضریب به بالاترین حد رسیده است و هشدار جدی است.

جمالیان با اشاره به کمک شهرداری اراک به تامین اکسیژن مایع اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰ تخت ICU برای بیمارستان امیرالمومنین در نظر گرفته شده است که به دلیل کمبود اکسیژن نمی‌توان به بهره‌برداری رساند به همین دلیل از شهرداری اراک درخواست تسریع درتامین اکسیژن داریم تا این تخت‌ها وارد مدار شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس ستاد مدیریت کروناویروس پروتکل های بهداشتی اراك استانی اجتماعی استان مرکزی همه باهم علیه کرونا رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک دانشکده علوم پزشکی خمین دانشگاه علوم پزشکی اراک دانشگاه علوم پزشکی ساوه دانشگاه علوم پزشکی کرونا در استان مرکزی ابتلا در شهرستان موارد ابتلا ناشی از کرونا همین دلیل تهویه مناسب هفته سوم هفته دوم درصد کاهش موارد فوت نفر رسید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۹۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: مبتلایان به بیماری سلیاک، به دلیل عدم امکان مصرف آرد گندم، از این یارانه محروم هستند و این امر باعث شد تا سال گذشته اقدامی برای رفع این چالش از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با حمایت ویژه استاندار فارس انجام شود.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد مظلومی مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص بیماران مبتلا به سلیاک از جمله گروه‌های ویژه عنوان کرد به دلیل نیاز به دریافت مواد غذایی بدون گلوتن، همواره دچار چالش هایی در این زمینه بوده اند و همین امر موجب شد تا در سال گذشته، حمایت از این بیماران و کمک به رفع مشکلات آنان، با اولویت ویژه در مجموعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دنبال شود.

مظلومی گفت: در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هر ایرانی، ماهیانه هفت و نیم کیلوگرم سهمیه آرد گندم دارد که دولت با قیمت یارانه ای آن را در اختیار نانوایی ها قرار می دهد و مردم با قیمت یارانه ای و مصوب خریداری می کنند، اما مبتلایان به بیماری سلیاک، به دلیل عدم امکان مصرف آرد گندم، از این یارانه محروم هستند و این امر باعث شد تا سال گذشته اقدامی برای رفع این چالش از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با حمایت ویژه استاندار فارس انجام شود.

وی افزود: سهمیه آرد یارانه ای بیماران مبتلا به سلیاک شناسایی شده، با هماهنگی اداره کل غله استان فارس به صورت کالابرگ خرید کالا به بیماران مبتلا به سلیاک، تحویل داده شد.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه از راه اندازی نخستین و تنها نانوایی سنگک بدون گلوتن ایران در شهر صدرا خبر داد که در حال حاضر محصولات خود را به استان های دیگر نیز عرضه می کند و قابلیت صادرات به کشورهای همسایه را نیز دارد.

او با اشاره به فعالیت چندین واحد تولیدی آرد بدون گلوتن در فارس که از سال گذشته، مجوز تولید پودر کیک بدون گلوتن ویژه بیماران سلیاک نیز به آنان داده شده است، افزود: همچنین برای نخستین بار در کشور، با ارائه مجوز تولید انواع شیرینی، نان و کیک بدون گلوتن ویژه بیماران مبتلا به سلیاک به یکی از کارخانه های استان، فارس در این زمینه نیز پیشتاز خدمت به این بیماران شده است.

به گفته مظلومی تا پیش از این تعداد بیماران شناسایی شده مبتلا به سلیاک در فارس، بیش از ۴۰۰ بیمار بود که با تلاش برای شناسایی و گسترش خدمت رسانی به این بیماران، در حال حاضر هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به سلیاک در فارس شناسایی شده اند.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل کمیته دانشگاهی سلیاک و برگزاری جلسات آن به صورت مستمر و ماهانه را از دیگر برنامه های مجموعه سلامت استان در این زمینه برشمرد و ادامه داد: همچنین با پیگیری های انجام شده در زمینه راه اندازی انجمن سلیاک استان فارس، این انجمن از سال جاری، به صورت عملیاتی فعالیت خود را آغاز کرده است.

مظلومی ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده در این زمینه تلاش شد تا در کنار فازهای اجرایی خدمات مجموعه سلامت استان به بیماران مبتلا به سلیاک، گام های علمی و تحقیقاتی نیز در این زمینه برداشته شد که از جمله می توان به انجام پژوهش در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز در خصوص نوع حمایت سایر کشورها از بیماران مبتلا به سلیاک و تولید محصولات جدید برای این بیماران اشاره کرد که نتایج این تحقیق، از طریق استانداری فارس، به وزیر بهداشت و معاون اول رییس جمهور ارایه شده است.

او گسترش فعالیت های کلینیک سلیاک و تشکیل کمیته قطب پنج بیماران سلیاک را نیز دیگر گام های عملیاتی در برنامه حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به سلیاک عنوان کرد و ادامه داد: این اقدامات به صورت گروهی و با حمایت های ویژه دکتر «محمدهادی ایمانیه» استاندار فارس و همکاری مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، مدیرکل غله استان، دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، واحدهای تولید کننده، یکی از مراکز خیریه استان و صدا و سیمای مرکز فارس انجام شد.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه، از خیرین استان خواست در تقویت این برنامه حمایتی، مجموعه دانشگاه را بیش از بیش همراهی کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چارت سازمانی مرکز بهداشت گلشن تصویب شد
  • فوت پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد
  • یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد پلمب شد
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد