Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:25:23 GMT

ارتقای فرهنگ جامعه بدون ترویج کتابخوانی میسر نیست

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۹۳۶۶

ارتقای فرهنگ جامعه بدون ترویج کتابخوانی میسر نیست

 به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، اسماعیل شفاعی به مناسبت ۲۴ آبان روز کتاب، کتاب­خوانی و کتابدار ، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره علامه طباطبائی که این روز به مناسبت سالروز ارتحال ایشان نامگذاری شده، گفت: نامگذاری هفته کتاب در این مناسبت به خاطر نقش موثر عالمان حوزه و دانشگاه در فرهنگ و تاریخ معاصر و پیش روی ایران اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص اهمیت حضور کتاب در سبد خانوار ایرانی اظهار داشت: ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی و قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار بیش از پیش مشهود است که در این خصوص نیاز به عزم ملی و بسیج تمامی دستگاه های فرهنگی دارد.

شفاعی در ادامه گفت: با توجه به شرایط فعلی بیماری کرونا و احتیاط­ های بهداشتی و جولان پیام رسانه ­ها و فضای مجازی، نیاز بیشتری به اهتمام و حمایت از فرهنگ کتاب و کتاب­خوانی است که باید ضمن اقدامات ترویجی، قوانین حمایتی نیز برای فعالان این عرصه وضع شود.

  وی افزود در همین راستا، شورای فرهنگ عمومی کشور سندی با عنوان ارتقای فرهنگ کتاب و کتاب­خوانی تدوین و تصویب نموده است که در سه محور فرهنگ ­سازی مطالعه، گسترش و تجهیز کتابخانه ­ها و افزایش سطح کیفی کتابها تبیین شده است.

شفاعی در ادامه افزود با عنایت به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی، شورای فرهنگ عمومی کشور با توجه به سند تدوین شده، شرایط و کیفیت اجرای آن را در سراسر کشور به صورت مستمر رصد می کند.

۲۴ آبان ماه در تقویم رسمی کشوردر سال ۷۲ شمسی به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. در سال‌های گذشته هفته پایانی آبان ماه، هفته کتاب نامگذاری شد. در این هفته، با اجرای برنامه هایی که به وزش نسیم معرفت از سوی دریای کتاب و معانی ناب به سمت اندیشه همگان می انجامد، می کوشیم تا به تقویت فرهنگ مطالعه و گسترش سطح آگاهی های عمومی مدد رسانیم.

نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد. همزمان با هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی همراه با نشست های مختلف و... با موضوعات چاپ و نشرِ و کتاب و ترویج کتابخوانی با هدف افزایش میزان سرانه مطالعه برگزار می‌شود.

براین اساس با مجموعه سیاستگزاری و برنامه ریزی های انجام گرفته سعی شده تا ترویج فرهنگ مطالعه به خصوص بین نوجوانان، هدف و محور اصلی این برنامه‌ها باشد از این رو بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتاب‌خوانی همه ساله در این ایام با شکوه هرچه تمام تر از سوی اهالی قلم، فرهیختگان، مسئولان و فعالان فرهنگی، اساتید،‌دانشگاهیان، دانشجویان، دانش آموزان ، اصحاب نشر و چاپ و کتاب و ... برگزار می شود.

امسال نیز همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار دانایی؛ مانایی این رویداد بزرگ فرهنگی از شنبه ۲۴ آبان تا۳۰ آبان جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود. 

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۹۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران و دبیران جشنواره امام رضا (ع) صبح امروز، هشتم اردیبهشت ماه در دفتر ریاست وزارت فرهنگ برگزار شد.

در این جلسه هاشمی رییس هیئت مدیره بنیاد امام رضا (ع) و قائم مقام وزیر، سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بنیاد امام رضا (ع)، فرهاد قائمیان دبیر جشنواره‌های بنیاد امام رضا (ع)، محمدی، عضو هیئت مدیره بنیاد بنیاد امام رضا (ع)، اسلامی معاون توسعه مدیریت وزارت فرهنگ، اتابک نادری کارگدان و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون و محمدحسین لطیفی کارگدان سینما و تلویزیون حضور داشتند.

سعید زمانی در ابتدای جلسه گفت: مجموعه فعالیت‌های بنیاد امام رضا (ع) ارتقای کمی و کیفی قابل توجهی داشته است. راهبری جشنواره‌های این دوره به مدیریت دکتر قائمیان صورت گرفته است.

وی با معرفی دبیران جشنواره‌های مختلف رضوی گفت: امسال امیدواریم با حضور دکتر لطیفی بتوانیم اولین جشنواره فیلم دینی رضوان را در کنار فیلم رضوی هم داشته باشیم.

سید محمد هاشمی در صحبت‌هایی گفت: اولویت این جشنواره استفاده از عناصر و چهره‌های تراز ملی در عرصه فرهنگی و هنری بود که مفتخریم به حضور شما عزیزان و در راس اقای قائمیان که قبول زحمت کردند و فراتر از تصور من اهتمام داشتند و وسط میدان بودند. نکته دیگر تلاش این بود که فقط یک جشنواره صرفی نباشد که بخواهیم برگزار کنیم، بااین مجموعه کار‌ها بنظرم اتفاقات خوبی می‌افتد تا بتوانیم مانور خوبی در عرصه فرهنگی بدهیم.

وی در ادامه افزود: اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان هم آبان ماه با قبول زحمت لطیفی اختتامیه اش برگزار می‌شود و من خیلی به این کار خوشبین هستم امیدواریم بااینکار ادای دینی به عرصه دینی و باور‌های اصیلمان داشته باشیم. تلاش داریم خروجی‌های جشنواره‌ها در مسیر فراخوان و داوری و خروجی با استفاده‌های عمومی با موضوع امام رضا باشد.

هاشمی اظهار داشت: ما تعداد جشنواره‌ها را کم کردیم، اما این باعث نشد که برش‌های استانی کمرنگ شود، هر جشنواره پر از رویداد‌های محفلی و نشست در دل استان‌های کشور است.

فرهاد قائمیان در این جلسه عنوان کرد: فقط بخاطر نام اقا امام رضا (ع) در این جشنواره‌ها هستیم و امیدواریم همه کار‌ها برای دوستدارانش خوب برگزار شود. اختتامیه جشنواره روستایی در کردر رضوی در حد ملی برگزار شد و همه اهالی این روستا خانه و ماشین هایشان را در اختیار هنرمندان گذاشته بودند و همه اینها نشان داد می‌توان جشنواره‌هایی مردمی برگزار کنیم.

وی در ادامه افزود: جشنواره نمایشی در چند بخش پیشنهاد شد تمام نمایش‌های انتخاب شده در استان‌ها اجرا شود و مردم با هنرمندان اشناییت بیشتری پیدا کنند. کتاب عکس رضوی هم با هدایت استاد اولیازاده بزودی منتشر می‌شود. امیدوارم در سطح استان‌ها هم مدیران کل با جشنواره همراهی داشته باشند. در بخش فیلم هم امسال سعی کردیم با فیلم رضوان این بخش را فعال کنیم. سعی کردیم یک فیلم سینمایی با فرهنگ رضوی تولید کنیم و یک فیلمنامه براساس کتاب «از عشق آباد تا عشق آباد« اقتباس شده در راستای فرهنگ رضوی اماده است و امیدواریم این فیلم را برای سال بعد بتوانیم برسانیم و به دلیل سنگین بودن پروژه از اقای وزیر طلب مساعدت برای ساخت این فیلم داریم

ذاکری دبیر جشنواره روستایی رضوی در صحبت‌هایی درباره کم و کیف جشنواره روستایی رضوی گفت: ششمین جشنواره ملی روستایی اسمان هشتم در روستای کردر در میناب با حمایت وزارت فرهنگ و بنیاد امام رضا برگزار شد. بیست و چهارم اردیبهشت آیین افتتاحیه جشنواره در دوره آتی برگزار خواهد شد و اختتامیه هم در دهه ولایت برپا خواهد شد.

اتابک نادری در صحبت‌هایی گفت: جشنواره‌ها برای رونق بخشی به تولیدات شکل میگیرد، بعد از انقلاب هم ما با همین انگیزه شروع کردیم ولی دوسال کرونا فرایند‌ها را بهم زد، در جشنواره فجر هم دچار مشکل شدیم، مجدد دنبال فراخوان رفتیم و حال این استنباط هست که حتما باید جشنواره بگذاریم تا هنرمندان کار کنند. ولی در بنیاد به تفکری رسیدیم که این جریان را بسط دهیم و در بخش‌های مختلف این کار را کردیم و الان بیست و سه اثر در مرحله اجرا در استان‌ها است این گسترش فرهنگ نمایش برایمان مهم بوده است

نادری خطاب به وزیر فرهتگ اظهار داشت: شما اخیرا دستوری دادید که باقیات صالحات است، نهضت پلاتوسازی و بلک باکس سازی که انقلابی برای بچه‌های تئاتر محسوب می‌شود.

سید احمد میرزاده نماینده دبیران جشنواره‌های شعر رضوی نیز گفت: چهار جشنواره شعر فارسی، عربی، ترکی و‌کودک و نوجوان داریم که همه بجز کودک جنبه فراملی دارند. موضوع پرداختن به شخصیت امام رضا و توصیف صفت معین الضعفایی است. برنامه‌هایی در راستای شعر مردمی داریم.

 این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • تشریح اقدامات بسیج ورزشکاران در هفته ترویج فرهنگ پهلوانی
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی