Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم به مناسبت سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی گفت‌وگویی با سیدمحمدصادق قاضی طباطبایی، پسرعموی ایشان انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد. 

بازمانده از تحصیل

- ولادتش در محله شادآباد تبریز بود. پدرش را در پنج سالگی از دست داد و مادر را در ۹ سالگی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی در کودکی یتیم کامل شد.

- به اتفاق برادرش آقا سید محمد حسن الهی‌طباطبایی که او هم از بزرگان بود تحت تربیت آیت‌ا... آقاسید محمدباقر قاضی‌طباطبایی، پدر اولین امام‌جمعه تبریز که شهید شد، قرار می‌گیرد.

- در سال۱۳۰۴ شمسی برای تحصیل عازم نجف شد به اتفاق جمعی از جمله برادرش و مرحوم آیت‌ا... آقاسید حسین‌طباطبایی.

- وقتی به نجف رفت همراهان ایشان در حجرات مدرسه به‌خصوص مدرسه قوام ساکن شدند. علامه طباطبایی چون متاهل بود در نجف خانه‌ای اجاره کرد، اما با مشکلات معیشتی مواجه شد به گونه‌ای که نمی‌توانست اجاره خانه بدهد.

- مشکلات معیشتی باعث شد سال ۱۳۱۴ علامه طباطبایی به تبریز برگردد و نزدیک به ۱۰سال در همان منطقه شادآباد به زراعت پرداخت که همیشه از  این دوره به دوره‌ای یاد می‌کرد که به بطالت گذشت، بطالت نه به معنی بیکاری و بیعاری بلکه به این معنی که از تحصیل علم بازماند.

یا فهم یا مرگ

از علامه طباطبایی نقل است اوایل تحصیل هر چه می‌خواندم چیزی نمی‌فهمیدم. یک روز به خداوند عرض کردم، خدایا یا فهم یا مرگ. همین باعث شد انوار الهی به ایشان برسد و فهم و درکشان وارد فاز دیگری شود.

- ایشان همه مراودات با اهل غیر علم را به صفر رساند و شبانه‌روز بیشتر از شش ساعت نمی‌خوابید و مدام در حال تحقیق و مطالعه بود.

- وقتی بار دوم به نجف رفت درجه اجتهاد گرفت و به قم برگشت و در کوچه یخچال قاضی، خانه‌ای بسیار محقر اجاره کرد که دو اتاق داشت.

- ایشان با مرحوم آیت‌ا... خمینی (ره) همسایه بودند. در همین زمان تدریس در مسجد سلماسی را شروع کرد که امام راحل هم در همین مسجد درس می‌داد. ایشان درس اخلاق و مرحوم علامه تفسیر و فلسفه درس می‌داد که مورد نقد هم بود و برخی از آیت‌ا...ها ایراد می‌گرفتند که تفسیر فقط در اختیار معصوم است و فلسفه هم مخصوص یونان است و شما چرا باید درباره فلسفه صحبت کنید.

- برخی از کلاس‌های ایشان تعطیل شد همچنان که برخی از کلاس‌های اخلاق امام خمینی(ره) که در مدرسه فیضیه برگزار می‌شد، تعطیل شد.

- علامه طباطبایی بعد از برگشت به قم شاگردان بزرگی را تربیت کردند بیشتر آنها از شخصیت‌های موثر در انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودند که از میان آنها می‌توان به شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید مطهری، مرحوم علامه حسینی و... اشاره کرد که آقای دینانی هم از شاگران ایشان است که بحمدا... در قید حیات هستند.

کرامات علامه

مرحوم علامه از جوانی اهل عرفان، حکمت و دانش بود اما اینها هرگز ایشان را مغرور نکرد و چنان می‌زیستند که اگر کسی ایشان را در کوچه و خیابان می‌دید تصور می‌کرد طلبه‌ای ساده است.

- من سال ۱۳۴۳ در زندان قصر بودم و هم‌بند آیت‌ا... طالقانی و مرحوم بازرگان و دکتر سحابی. پدرم به همراه علامه طباطبایی به ملاقات من آمدند. زندان قصر یک در بزرگ داشت به سمت خیابان که هنوز هم هست و یک در کوچک داشت و افرادی که برای ملاقات می‌آمدند از این در باید وارد می‌شدند تا تفتیش بدنی شده و بعد وارد بندها شوند.

- پدرم متوجه می‌شود که یک طلبه جوان مقداری از اعلامیه‌های امام (ره) را همراه دارد. به او می‌گویند این‌کار خطرناک است. پدرم اعلامیه‌ها را از طلبه جوان می‌گیرد و می‌گوید اگر قرار است کسی بازداشت شود، بهتر است من باشم. علامه طباطبایی هم شاهد این ماجراست. نوبت تفتیش به پدرم که می‌رسد، مامور بدون این‌که ایشان را تفتیش کند اجازه عبور می‌دهد. بعدها که پدرم فوت کرد و ما نوشته‌های ایشان را می‌خواندیم به یک مطلب رسیدیم که ایشان نوشته بود باور دارد که این مصونیت یکی از کرامات همراهی با علامه طباطبایی بوده است.

ارادت به همسر

مرحوم علامه طباطبایی احترام زیادی برای همسر و دخترانش قائل بود؛ دو دختر و دو پسر. آقا سید نورالدین و آقا سید عبدالباقی پسران ایشان بودند.

- عبدالباقی با آقا سید مصطفی خمینی باجناق بودند و هر دو داماد آیت‌ا... آقا مرتضی حائری بودند که یلی بود در تقوا و پسر آیت‌ا... حائری موسس مدرسه فیضیه بود.

حجم زیادی از تفسیر المیزان را مدیون همسرم هستم

- همسر علامه‌طباطبایی نقل می‌کند، علامه همیشه می‌گفت که حجم زیادی از تفسیر المیزان را مدیون همسرم هستم.

- همسر اول ایشان قمرخانم نام داشت. زمانی که ایشان فوت کرد من به یاد دارم از تشییع‌جنازه که برگشتیم منزل، علامه گریه می‌کرد. این را هم بگویم که ما پیش از این گریه علامه را فقط در مراسم روضه‌خوانی امام حسین (ع) دیده بودیم.

- ایشان در محلی نشسته بود که همسرش در آنجا می‌نشست. علامه امینی به علامه نزدیک شد و گفت، شما تفسیر سوره قیامت را نوشته‌اید چرا اینقدر محزون هستید؟ علامه‌طباطبایی در پاسخ گفتند: اول این‌که در محلی که همسرم می‌نشست، نشستم که جای خالی ایشان را نبینم و دوم این‌که هر برکتی که پیدا کردم مدیون همسرم هستم.

چرا همه ثواب المیزان را به همسرت تقدیم کرده‌ای پس ما چی؟ 

- ایشان تفسیر المیزان را تقدیم کرده بود به همسرش که پدر را به خواب دید که می‌گوید: چرا همه ثواب المیزان را به همسرت تقدیم کرده‌ای پس ما چی؟ 

- علامه طباطبایی بسیار خوش‌چهره بود که این میراث پدر بود. چشمان‌شان بسیار شفاف بود به‌گونه‌ای که نمی‌توانستی به چشمان ایشان نگاه طولانی‌مدت داشته باشی. آرامش ایشان بی‌نظیر بود.

- عالم بی‌نظیری بودند و متاسفانه جوانان امروزی ایشان را کم می‌شناسند. به نظرم با شناخت سبک زندگی ایشان و روحیاتی که داشت، راه روشنی می‌توان برای زندگی ترسیم کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: علامه طباطبایی تفسیر المیزان قرآن همسر سبک زندگی اخلاق عرفان تفسیر مدیون همسرم هستم علامه طباطبایی مرحوم علامه تقدیم کرده آقا سید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۹۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با قرارگاه نور جواب دشمن را می‌دهیم | ثواب این مسئله بیش از ۸ سال جنگ است | افراد باندی با مامورها رفتار نامناسب می‌کنند | تشدید اقدامات در حوزه حجاب

به گزارش همشهری آنلاین، سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده فراجا در حاشیه مراسم گرامیداشت روز معلم و تجلیل از استادان، مدرسان و گروه‌های علمی فراجا که صبح امروز در ستاد فرماندهی فراجا برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح نور برای مقابله با کشف حجاب از سوی انتظامی کشور گفت:‌ اجرای طرح نور جزو اجرای فروع دین نیست و این مسئله نیز دستور خداست. وقتی آقا می‌فرمایند حرام شرعی و سیاسی است، یعنی حرام شرعی پای خود افراد است اما در حرام سیاسی یعنی ما مسئول هستیم.

افراد کاملا هدایت‌شده و باندی با مامورها رفتار نامناسب می‌کنند

سردار رضایی گفت: دشمنان می‌خواهند جامعه را به سمت تباهی ببرند و ما به عنوان بازوی حکومت نمی‌توانیم ساکت بشینیم و باید شرایط را مدیریت کنیم. بر اساس مستندسازی‌های آماده شده، افراد کاملا هدایت‌شده و باندی با مامورها رفتار نامناسب می‌کنند.

جانشین فرماندهی کل انتظامی کشور ادامه داد: انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود وقتی دهه ۴۰ امام فریاد زد که علما به داد اخلاق و دین برسید همین مسئله را می‌گفتند. ما این همه شهید دادیم و همه ما مدیون آنها هستیم. همه شهدا برای همین اهداف رفته‌اند و انقلاب امروز نباید سمت دیگری برود.

تشدید اقدامات قبلی در حال حرکت است/ بعضی‌ها نمی‌دانند جنگ کجاست

وی افزود: سواد یعنی فهم. برخی می‌گویند وکیل و دکترند اما اظهارات بی‌سوادانه‌ای دارند و متوجه نمی‌شوند که جنگ کجاست و جامعه به کدام سمت می‌رود. تشدید اقدامات قبلی در یک چارچوب در حال حرکت است و این کار جهادی و انقلابی است.

با قرارگاه نور جواب خود را به دشمن می‌دهیم

به گفته سردار رضایی جنگ‌های امروز در کشور از جنگ با عراق و تجزیه طلبان نیز بیشتر اهمیت دارد و حساس‌تر است. ما با این قرارگاه نور جواب خود را به دشمن می‌دهیم و این مسئله حتی از جنگ نیز حساس‌تر است.

این موارد غیرت مرد و نجابت زن را تخریب می‌کند

جانشین فرماندهی کل انتظامی کشور ادامه داد: به نظر من این تهاجم‌های فرهنگی بسیار پراهمیت و مخرب‌ترند. به عنوان مثال، اگر بمبی در جایی منفجر شود اثرات آن در همان منطقه می‌ماند اما اثرات این رفتارها بسیار تخریبگر است.

وی افزود: این موارد غیرت مرد و نجابت زن را تخریب می‌کند اما امروزه رنگ و لعاب دیگری دارد. برخی افراد با این رفتارها معانی حقوق شهروندی را لکه‌دار می‌کنند و خواسته الهی و وظیفه فراجاست که با این بی‌حرمتی‌ها مقابله کند.

ثواب این مسئله بیشتر از ۸ سال جنگ است

سردار رضایی با تاکید بر اینکه مسئله تکلیف الهی است، گفت: به نظر من ثواب این مسئله بیشتر از ۸ سال جنگ است زیرا جسارت و اعتقاد بالاتری می‌خواهد و باید در تربیت نیرو نیز این مسائل مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در موضوع عفاف و حجاب، سی و چند دستگاه مسئولیت دارند اما هیچکدام بصیرت و شجاعت لازم را در این زمینه ندارند و خدا را شکر ما پای کار هستیم.

ادعای حقوق بشر غربی‌ها این روزها در دانشگاه‌های آمریکا دیدنی است

سردار رضایی همچنین با اشاره به رفتار دولت آمریکا با دانشجویان مدافع غزه در این کشور گفت: ادعای حقوق بشر غربی‌ها این روزها در دانشگاه‌های آمریکا دیدنی است که چگونه با دانشجویان خود رفتار می‌کنند.

کد خبر 848662 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه زنان - حجاب فراجا

دیگر خبرها

  • امام (ره) به ایران و ایرانی و اسلام هویت داد
  • با قرارگاه نور جواب دشمن را می‌دهیم | ثواب این مسئله بیش از ۸ سال جنگ است | افراد باندی با مامورها رفتار نامناسب می‌کنند | تشدید اقدامات در حوزه حجاب
  • دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه ۲۲ برگزار می‌شود
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجو معلم در لرستان
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجومعلم در لرستان
  • این زن اصلا مدال نداشته که به علی دایی تقدیم کند!