Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر عملیات فرابورس ایران در بیانیه‌ای از عدم تأیید معاملات برخی نمادهای معاملاتی زیرمجموعه تملی (اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی) در تاریخ چهارشنبه ۲۱ آبان خبر داد.

اگرچه فرابورس علتی برای لغو این معاملات ذکر نکرد، اما به نظر می‌رسد عدم رعایت قوانین و مقررات اعلام شده، علت لغو معاملات این نمادها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اطلاعیه مدیریت عملیات بازار فرابورس آمده:

«به اطلاع می‌رساند معاملات امروز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۱ در نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی (تملی ۷۰۶۱)، (تملی ۷۰۳۱)، (تملی ۷۰۸۱)، (تملی ۸۰۴۱)، (تملی ۷۰۴۱)، (تملی ۷۰۱۱)، (تملی ۸۰۲۱)، (تملی ۷۱۱۱)، (تملی ۷۱۲۱)، (تملی ۷۰۷۱)، (تملی ۸۰۱۱)و (تملی ۷۱۰۱) مورد تأیید قرار نگرفت.»

اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در معاملات امروز با افزایش قیمت مواجه شد و در یکی از نمادها (تملی ۷۰۴: اوراق تسیلات مسکن صادره در تیرماه سال ۹۷) به ۲۰۶ هزار تومان رسید این نماد در آخرین معامله هفته گذشته ۱۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسیده بود.

سایر نمادهای زیرمجموعه اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی نیز افزایش قیمت داشتند؛ تملی ۷۰۱، ۱۳۹ هزار و ۸۷۰ تومان؛ تملی ۷۰۳، ۱۰۵ هزار و ۱۰۰ تومان؛ تملی ۷۱۰، ۱۰۳ هزار و ۲۰۶ تومان.

این در حالی است که وام مسکنِ بانک ملی به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد و همچنین نیاز به سپرده گذاری در بانک مذکور، با استقبال کمتری از سوی وام گیرندگان مواجه می‌شود؛ بسیاری از متقاضیان دریافت وام مسکن ترجیح می‌دهند به دلیل بالا بودن رقم وام مسکن بانک عامل بخش مسکن و همچنین ساده بودن روند دریافت آن، این بانک را برای دریافت تسهیلات مربوطه انتخاب کنند.

همچنین حجم معاملات اوراق تملی در مقایسه با اوراق تسه، نشان می‌دهد که از تملی برای دریافت تسهیلات مسکن، کمترین استفاده صورت می‌گیرد؛ به عنوان مثال در معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن، صرفاً از نماد تسه ۹۹۰۷ (اوراق مسکن صادره در مهر امسال) ۷۸ هزار برگه فروخته شد؛ در سایر نمادهای زیرمجموعه تسه نیز بین هزار تا ۸ هزار برگه به فروش رسید؛ مجموع معاملات نیز حدود ۳ هزار فقره بود.

حال آنکه در اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، در حدوداً ۱۰ نماد زیرمجموعه تملی، بین یک برگه تا ۷۰ برگه و مجموعاً کمتر از ۲۰ فقره معامله دست به دست شد.

به گفته کارشناسان، علت بالا بودن قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، زیر بار نرفتن شورای عالی بورس و شورای پول و اعتبار برای اعمال محدودیت زمانی فروش برگه‌های تسهیلات مسکن تملی است؛ مشابه محدودیت‌هایی که برای اوراق تسهیلات مسکن بانک عامل بخش مسکن (تسه) وجود دارد و خریدار تسه نمی‌تواند تا ۴ ماه از زمان خرید این برگه‌ها، اقدام به فروش کند که درنتیجه از میزان جولان سفته بازان و دلالان در این ابزار فرابورسی کاسته می‌شود.

اما خرید و فروش اوراق تملی بدون محدودیت بوده و همین موضوع سبب می‌شود تا سفته بازان این اوراق را هدف نوسان گیری و دلالی‌های خود قرار دهند.

کد خبر 5071073 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: اوراق مسکن اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن بانک ملی شورای پول و اعتبار شورای عالی بورس قیمت دلار بورس تهران قیمت نفت بازار سهام شاخص کل بورس بازار سرمایه ویروس کرونا وزارت صنعت معدن و تجارت ترخیص کالا تولید نفت بانک مرکزی ایران واکسن کرونا ستاد تنظیم بازار بانک مرکزی اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی اوراق تسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۰۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳

امتداد - وزارت امور اقتصادی و دارائی در نظر دارد به استناد جزء (ت) تبصره (1) ماده واحده قانون بودجه سال 1403 کل کشور (بخش اول)، و مطابق با مفاد جدول شماره‌ی (4) قانون مذکور، اولین مرحله حراج اوراق مرابحه عام در سال 1403 را در روز سه‎شنبه مورخ 11 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری برگزار کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، در راستای عرضه‌ی «اوراق مالی اسلامی دولتی» توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت) در تواترهای هفتگی، مرحله اول حراج اوراق مرابحه عام در سال ۱۴۰۳ برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی موضوع بند (۲۱) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ایران، در روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌گردد. لازم به ذکر است، بانک مرکزی در حراج‌های مزبور خدمات کارگزاری مورد نیاز را به وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ارائه می‌دهد. نحوه برگزاری حراج و اوراق عرضه‌شده مطابق با جداول ذیل خواهد بود:

   


وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی سفارشات دریافت شده از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را به منظور تصمیم‌گیری به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌نماید تا نسبت به تعیین و اعلام سفارش‌های برنده اقدام نماید. کارگزاری این بانک ضمن تامین‌زیرساخت معاملات، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی عرضه و فروخته شده نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.  

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • حمایت بانک مسکن از خانواده‌ها با پرداخت بیش از ۴۴ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۲
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات