اصلاحطلبان در چندراهی تصمیم
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۷۴۱۵۶
فعالیت و اظهار نظر چهرههای سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.
به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته میپردازد:
درخواست یک نماینده پارلمان عراق از الکاظمی در رابطه با پرونده ترور سردار سلیمانی
یناس المکصوصی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز (شنبه ۲۴ آبان ماه) از مصطفی الکاظمی، نخستوزیر این کشور درخواست کرد که نتایج تحقیقات در رابطه با حادثه فرودگاه بغداد و ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و نتایج دیگر تحقیقات در اسرع وقت به کمیسیونهای پارلمان ارسال شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت: سیستم داخلی پارلمان عراق تمام وزارتخانهها و ادارات دولتی را ملزم میکند که نتایج تحقیقات را ارسال کنند.
المکصوصی خاطرنشان کرد: دولت الکاظمی علیرغم وعدههای مداوم در رابطه با اعلام نتایج تحقیقات در رابطه با حادثه فرودگاه بغداد و کشتن تظاهرکنندگان و اخراج نیروهای آمریکایی و غیره تاکنون این اقدام را انجام نداده است، این درحالی است که دولت کنونی براساس همین پروندهها تشکیل شده است.
گمانهزنیها بر سر چگونگی ورود به انتخابات ادامه دارد
چندماه بیشتر به انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ باقی نمانده است و اصلاحطلبان هنور بر سر شیوه چگونگی ورود به انتخابات به وحدت نظر نرسیدهاند و این در حالی است که بعد از انتخابات مجلس، شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان عملاً از کار افتاد و رئیس و نایبرئیس آن، یعنی محمدرضا عارف و عبدالواحد موسویلاری استعفا دادند و چندی بعد عارف بهصورت مستقل اعلام کرد در انتخابات ریاستجمهوری نامزد خواهد شد.
از سوی دیگر، حزب ندای ایرانیان هم اعلام کرد که نامزدش صادق خرازی است و با نامزد حزبی در انتخابات شرکت خواهد کرد. علی شکوریراد، دبیر کل حزب اتحاد ملت نیز چند ماه پیش گفت که حزبش نامزد حزبی خواهد داشت: «در رابطه با انتخابات آینده هم حزب اتحاد حتماً نامزد حزبی معرفی خواهد کرد که این کار فرایند دموکراتیک خود را درون خود حزب خواهد داشت و آن استفاده از خرد جمعی است. دبیرکل بودن من به معنای اینکه من بهترین هستم نیست و نامزد حزبی برای انتخابات ریاستجمهوری توسط خرد جمعی تصمیمگیری میشود».
حزب کارگزاران سازندگی هم بخشی از نیروهایش هنوز سیاست ائتلافی یعنی ائتلاف با یک نیروی غیراصلاحطلب اما معتدل را منتفی نمیدانند، درنهایت حسین مرعشی، سخنگوی این حزب اعلام کرد شش نامزد حزبی به نامهای مصطفی هاشمیطبا، غلامسحین کرباسچی، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، عبدالناصر همتی و رضا ملکزاده دارند. البته او برخلاف برخی دیگر اعضا گفت که بههیچوجه مطلوبشان حمایت از یک نامزد غیراصلاحطلب نیست؛ هرچند همچنان فردی همچون محمد عطریانفر این موضوع را بهطورکامل رد نمیکند.
تا احزاب نباشد رقابتی در کار نخواهد بود
مصطفی کواکبیان در دومین همایش ملی حکمرانی مطلوب که به همت مدرسه حکمرانی شهید بهشتی وابسته به دانشگاه دفاع ملی و همکاری دانشگاه علامه طباطبایی به صورت آنلاین برگزار شد، با تاکید بر اینکه نظام حکمرانی مطلوب قطعاً نوعی نظام حزبی است، گفت: اگر نظام حزبی برای ما مطلوب نباشد نظام غیرحزبی حتماً مطلوب نخواهد بود.
وی به عنوان دبیر کارگاه آموزشی مذکور با اشاره اینکه در تجربه حکمرانی، بهترین الگوی حکومتی مبتنی بر آرای عمومی و انتخابات است، افزود: برای اینکه به این بهترین وضعیت برسیم، ناچارا باید هسته اصلی و محرک انتخابات را رقابت در نظر بگیریم. رقابت انتخاباتی لازمه حکومت دموکراتیک و هسته اصلی رقابت هم حزب است. یعنی تا حزب نباشد رقابتی در کار نخواهد بود و تا رقابتی در کار نباشد انتخابات نخواهد بود و تا انتخاباتی نباشد حکومت دموکراتیک معنا و مفهوم ندارد.
وی خاطرنشان کرد: به هر حال دیدیم که در انتخابات آمریکا هم مهمترین عنصری که نقش ایفا کرد، دو حزب جمهوریخواه و دموکرات بود. اگر بپذیریم حکمرانی مطلوب مبتنی بر آرای مردم است، این را هم باید بپذیریم که آرای مردمی از طریق صندوق رای مشخص خواهد شد و این مقدمات پذیرش یک نظام دموکراتیک و مطلوب است.
این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به اینکه ضعف ما در ایجاد یک نظام حزبی فقدان قانون نیست، ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۶۰ قانون احزاب داریم. ماده اول این قانون، وجود احزاب را یک ضرورت میداند که به صورت دموکراتیک در قدرت شرکت کنند. سال ۱۳۹۵ هم مجدداً مصوباتی داشتیم که در آن بحث تجمیع احزاب وجود دارد. اما سوال این است که علیرغم وجود قانون و تضمین آزادی احزاب در قانوناساسی، چرا در حال حاضر با وجود ۱۴۰ حزب، حکمرانی حزبی نداریم؟
کواکبیان با ذکر این نکته که ابتدا باید وجود مشکل را پذیرفت، گفت: ۱۱۰ سال از مشروطه میگذرد. از مشروطه تاکنون بر حکمرانی حزبی تاکید شده است. اما این اتفاق نمیافتد؟ احزاب فقط در فصل انتخابات یک لیستی معرفی میکنند و تمام، در نهایت اشخاص مطرح هستند. من معتقدم ابتدا باید بپذیریم که این مشکل وجود دارد. بعد میتوانیم درباره این موضوع صحبت کنیم.
این عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سه مدل حکمرانی غیرحزبی گفت: اگر حکمرانی حزبی نداشته باشیم در موجهایی که به راه میافتد یک سری افراد مطرح میشوند، مردم هم به آنها رای میدهند. بعد هم که موج از بین رفت، دیگر کسی پاسخگو نیست. یا در شکل دوم به صورت سازمانی مردم را به پای صندوق رای میکشیم. اما حالت تک حزبی دارد و رقابتی هم در بین نیست. خب این هم دوام نخواهد آورد. حالت سومی هم وجود دارد که شهید دکتر بهشتی آن را حکمرانی محفلی میخواند؛ یعنی باندها مردم را به انتخابات میکشانند و بعد به صورت باندی کشور را پیش میبرند. متاسفانه ما گرفتار هر سه مدل بودهایم.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه احزاب حتماً دارای اشکالات و آفاتی هستند تصریح کرد: بحث ما این نیست که احزاب آفاتی ندارند. بنده خودم از موسسان خانه احزاب در کشور هستم و روی این مسائل کار کردهام. مسئولیت حزب جمهوریاسلامی در سمنان را هم در سال ۱۳۶۰ به عهده داشتم. اما با اطمینان میگویم که حکومت بدون حزب قطعاً دارای آفات بیشتری است.
این فعال حزبی با تاکید بر اینکه در انتخاب واژهها باید دقت و توجه شود، گفت: ما باید بین جبهه، جناح، فراکسیون و حزب فرق بگذاریم. واقعیت این است که ما تا به حال حزب حاکم، به این مفهوم که حزبی اکثریت کرسیهای مجلس را برای تعیین دولت و سیاستهای کلان به دست بیاورد نداشتهایم. کدام حزب از ابتدای انقلاب تا امروز حاکم بوده است؟ ممکن است تصور کنیم که مثلاً یک جناح حاکم بوده، اما جناح که پاسخگو نیست.
سلیمی: تعطیلی مراکز استانها مشکلات اصناف را تشدید میکند
اصغر سلیمی با اشاره به بالا رفتن آمار مبتلایان و فوت شدگان براثر کرونا، بیان کرد: به نظر میرسد باید محدودیتها و حساسیتها در سطح شهرها، معابر عمومی و ادارات با جدیت بیشتری دنبال شود.
وی در ادامه با بیان اینکه تعطیلی مراکز استانها میتواند مشکلات اصناف و مشاغل آزاد را تشدید کند، اظهار کرد: اکثر صنوف تحت تاثیر این ویروس خسارات جدی دیده اند و اکنون در تامین نیازهای خود با مشکل روبرو هستند. دولت نیز با توجه به منابع محدودی که دارد نمیتواند خلاء موجود را برای این صنوف جبران کند. بنظر میرسد اکنون تنها راه برای کنترل این بیماری دنبال کردن پروتکلها با جدیت بیشتر است.
نماینده مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: باید از ظرفیت صدا و سیما و سایر رسانهها برای آگاهی دادن به مردم استفاده شود. باید سختگیریهای بیشتری در رعایت پروتکلها اجرایی شده و افرادی که پروتکلها را رعایت نمیکنند، جریمه شوند. امروز کادر درمانی کشور نیز تحت فشار بوده و باید ساعتها با لباسهای مخصوص بر بالای سر بیماران حاضر شوند و بعضاً خود این افراد نیز مبتلا میشوند.
وی در ادامه تاکید کرد: باید با رعایت پروتکلها و فاصله گذاری اجتماعی تعداد مراجعان به بیمارستانها را کاهش داد. اگر مراجعه کنندگان به بیمارستانها همچنان افزایش یابد، با پر شدن تختهای بیمارستانی رسیدگی به بیماران اورژانسی سختتر شده و نهایتاً تعداد فوت شدگان نیز بالاتر میرود.
سلیمی افزود: اکنون تنها راه کنترل این بیماری آگاهی مردم نسبت به مسئولیت اجتماعی خود بوده تا پروتکلها با جدیت دنبال شود. باید با افرادی که پروتکلها را رعایت نمیکنند برخورد بازدارنده شود.
بانکی پور: دموکرات و جمهوری خواه برای ما تفاوتی ندارد
امیر حسین بانکی پور فرد در خصوص اینکه آیا نتیجه انتخابات آمریکا بر سیاستهای ایران تاثیری دارد یا خیر و اگر رفتار دولت جدید آمریکا تغییر کند ایران نیز در سیاستهای خود تجدید نظر میکند؟ گفت: در استراتژی کلی آمریکا رویکرد دموکراتها و جمهوری خواهها تفاوتی ندارد ولی تاکتیک برخورد افراد در این دوحزب میتواند متفاوت باشد؛ یعنی جمهوری خواهان خیلی آشکار عمل میکنند ولی دموکراتها دورو رفتار میکنند.
وی افزود: جمهوری خواهان یک استراتژی را با رفتاری تند و آشکار دنبال میکنند ولی دموکراتها دقیقاً همان استراتژی را ولی به صورت نرم جلو میبرند، پس تقاوتی در استراتژی که دنبال میکنند وجود نخواهد داشت و در تاکتیکها صرفاً تفاوتهایی وجود دارد که بر این اساس سر کار آمدن دموکرات یا جمهوری خواه برای ما تفاوتی نخواهد داشت، استراتژی هر دو هم فشار حداکثری بر ایران است.
نماینده مردم اصفهان اضافه کرد: در تاریخ ۴۰ ساله انقلاب از هر دو طیف ضربههای شدیدی یه ما وارد شد، یک طیف یعنی دموکراتها با زبان نرمتر ولی طیف جمهوری خواه با تندی این خسارات و ضربهها را به ما وارد کردند.
کد خبر 455442منبع: ایمنا
کلیدواژه: اصلاح طلبان اصلاحات اصلاح طلب شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان انتخابات 1400 انتخابات ریاست جمهوری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق جمهوری خواه دموکرات ها نامزد حزبی پروتکل ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۴۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجتالاسلام و المسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور در همایش حکمرانی متعالی در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با بیان این مطلب گفت: اولویت و مسئله جدی بشریت، مسئله حکمرانی است و خیلی مهم است که دانسته شود که حکمرانی چه هست؟ و حکمرانی چه نیست؟ بشر اگر در یک و نیم قرن اخیر با بحرانهایی مانند بحران محیط زیست، بحران خانواده، بحران هویت یا بحران آب مواجه شده است و این بحرانها باعث شده که دانشمندان به ارائه نظریاتی در این باره بپردازند مثلا در بحران هویت نظریّات جامعهشناختی یا روانشناسی ارائه شود. در اواخر قرن بیستم، دانشمندان با بحرانی مواجه شدند با نام بحران حکمرانی. به همین خاطر از 1980 به بعد، بیشترین کتابها با عنوان حکمرانی، مرتبط با چهار دهه اخیر خصوصا دو ده اخیر است که توفیق داشتم که بیش از 207 کتاب در حوزه حکمرانی که به زبان انگلیسی نوشته شده است را مطالعه کنم و در این تحقیق، حدود 200 تعریف از ((حکمرانی)) از دانشمندان غربی استخراج شود.
وی با تأکید بر اینکه مسئله حکمرانی از موضوعات جدی دنیای امروز است و هنوز هم به این سؤال که بهترین مدل حکمرانی چه هست؟ پاسخ دقیقی داده نشده است، گفت: درست است که اصطلاح حکمرانی خوب مطرح شده و گفتهاند حکمرانی خوب، حکمرانی است که هشت ویژگی مشارکت مردم، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخگویی، وفاق عمومی، تساوی یا عدالت،اثر بخشی و مسئولیتپذیری را داشته باشد، اما بعد از حکمرانی خوب، اصطلاح حکمرانی سالم را مطرح کردهاند که بعد از این تعریف از حکمرانی خوب یا حکمرانی سالم، سؤال مطرح میشود که مثلا عدالت چیست؟ الگوی شفافیت، پاسخگویی و مسئولیتپذیری چیست؟ مثلا در حوزه عدالت، تئوریهای مختلفی توسط دانشمندان ارائه میشود. به این ترتیب باید گفت که پروژه چیستی حکمرانی خوب، هنوز حل نشده است و در این باب هم البته تحقیقات زیادی در حال انجام است.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در کشور ما نیز، حدود ده سالیست که واژه حکمرانی، در زبانها و بیانها استفاده میشود اما خیلی اوقات دقیق به کار نمیرود، مثلا برخی میگویند مقصود از حکمرانی، حکومتداری است، حکومت در دوران سنت، به معنای ایجاد امنیت و حفظ مرزها بدون توجه به رفع نیازها بود اما با ایجاد حکومتداری مدرن در غرب و تأسیس بروکراسی سلسله مراتبی؛ گستره نیازهای حکومت توسعه پیدا کرد و مواردی مانند نیازهای سلامت، امنیت، محبت، اقتصاد، فرهنگ برعهده دولت گذاشته شد و حکومت متولی رفع همه نیازهای مردم شد اما به شکل رسانه و سلسله مراتبی. این مدل از حکومتداری، دولت را فربه میکرد و ناکارآمدی و فساد را به دنبال داشت. برای حل این مشکل، یک اصطلاح با عنوان مدیریت دولتی نوین شکل گرفت که در این مدل از حکومتداری، مدیریت جامعه از طریق جوامع مدنی مانند تشکلها و سندیکاها تقویت شد اما در این میان یک چالش جدی به وجود آمد و آن نسبت میان بخش دولتی و بخش خصوصی و نسبت آنها با عدالت به وجود آمد. بهعنوان نمونه بخش خصوصی با ابزارهای تبلیغی و رسانهای، فعالیتهایی را انجام میدهد که در نهایت ممکن است فقط خودش سود برده و سودی به مردم نرسد و یک بیعدالتی شکل گیرد. اصصلاح حکمرانی در غرب به وجود آمد البته لازم است این اصصلاح در غرب خوب شناخته شود تا بعد از آن، با نگاهی به مبنای خود، ببینیم چه چیزی میتوانیم بگوییم.
وی اضافه کرد: هنگامی که دانشمندان غربی از حکمرانی سخن می گویند، منظور حکومت نیست بلکه حکومت هم میتواند مصداقی از آن باشد، به اصصلاح منطقی این دو، نسبت عموم و خصوص منوجه باشد، مثلا ممکن است منظور از حکمرانی، حکومت باشد یا ممکن است منظور حکمرانی به معنای سیاسی آن نبوده و هدف حکمرانی در محدوه یک سازمان باشد. به همین دلیل هم نباید حکمرانی را با حکومتداری مترادف دانست. برخی دیگر نیز حکمرانی را با سیاستگذاری عمومی مترداف میدانند که این نیز اشتباه است.
استاد خسروپناه گفت: سیاستگذاری عمومی، بخشی از حکمرانی است، برخی نیز حکمرانی را مدیریت دانستهاند چو ن در حکمرانی و مدیریت، سیاستگذاری، ساماندهی، نظارت و ارزیابی وجود دارد اما حکمرانی فقط مدیریت نیست و تفاوتهایی با هم دارنند. در هر حال آنچه از مجموعه بررسیهای انجام شده در حوزه حکمرانی به دست میآید این است که حکمرانی از سنخ فرآیند است و نه یک پروژه. و پروژه تصمیم گیری است برای این فرایند تصمیم گیری، در ساحت سیاستگذاری، تنظیم گری، هدایتگری و راهبری، تصدی گری و نظارت و ارزیابی. حکمرانی از سیاستگذاری عمومی در ساحت فرهنگ، اقتصاد، تعلیم و تربیت، سلامت و دیگر حوزههای اجتماعی شروع شده و بعد از آن نوبت به تنظیمگری میرسد که البته باید دانست که تقنین بخشی از تنظیمگری است، قانونگذاری، ساختار سازی، گفتمانسازی، راهبری و هدایتگری از عناصر تنظیمگری است.
وی افزود: مرحله بعد تصدیگری و نظارت و ارزیابی است. یعنی در حکمرانی، حکمرانان که میتوانند دولت مردان یا بخش خصوصی یا تودههای مردم یا ذینفعان مؤثر در حکمرانی باشند، بدیهیست اگر ذینفعان هر موضوع مثلا صنایع دستی، در تدوین سند مرتبط با آن نقش داشته باشند، در اجرای آن فعالتر خواهند بود. یکی از دلایلی که سند در کشور تدوین و تصویب میشود اما اجرا نمیشود این است که ذینفعان در تدوین آن سند یا آییننامه و قوانین مرتبط مشارکت ندارنند، مشارکت ذینفعان در تدوین سند، میزان مشارکت آنها در اجرا افزایش خواهد داد و به اصطلاح سند، اجراییتر میشود. در این مدل از حکمرانی بسیار اهمیت به مشارکت ذینفعان داده شده است که در مدل حکمرانی خوب و سالم در غرب شناخته شده است. البته باید توجه داشت که تفاوتهایی میان حکمرانی خوب و حکمرانی سالم در غرب وجود دارد. اما یک تجربه عقلانی است که باید مورد توجه باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر عنوان همایش گفت: آنچه که در عنوان این همایش به عنوان حکمرانی متعالی مطرح شده است، که هدف آن بهرهمندی از حکمت قرآنی یا حکمت متعالی است. بهعنوان نمونه چگونه میتوان از میراث ارزشمند حکمای بزرگی مانند مانند سهروردی، ملاصدرا، میرفندرسکی یا دیگر شخصیتها در موضوع حکمرانی چه بهرهای می توان برد؟ یا از آموزههای حکمی قرآنی چه استفادههایی میتوان کرد تا این دستاورد عقلی بشری درموضوع حکمرانی را تعالی دهد و بتوانیم حرفی نو برای گفتن با دنیای غرب هم داشته باشیم.
وی با اشاره به اهمیت طرح حرف نو برای ارائه به جهان علمی گفت: چند کلید واژه نسبت به حکمرانی که میتواند حرف نویی در حوزه حکمرانی باشد میتواند در این موضوع قابل توجه باشد سه الگوی حکمرانی تاکنون پیشنهاد شده که هر آنها، دارای مزایا و معایبی است، الگوی حکمرانی سلسله مراتبی، الگوی حکمرانی بازاری یا بنگاهی، که در این مدل، دولت نقش حداقلی دارد و بخش خصوصی نقش حداکثری را داراست.مدل سوم نقش حکمرانی شبکهای است که در آن گروهها، تشکلها و فعالان مردمی نقش بیشتری داشته باشند و نقش دولت و بازار کمرنگتر باشند که هر سه الگو، معایب و مزایایی دارد. حال سؤال این است که حکمت اسلامی در مورد نقش بازار، مردم یا دولت در موضوع حکمرانی چه دیدگاهی دارد؟ آیا ایده یا دیدگاه جدیدی دارد؟ باید گفت که در قران کریم، سوره مائده را که در اواخر عمر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است باید سوره حکمرانی نامید همانگونه که برخی مفسّرین این سوره را سوره ولایت نامگذاری کردهاند. در این سوره موضوع ولایت هم به صورت ایجابی و هم به صورت سلبی بیان شده است.
استاد خسروپناه تصریح کرد: بهنظر میرسد موضوع حکمرانی ولایی میتواند نظریه جدیدی در الگوی حکمرانی ارائه دهد و معایب مدلهای سه گانه حکمرانی را برطرف کند. در این دیدگاه، ولی یک محور است و بین مردم و ولی یک پیوند ناگسستنی است و این مردم در تصمیمسازی نقش دارند، به بیان دیگر این مدل حکمرانی بسیاری از آسیبهای حمکرانی سلسله مراتبی یا بازاری را ندارد ولی مدل به مدل حکمرانی شبکهای شباهت دارد. در این مدل از حکمرانی، ولی؛ حکم خداوند را بیان میکند اما اجرای آن حکم، نیاز به سیاستگذاری، قانونگذاری، ساختارسازی و دیگر موارد مورد نیاز دارد که مردم بهعنوان حلقه شبکهای پیرامون ولی در این موضوعات، مشارکت میکنند. این مدل از حکمرانی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال اجراست. قطعا اساتید دانشگاهی و شخصیتهای فرهیخته میتوانند با بررسی موضوعات مرتبط با حکمرانی، نظریّات جدیدی را ارائه دهند که این موضوع میتواند تحولی در موضوع حکمرانی در سطح بینالملل ایجاد کند.
انتهای پیام/