Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس حوزه انرژی گفت: در شرایط فعلی باید تعرفه پرمصرف را افزایش داد و این موضوع می‌تواند منجر به افزایش عدالت اجتماعی شود. علیرضا کفشکنان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اجرای طرح برق امید در کشور اظهار کرد: ابهاماتی درخصوص اجرای طرح برق امید وجود دارد که این موضوع به کمبود بودجه این وزارت خانه بدهکار و افزایش هرینه‌های تولید برق در کشور باز می‌گردد و درآمد‌های موجود،  پوشش این هزینه‌ها را نمی‌دهد و زیان انباشت شده صنعت برق را بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: تناقض اساسی میان درآمد و هزینه وزارت خانه و از سوی دیگر ارائه برق رایگان وجود دارد، در حالی که شرایط فعلی باید قیمت برق را برای تامین این هزینه‌ها افزایش داد. بیشتر بخوانید: قرائت مکانیزه کنتور‌های مکانیکی و دیجیتال تا ۲ ماه آینده اجرایی می‌شود وی افزود: این قانون چندان شفاف نیست و پیش بینی می‌شود افزایش قیمت برق برای متعادل سازی در این معادله مجهول صورت می‌گیرد.
کفشکنان ادامه داد: در صورتی که میزان افزایش قیمت برق پرمصرف ها، هزینه این طرح را جبران کند، طرح موفقی خواهد بود و آیین نامه‌های سال گذشته مبنی بر افزایش هزینه برق پرمصرف اقدام مناسب تری است.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: برای اجرای صحیح طرح برق امید و استفاده دهک‌های پایین جامعه و کم مصرف باید واحد‌های مسکونی که شامل این طرح خواهند شد شناسایی شوند تا خانه‌های و ویلا‌ها که مربوط به اقشار پردرآمد است و تنها در سال چندین بار مورد استفاده قرار می‌گیرند، مشمول این طرح نشوند.
وی ادامه داد: تجربه اجرای ۴۰ ساله سیاست پرداخت یارانه به حامل‌های انرژی، نشان از عدم موفقیت آن دارد، اجرای این طرح به همین شیوه باعث سیر صعودی مصرف انرژی در کشور شده است و باید از شیوه‌های دیگری برای ارائه یارانه استفاده کرد.
کفشکنان ادامه داد: تجربه ارائه برق رایگان به مساجد و مدارس نیز ثابت کرد که در صورت ارائه سوبسید به انرژی به عنوان کالای مصرفی مانع جدی برای مدیریت مصرف آن را ایجاد خواهد کرد.
این کارشناس حوزه انرزی بیان کرد: ارائه کمک به دهک‌های پایین جامعه و برخی از سازمان‌ها و مدارس امری صحیح است، اما مجاری این حمایت نباید حامل‌های انرژی باشد و یارانه انرژی به صورت مستقیم امری صحیح نیست و باید به سمت واقعی سازی قیمت انرژی در کشور حرکت کنیم.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی باید تعرفه پرمصرف را افزایش داد و این موضوع می‌تواند منجر به افزایش عدالت اجتماعی شود و افزایش برق پرمصرف‌ها اولین گام این طرح خواهد بود.   انتهای پیام/ برچسب ها: اخبار اقتصادی اقتصاد ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی اقتصاد ایران کارشناس حوزه مصرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۵۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه

گروه اقتصاد و درآمد:چالش اصلی اعتبارات یارانه دارو از تبصره هدفمندی، تخصیص اعتبارات است که به نظر می رسد به دلیل کسری در منابع تبصره، یارانه دارو عملکرد مناسبی نداشته است.

به گزارش جماران، مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد: اعتبار یارانه دارو در لایحه بودجه 1403 در حدود 75 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به اعتبار 69 هزار میلیارد تومانی مصوب سال گذشته، 1402، حدود 9 درصد رشد را تجربه کرده است.

چالش اصلی اعتبارات یارانه دارو از تبصره هدفمندی، تخصیص اعتبارات است که به نظر می رسد به دلیل کسری در منابع تبصره، یارانه دارو عملکرد مناسبی نداشته است.

همچنین مرکز پژوهش های مجلس در این گزارش که ذیل بررسی فقر انجام شده، آورده است: اعتبار در نظر گرفته شده برای یارانه نان در سال 1402 در حدود 56 هزار میلیارد تومان است در حالی که دولت از بودجه سال گذشته حدود 159 هزار میلیارد تومان برای یارانه نان پرداخت کرده است! این رقم نشان می دهد تا چه اندازه پیش بینی اعتبار در قانون بودجه سال گذشته خطا داشته و منجر به کسری تبصره هدفمندی شده است.

یارانه نان در لایحه سال جاری در حدود 143 هزار میلیارد پیش بینی شده که نسبت به قانون سال گذشته 150 درصد رشد داشته است.

         

دیگر خبرها

  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای
  • تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است