Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رفتارشناس اجتماعی معتقد است که نحوه تبیین و ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کووید ۱۹ باید به گونه‌ای خلاقانه باشد که بتواند مردم را به رعایت این دستورالعمل‌ها ترغیب و تشویق کند چراکه ذهن انسان به طور ناخودآگاه، برخوردی حساسیت زدایانه با این هشدارها دارد.

علیرضا احمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و بدون نیاز به تذکر مسئولین طی رشد عمیق فردی و درون پذیری انجام می‌شود، اظهار کرد: درون پذیری و رشد عمیق فردی فرآیندی طولانی است که طی آن افراد جامعه بدون نیاز به هشدار و تذکری از سوی مسئولین دستورالعمل‌های اجتماعی را رعایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بخشی از این درون پذیری می‌تواند از طریق توصیه‌های گروه‌های صاحب نفوذ نظیر اساتید محترم دانشگاه ها، آموزگاران، روحانیون و مراجع معظم تقلید، نویسندگان و دانشمندان برجسته، هنرمندان، ورزشکاران، بازیگران و... به مردم انجام گیرد. 


به گفته این روانشناس و رفتارشناس اجتماعی، بخشی از  بی‌تفاوتی‌ مردم نسب به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در خانه نماندن، به عدم توجه افراد به مسئولیت اجتماعی  بازمیگردد به گونه‌ای که افراد نسبت به جان خود، جان هموطنان خود و زحمات کادر درمان بی‌تفاوت می‌شوند البته بخشی از تقویت این مسئولیت اجتماعی می‌تواند از طریق توصیه‌های افراد دارای کرسی و جایگاه شکل گیرد. 


احمدیان درباره دلایل روانشناختی عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم، ادامه داد: از جمله این دلایل می‌توان به مخدوش کردن قدرت و تاثیر رسانه‌های ملی توسط جنگ روانی دشمنان علیه رسانه های رسمی داخلی کشور، مستثنی دانستن خود  از جریان جامعه  و تصور مصون ماندن از هرگونه آسیب اشاره کرد که باعث شده افراد متناسب با نوعی از سبک روانشناسی رفتار ‌کنند که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تناقض است. 


وی با بیان اینکه فشارهای روانی ناشی از حضور دائم در خانه منجر به تمایل و گرایش شدید مردم برای خروج از خانه و تخلیه این فشارها شده است، ادامه داد: برخی بر ابعاد چنین رفتاری آگاه نیستند و باور ندارند با چنین رفتاری چه آسیب‌هایی بر افراد جامعه و کادر درمان وارد می‌شود به همین علت در اوایل شیوع بیماری، مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها حساس‌تر بودند اما با گذشت زمان  این حساسیت‌ها کاهش پیدا کرد.


این روانشناس افزود: این نکته را نیز باید در نظر گرفت که بخشی از مردم به دلیل سهل انگاری از رعایت دستورالعمل‌ها سر باز نمی‌زنند بلکه به خاطر درد و مشکل نان از جان می‌گذرند و برای امرار معاش مجبور به حضور در مجامع اجتماعی و عمومی هستند و در این زمینه انتظار می رفت دولت و مسئولان بیشتر همت کنند.

احمدیان همچنین درانتها گفت: به کارفرمایان،  صاحبخانه‌ها و مالکان مغازه توصیه می‌کنم با گذشت بیشتری در این مقطع تاریخی و سخت با  افراد رفتار کنند چرا که بسیاری از اصناف و مشاغل با زیان شدیدی مواجه شده‌اند و توان پرداخت حق اجاره را ندارند. همچنین بنا بر حس نوع دوستی به خاطر شرایط سخت کشور و بهم خوردن ریتم کسب و کار بخشی از اجاره ها در این ماه و ماه های آتی بخشیده شود چرا که شاید در کاهش مراودات اجتماعی تاثیر اندکی داشته باشد و از جان مردم حفاظت بیشتری شود.

انتهتی پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روانشناسي پروتکل های بهداشتی کروناویروس همه باهم علیه کرونا رعایت دستورالعمل های بهداشتی رعایت دستورالعمل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۷۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند

آیت الله میرزا محمدحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با تاکید بر لزوم همفکری و هم اندیشی جهان اسلام در برابر جنایات صیهونیست ها در غزه و پایان دادن به کشتار مسلمانان بی دفاع، اظهار داشت: امام صادق عليه السلام می فرماید: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در مراسم مناى حجّة الوداع، در مسجد خيف، خطبه ايراد فرمود و ابتدا حمد و ثناى الهى گفت و سپس فرمود : سه كار است كه دلِ هيچ مرد مسلمانى نسبت به آنها خيانت و نا راستى روا نمى دارد؛ خالص گردانيدن عمل براى خدا و خيرخواهى و صداقت نسبت به پيشوايان مسلمانان و همراهى با جماعت آنان، زيرا دعوت و رسالتشان، آنها را از هر سو در ميان گرفته است.

وی در ارتباط با حدیث مذکور توصیحاتی ارائه نمود و بیان کرد: خداوند متعال شاد و خرم کند بنده ای را که به خداوند نظر کند و بنده ای که سخن مرا بشنود و در گوش خود قرار بدهد و برساند به کسی که این حدیث را نشنیده است.

وی عنوان کرد: اول اخلاص در عمل برای رضای خدا ، دوم خیرخواهی کسانی که در امامت و راس امور قرار می گیرند، از امام معصوم و دیگران که جانشین او هستند و جز به جز افراد مردم به مانند استانداران ، فرماندهان جنگ ، اقتصاد و اختیارداران سیاست که باید خیرخواه باشند.

این عالم شیعه، تصریح کرد: سوم جماعت عامه مسلمین و مومنین را استوار کرده و همراهی جماعت کنیم؛ التزام و ملتزم به جماعت باشیم و کسانی که جمعی را دارند و اجتماع بزرگی را تشکیل داده اند، در واقع عمده جماعت مسلمین باید یک ید واحده باشند و آن را حفظ کنند.

وی با اشاره به شرایط حساس منطقه، اظهار داشت: از همگان دعوت می شود که به یکدیگر بپیوندیم؛ همه مسلمین برادر یکدگیر هستند و خون های آنان مساوی است، مسلمان باید فدای مسلمان شود و یا هر دو فدای اسلام شوند، نه آنکه شاهد درگیری و خونریزی مسلمان توسط صهیونیست های جنایتکار باشیم و این غیر قابل قبول است.

وی در پایان تاکید کرد: ارتباط ، همدلی و با هم بودن گاها برای تصمیم گیری و سست نشدن، یک امر ضروری برای پیشرفت هر جامعه ای است و از این رو باید از جنگ ها، تنش ها ، بالا و پایین کردن های بی ملاک و  بی معنا پرهیز نمود، فلذا احترام به اندیشه های یکدیگر ولو به مصلحت فردی نباشد باید مورد توجه قرار گیرد.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد