Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی کرونا اعلام کرد از اول آذرماه محدودیت‌های جدید و شدید اعمال می‌شود اما هیچ اشاره‌ای به طرح تعطیلی‌ای که خواسته جامعه پزشکی و مسؤولان وزارت بهداشت است، نکرد. همین موضوع باعث شد روزنامه‌های مختلف صبح امروز به این تصمیم واکنش نشان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه وطن امروز نوشت: از مدت‌ها پیش مسؤولان وزارت بهداشت، ۶۵ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کشور و بسیاری از متخصصان تنها راهکار کاهش تلفات کرونایی در کشور را تعطیلی حداقل ۲ هفته‌ای اعلام کردند. حتی ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت جمعه‌شب در تلویزیون علنا گفت تا هفته آینده تعداد قربانیان کرونا ۲ برابر خواهد شد و علاوه بر تهران باید کل کشور تعطیل شود.

وی گفت: پیش‌بینی‌‌ها می‌گوید مرگ ناشی از کرونا در ۲ هفته آینده ۲ برابر خواهد شد. اگر همه با هم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، زمستان هم مثل پاییز که وضعیت کرونایی از رنگ قرمز به سیاهی گرایید، سیاه خواهد بود.

۶۵ نفر از رؤسای دانشگاه‌ها که فرماندهان جان بر کف مقابله با کرونا هستند و در خط مقدم حاضرند و اکثر آنها و معاون‌شان به این بیماری مبتلا شده‌اند در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درخواست کردند که تعطیلی‌ها در تمام کشور و نه در تهران برقرار شود.

معاون وزارت بهداشت اعلام کرد موضوع تعطیلی در جلسه شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح می‌شود اما دیروز حسن روحانی هیچ حرفی از تعطیلی نزد و فقط گفت: «اکنون در شرایطی هستیم که ناچار به افزایش محدودیت‌ها هستیم. امروز تصمیم کلی درباره محدودیت‌ها گرفتیم که از اول آذر این طرح اجرایی می‌شود. هر شهری بنا به ویژگی‌هایی که دارد، مقرراتی برایش تعیین می‌شود. جزئیاتی وجود دارد که این هفته تعیین می‌شود.»

مسؤولیت با کیست؟

به گفته اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، از ۲ ماه پیش درخواست تعطیلی تهران و شهرهای بزرگ بحرانی به این ستاد داده شده است اما دولت در مقاومتی عجیب با تعطیلی مخالفت می‌کند. با آغاز فصل پاییز و بالا رفتن آمار مرگ‌ومیر کرونایی‌ها مسؤولان وزارت بهداشت و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست تعطیلی ۲ هفته‌ای و منع تردد را ارائه کردند اما دولت به جای تعطیلی، محدودیت‌های رنگارنگ اعمال کرد. 

از زمان ارائه پیشنهاد تعطیلی کشور از سوی متخصصان و جامعه پزشکی برای مهار کرونا، تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر از هموطنان‌مان بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس بررسی‌ها، در صورت اعمال سیاست تعطیلی متناوب، این عدد می‌توانست به نصف کاهش پیدا کند. 

جالب اینکه روحانی در مهرماه اعلام کرد اگر تعداد مرگ‌ومیر روزانه کرونا به بیش از ۳۰۰ نفر برسد، آژیر خطر به صدا در می‌آید اما تعداد کشته‌های روزانه به بیش از ۴۵۰ نفر رسید و آژیر دولت به صدا درنیامد. 

با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب هم وزارت بهداشت را محور تصمیمات کرونایی می‌دانند، لجاجت دولت برای تعطیل ‌نکردن تهران غریب است. به گفته مسؤولان ستاد مقابله با کرونا، بیمارستان‌های تهران و اکثر شهرهای بزرگ پر از بیماران کرونایی شده و تعطیلی تهران اجتناب‌ناپذیر است. قطعا سیاست‌های اشتباه دولت موجب افزایش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا شده است و دولت روحانی باید پاسخگوی این فاجعه باشد. 

روزنامه صبح نو نیز با تیتر در انتظار شنبه، اول آذر نوشت: تصمیم بر تعطیلی و اعمال محدودیت‌های بیشتر از سوی رییس‌جمهور به شنبه هفته آینده، اول آذر، موکول شد؛ البته مشخص نیست در این یک هفته چه اتفاق عجیبی روی خواهد داد که دولت حاضر به تعطیلی نشده است.

در دو هفته گذشته آمار تلفات کرونا به قدری بالا رفته که کادر درمان و البته مردم را بسیار نگران کرده است؛ البته مردم و کادر درمان تلاش می‌کنند تا پروتکل‌های بهداشتی را در حد توان رعایت کنند ولی مشکلات معیشت و غم نان از یک‌سو و تصمیمات خلق‌الساعه‌ای چون کاهش ساعت کار حمل‌ونقل عمومی تهران تا ساعت ۲۰ و تعطیلی اصناف از ساعت ۱۸ از جمله اقداماتی است که تراکم جمعیت در مترو و اتوبوس و نیز زحمت چندبرابری مردم را به دنبال داشته است. این در حالی است که مردم نیز اعتقاد دارند که این تصمیمات برای مردم فقط دردسرآفرین شده، چراکه تراکم جمعیت از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در واگن‌های مترو و اتوبوس‌ها افزایش یافته است. همچنین بسیاری نیز اعتقاد دارند که تعطیلی مغازه‌ها از ساعت ۱۸ یا حتی اعمال ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ دردی از مردم دوا نخواهد کرد چراکه در طول ساعات روز همه مردم در نقاط مختلف شهر تردد داشته و به اماکن شلوغ و عمومی رفت‌وآمد دارند.

همچنین روزنامه فرهیختگان با تیتر ان‌شاء‌الله از شنبه نوشت: دولت روحانی ترجیح داد به‌جای اعمال تعطیلی موثر برخی محدودیت‌های تکراری را با تاخیر یک‌هفته‌ای در اجرا تصویب کند.

ایران؛ تک‌سرنشین قایق ایمنی توده‌ای

بعد از پاندمی گسترده کرونا، بعد از آنکه کشورها یکی‌یکی قربانی این ویروس کشنده شدند، مسئولان و سیاستگذاران و مدیران در هر کشوری دست به اجرای سیاست‌هایی زدند تا مردم آن کشور کمترین گزند را از این همه‌گیری ببینند.

یک‌سری از کشورها از بیخ و بن دست به قرنطینه زدند و مثل چین حالا ایامی را پشت‌سر می‌گذارند که خبری از کرونا و مصیبت‌هایش نیست. روزانه یا کسی مبتلا به این ویروس نمی‌شود یا اگر شد، خبری از مرگ‌ومیر نیست. گروه دیگری از کشورها مسیر مواجهه فعال را در پیش گرفتند و چون یا نخواستند یا شرایطش مهیا نبود که قرنطینه را اجرایی کنند، از این مسیر به بیماریابی فعال پرداختند و تا توانستند آلودگی‌ها را شناسایی و از شیوع بیشتر جلوگیری کردند. از کره‌جنوبی تا آلمان و بسیاری دیگر از کشورها از این مسیر به موفقیت‌های خوبی دست یافتند و توانستند تا حد قابل‌قبولی این همه‌گیری را در کشور خودشان کنترل کنند.

منتها برخی دیگر از کشورها راه سومی را برگزیدند که به تعبیر سازمان بهداشت جهانی، غیراخلاقی و غیرانسانی بود. رجوع به روش ایمنی توده‌ای، روشی که دست روی دست می‌گذارد تا درصد قابل‌توجهی از مردم به ویروس مبتلا شوند و به نوعی عفونت طبیعی در جامعه پخش و مردم نسبت به آن مقاوم شوند! این کشورها که انگلستان از اولین‌های آن بود، خیلی زود به بن‌بست رسیدند و به ناکارآمد بودن سناریوی انتخابی پی بردند و فهمیدند کرونا بیماری نیست که بتوان آن را با این روش کنترل کرد.

منتها علی‌رغم این آگاهی و اطلاع از خروجی این روش، برخی کشورهای دیگر که نام ایران را هم شاید بتوان در میان آنها قرار داد، بر این طریق ماندند و به هر دلیلی آن را ادامه دادند تا اینکه کار به جایی رسید که روزانه رکورد موارد ابتلا و مرگ‌ومیر را شکستند و جابه‌جا کردند. شاید خرده بگیرند که کسی این ادعا را در ایران تایید نکرده است، البته اگر بسیاری از متخصصان را جزء این کسی‌ها محسوب نکنیم. اما باید گفت آنچه از نوع مواجهه برمی‌آید جز این را به ذهن متبادر نمی‌کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی حسن روحانی مرگ و میر روحانی تعطیلی دولت مقابله با کرونا وزارت بهداشت محدودیت ها مرگ ومیر هفته ای ۲ هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۷۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران در مراسم تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت گفت: در جوامع چالش‌هایی پیش می‌آید که با ایثار و از جان گذشتگی می‌توان آن را پشت سر گذاشت. 

حمید صاحب افزود: ارائه خدمت بدون ایثار و گذشت میسر نبود و جان بر کفان سلامت خدماتی را ارائه کردند که بی بدیل بود و مردم و خاطره جمعی آنان هرگز این ایثار را فراموش نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: به این ایثار افتخار می‌کنیم. هویت ما همین ایثار و از خود گذشتگی‌ها است. ما همه هویت و شخصیت خود را از این ایثار می‌گیریم. در این راستا در شهرداری و وزارت بهداشت این پیمان را می‌بندیم که مسیر شهدای سلامت را دنبال کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: در دوران کرونا که بسیاری به دنبال حفظ خود از این بیماری منحوس بودند، کادر درمان با ایثار خود به دیگران امید به زندگی دادند. 

علیرضا اولیایی‌منش با اشاره به اینکه مقصد همه‌ما باید عاقبت به خیری باشد، شهدای مدافع سلامت را نمونه بارز این عاقبت به خیری دانست و افزود: حضور ایثارگرانه کادر درمان با منش پهلوانانه سبب شد این بار پهلوانانی را بشناسیم که در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) در کنار هم آرمیده‌اند تا یادمان بماند که چه ایام و روزگاری را پشت سر گذاشته‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه کادر درمان بر اساس قولی که برای دفاع و حراست از سلامتی مردم داده بودند تا آخرین لحظه در جبهه سلامت خدمت کردند و گوهر جان خود را در این راه هدیه کردند، افزود: شهدای مدافع سلامت با صداقت در جبهه سلامت خدمت کردند. این نعمت بزرگی است که شهدای ما عاقبت به خیر شدند. در زمانه سخت مانند دوره کرونا  تشخیص‌ها سخت می‌شود و امتحان‌های الهی عیار مردانگی و پهلوانی را نشان می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ایثار کادر درمان در دوره کرونا بی نظیر بود، ادامه داد: در دوره‌ای که روزانه ۷۰۰ فوتی داشتیم برخی شهدای مدافع سلامت حاضر نبودند از بیمارستان خارج شوند و حتی به دیدار خانواده خود نرفتند. اما بدون اینکه خانواده و عزیزان خود را ببینند به شهادت رسیدند که چنین ایثاری بی نظیر است.

اولیایی‌منش با قدردانی از شهرداری تهران در حوزه سلامت در برپایی مراسم بزرگداشت مدافعان سلامت اظهار داشت: آنطور که باید و شاید از شهدای مدافع سلامت تجلیل نشده است. امیدواریم افتخار خادمی خانواده شهدای سلامت را داشته باشیم.

اخگرپور شهردار منطقه ۱۹ نیز گفت: شهدای مدافع سلامت بودند که نزدیکتر از هر برادر و خواهری در دوران کرونا در کنار بیمار بودند و در راستای سلامت جامعه تلاش کردند. ما باید این شهدا را تکریم و یاد آنان را پاس بداریم.

در این مراسم با اهدای لوح از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • تعطیلی که به معضل مملکت بدل شد | پنجشنبه یا شنبه؛ بالاخره کدام؟
  • بازگشت رونالدو به ترکیب پس از حرکت غیرورزشی
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • اصرار شنبه‌ای‌ها و مقاومت پنجشنبه‌ای‌ها
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • کارگران نقش اصلی در تحقق شعار سال را برعهده دارند
  • انتقاد تند اتاق اصناف به تعطیلی پنجشنبه‌ها؛ خودتحریمی بزرگ در کمین ایران