Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام عسگری،گفت: در حال حاضر دربسیاری از خانه ها کتاب مختلفی وجود دارد اما فرهنگ کتابخوانی آسیب‌دیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، بیست و چهارم آبان آغاز هفته کتاب و کتابخوانی است ،در سال ۱۳۷۲ خورشیدی۲۴  آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد.

 

در عصر تکنولوژی و قرن۲۱ ، کتاب نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، بلکه گسترده تر و تازه تر شده و جلوه هایی پایدارتر یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر دوره ای کسانی که پیشرفت کرده و مراتب عالی علم و دانش را طی کرده اند ، هرگز با کتاب و کتاب خوانی بیگانه نبوده اند. آنها مطالعه را به عنوان جزیی اصلی و ضروری در زندگی خود دانسته و آن را برای پیشرفت ،تغییر و بهتر شدن دنیا، تحولی اساسی مناسب دانسته اند.

 

کتاب، مثل خورشید، ذهن انسان را روشن می کند و به او نور و گرما می بخشد. کتاب، مثل باران بر روح انسانها می بارد و افکار را رونق، می بخشد . کتاب، مثل بال وپری است که انسان برای اوج گرفتن به آن احتیاج دارد . در پرتو کتاب است که شکوفایی و رشد فرهنگ دینی ما به اوج می رسد. کتاب، بالاترین جایگاه را در جوامع فردی و اجتماعی دارد که بر اندیشه ها و دل ها می‌تابد و پیوسته به زندگی طراوت میبخشد .

 

به مناسبت هفته کتاب خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه با حجت الاسلام هادی با عسگری مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمانشاه  مصاحبه ای ترتیب داده  که می خوانیم.

 

نقش مساجد و امامان جماعت دراشتی قشر جوان با کتاب چگونه است؟

 

--خوب طبیعتا وقتی از مسجد به عنوان سنگر برای جامعه یاد می شود این موضوع در همه زمینه ها صدق می کند یکی از این موارد کتاب است . مساجد محل دانش هم هستند و به نوعی دانشگاه اند. منبرها و محافلی که برگزار می‌شود محافل علم و دانش هستند و خب کتاب هم از منابع علم و دانش است لذا مسجد که محل عبادت ، آسایش و آرامش مردم است و امام جماعت که در واقع مسجد را رهبری به هدایت می کند و خود عامل بی دینی هم هست ،مکانی آرام برای مطالعه و امام جماعت عالمی برای معرفی کتابها و ارجاع جوانان به کتب و منابعی که در منبر ها گفته می شود می باشد .توجه به مسائل روز می تواند نقش اثرگذاری داشته باشد به ویژه کتاب های مورد نیاز نسل جوان که خلاف آنها در منابع رسمی آموزشی حس می شود و می توانند در مساجد این خلاء ها را پر کند.

 

ائمه جماعت به چه طریق می توانند در سوق دادن جوانان موثر باشد آیا کار خاصی لازم است یا صرف الگو بودن آنها کفایت می‌کند؟

 

_قطعاً برای آنان الگو بودن امام جماعتی است که خود اهل مطالعه باشد و منابعی که ذکر می‌کند را ارجاع دهد ولی به نظر من چیزی که مهم تر است استفاده از ظرفیت های کودکان و نوجوانانی است که به مساجد می آیند. می‌توان از ظرفیت مشارکتی آنها و یا رد و بدل کردن و معرفی کتاب‌های آنها بین اعضای مسجد استفاده کرد حنی می‌توانند از کتاب‌ها خلاصه نویسی کند و یا مسابقه کتابخوانی بگذارند. همچنین به خواندن کتاب های خوب افراد را تشویق کنند می‌توان از نویسندگان خوبی که وجود دارد دعوت به سخنرانی و معرفی آنها کرد و از این دست برنامه‌هایی که به کمک آن نسل جوان و افراد را به کتابخوانی تشویق و ترغیب کرد. امروز متاسفانه در بحث کتابخانه یک مقداری سطحی‌نگری می‌شود و این مسئله عمق ندارد. اما اگر مثل حوزه علمیه کتب را مطالعه می‌کند و در مورد آن به صورت عمیق و می کند به طوری که در زمان می‌نشیند و خسته کننده هم نیست و دانش افزایی و رونق هم دارد تاثیرگذارتر است. 

 

به چه صورت می توان از انسان های موفق و بزرگان دینی و شهدا در کتاب خواندن الگوبرداری کرد؟

 

_کتاب صرفاً یک ابزار است و هدف از خواندن آن فقط خود کتاب نیست و باید یک نردبان ترقی و صعود باشد تا انسان را به اوج انسانیت شعور دانش و خیرخواهی برساند. خروجی کتاب انسان های ماهر و توانمند و تربیت شده و الگو باید باشند. رفتار انسان است که از آن الگو برداری می شود و قطعا انسان هایی که آگاهی دارند تربیت آنها بهتر شایسته تر و بالاتر است تا انسان آگاهی نداشته باشد قطعا مسیر درست را نمی تواند انتخاب کند. با مطالعه انسان از سرنوشت گذشتگان اهداف خلقت و آینده بشریت و همه آنچه که باید آگهی پیدا می کند. کسانی که مسیر شهادت و درستی را طی کردند اینها همه آگاهانه بوده. امیرالمومنین می‌فرماید اگر کسی حرفی به من بیاموزد من تا آخر عمر ابرده او میشوم این جمله کمال اهمیت دانش و معلومات را نشان می‌دهد و کتاب هم علمی است که ثابت است و آنچه نوشته می‌شود ماندگار می‌شود کتاب ماندگاری علم و دانش است و لذا امکان ندارد کسی به جایی برسد بدون این که اهل مطالعه و تحقیق باشد. بزرگترین معجزه پیامبر ما کتاب قرآن است که با (اقرا) و بخوان شروع می‌شود.اسلام می‌گوید دانش را از هر جایی بود  بگیرید و مکتوب کنید تا بمانند و برای شما صالحات و باقیات هم باشد. آنچه که خروجی کتاب است دانشمندی است که خیرخواه مردم است و بیماران را مداوا می‌کند و معلمی که با نگاه خیرخواهی بچه‌ها را تربیت می‌کند و یا عالمی که عالمان دینی و شهیدان پای منبر و کلاس درس او تربیت می‌شود .

 نظر شما در رابطه با طرح شنبه های کتاب مساجد که توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد اجرا می شود چیست و به نظر شما چقدر تاثیر گذار است؟

 

 - انصافاً از کانون امور مساجد اخیراً شاهد برنامه‌های تحولی در آن هستیم.هم سه شنبه های ترکیبی یکی از برنامه های ابداعی بسیار خوب و به جااست و هم شنبه های کتاب نساج که از برنامه‌های تحولی خوب است که قطعاً با اجرای درست می تواند مردم را بیشتر با کتاب و کتابخوانی آشنا کرد. انشالله که همه علی الخصوص ائمه جماعت و اهالی مساجد به عنوان کانون محوری بتوانند از این طرح نهایت استفاده را کنندو موفق باشند. قطعاً راهبردها و نگرش بسیار دقیق است که روز اول هفته با کتاب شروع شود کسی که روز اول هفته را با کتاب شروع کند و لذت مطالعه کتاب را به شرط بدن از آن جدا نمی شود و از مزایای آن بهره مند خواهد شد. من فکر می کنم اگر ما بتوانیم کتاب‌های خوب معرفی کنیم به طور مثال در قالب کتب الکترونیکی،خیلی تاثیرگذار می باشد. الان خیلی از دستگاههای ما کتاب های خوب دارند که در قفسه ها و یا سایه ها بایگانی شده اند و از آنها استفاده نمی‌شود باید اینها را رایگان یا ارزان قیمت در اختیار مردم قرار بدهیم در مناطق محروم و یا برای افراد کم بضاعت تا مطالعه کنند و فرهنگ مطالعه ترویج بشود قطعاً در این بین رسانه‌ها نیز می‌تواند کمک حال باشند .

 

احیای نقش کتابخانه های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی تا چه میزان مفید است؟

 

- الان در خیلی از خانه ها کتاب وجود دارد اما فرهنگ کتابخوانی آسیب‌دیده است شاید در هر خانه یک کتابخانه غنی با کتاب‌های خوب و دست اول وجود دارد اما مهم فرهنگ کتابخوانی است که در مساجد باید تقویت شود و در واقع به قول شهید مطهری باید ماهیگیری را یاد بچه ها بدهیم و انگیزه برای استفاده از منابع کتاب را ایجاد کنیم. باید اهمیت کتابخوانی در خانواده ها و نوجوانان جوانان جا بیفتد و در دور همی ها مناسبت های مختلف فرهنگ استفاده از کتاب بیشتر شود من فکر می‌کنم مسجد در همین فرهنگ کتابخوانی می تواند به طور موثر و محوری عمل کند اما اگر بخواهد به شکل فیزیکی وارد کار شود از لحاظ مالی و غیره به مشکل می‌خورد . قطعاً کتابهایی که افراد خود دارند غنی‌تر هستند. می توان به شکل دست گردانی و روش های مختلف از آنها استفاده کرد. از طرفی ما باید نشان بدهیم افرادی که با کتاب موفق بودند در سطح کشوری و جهان و در همه اقشار ، و کتاب باعث پیشرفت می‌شود ، تا عموم ببینند که افراد موفق اهل کتاب بودند و با کتاب انس داشته اند هم موضوعی مهم است.

 

نتیجه گیری:اگر فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارزش علم و دانش جا بیفتد قطعا در فرهنگ کتابخوانی رونق خواهیم داشت و در ضمن باید آن را محدود کنیم به کتاب و کتابخانه مساجد.هر كتابي ارزش و اهميت اين را دارد كه يك بار خوانده و به يك عادت تبديل شود. با مطالعه يك كتاب خوب در چشم به هم زدني وارد دنيايي به دور از نگراني ها و دغدغه هايتان می شوید . لذت كتاب خواندن با هيچ چيزي قابل مقايسه نبوده  وخواندن كتاب بر روي گفت و گو هاي شما تاثير مي گذارد.

پایان پیام/712

منبع: شبستان

کلیدواژه: طرح شنبه های کتاب ترویج فرهنگ کتابخوانی هفته کتاب و کتابخوانی کانون های مساجد فرهنگ کتابخوانی کتاب های خوب کتاب و کتاب فرهنگ کتاب علم و دانش خانه ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۸۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند

به گزارش خبرنگار مهر، رمان «مگره و مردمان محترم» نوشته ژرژ سیمنون به‌تازگی با ترجمه عباس آگاهی توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب صدوهفدهمین‌عنوان مجموعه پلیسی نقاب است که این‌ناشر منتشر می‌کند.

سربازرس ژول مگره یکی از شخصیت‌های مهم ادبیات پلیسی فرانسوی‌زبان است که ژرژ سیمنون نویسنده بلژیکی خلقش کرده و ترجمه داستان‌هایش توسط عباس آگاهی در مجموعه پلیسی نقاب چاپ می‌شود.

پیش از این‌کتاب، رمان‌های «دلواپسی‌های مگره»، «مگره از خود دفاع می‌کند»، «تردید مگره»، «شکیبایی مگره»، «مگره و سایه پشت پنجره»، «سفر مگره»، «دوست مادام مگره»، «مگره در کافه لیبرتی»، «ناکامی مگره»، «مگره دام می‌گسترد»، «مگره و جسد بی‌سر»، «مگره و زن بلندبالا»، «مگره و آقای شارل»، «بندرگاه مه آلود»، «پی‌یر لتونی»، «مگره در اتاق اجاره ای»، «مگره و مرد روی نیمکت»، «مگره و شبح»، «مگره نزد فلاماندها»، «مگره سرگرم می‌شود»، «تعطیلات مگره»، «دوست کودکی مگره»، «مگره و مرد مرده»، «مگره و خبرچین»، «مگره و بانوی سالخورده»، «مگره و جنایتکار» «مگره و جان یک مرد»، «لونیون و گانگسترها»، «سربازرس مگره و دیوانه بِرژِراک»، «سربازرس مگره در شب چهارراه»‌، «مگره و مرد بی‌خانمان»، «سربازرس مگره در کافه دوپولی»، «مگره» و «سربازرس مگره در قضیه سَن‌فیاکْر» از آثار ژرژ سیمنون، در قالب مجموعه‌نقاب با محوریت شخصیت سربازرس مگره چاپ شده‌اند.

«مگره و مردمان محترم» درباره پرونده قتل یک‌کارخانه‌دار بازنشسته است که باعث می‌شود پای سربازرس به خانه او کشیده شود. نکته این‌پرونده این است که همه آدم‌های درگیر در آن، محترم‌اند و مظنونی بین‌شان به چشم نمی‌آید.

اسم کارخانه‌دار رنه ژوسلن است که در نبود همسر و دخترش، با دامادش دکتر فابر شطرنج بازی کرده است. همسر و دختر ژوسلن به تئاتر رفته و منزل نبوده‌اند. وقتی پدرزن و داماد مشغول بازی شطرنج هستند، تلفنی ناشناس، دکتر را به بالین بیماری می‌خواند که وجود خارجی ندارد و به این‌ترتیب، شرایط برای حضور قاتل در خانه فراهم می‌شود که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهند بدون هرگونه استفاده از زور وارد شده و با اسلحه کمری خود به ژوسلن شلیک کرده است.

ژرژ سیمنون رمان «مگره و مردمان محترم» را سال ۱۹۶۱ نوشته است.

این‌رمان در ۸ فصل نوشته شده است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

«منو متهم به دروغگویی می‌کنید؟»

لب‌هایش کمی می‌لرزید. بی‌گمان فشار زیادی به خودش وارد می‌کرد تا مقابل مگره‌ای که رنگ رخساره‌اش برافروخته بود، ثابت و باوقار باقی بماند. اما لاپوانت هم گرفته و ناراحت، نمی‌دانست به کجا نگاه کند.

«شاید به دروغگویی نه، ولی به از قلم‌انداختن بعضی چیزها... مثلا من یقین دارم که شوهرتون در مسابقات اسبدوانی شرط‌بندی می‌کرده ...»

«دونستن این چه کمکی می‌تونه بهتون بکنه؟»

«اگر شما هیچ‌اطلاعی از این‌موضوع نداشتید، اگر شما هرگز چنین‌ سوءظنی به او نبردید، مشخص می‌کنه که اون می‌تونسته چیزی رو از شما مخفی نگه داره. و اگه او اینو از شما مخفی نگه داشته ...»

«شاید به فکرش نرسیده که راجع به این موضوع با من حرف بزنه.»

«اینکه می‌گید شاید اگر اون یک یا دوبار، تصادفی، بازی کرده بود پذیرفتنی بود. ولی اون مشتری پروپاقرص این‌جور جاها بوده که هفته‌ای چندهزار فرانک در مسابقات اسبدوانی شرط‌بندی می‌کرده ...»

«می‌خواهید چه نتیجه‌ای بگیرید؟»

«شما جوری وانمود کرده بودید که انگار همه‌چی رو درباره اون می‌دونید، و خودتون هم چیزی رو از اون مخفی نمی‌کردید...»

این‌کتاب با ۱۵۲ صفحه، شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6090851 صادق وفایی

دیگر خبرها

  • ۲۵۰ میلیارد تومان برای ساخت دیوار و پل روستای بیشه پیشنهاد دادیم
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!
  • سقف کاذب کناف برای پوشاندن سقف خراب
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • سومین بسکتبال نوجوان آسیب دیده در حادثه تصاف درگذشت
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده