Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@20:02:47 GMT

اصلی ترین ویژگی دوران دفاع مقدس مردمی بودن آن است

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۷۹۴۵۶

اصلی ترین ویژگی دوران دفاع مقدس مردمی بودن آن است

ایسنا/گیلان استاندار گیلان، یکی از اصلی ترین ویژگی های دوران دفاع مقدس را مردمی بودن آن دانست و تصریح کرد: بسیج نیروهای مردمی از همه شهرها و روستاها به عنوان مولفه مهم پیروزی ایران در نبرد سنگین با دشمن بود.

ارسلان زارع در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، با بیان اینکه در طول تاریخ بشر جنگ های بزرگی به وقوع پیوسته است، اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس شاهد فداکاری جوانان این مرز و بوم بودیم که در راه دفاع از میهن وارد میدان نبرد شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی وجه تمایز دفاع مقدس با دیگر جنگ های ملت ها و کشورها را همین روحیه ایثار و فداکاری دانست و افزود: امروز به دنبال ترویج روحیه فداکاری و فرهنگ ایثار و شهادت هستیم، زیرا این فرهنگ والا اعتلای انقلاب و نظام اسلامی را به دنبال دارد.

استاندار گیلان، با بیان اینکه رزمندگان دوران دفاع مقدس آرمان های انقلاب و معرفت دینی و معارف اخلاقی را سرلوحه خویش قرار داده بودند، خاطرنشان کرد: دفاع مقدس مملو از معرفت بود و در آن دوران هشت ساله ایثار و از خود گذشتگی و مقاومت به اوج خود رسید.

زارع، فرهنگ ایثار و شهادت را یک فرهنگ اصیل و ارزشمند دانست که با هویت دینی و ملی ما پیوند خورده است و یادآور شد: گنجینه های دفاع مقدس می تواند برای نسل های امروز و فردا که آن دوران را درک نکرده اند، چراغ راه باشد.

وی یکی از اصلی ترین ویژگی های دوران دفاع مقدس را مردمی بودن آن دانست و تصریح کرد: بسیج نیروهای مردمی از همه شهرها و روستاها به عنوان مولفه مهم پیروزی ایران در نبرد سنگین با دشمن بود؛ چراکه رژیم بعث مورد حمایت قدرت های بزرگ جهانی شرق و غرب قرار داشت و ایستادگی و مقاومت مردم تحت هدایت های امام خمینی(ره) موجب شد به عزت ملی عینیت ببخشیم.

استاندار گیلان، با اشاره به استمرار دشمنی های استکبار با ملت ایران، اضافه کرد: جنگ دشمن با جمهوری اسلامی به شکل هجمه اقتصادی ادامه دارد که از طریق تحریم های ظالمانه به ویژه در حوزه دارو و درمان انجام می گیرد. امروز نیز دشمن علیرغم شعارهایش تحریم ها را تشدید کرده و تنها با اتحاد و انسجام بین مردم و مسئولان و مقاومت ملی می توانیم پیروزی دیگری را رقم بزنیم.

وی با تاکید بر لزوم معرفی بزرگان و عالمان و ایثارگران تاریخ پرافتخار این مرز و بوم برای نسل جوان، یادآور شد: در آستانه نودونهمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی در ۱۱ آذرماه هستیم و ایشان از جمله افتخارات این سرزمین و از شهدای والامقام ماست که نه تنها برای گیلانی ها، بلکه برای ایرانی ها یک چهره ملی محسیوب می شود.

زارع، اندیشه و مرام میرزا کوچک را بخشی از ساختار فکری و هویتی گیلان دانست و اظهار کرد: وقتی زندگینامه میرزا را مطالعه می کنیم در می یابیم که ایشان زندگی سراسر وطن دوستانه بر مبنای شریعت الهی داشت.

استاندار گیلان، سالگرد شهادت میرزا را فرصت خوبی برای تبیین شخصیت ایشان دانست و گفت: امسال به واسطه شرایط ناشی از کرونا امکان برگزاری مراسم بزرگ میدانی وجود ندارد و لذا باید از فضای مجازی به شکل گسترده و تاثیرگذار استفاده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تبییتن نقش ضد استعماری میرزا کوچک در تاریخ این ملت، تصریح کرد: باید از ظرفیت محققین و پژوهشگران دانشگاهی در سطح استان و کشور برای تبیین شخصیت سردار جنگل بهره بگیریم.

زارع، در ادامه از دستگاه ها خواست تجلیل از ایثارگران در راستای چهلمین سالگرد دفاع مقدس را در دستور کار قرار دهند و اضافه کرد: برای احداث یادمان های شهدای گمنام و پیگیری تامین اعتبار در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از جمله موزه دفاع مقدس استان نیز اهتمام ویژه داریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دفاع مقدس فرهنگ ایثار و شهادت ميرزا كوچك خان جنگلي فرهنگ ایثار و شهادت دوران دفاع مقدس استاندار گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۹۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، اختتامیه سومین جشنواره ملی «افتخار من» ویژه بیان خاطرات همسران، فرزندان و نوادگان پیشکسوتان دوران دفاع مقدس از ایثارگری و حماسه‌آفرینی‌های آن دوران در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

این اختتامیه با حضور امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار نادر ادیبی مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، سردار سرتیپ دوم پاسدار مهدی امیریان رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس کشور، سردار علی‌اصغر محسن‌شیخی جانشین مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جعفر طباطبایی رییس عقیدتی سیاسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همراه بود.

در ابتدای اختتامیه سومین جشنواره ملی «افتخار من» سردار ادیبی گفت: یکی از وظایف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس معرفی حماسه‌های جاودان دوران دفاع مقدس برای نسل حاضر و بعدی است. رسالت بزرگی که بر دوش ما نهاده شده این است که تلاش کنیم آنچه به دفاع مقدس تعلق دارد، به نسل جوان منتقل شود. دورانی را پشت سر گذاشته‌ایم که همه دنیا برابر ما قد علم کرده بودند و مجاهدان خدا سد راهشان شدند و موفقیت‌های پی در پی را در دفاع مقدس برای کشور به یادگار گذاشتند. ملت ایران در دفاع مقدس ثابت کرد توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد و این اقتدار نشات گرفته از تربیت دینی و اسلامی است.

وی افزود: جهاد در دفاع مقدس مظهر توانایی ملت ایران بود و شخصیت‌هایی در آن بُرهه خلق شدند که سزاوار معرفی شدن به نسل فعلی و آینده هستند. شناخت زحمت‌های جانبازان و کسانی که بر عهد خود وفادار ماندند و در حال تداوم این راه هستند و همچنین حوادث آن دوران، مساله مهمی است که باید به فکر آن باشیم تا عمق اعتقادات جوانان ما نسبت به آن دوران افزایش یابد.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادامه سخنان خود گفت: یکی از برنامه‌ها در سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت، موضوع ایجاد ارتباط عمیق‌تر خانواده‌ها با ایثارگری ایثارگران است. این موضوع کمک می‌کند در جهاد تبیین موفقیت‌های بیشتری کسب کنیم و این جشنواره با همین هدف توسط ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حال انجام است. قرار است امسال نیز فراخوان دیگری از این جشنواره منتشر شود که پیشبرد کارهای آن، همت همه ما را می‌طلبد تا فعالیتی گسترده‌تر صورت گرفته و ملت ایران ارتباطشان با دفاع مقدس بیشتر شود.

سردار ادیبی با اشاره به آثار رسیده به این جشنواره افزود: در پی انتشار فراخوان جشنواره، تولیدات خوبی دریافت کردیم، ولی انتظار ما از استان‌ها بیشتر است. امیدواریم در جشنواره چهارم، شاهد افزایش ارسال آثار باشیم. در مجموع شش هزار اثر شامل فیلم، دستنوشته و داستان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که در این مراسم آثار برگزیده معرفی و از خالقان آثار به صورت ویدئوکنفرانس توسط ادارت کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6092937 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند
  • جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت - مازندران
  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • گناوه میزبان شهید دوران دفاع مقدس خواهد بود
  • فرهنگ ایثار و شهادت گنجی است که باید تبیین شود
  • فرهنگ ایثار و شهادت تبیین شود
  • برنامه اقدام مشترک برای رونق باغ‌موزه دفاع مقدس تبریز تدوین شود
  • مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من