Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-02@17:16:39 GMT

(عکس) تیم ملی در تونل نجات

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۲۰۹۱

(عکس) تیم ملی در تونل نجات

فردای پیروزی شیرین تیم ملی مقابل بوسنی و هرزگووین، دبیرکل فدراسیون به همراه جمعی از اعضای کادر تیم به دعوت دراگان اسکوچیچ، برای بازدید از تونل نجات به این محل رفتند.

در بدو ورود، اسکوچیچ که شناخت خوبی از این محل داشت نکاتی را پیرامون نحوه حفر تونل در جریان محاصره سارایوو به حاضران ارائه کرد. همچنین ویدئویی از دورانی که از این تونل حفر شد و سپس مورد بهره‌برداری قرار گرفت برای حاضران پخش شد و توضیحاتی از سوی مسئول موزه ارائه گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرای تونل نجات
در بهار ۱۹۹۲ نیروهای صربستانی دسترسی تمام راه های ارتباطی و جاده ها را بسته بودند و حتی آمد و شد و جابه‌جایی غذا و دارو به شهر را قطع کرده بودند. آن‌ها حتی راه آب، برق و گرما را هم روی مردم سارایوو بستند و شرایط وحشتناک و کشنده‌ای را برای مردم آن شهر به وجود آوردند.به همین دلیل، تصمیم گرفته شد تا روی یک تونل تغییراتی انجام شود و نقشه‌ای را برای این تونل طرح کرد که بر اساس آن ۲ منطقه به هم متصل می‌شدند، منطقه دوربینیا که در داخل خط محاصره صرب‌ها بود و منطقه بوتمیر که در سمت دیگر بود. ساخت این تونل در سال ۱۹۹۳ شروع شد و تا ۶ ماه هم ادامه پیدا کرد، کارگران به صورت ۸ ساعت شیفت روی این تونل کار می‌کردند و شروع به کندن آن با بیل از ۲ طرف کردند تا جایی که این این ۲ طرف در وسط به هم رسیدند. در سال ۱۹۹۴ در داخل تونل ریل با واگن کوچکی تعبیه شد که با این کار نقل و انتقال مردم و مایحتاج امکان پذیر شد. از طریق تونل ۱.۱۲۰.۰۰۰ نفر عبور کردند. امروز در محل سابق تونل ورودی بوتمیر موزه‌ای وجود دارد و ۲۰ متر از تونل برای عبور باز است. که مورد استقبال توریست‌ها و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد در مدت بیش از هزار روز محاصره سارایوو کار انتقال غذا، سوخت، مهمات، دارو و مجروحین از طریق این کانال صورت می‌گرفت. خانم «شیدا کولار» زن مسلمانی که در آن ایام خانه خود را برای حفر تونل در اختیار فرماندهان و رزمندگان جنگ قرار داده بود و خودش هم به آنان کمک می‌کرد اکنون منزلش را در اختیار انجمن حفظ دستاوردهای جنگ قرار داده تا به عنوان موزه مقاومت، مورد بازدید علاقه‌مندان و گردشگران قرار گیرد.

امید به فردا

با گذر از تونل کم ارتفاع و نمور،نیمکتی در محوطه قرار داده شده بود که روی آن نوشته بود: «نیمکت امید» اسکوچیچ با دیدن آن بلافاصله از دوستان ایرانی اش خواست که در کنار آن تصویری به یادگار بگیرند. دبیرکل فدراسیون فوتبال هم گفت: «امروز با تماشای آنچه در دوران سخت و دشوار جنگ در بوسنی و هرزگوین رخ داد، فضای حاکم بر سارایوو در آن ایام را بیشتر حس می‌کنیم. نکته جالب اینکه در پس آن لحظات، با سختکوشی و تلاش فراوان زندگی برای مردم بوسنی شیرین شد و اینک مردم این کشور با یاد عزیزان آن جنگ امیدوارانه زندگی می‌کنند. شاید مرور آن روزها بی‌شباهت به اتفاقات امروز زندگی ما و مبارزه همه‌گیر مردم جهان با ویروس منحوس کرونا نباشد. امید که بشریت با همبستگی هرچه بیشتر در خصوص مبارزه با ویروس کرونا از این روزهای دشوار عبور کند.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: فینال لیگ قهرمان آسیا ایران بوسنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۲۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه در لرستان

فرماندار ازنا(استان لرستان) گفت: ورود به محدوده تونل برفی اشترانکوه با توجه به محتمل بودن ریزش آن تا اطلاع بعدی ممنوع است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا فاتحی در رابطه با گزارشاتی پیرامون ریزش تونل برفی اشترانکوه اظهار کرد: با توجه تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها  بخصوص از نوع برف طی چند سال گذشته و تداوم آن و با عنایت به گزارشات و بررسی های کارشناسی احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه دور از انتظار نیست.

فرماندار ازنا در ادامه از عموم شهروندان، هم استانی‌ها، کوهنوردان، گردشگران، طبیعت گردان و دوست داران طبیعت که قصد بازدید از این منطقه را دارند خواست با احتیاط و رعایت نکات ایمنی از این منطقه گردشگری بازدید کنند و از ورود به محدوده تونل برفی جداً خودداری کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ساخت تونل عمودی 1.5 برابر برج میلاد توسط ایرانی‌ها
  • این جاده یک‌طرفه شد
  • ترافیک سنگین در جاده چالوس
  • ترافیک سنگین و اجرای محدودیت تردد در آزادراه تهران - شمال
  • فیلم| دستگاه حفر تونل (TBM) چگونه کار می‌کند؟
  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • تونل‌های بمب‌گذاری شده و کمین‌های پیشرفته؛ دردسر جدید نظامیان اسرائیلی+ فیلم
  • حماس: اگر ارتش اسرائیل وارد رفح شود شکست سختی می‌خورد
  • احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه در لرستان
  • احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه