چرا انسان ها فقط نیمی از ماه را می بینند؟
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۲۴۲۷
مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره ماه نو گفت: همه انسانها گاهی اوقات در خبرها در مورد زمان ماه نو و یا تربیع اول و آخر ماه و رسیدن ماه به وضعیت کامل مطالبی را خوانده و یا میشنوند و این سوال پیش میآید که رصد و مطالعه اینگونه رخدادهای نجومی چه کاربرد و اهمیتی دارد؟
او در ادامه بیان کرد: در زمینه اهمیت آنها باید گفت که در حقیقت ماه به عنوان همسایه زمین بهترین و ملموسترین تغییرات را دارد و در هر سطحی از آگاهی بشریت و حتی از دوران کهن نیز ماه و تغییرات آن برای انسان و تمدنهای اولیه به عنوان یک ملاک تقویم و یا گاهشماری در نظر گرفته میشده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره ماه و گردش آن به دور زمین، و با طرح این سوال که آیا اساسا ماه گردش وضعی به دور خودش دارد یا خیر؟ توضیح داد: علت اینکه ما همیشه یک روی ماه را میبینیم این است که کره ماه دو دوره چرخشی به گرد زمین دارد. دوره اول گردش هلالی ماه است که به معنی این است که از یک ماه نو تا ماه نو بعدی ۲۹.۵۳ شبانه روز «یعنی ۲۹ و نیم روز» طول میکشد، اما دوره دیگر "ماه نجومی" است که در دوره نجومی، گردش ماه به دور زمین نسبت به ستارهای شاخص که در نظر گرفته میشود که ۲۷.۳ شبانه روز زمینی است. جالب است که دقیقا برابر با دوره نجومی، ماه طی ۲۷ شبانه روز به گرد خودش هم میچرخد و گردش وضعی دارد.
چرا همواره یک سوی ماه را میبینیم؟عتیقی در ادامه با طرح این پرسش که چرا همواره یک سوی ماه را میبینیم؟ توضیح داد: علت این امر این است که دوره نجومی ۲۷ روزه ماه با گردش وضعی ۲۷ روزه ماه به دور خودش هم زمان است و همین امر باعث میشود در طول یک ماه قمری گردش وضعی و انتقالی با یکدیگر منطبق باشد و ما فقط یک روی ماه را میبینیم. اما به دلیل برخی مسائل مثل حرکات رخگردی عرضی، طولی و اختلاف مکان دو ناظر میتوانیم بیش از نصف و تا ۵۹ درصد سطح ماه را در طول یکماه قمری مشاهده میکنیم.
او ادامه داد: همین تغییرات در دوره هلالی ماه که در ابتدا ماه هلالی باریک است و به مرور در حالت هلال افزاینده، بزرگ و بزرگتر میشود و باعث میشود نیمی از سطح روشن ماه را مشاهده کنیم که به این وضعیت تربیع اول میگوییم و بعد از آن کوژماه افزاینده را داریم که به مرور ماه بزرگتر میشود تا به ماه کامل یا بدر و یا همان ماه شب چهارده برسد و سپس این روند مجددا به صورت برعکس یعنی کوژماه کاهنده، تربیع آخر، هلال کاهنده صبحگاهی و نهایتا ماه نو ادامه مییابد. این اتفاق همیشه در گردش است و در نتیجه ۱۲ ماه قمری که از محرم شروع میشود، تا ذیحجه یک سال قمری را ایجاد میکند.
عتیقی درباره کاربرد دیگر رصد ماه در تقویم و سایر موارد گفت: یکی از اتفاقات رویت هلال ماه است، که شاید در نظر برخی از مردم رویت هلال ماه مخصوص مسلمانان باشد، اما در حقیقت بجز رصدهای منجمان دوره اسلامی، تاریخچه مدون و جدید رویت هلال در جهان از سپتامبر ۱۸۷۱ که فردی به نام فردریش اشمیت از شهر آتن مدعی شده که «هلال صبحگاهی جمادی الثانی» را با چشم غیرمسلح رصد کرده و به یولیوس اشمید که منجم آن دوره بوده است، گزارش میدهد. در ادامه این روند، خانمها کینگ، کالینسون و آکروئید در ایالت یورک شایر انگلستان در سال ۱۹۱۶ میلادی ادعا کردند که هلال ماه رجب سال ۱۳۳۴ قمری را با سن ۱۴ ساعت و ۳۰ دقیقه با چشم غیرمسلح رویت نموده اند. با این نمونهها میتوان گفت که از گذشتههای دور رویت هلال ماه به صورت علمی انجام میشده است. در عصر حاضر نیز استیون ان. شور آمریکایی با چشم غیرمسلح هلال شامگاهی ماه شوال ۱۴۰۹ قمری را با سن ۱۴ ساعت و ۵۱ دقیقه رصد کرده است و نهایتا در بین آمریکاییها فردی به نام جیمز استم از ایالت آریزونا در رصد ماه با ابزار رصدی سالها رکوردار بود و هلال رمضان ۱۴۱۶ قمری را با تلسکوپ ۸ اینج با سن ۱۲ ساعت و ۷ دقیقه رصد میکند؛ به عبارتی رویت هلال ماه صرفا به ایران و جامعه مسلمان اختصاص ندارد. خوشبختانه رصدگران کشورمان، رویت ماه را به صورت علمی و جدیتر طی حدود دو دهه اخیر دنبال کرده اند و رکوردهای جدیدی را نیز از خود در جهان بجا گذاشته اند و مقالات آن در ژورنالهای بین المللی به چاپ رسیده است.
او ادامه داد: در زمان ناصر الدین شاه قاجار تقویم قمری در ایران مرسوم بوده است، اما این تقویم قراردادی بوده، به این صورت که یک ماه را ۲۹ و ماه دیگر را ۳۰ روز در نظر میگرفتند. علت ۲۹ و ۳۰ روزه بودن ماه قمری نیز این است که دوره هلالی ماه ۲۹ و نیم روز است و، چون در تقویم نیم روز نداریم، اگر نیم روز از آن کم کنیم به ماه ۲۹ روزه و با اضافه کردن نیم روز، به ماه قمری ۳۰ روزه میرسیم.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ادامه داد: رویت هلال ماه پارامترهای علمی زیادی دارد که برخی تا ۱۷ ضابطه و بنده تا ۱۴ ضابطه را در رویت هلال ماه در نظر گرفته میشود. در سالهای گذشته مطالعات و پژوهشهای خوبی برای علمیتر انجام شدن فعالیت رویت هلال ماه و حتی به کارگیری تلسکوپهای قدرتمند در کشور انجام شده است.
او ادامه داد: در زمان ناصر الدین شاه با تاکید بر رویت ماه، تقویم قمری قراردادی تبدیل به تقویم قمری رصدی شد؛ به عبارتی بایستی با رویت ماه، ماه جدید آغاز شود. امروزه شاهد هستیم که در ماههایی مثل ذیحجه و ماههای رمضان و شوال که رویت هلال ماه دارای اهمیت دینی و اجتماعی بیشتری است، خیلی حساستر با این موضوع برخورد میشود.
رویت هلال ماه ربیع الثانی در شامگاه روز یک شنبه ۲۵ آبانمدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، درباره رویت هلال ماه ربیع الثانی در شامگاه روز یک شنبه ۲۵ آبان گفت: در بامداد امروز یکشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۹ در ساعت ۸ و ۳۷ دقیقه ماه نو خواهد شد. این عدد به منزله این است که دورهی ۲۹ و نیم روزه ماه به گرد زمین کامل شده و ماه ربیع الاول در حال پایان بوده و ماه ربیع الثانی در حال شروع است.
عتیقی در ادامه بیان کرد: اما اگر به اولین غروب بعد از مقارنه «غروب یک شنبه ۲۹ آبان ماه» دقت کنیم میبینیم که غروب خورشید ساعت ۱۶ و ۵۷ دقیقه است و سن هلال ماه تا لحظه غروب آفتاب، ۸ ساعت و ۲۰ دقیقه خواهد شد و این سن برای رویت هلال ماه بسیار کم است، زیرا هلالهایی که سنشان کمتر از ۲۰ ساعت است، هلال جوان محسوب میشوند و رویت آن تا حدودی سخت است، هلالهای بین ۲۰ تا ۲۴ ساعت، هلالهای میان سن محسوب میشوند و هلالهای ۲۴ ساعت و بالاتر، هلالهای پیر محسوب میشوند که عموما «البته نه همیشه» رویت آنها در شب اول ماه به مراتب آسانتر است.
به گفته ایشان، رویت هلال به گروه و کشور خاصی تعلق نداشته و بصورت علمی رصدهای متعددی طی چند قرن اخیر همراه با گزارشهای مدون در اروپا و امریکا انجام شده و رکوردارانی در بین آنها چه رویت با چشم و یا با ابزار بوده اند و خوشبختانه طی چندین سال گذشته با تلاش رصدگران کشورمان، رکوردهای جدیدی از خود بر جای گذاشته اند. البته به جز سن هلال جدایی زاویهای ماه از خورشید هم برای رصد هلال مهم است یعنی وقتی ماه به دور زمین میچرخد در آسمان نسبت به خورشید از دید ناظر زمینی جدایی پیدا میکند که به آن جدایی زاویهای ماه از خورشید میگویند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: فردی به نام «دانژان» فرانسوی حدی را برای جدایی زاویهای گذاشته که به حد «دانژن» معروف است. دانژن معتقد بود که اگر ماه کمتر از ۷ و ۱۸ صدم درجه با خورشید جدایی داشته باشد هلال تشکیل نمیشود و دلیل آن را هم این موضوع عنوان کرده بود که ماه پستی و بلندیهایی دارد و سایه کوههای ماه بر روی ناهمواریها و پستیهای آن میافتد و هلال اگر جدایی زاویهای کمتر از درجه بیان شده باشد، تشکیل نمیشود.
غروب دوشنبه هلال ربیع الثانی با چشم غیرمسلح رویت می شودعتیقی در ادامه درباره زمان رویت هلال ماه با چشم غیرمسلح نیز توضیح داد گفت: در غروب روز یکشنبه ۲۵ آبان برابر با ۲۹ ربیع الاول ۱۴۴۲ قمری بر اساس ضوابط علمی، هلال ماه تشکیل نخواهد شد و رویت هلال با چشم و حتی با ابزارهای رصدی در هیچ نقطهای از ایران امکان پذیر نیست، اما ۳۲ ساعت و ۲۰ دقیقه بعد از آن در غروب روز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ هلال ربیع الثانی در روز ۳۰ ربیع الاول مشاهده خواهد شد و ماه ربیع الاول ۳۰ روزه تمام خواهد شد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ادامه داد: برخی افراد با مشاهده هلال ماه در روز دوشنبه، چون سن هلال ۳۲ ساعت هست به اشتباه تصور میکنند که شاید هلال شب قبل هم قابل رویت بوده در حالی که این گونه نیست و اشتباهی در محاسبات و یا گزارشهای علمی رصدگران رخ نداده است بلکه ماههای قمری که ۳۰ روزه تمام میشوند، هلال شب اولشان قدری از نظر طول کمان و فاز یا روشنایی ماه بیشتر هستند. به همین دلیل روز دوشنبه ۳۰ ربیع الاول برابر با ۲۶ آبان ۹۹ رویت هلال ربیع الثانی امکان پذیر خواهد بود و از روز سه شنبه ماه ربیع الثانی سال ۱۴۴۲ آغاز خواهد شد.
او در پایان تاکید کرد: غروب دوشنبه به راحتی و با چشم غیرمسلح هلال ربیع الثانی در تمام کشور قابل مشاهده است.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: ماه نو ماه نو هلال ماه پارسی خبر سبک زندگی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ماه ربیع الثانی ماه را می بینیم ربیع الثانی چشم غیرمسلح رویت هلال ماه شنبه ۲۵ آبان ربیع الاول ماه قمری خواهد شد ۳۰ روزه نیم روز ۳۰ روز روز یک ماه نو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۲۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آرامگاه «گهوارهگر» یکی از زیباترین بناهای بهجا مانده در دشت توس
ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر و باستانشناس خراسانی گفت: آرامگاه گهوارهگر یکی از زیباترین بناهای به جای مانده در دشت توس است و وجود قناتی پر آب و درختان سرو در جوار آن نشان از جایگاه ویژه این آرامگاه دارد.
رجبعلی لباف خانیکی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: آرامگاه عبدالرحمن گهوارهگر در فاصله ۷۲ کیلومتری شمال غرب مشهد، شهر گلمکان واقع شده که علاوه بر وجهه ییلاقی و گردشگری، به لحاظ تاریخی، اعتقادی و عرفانی جایگاه بالایی داشته و بزرگانی از اهل طریقت در این منطقه حضور داشتهاند که ابوالقاسم علی عبدالرحمن گهوارهگر از جمله آنها است.
وی افزود: آرامگاه ابوالقاسم علی عبدالرحمن گهوارهگر بر فراز تپهای مشرف بر روستای نوزاد واقع در ۲ کیلومتری گلمکان یادآور شأن آن شخصیت قرن هشتم هجری قمری است. عبدالرحمن گهوارهگر که خود صوفی وارسته و مورد احترام مردم بود، با عارفان دیگر ولایت توس مانند مولانا رضیالدین مایانی، شیخ حافظ بهاءالدینی، عمر ابردهی از تربیت یافتگان عارف بزرگ شیخ عبدالله غرجستانی معاصر بود و به آنها ارادت داشت.
این پژوهشگر و باستانشناس خراسانی با بیان اینکه آرامگاه گهوارهگر یکی از زیباترین بناهای به جای مانده در دشت توس است، تصریح کرد: این بنا در ابعاد ۱۶ در ۱۶ متر مجموعهای مشتمل بر یک فضای آرامگاهی محقر مخروط مانند در میانه مجموعه، ۴ رواق مسقف آجری با پهنا و ارتفاع ۵ متر که هر یک با ۳ دهنه طاق بلند و گشاده به بیرون ارتباط پیدا میکنند و گنبدی آجری و متوازن به بلندای ۵.۱۴ متر برافراشته بر ساقهای استوانه به ارتفاع ۵ متر از بام که همه بر روی سکویی در میان گورستانی محصور استقرار یافتهاند.
لباف خانیکی عنوان کرد: بعید نیست که هسته اولیه آرامگاه عبدالرحمن گهوارهگر همان بنای دخمه مانند محقر بوده که مانند صومعه عارفان متواضعانه و اندکی پایینتر از سطح زمین در سال ۷۷۱ هجری قمری بر فراز گور او ساخته شده است، اما جذبه عرفانی و شخصیت محبوب او موجب شده که بعدها علاوه بر تجدید اندود گچ و آرایش رویه دیوارها، رواقها ساخته شده و بر فراز آنها گنبدی زیبا استقرار پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: شواهد موجود حاکی از آن است که بنا در ۲ مرحله ساخته شده است؛ مرحله اول سال ۷۷۱ هجری قمری و مرحله دوم سال ۱۳۰۰ هجری قمری توسط آل جلایر که از کلات نادر به روستای نوزاد مهاجرت کرده بودند و دلیل آن مهاجرت وصلتی بوده که میان حاکم چناران و خان جلایر صورت گرفته است. گفته میشود که اولاد خان، روستای نوزاد را به عنوان مهریه به دختر خان جلایرها داده و این امر دلیل حضور آن خاندان در آن روستا شده که سنگ قبرهای جلایریان در جوار آرامگاه گهوارهگر شاهد حضور آنها در نوزاد است.
این پژوهشگر و باستانشناس خراسانی گفت: در سال ۱۳۰۰ هجری قمری گویا جلایریان مهاجر از کلات و ارادتمند عبدالرحمن گهوارهگر تصمیم میگیرند آرامگاهی در خور شخصیت آن عارف بسازند و تصمیم خود را مانند عمارت خورشید، آرامگاه نادرشاه در کلات نادر اجرا میکنند. مطالعات باستانشناسی پیرامون عمارت خورشید به وضوح نشان داده است که یک آرامگاه متعلق به دوران ایلخانی در عصر افشاریه بوده و با نوسازی به صورت کنونی درآمده است. باید گفت که این اقدام دقیقا در نوزاد نیز تکرار شده، به این ترتیب که به شیوه آرامگاه نادر در کلات، آرامگاه اولیه گهوارهگر دست نخورده باقی مانده و بر اطرافش رواقها و بر فرازش گنبدی بلند ساخته شده است.
وی اظهار کرد: به عبارت دیگر نقشه عمارت خورشید در آرامگاه گهوارهگر اجرا شده با این تفاوت که عمارت خورشید ناتمام مانده و گنبد بر فراز ساقه استوانهای شکل اجرا نشده در حالی که گنبد آجری آرامگاه گهوارهگر ساخته شده است؛ البته در نمای بنا نیز تفاوتهای دیگری وجود دارد.
لباف خانیکی بیان کرد: نمای بیرونی عمارت خورشید سنگهای حکاکی شده است در حالی که نمای دیوارهای آرامگاه گهوارهگر آجری و ساده است، تنها آرایههای ساده نما لایههای اندود گچ بوده که بر روی برخی لایهها آثار نقاشی مشاهده میشود. از جمله بر بالای دیوارهای انتهایی رواقها ردیفی از قابهای به هم پیوسته با رنگ سرخ یا شنگرف ایجاد و درون آنها با موضوعات گیاهی نقاشی شده است.
تهدید بنای کمنظیر گهوارهگر در صورت عدم رسیدگی و استحکامبخشی
وی اضافه کرد: در جای جای آرامگاه نشانههای فرسایش مشاهده میشود که در صورت عدم رسیدگی و استحکام بخشی، موجودیت آن بنای زیبا و کم نظیر تهدید میشود. وجود قنات پر آب نوزاد در جنوب غرب آرامگاه و درختان سرو جبهه شرقی، حکایت از جایگاه ویژه و قابل اعتنای آرامگاه دارد به گونهای که یک سازه دیگر در مجاورت بنا و سمت شمال شرقی آن معروف به «غلور خانه» میتوانسته است پاسخگوی نیازهای معنوی و غذایی بسیاری در مجاورت آرامگاه باشد. آرامگاه گهوارهگر در ۱۵ آذر ۱۳۷۹ به شماره ۱۸۱۲ در فهرست آثار ملی ثبت شد.
انتهای پیام