Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، آژانس فضایی اروپا چراغ سبز خروج پروژه تلسکوپ فضایی اریل (Ariel) از فاز مطالعاتی و ورود آن به فاز پیاده‌سازی را داد و اعلام کرد سازنده اصلی این تلسکوپ احتمالاً در اواسط سال ۲۰۲۱ معرفی می‌شود.  
با اینکه بیش از ۴ هزار سیاره فراخورشیدی کشف شده، مطالعه بیشتر آن‌ها از سطح مقدماتی فراتر نرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آژانس فضایی اروپا (ESA) و دیگر سازمان‌های فضایی می‌خواهند با ساخت نسل جدید رصدخانه فضایی مطالعه سیارات فراخورشیدی را وارد مرحله جدیدی کنند.
  این فضاپیما سپس در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین و در مدار دومین نقطه لاگرانژی یا L2 مستقر خواهد شد تا اتمسفر تقریباً ۱۰۰۰ سیاره فراخورشیدی مختلف را به منظور آگاهی از دما و ترکیبات شیمیایی آن‌ها مطالعه کند.
در این مأموریت عمدتاً سیارات گرم و داغ ار جمله ابَرزمین‌ها (Super-Earth) و غول‌های گازی نزدیک به ستاره میزبان با اتمسفرهای ترکیب شده مورد مطالعه قرار خواهند گرفت.
آژانس فضایی اروپا می‌گوید پیمانکار اصلی برای ساخت اریل احتمالا اواسط سال ۲۰۲۱ انتخاب خواهد شد. در ساخت برخی از تجهیزات و سیستم‌های این تلسکوپ بیش از ۵۰ مؤسسه تحقیقاتی از ۱۷ کشور اروپایی شرکت خواهند کرد و قسمت‌هایی از آن نیز توسط ناسا ساخته خواهد شد.  
این تلسکوپ طیف‌سنج‌هایی خواهد داشت که جو سیاره هدف را حین گذر از مقابل ستاره میزبان تحلیل کرده و به تجهیزات آن امکان اندازه گیری تغییرات در خمیدگی نور تا حداکثر ۱۰۰ بخش در میلیون (ppm) نسبت به ستاره میزبان را می‌دهند. طیف‌نگارهای ارسال شده توسط این تلسکوپ نیز به محققان کمک می‌کنند تا نشانه‌های حیات مثل بخار آب، کربن دی اکسید و متان را در جو سیارت فراخورشیدی شناسایی کرده و از وجود تغییرات فصلی در آن‌ها آگاه شوند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: تلسکوپ خورشید اروپا سیاره اتمسفر ناسا آژانس فضایی اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۷۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حلقه‌های اطراف سحابی حلقه

سحابی حلقه (M57) پیچیده‌تر از آن است که در یک تلسکوپ کوچک به‌نظر می‌رسد. حلقه مرکزی که به‌راحتی قابل مشاهده است حدود یک سال نوری وسعت دارد.
این نوردهی بسیار عمیق که تلاش مشترکی از داده‌های سه تلسکوپ بزرگ و مختلف را ترکیب می‌کند، رشته‌های حلقه‌ای گاز درخشان را که بسیار دورتر از ستاره مرکز آن گسترش می‌یابد، بررسی می‌کند.

این تصویر ترکیبی شامل نور قرمز ساطع‌شده از هیدروژن و همچنین نور مرئی و مادون قرمز است.

سحابی حلقه یک سحابی سیاره‌ای دراز است؛ نوعی سحابی که زمانی ایجاد می‌شود که یک ستاره شبیه به خورشید تکامل می‌یابد تا جو بیرونی خود را منفجر کند و به یک ستاره کوتوله سفید تبدیل شود.

این سحابی در فاصله ۲۵۰۰ سال نوری به سمت صورت فلکی شلیاق قرار دارد.

منبع: دیجیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ