Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: نرخ بروز موارد جدید در کشور روزانه ۱۳.۲ به ازای هر صد هزار نفر جمعیت و در استان بالای ۳۰ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در هر روز است که دو تا سه برابر میانگین کشوری است.

محمد دهقانی فیروزآبادی، امروز یکشنبه ۲۵ آبان نشست خبری گفت: بعد از شیوع این بیماری ناشناخته که همه ی دنیا را درگیر خود کرده، از اوایل مهر ماه که پیک سوم کرونا شروع شد، در حال طی کردن روند افزایشی شمار مبتلایان هستیم که نشان می‌دهد استان به شدت آلوده و هیچ جای پاکی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه مشخصه این ویروس قدرت سرایت بالای آن است افزود: هر چقدر تعداد موارد ابتلا افزایش پیدا کند، تعداد بیماران تنفسی، کرونا مثبت و همچنین بستری در بخش های مراقبت‌های ویژه بیشتر می‌شود و به تناسب آن تعداد موارد مرگ و میر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در سطح کشور وقتی پیک دوم فروکش کرد، به ۳۰ تا ۴۰ مورد مرگ و میر روزانه رسید اما با شروع پیک سوم، روند افزایشی مرگ و میرها به حدی شد که به روزانه ۴۶۲ مورد فوتی رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: در استان میزان موارد بستری که در ماه‌های قبل بین ۹۰ تا ۱۰۰ مورد بوده، اکنون بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر رسیده است؛ موارد کرونا مثبت درماه های قبل بین ۴۰ تا ۵۰ مورد بوده اما اکنون بالای ۳۰۰ مورد رسیده است.

دهقانی ادامه داد: همچنین بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بین ۶ تا ۱۰ نفر بود، اما اکنون به ۵۰ نفر رسیده است؛ نرخ بروز تجمعی در استان به میزان قابل توجهی از میانگین کشوری بالاتر رفته است و میانگین کشوری ۸۸۲ به ازای هر صد هزار نفر جمعیت و در استان ۱۲۴۷ به ازای هر صد هزار نفر جمعیت است.

وی بیان کرد: همچنین نرخ بروز موارد جدید در کشور روزانه ۱۳.۲ به ازای هر صد هزار نفر جمعیت و در استان بالای ۳۰ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در هر روز است که دو تا سه برابر میانگین کشوری است.

وی افزود: نسبت مرگ و میر در استان ۴.۳ و در کشور ۵.۵ و میزان مرگ و میر علیتی از میانگین کشوری بالاتر رفته  در کشور ۴۸.۳ به ازای هر صد هزار نفر جمعیت و در استان ۵۴.۲ به ازای هر صد هزار نفر جمعیت است. در استان بالاتری نرخ بروز را به ترتیب در شهرستان‌های طبس، بشرویه، بیرجند، سرایان، قاین، فردوس، زیرکوه، درمیان، سربیشه، خوسف و نهبندان داریم که تا رتبه هشتم یعنی شهرستان درمیان نرخ بروز بالاتر ازمیانگین کشوری است که نشان دهنده شدت آلودگی در سطح استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: بیمارانی که به علت کرونا بستری می‌شوند اگر بیمه نبودند، حتی در داخل بیمارستان اجازه دارند خود را بیمه کنند. گفتنی است تعداد قابل توجهی از داروهای کرونا در تعهد سازمان بیمه گر نیست.

وی در خصوص پاداش پرسنل گفت: براساس دستورالعمل وزارت بهداشت،  به نسبتی که تصمیم گرفته شده بین پرسنل اعم از پزشک متخصص و عمومی، پرستار و نیروی خدماتی پاداش توزیع شده و در پرداخت، تناسب رعایت شده است.

دهقانی ادامه داد: تا پایان سال ۹۸ کارانه پرسنل به غیر از کارانه مهر ماه پزشکان که آن هم پرداخت می‌شود، تسویه شده و به زودی احتمالا تا ۴ ماه اول سال ۹۹ کارانه را هم پرداخت خواهیم کرد؛ همچنین وزارت بهداشت حقی را به عنوان حق سختی کار مصوب کرده تا پرستارانی که درگیر بیماری کرونا هستند، از ابتدای سال به عنوان حق سختی کار کرونا به آن‌ها پرداخت شود که هنوز در هیچ جای کشور این طرح اجرا نشده است.

وی بیان کرد: تمام پرستارانی که در نوبت طرح هستند به کار گرفته و حتی می‌توانند طرحشان را تمدید کنند؛ همچنین پرستارانی که زمان زیادی از طرحشان گذشته و نمیتوانند تمدید کنند، بعد از ثبت نام در سامانه رشد اجازه به کارگیری آن‌ها را خواهیم داد.

دهقانی در خصوص دستگاه اکسیژن ساز اظهار کرد: از اواخر شهریور ماه برای خرید دستگاه اکسیژن ساز اقدام کردیم و دیروز دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان ولیعصر(عج) نصب و دستگاه طبس هم در راه است؛ همچنین شهرستان فردوس هم در هفته های آتی دستگاه دوم آن می‌آید و پیگیر هستیم تا دستگاه اکسیژن ساز برای شهرستان بشرویه را با کمک خیرین(۵۰ درصد کمک خیرین و ۵۰ درصد از طرف دانشگاه) تامین کنیم.

وی بیان کرد: به تمام بیمارستان‌های سطح استان نیروی خدماتی اختصاص داده شده و در تلاشیم ۶۰ نیروی کمک پرستار به بیمارستان های سطح استان تزریق شود تا فشار کاری پرسنل کمتر شود. همچنین تفاهم نامه بین بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت با عنوان طرح سردار شهید سلیمانی (طرح غربالگری و کنترل محله محور) منعقد شده که جزئیات این طرح هنور ابلاغ نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص اعمال محدودیت های جدید گفت: تمامی شهرستان هایی که وضعیت قرمز دارند، حضور کارکنان در محل کار یک سوم، کلیه مشاغل به جز گروه یک تعطیل، خروج پلاک های بومی و ورود پلاک های غیر بومی ممنوع است. در شهرستان های نارنجی: حضور ۵۰ درصد کارکنان در محل کار، فعالیت گروه شغلی ۳ و ۴ ممنوع، در شهرستان های زرد حضور دو سوم کارکنان در محل کار، فعالیت گروه شغلی ۴ ممنوع و در همه ی این سه گروه دانشگاه ها و مدارس غیر حضوری است.

دهقانی با اشاره به آمار مرگ و میر استان خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون زیر ۱۰ سال فوتی نداشتیم، بین ۱۰ تا ۱۸ سال یک مورد فوتی، ۱۸ تا ۳۰ سال ۳ مورد، ۳۰ تا ۴۰ سال ۱۶ مورد، ۴۰ تا ۵۰ سال ۱۹ مورد، ۵۰ تا ۶۰ سال ۳۶ مورد، ۶۰ تا ۷۰ سال ۷۶ مورد، ۷۰ تا ۸۰ سال ۱۱۰ مورد، ۸۰ و بالاتر ۱۸۷ مورد فوتی داشتیم.

وی یادآور شد: هر چه میزان ابتلا زیاد شود، میزان مرگ و میر نیز افزایش پیدا می‌کند؛ همانطور که میزان آلودگی در استان افزایش پیدا کرده، تاخیر در مراجعه به بیمارستان‌ها نیز از علل افزایش مرگ و میر است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دستگاه اکسیژن ساز میانگین کشوری افزایش پیدا مرگ و میر نرخ بروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۷۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین سن پدر‌ها و مادر‌ها در اولین فرزندآوری ۳۲ و ۲۷ سال

آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس آمار‌های موجود میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری در کل کشور در سال ۱۴۰۲ برابر با ۳۲.۱ سال بوده است.

بر اساس این گزارش میانگین سن پدر، برای نقاط شهری برابر با ۳۲.۷ سال و نقاط روستایی برابر با ۲۹.۹ سال است. در سال ۱۴۰۲ در بین استان‌ها بیشترین میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری مربوط به استان تهران با رقم ۳۴.۵ سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۷.۱ سال است.

همچنین بر اساس گزارش این مرکز میانگین سن مادر نیز در اولین فرزندآوری در کل کشور در این مدت برابر با ۲۷.۳ سال بوده است.

در این خصوص مقدار شاخص در نقاط شهری ۲۸.۱ سال و در نقاط روستایی ۲۴/۴ سال است. بیشترین میانگین سنی مادران در اولین فرزندآوری، در بین استان‌ها مربوط به استان تهران با ۳۰.۸ سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۲.۷ سال است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل
  • میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر است
  • وضعیت مقاوم‌سازی ۱۳ شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری
  • میانگین سن پدر‌ها و مادر‌ها در اولین فرزندآوری ۳۲ و ۲۷ سال
  • ۴۹۵ هزار نفر از جمعیت خراسان جنوبی زیرپوشش بیمه سلامت
  • صحرای طبس تابلویی از عجز قدرت‌های بشری در برابر اراده الهی
  • نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است
  • بهره مندی ۶۵ درصدی جمعیت خراسان جنوبی از بیمه سلامت
  • ۲۳۰۰ قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است
  • ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است