Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@17:28:53 GMT

آمریکا باید گام اول را در قبال ایران بردارد

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۹۵۱۵

آمریکا باید گام اول را در قبال ایران بردارد

در گزیده یادداشتی که به قلم محسن پیر هادی عضو هیات رییسه مجلس در ۲۶ آبان ۱۳۹۹ در روزنامه جهان صنعت منتشر شده است، می خوانیم: دولت آمریکا در دوره چهار ساله ترامپ به دلیل افراطی‌گری در عرصه بین‌الملل، اعتبار خود را از دست داده است. نمی‌خواهم پیرامون مسائل داخلی آمریکا اظهارنظر کنم اما رویکردهای خارجی و بین‌المللی آمریکا پیش‌روی ماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند در دهه‌های گذشته، رژیم ایالات متحده همواره در موضع ظلم و دشمنی با ملت ایران ایستاده است اما در دوره ترامپ، حتی در دشمنی خود نیز افراط کرده است که ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی، خروج یکجانبه از توافق برجام و تنگ‌تر کردن حلقه فشار و تحریم از مصادیق آن است. البته رویکرد تیم ترامپ در برابر سایر کشورها نیز در همین دوره به شدت نوسان داشته و بسیاری از سیاستمداران جهان را نسبت به سیاست‌های دولت آمریکا بیش از پیش بدبین کرده است که تبعات این رویکردها را در انتخابات آمریکا نیز شاهد بودیم.


اکنون به نظر می‌رسد اکثر آمریکایی‌ها خواهان تغییر رویه ترامپ در حوزه‌های مختلف و حذف تفکر و تیم ترامپ از جریان اصلی تصمیم‌گیری در آمریکا هستند. این یعنی آنکه در ارتباط آمریکا و سایر کشورها و به ویژه ایران، این دولت آمریکاست که باید گام اول را بردارد و طبیعی هم هست. در جریان مذاکرات برجام، طرف ایرانی بدعهدی نکرده و همواره حسن‌نیت خود را نشان داده است. ما تغییری نکرده‌ایم و حتی آنجا که پس از خروج آمریکا از برجام و رقص دیپلماتیک طرف‌های اروپایی در ماجرای اینتسکس به تدریج برخی محدودیت‌ها از جمله در زمینه غنی‌سازی را کاهش دادیم، بر اساس برجام بوده است. ما در تعامل با آژانس و نهادهای بین‌المللی، گامی به عقب برنداشته‌ایم و خلف وعده نکرده‌ایم. این دولت آمریکاست که عقبگرد داشته و طبیعتا کسی منتظر گام اول ایران نیست. گام‌های اول را باید دولت آمریکا بردارد و منطق بین‌الملل هم همین را حکم می‌کند.


این مطلب به آن معنی نیست که ما در مذاکره با دیگران اهل تعیین پیش‌شرط هستیم. این اخلاق طرف ایرانی نیست و از سیاستمداران بدعهد آمریکایی برمی‌آید. مساله آن است که آمریکایی‌ها باید به شروطی که پیش از این خودشان به آنها متعهد شده‌اند پایبند باشند. بازگشت عملی به تعهدات، پایان دادن به دخالت در مسائل داخلی ایران، فاصله گرفتن از حوزه جغرافیایی و منطقه‌ای ایران و احترام به منافع ملی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی، حداقل چیزی است که می‌تواند امکان گفت‌وگوی متقابل را ایجاد کند. در صورتی که موارد پیش‌گفته محترم شمرده نشوند، طبیعتا امکان گفت‌وگو هم سلب خواهد شد و در این زمینه تفاوتی هم بین دولت‌های مختلف وجود ندارد.

آمریکا در سال‌های گذشته در مسیری حرکت کرده که نتیجه آن جز وضعیت فعلی هم نمی‌توانست باشد. تصور من آن است که ترامپ با افراطی‌گری، سرعت دولت آمریکا را در آن مسیر غلط چند برابر کرده و زودتر به وضعیتی رسانده که صدها هزار آمریکایی در پایتخت این کشور، تجمع اعتراضی مسلحانه به راه بیندازند. اتهامات دو حزب اصلی حاکم بر آمریکا، چه پیش از انتخابات و چه پس از انتخابات و مشاهده وضعیت فعلی، نشانگر آن است که ایالات متحده هر چند در ابعاد نظامی و اقتصادی قدرتمند باشد اما در حوزه گفتمانی و حکمرانی مطلوب، کاملا ورشکسته است. دیگر چند سال است که امثال هانتینگتون نیز اندیشه سیاسی حاکم بر آمریکا یعنی همان لیبرال‌دموکراسی را نظریه پایان تاریخ و حکومت برتر نمی‌دانند. به فرمایش مقام معظم رهبری همان‌طور که شکوه و جلال کشتی تایتانیک نتوانست از غرق شدن آن جلوگیری کند، هیمنه و اقتدار آمریکا نیز مانع از غرق آن نخواهد بود. چنین وضعیتی هم در عرصه داخلی، هم در حیاط خلوت آمریکا یعنی قاره آمریکا و هم در سطح جهان، باعث افول بیش از پیش قدرت و زوال حیثیت آمریکا شده و تصور من آن است که این حیثیت ازدست‌رفته، بدون تغییر ماهوی در هیات حاکمه آمریکا قابل ترمیم نخواهد بود.


پیش از این نیز گفته‌ام که به دنبال اظهارنظر پیرامون مسائل داخلی آمریکا نیستم و انگیزه‌ای هم برای آن وجود ندارد اما اصلاح مبانی و رفتار دولتمردان آمریکایی باعث آرامش کودکان یمنی، بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌هایشان، کاهش سطح خشم و خشونت در جهان، سست شدن پایه گروه‌های تروریستی و پایان یافتن رقابت‌های تسلیحاتی خواهد بود و خلاصه اینکه جهان ما را به جای بهتر و امن‌تری برای زیستن تبدیل خواهد کرد. ما نیز منافع ملت خود را در نظر می‌گیریم و مسیری که بر اساس آن پیش رفته‌ایم، دچار انحراف نشده و پایه‌های محکم و منطقی داشته است. ما هیچ‌گاه بدخواه هیچ ملتی نبوده‌ایم و همواره حسن‌نیت داشته‌ایم. آمریکا اگر می‌خواهد اصلاحی در روابط خود با ایران و منطقه ما داشته باشد، باید اصلاحات را از خود شروع کند.

منبع: روزنامه جهان صنعت برچسب‌ها برجام تحریم دونالد ترامپ جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام تحریم دونالد ترامپ جو بایدن برجام تحریم دونالد ترامپ جو بایدن اخبار کنکور دولت آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۹۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سوال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

به گزارش ایلنا، کنعانی افزود: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آن‌ها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آن‌ها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کارشناس یمنی: وعده صادق، شکستن مستحکم‌ترین قلعه جهان بود
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی