Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@13:35:13 GMT

ایمن‌سازی خیابان‌ها برای عابران پیاده

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۳۵۶۷

ایمن‌سازی خیابان‌ها برای عابران پیاده

برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان بر این باورند که هرچه تعداد بزرگراه‌ها و خودروهای یک شهر بیشتر باشد، حمل و نقل در آن‌جا بهتر صورت می‌گیرد. این در حالی است که پاندمی کرونا عکس این باور را به تصویر کشید و نگرش طراحان را نسبت به مالکیت خیابان‌ها تغییر داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا پیش از انتشار ویروس کرونا مالکیت خیابان‌ها در اغلب شهرهای جهان در اختیار وسایل حمل و نقل موتوری قرار داشت و کمتر فضایی به تردد عابران پیاده اختصاص داده شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ترس از ابتلا به این بیماری خطرناک باعث شد اغلب مردم از سوار شدن بر وسایل حمل و نقل عمومی هراس داشته باشند و به استفاده از خودروهای شخصی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی برای ترددهای داخل شهری روی آورند. آمار حاکی است که در هر سال بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر از مردم در سراسر دنیا، جان خود را بر اثر سوانح جاده‌ای از دست می‌دهند که این رویداد ناگوار را می‌توان تا حدود زیادی به نبود زیرساخت‌های مناسب برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نسبت داد. از آن‌جا که در بحران کرونا، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به روندی عادی برای تردد در میان مردم تبدیل شده است، پس اهمیت ایمن‌سازی زیرساخت‌ها آن بیش از پیش خود را به تصویر می‌کشد.

ایجاد پیاده‌روهای عریض و ممتد

راحتی، امتداد و امنیت از مهم‌ترین مولفه‌های یک پیاده‌روی موفق به شمار می‌رود؛ پیاده‌روهایی که به خوبی طراحی شده باشد، بدون قطع مسیر امکان حرکت راحت عابران به اطراف را فراهم می‌آورد. در واقع، یک پیاده‌روی مطلوب در خیابان‌های خلوت از عرضی بین ۵. ۱ تا ۸. ۱ و در خیابان‌های پرتردد از پهنای ۵. ۲ متر برخوردار است و به عابران پیاده امکان حرکت راحت به اطراف، نشستن، خرید، خوردن و برقراری ارتباط با سایرین را می‌دهد. در بحران کرونا که رعایت فاصله عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، پیاده‌روها باید پهن‌تر از گذشته باشد تا ایمنی عابران حفظ شود.

یک پیاده‌روی خوب از سه قسمت تشکیل شده است؛ "نقطه نما" که درها و سایر عناصر فروشگاه‌ها را در بر می‌گیرد، "محل تردد عابران پیاده" و "منطقه مبلمان" که درخت‌ها، تابلوهای راهنما، سطل زباله‌ها، مبلمان و سیستم زهکشی آب را شامل می‌شود. برای اینکه عابران پیاده بتوانند به راحتی در پیاده‌ روها حرکت کنند، باید فضاهای مشخصی به هر یک از این سه نقطه اختصاص داده شود ضمن اینکه بخش عبور افراد باید به طور چشمگیری عریض‌تر باشد.

تبدیل فضاهای غیرفعال به پیاده‌راه‌های پویا

اغلب شهرهای جهان میزبان خیابان‌هایی است که به ندرت ترددی از آن صورت می‌گیرد و در بیشتر ایام سال غیر فعال است. برنامه‌ریزان شهری می‌توانند از این خیابان‌ها به عنوان فرصتی بزرگ برای پویایی و حتی رونق اقتصادی شهر بهره برند. یکی از بهترین اقداماتی که می‌توان در این زمینه انجام داد، تبدیل آن‌ها به پیاده‌راه است که علاوه بر تامین مسیر ایمن برای عابران پیاده، به رونق اقتصادی منطقه نیز کمک زیادی می‌کند. به این صورت که، مردم هنگام عبور از یک خیابان تمایل بیشتری به بازدید از فروشگاه‌ها پیدا می‌کنند و همین امر به افزایش خرید منجر می‌شود. این در حالی است که در خیابان‌های پرتردد خودرویی، گرایش مردم به پارک خودرو و بازدید از فروشگاه‌ها کاهش می‌یابد در نتیجه، رونق اقتصادی در سطح پایینی قرار می‌گیرد.

ایجاد مناطق امن برای کودکان و نوجوانان

کودکان به خاطر جثه کوچک، ناتوانی در واکنش سریع به حوادث و ضعف در کنترل حرکات شخصی در مقابل سوانح جاده‌ای بسیار آسیب‌پذیرتر هستند. به عنوان مثال، آمار حاکی است که در کشور هندوستان، حدود ۲۵ درصد پسرها و  ۱۱ درصد دخترانی که قربانی تصادفات جاده‌ای می‌شوند، بین ۱۱ تا ۱۴ سال سن دارند و اغلب در مسیر رفتن به مدرسه جان خود را از دست می‌دهند. بر همین اساس، انتظار می‌رود برنامه‌ریزان در طراحی شهری، توجه خاصی به مناطق اطراف زمین‌های بازی، پارک‌ها، مدارس و مراکز اجتماعی کودکان داشته باشند و چنین فضاهایی را با بیشترین امنیت طراحی کنند. نصب علائم رانندگی و تابلوهای راهنما از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان برای افزایش امنیت کودکا در حین عبور از خیابان‌ها انجام داد.

کد خبر 455784

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان طراحی شهری پياده راه سازي شهرهاي پياده محور پیاده رو شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق عابران پیاده خیابان ها پیاده روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۳۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه تعریض جاده اجیرلو ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، جابر جهان‌بین بعد از ظهر یکشنبه در بازدید از تعریض و ایمن سازی جاده مواصلاتی از سمت ورودی اجیرلو اظهار کرد: پروژه تعریض و ایمن‌سازی جاده مواصلاتی از سمت ورودی اجیرلو ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه این پروژه یکی از مطالبات به حق مردم شهرستان بوده است، گفت: پروژه تعریض جاده اجیرلو به طول ۲ کیلومتر با هزینه‌ای حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حال اجرا است.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد بیان کرد: امید می‌رود با تعریض این جاده مواصلاتی و با احداث میدان در ورودی سه راهی فرودگاه آمد و شده رانندگان داخلی و ترانزیتی تسهیل یابد.

جهان‌بین با اشاره به تردد روزانه بیش از ۵ هزار خودرو سبک و سنگین و ادوات کشاورزی از این مسیر ادامه داد: این جاده مواصلاتی پارس آباد به شهرستان‌های همجوار و مرکز استان یکی از جاده‌های پرتردد این شهرستان به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: تقاضا داریم مسؤولین ادارات از جمله امور برق مغان، آب و فاضلاب در جهت حل مشکل و معضلی که در تعریض جاده مواصلاتی وجود دارد، اهتمام ویژه داشته باشند.

کد خبر 6091350

دیگر خبرها

  • اصلاح خط لوله فاضلاب و ایمن‌سازی خیابان شهیدان کاظمی انجام شد
  • پیاده‌راه خیابان ملت شهرکرد، موجب جذب گردشگر خواهد شد
  • خط لوله آبنیل ـ اصفهان ایمن سازی شد
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان آغاز شد
  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • آغاز طرح ارتقای ایمنی تردد عابران و موتورسواران در گیلان
  • اجرای طرح ارتقاء ایمنی تردد عابرین و موتورسواران در ۵۰ روستای گیلان
  • پیشرفت ۸۵ درصدی عملیات احداث پل عابر پیاده خیابان آبشار + فیلم
  • پروژه تعریض جاده اجیرلو ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد