Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حدود ۱۶ میلیون دام از ۷۰ میلیون دام زنده کشور پلاک‌کوبی شده‌اند و این یعنی ۵۴ میلیون دام زنده کشور مستعد قاچاق به خارج از کشور هستند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، اساس حیات جوامع بر رفاهیاتی استوار است که غذای سالم، جزو ارکان آن محسوب می‌شود و در دنیای امروز، هر کشوری که بتواند در تأمین مواد غذایی خود خودکفا باشد، می‌تواند استقلال خود را در وجوه دیگر کشورداری حفظ و تقویت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین دام زنده از منابع اصلی تأمین غذای سالم محسوب می‌شوند که کشورهای مختلف در تولید و فرآوری آن برای مصرف داخلی می‌کوشند و مازاد تولید را برای کسب درآمد بیشتر صادر می‌کنند. نیاز به یادآروی نیست که صادرات باید از کانال قانونی خود و تحت نظارت اصناف و اتحادیه‌ها و بالاتر از آنها دولت انجام بپذیرد که در غیر این صورت، شکل قاچاق به خود می‌رساند و از آنجا که دارای نظم و نظام نیست، به چرخه تولید مواد غدایی و در پی آن به اقتصاد ضربه می‌زند.

متأسفانه اوضاع تولید و توزیع و صادرات دام زنده در ایران شکل بیمارگونه‌ای به خود گرفته است و هر روز اخبار و تصاویری از قاچاق عمده دام زنده (به ویژه از مرزهای غربی) به خارج از کشور هستیم که می‌تواند در درازمدت آسیب‌های بسیاری به سیستم غذایی و اقتصادی کشور و مردم وارد کند. این قاچاق زمانی بیشتر دردآور است که عمدتا شاهد قاچاق دام‌های مولد هستیم و اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد، در آینده‌ای نه چندان دور، محتاج واردات دام به کشور خواهیم بود.

اخیراً علی مؤیدی‌خرم‌آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حاشیه یکصدوسی‌ویکمین نشست اعضای اصلی این ستاد به ویژه درباره قاچاق دام از کشور سخنانی بیان کرده که ایراداتی دارد و باید مورد توجه کارشناسان امر قرار بگیرد.

مؤیدی‌خرم‌‌آبادی در سخنان خود اشاره درستی به همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با وزارت جهاد کشاورزی برای تصویب و ابلاغ ضوابط جابجایی و حمل و نقل دام در داخل کشور را مورد اشاره قرار داده است؛ اما از ضعف اجرای این مصوبه و نیز سوداگری قاچاقچیان از ضعف موجود در خروج غیرقانونی و قاچاق دام زنده از کشور سخنی به میان نیاورده است.

امروز به‌دلیل عدم نظارت‌های درست و اصولی، استان‌های کردستان، کرمانشاه، خوزستان و در برخی موارد استان ایلام، جولانگاه تحرکات سوءاستفاده‌کنندگان در قاچاق دام است. قاچاقچیان دام و خارج‌کنندگان گوسفند به خارج از کشور (در مقصد اول عراق و در مقاصد بعدی کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس) یک توجیه غیرمنطقی برای اقدام خود مطرح می‌کنند، فروش گوسفند در کردستان عراق بر اساس ارز خارجی است و به نسبت فروش دام به ریال، درآمد بیشتری نصیب دامدار می‌کند.

اما واقعیت این است که پول این فروش‌های غیرقانونی به جیب عده‌ای قاچاقچی می‌رود و نمی‌توان با استدلال غیرمنطقی بهره‌مندی دامپرور و کشاورز از فروش دام در خارج از کشور، چشمان خود را به این اقدام غیرقانونی ببندیم.

از سویی دیگر، قاچاقچیان به این دلیل به قاچاق روی می‌آورند چون به پول هنگفت و بی‌زحمت می رسند. بنابراین ستادی که وظیفه و مأموریت در قبال ممانعت از قاچاق کالا دارد، باید راهکاری برای قطع ید قاچاقچیان از تداوم اقدامات مجرمانه ارائه دهد.

اما راهکار اخیر مؤیدی‌خرم‌آبادی همان راهکار دو سال قبل است که آن هم به درستی اجرا نشده است. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است: "اعتقاد ما بر این است که تنها با کنترل مرز نمی‌توان از قاچاق جلوگیری کرد؛ بلکه باید در داخل کشور نظام هویت‌بخشی و پلاک‌گذاری را انجام داد که البته از گذشته اجرا شده است."

بله، این پلاک‌گذاری از حدود دو سال قبل اجرا شده است، اما به گفته مؤیدی‌خرم‌آبادی حدود 16 میلیون دام پلاک‌کوبی شده‌اند و اگر صحبت‌های این مقام مسئول را مدنظر قرار دهیم، ایران حدود 70 میلیون دام دارد. این آمار یعنی؛ 54 میلیون دام زنده کشور مستعد قاچاق به خارج از کشور هستند که سندی بر ضعف عملکرد این رویه است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید این پرسش پاسخ دهد که برنامه‌ها و اقدامات این ستاد برای ممانعت از قاچاق دام زنده چه بوده‌اند که در مبارزه با آن موفقیتی حاصل نشده است و هر روز، فیلم‌های جدیدی از خروج متعدد دام به خارج از کشور در فضای مجازی منتشر می‌شود؟

فیلم| قاچاق دام زنده به عراق از طریق تالاب هورالعظیمقاچاق دام به عراق زیاد شد/ سود 50 هزار تومانی فروش هر کیلو گوسفند در عراق

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عراق خلیج فارس کردستان عراق ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اخبار عراق خلیج فارس کردستان عراق ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میلیون دام زنده خارج از کشور قاچاق دام مؤیدی خرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۳۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون

ایتنا - مدت‌هاست که مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.
تحقیقات جدید ژنتیکی، اکنون افرادی را که ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند را نشان می‌دهد. تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی 800 بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان در انتشار خبری خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض 10 آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال 1974 در معرض این بیماری قرار داشتند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند. گروهی به سرپرستی دکتر برنت فوگل، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی توضیح دادند که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با پیدایش پارکینسون مرتبط است. این مطالعه نشان داد که انواع فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت‌کش‌ها قرار داشتند "غنی" شد.

این یافته‌ها در 25 آوریل در مجله NPJ Parkinson’s Disease منتشر شد.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار متابولیت‌ها در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن در معرض مزمن با آفت‌کش‌ها رخ می‌دهد.

 
همانطور که ترکیبات سمی - از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌هاست با پارکینسون مرتبط است - در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند و می‌توانند اجسام لویی در بافت‌ها را تشکیل دهند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع اجسام لوی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل گفت:« این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند. به صورت روزانه، این گونه‌ها تاثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت‌کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به توسعه بیماری پارکینسون شود که به آن تعامل ژن-محیط می‌گویند.»

آیا می‌تواند گونه‌های ژنی دیگری وجود داشته باشد که افراد را مستعد خطر کند و در مسیرهای عصبی دیگر عمل کند؟ دکتر کیمبرلی پاول، سرپرست تیم تحقیق، گفت که این بسیار ممکن است. پاول، استادیار عصب شناسی در UCLA گفت: «این بیماران به نوعی مستعد بودند و اگر بتوانیم بفهمیم که چرا آنها مستعد هستند، شاید بتوانیم در این مسیرها عمل کنیم.»

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم. این یک گام رو به جلو در این مسیر است.»

دیگر خبرها

  • ۱۱ میلیارد ریال تاوان عرضه خارج از شبکه گاز مایع
  • حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران
  • مایه کوبی ۲۶ هزار رأس دام سبک در منطقه بارز و شوارز
  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
  • وایرال شدن عکسی از جمیله علم‌الهدی در خارج از کشور
  • طرح پلاک کوبی املاک مسکونی و تجاری شهرستان بردسکن اجرا می‌شود
  • مکمل‌های طرح نور در نهادهای فرهنگی اجرا شود
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • ۷۸ مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است