Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@18:52:34 GMT

شبکه حمل و نقل شهری باید متناسب با بافت تاریخی باشد

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۳۸۵۰

شبکه حمل و نقل شهری باید متناسب با بافت تاریخی باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: از آنجا که بافت تاریخی ظرفیت محدود و کالبد ظریف و نحیفی دارد نباید فشار اضافه از برآنها وارد نشود و ضروری است از وسایلی با عرض کمتر، قابلیت مانور بیشتر استفاده شود.

شهاب الدین کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امکان مداخله کالبدی در بافت‌های تاریخی وجود ندارد و این بافت‌ها باید حفظ شوند، اظهار کرد: شرایط کالبدی بافت‌های تاریخی برای وسایل نقلیه با مقیاس بزرگ مناسب نیست و بسیاری از بافت‌ها برای تردد خودرو شخصی نیز مناسب نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: این بافت‌ها نفوذپذیری پایینی دارند و برای حمل و نقل همگانی قابل دسترس نیستند اما از آنجایی که دسترسی خودروهای امدادی به این عمق این بافت‌ها ضروری است باید نوع طراحی وسایل نیز تغییر کند.

این کارشناس حمل و نقل تصریح کرد: آماده سازی وسایل به صورت سفارشی به خصوص در شهرهای کشورهای اروپایی مرسوم است و از این وسایل برای ارائه خدمات شهری، حمل زباله، ارائه خدمات اورژانس و آتش نشانی استفاده می‌شود.

کرمانشاهی ادامه داد: این وسایل با عرض کمتر و قابلیت مانور بیشتر و در محل‌هایی نزدیک‌تر به این بافت‌ها قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به ارزش بافت‌های تاریخی، عنوان کرد: یکی از فاکتورهای اساسی ارائه خدمات امدادی در شهرها سرعت بالای وسایل امدادی است تا دسترسی به محل حادثه در کوتاه‌ترین زمان ممکن شود.

این کارشناس حمل و نقل تاکید کرد: در بافت‌های تاریخی به جای افزایش سرعت وسایل امدادی باید محل‌های ارائه خدمات و ایستگاه‌های اورژانس و آتش نشانی را در فاصله‌ای نزدیک‌تر جانمایی کرد تا دسترسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن شود.

سیاست‌های عبور و مرور در این بافت‌ها باید برای ساکنان و غیر ساکنان متفاوت باشد

کرمانشاهی گفت: برای خودرو شخصی ساکنان بافت تاریخی نیز در نظر داشتن پارکینگ‌های محلی راه حل مناسبی است تا ساکنان به جای اینکه کاملاً به محل سکونت خود نزدیک شوند در فواصل ۱۰۰ تا ۲۵۰ متر از پارکینگ‌های محلی استفاده کنند تا فشار از روی شبکه حمل و نقل برداشته و شرایط برای بهبود حرکت پیاده و دوچرخه فراهم شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌های عبور و مرور در این بافت‌ها باید برای ساکنان و غیر ساکنان متفاوت باشد، تاکید کرد: لازم است برای عبور و مرور ساکنان امتیازهایی در نظر گرفته و شرایطی فراهم شود زیرا بافت تاریخی تحمل عبور و مرور حجم بالای وسایل نقلیه را ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه حفاظت از میراث فرهنگی و بافت تاریخی یک اصل و ضرورت است و بقیه باید خودشان را با آن سازگار کنند، اظهار کرد: تغییر ابعاد وسیله نقلیه، سفارشی شدن وسایل ارائه خدمات شهری (خدمات امدادی و اضطراری)، تعبیه پارکینگ‌های محله‌ای به دلیل دسترسی نداشتن به همه پلاک‌ها و تفاوت سیاست‌ها در قبال ساکنان بومی بافت و ساکنان غیربومی از جمله روش‌های مدنظر است.

کرمانشاهی افزود: از آنجا که بافت تاریخی ظرفیت محدود و کالبد ظریف و نحیفی دارد، نباید فشار اضافه بر آن وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور بازدید و یا اقامت گردشگر و بازدید کننده نیاز است شرایط پیاده روی و استفاده از دوچرخه، همینطور مبلمان و پارکینگ بهبود پیدا کند و کف سازی مناسبی در سطح کوچه‌ها انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در آئین نامه طراحی راه‌های شهری نیز مسئله بافت تاریخی از مابقی بافت‌های شهر متمایز شده است و ضوابط میراث فرهنگی را اعلام کرده‌ایم که در بالادست ضوابط طراحی شهری قرار می‌گیرد و بدون استناد به این آئین نامه نمی‌توان برای تعریض معابر در بافت تاریخی اقدام کرد.

کد خبر 455781

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بافت تاریخی حمل و نقل عمومي شهر شهرهاي ايران خدمات شهری خدمات امدادی طراحی شهری خودروهای امدادی آتش نشاني پارکینگ ميراث فرهنگي مناسب سازی معابر وسایل حمل و نقل شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بافت های تاریخی بافت تاریخی ارائه خدمات عبور و مرور بافت ها حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۳۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: با حضور رئیس اداره حرایم وزارتخانه، محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز_ جمعه هفتم اردیبهشت_ در تشریح این خبر اظهار کرد: طی هماهنگی قبلی و به منظور تعیین تکلیف نهایی محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان، با حضور امیر ارجمند رییس اداره حرایم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهردار لاهیجان، معاون و کارشناسان حوزه میراث، فرهنگی، پایش میدانی از سطح شهر انجام و با رفع ابهام و موارد مدنظر شهرداری تفاهم مشترک حاصل و مقرر شد مطالعات تکمیلی و موارد اصلاحی در دستور کار مشاور قرار گیرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اسدالله عباسی استاندار گیلان، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی افزود: بنا بر وظایف ذاتی، راهبرد اداره کل صیانت از بافت ها و بناهای تاریخی ارزشمند است و در این راستا تعامل و هم افزایی حداکثری با دستگاه‌های ذیربط همچون شهرداری ها یکی مهمترین اصول و سیاست های پیش روی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تلاش و همراهی شهردار لاهیجان به منظور پاسداشت و مراقبت از آثار ارزشمند شهر قدردانی کرد و گفت: حراست حفظ و احیاء بافت ها و بناهای تاریخی وظیفه ی همه افراد و آحاد جامعه است و اگر چه مطابق با قانون و به طور رسمی این مسئولیت بر عهده ی وزارتخانه متبوع گذاشته شده اما مشارکت همگانی برای پاسداشت میراث فرهنگی اجتناب ناپذیر است.

جهانی ابراز امیدواری کرد با تعامل و ارتباط نزدیک با شهرداری لاهیجان، ضمن تسریع در روند تکمیل مطالعات، با تایید شواری فنی و ابلاغ از سوی وزارتخانه، چالش های حوزه بافت و بناهای تاریخی این شهر به پایان برسد.

کد خبر 748198

دیگر خبرها

  • وعده های واردات وسایل نقلیه عمومی عملی می شود؟
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر