Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات افغانستان در حاشیه سفر به ایران و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد کالا‌های صادراتی از گمرک دوغارون به مقصد شهر هرات، دومین بازار اقتصادی کشور افغانستان ارسال می‌شود.

او افزود: با توجه به حجم بسیار کالا‌های صادراتی از این معبر زمینی به سوی بازار‌های هدف افغانستان، مردم این کشور استقبال خوبی از انواع کالا‌های ایرانی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس شورای ولایتی هرات افغانستان ادامه داد: با صادرات و ترانزیت انواع کالا‌های ایرانی از طریق دروازه طلایی دوغارون، بازار‌های افغانستان جان دوباره گرفته و اقلام ایرانی بهانه‌ای شده برای ارتباط افغانستان با برخی کشور‌های آسیایی که در صدد هستیم این تعاملات بیش از این افزایش یابد. بیشتر بخوانید ۳۴۵ هزار تن سیمان از گمرک دوغارون به افغانستان صادر شد محسن سیاح فرماندار تایباد نیز به نزدیک بودن گمرک دوغارون به مهم ترین بازار اقتصادی افغانستان اشاره کرد و گفت: هرات یکی از مهم ترین بازار‌های کشور افغانستان است که با نقطه صفر مرزی و این منطقه اقتصادی ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و نقش به سزایی در اقتصاد ۲ کشور ایفا می‌کند.

او افزود: با توجه به جایگاه استراتژیک این شهرستان مرزی، در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در مرز و گمرک اسلام قلعه افغانستان، این کانون اقتصادی می‌تواند بیش از این نقش به سزایی در اقتصاد ۲ کشور ایران و افغانستان داشته باشد.

 فرماندار تایباد ادامه داد: با توجه به اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان به ویژه شهرستان تایباد با استان هرات می‌توانیم در حوزه مسایل فرهنگی نیز تعاملات مناسبی داشته باشیم.

محمد کوه گرد مدیرکل گمرک دوغارون تایباد نیز گفت: سالانه افزون بر ۲ میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار به بازار‌های هدف افغانستان صادر می‌شود که نشان از بازار پسندی کالا‌های ایرانی دارد و معبر زمینی دوغارون پل ارتباطی ایران با سایر کشور‌های آسیای میانه به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه بین دستگاه‌های متولی مستقر در ۲ گمرک دوغارون ایران و اسلام قلعه افغانستان با هدف به حداقل رساندن مشکلات موجود در حوزه صادرات و ترانزیت، تعاملات خوبی ایجاد شده است، افزود: موقعیت جغرافیایی تایباد موجب شده این شهرستان تامین کننده کالا‌های مورد نیاز بازار برخی کشور‌های آسیای میانه نیز باشد که این نیز برای طرف افغانستان یک نقطه طلایی به شمار می‌رود.

مدیرکل گمرک دوغارون تایباد ادامه داد: حدود ۹۵درصد کالا‌هایی که به شکل ترانزیت به افغانستان ارسال می‌شود از امارات به بندرعباس و گمرک شهید رجایی و شهید باهنر وارد شده و از طریق گمرک دوغارون به افغانستان ارسال می‌گردد و پنج درصد دیگر از این کالا‌ها نیز از سایر گمرکات کشور به گمرک دوغارون وارد می‌شود.

کوه گرد بیان کرد: بیشترین حجم کار این گمرک ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالا‌های تجار افغانستانی و پاکستانی و گاه هندی و دیگر کشور‌های همسایه افغانستان، از طریق کشور‌های عربی و حوزه خلیج فارس به گمرک بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک‌های مرزی ترانزیت می‌شود.

گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد.   انتهای پیام// م.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرز دوغارون صادرات کالا ترانزیت کالا منطقه ویژه اقتصادی کشورهای آسیایی گمرک دوغارون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۶۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند

اسفندیار دریکوندی ، ضمن اشاره به تنوع بالای کالا‌های صادراتی استان، گفت: در همین رابطه کشور‌های عراق، پاکستان، آذربایجان، افغانستان، روسیه، امارات، گرجستان، هند، چین و ازبکستان عمده کشور‌های هدف صادراتی استان قم بوده‌است.

مدیرکل گمرکات قم افزود: در این مدت بیش‌از ۳۰ نوع کالا از گمرکات استان به کشور‌های مورد نظر صادر شد که مهمترین آنها شامل محصولاتی همچون کفش و صندل، انواع گرانول و کامپاند، سرب، پلی استر، شماری از محصولات شیمیایی، محصولات غذایی همچون تخم مرغ و برخی از لوازم صنعتی است.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر بستر‌های لازم برای صادرات انواع کالا‌های مورد توجه تجار در گمرکات استان قم فراهم شده‌است و ما امیدواریم در سال‌جاری با همراهی فعالان اقتصادی شاهد افزایش هرچه بیشتر میزان صادرات کالا‌های ساخت داخل از گمرکات این استان باشیم.

گفتنی است فروردین‌ماه امسال حدود ۱۲ هزار تُن کالا در قالب ۳۳۵ اظهارنامه به ارزش ۱۰ میلیون و ۲۷۳ هزار دلار از گمرکات این استان صادر شد.

با توجه به شرایط خاص فروردین‌ماه همچون وجود تعطیلات نوروزی و روند آغاز کار واحد‌های تولیدی، حجم صادرات استان از ماه‌های آینده با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد و گمرکات قم برای تحقق این هدف در آمادگی کامل به سر می‌برد.

در این مدت حدود سه هزار تُن کالا نیز در قالب تعداد ۹۱ اظهارنامه به ارزش ۱۱ میلیون و ۴۲۱ هزار دلار از طریق گمرکات قم وارد کشور شد، همچنین درآمد کل گمرکات استان از فعالیت‌های تجاری به ۴۱۷ میلیارد ریال رسید.

گفتنی‌است سال گذشته نیز ۲۳۲ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۷۹۴ دلار صادرات انواع کالا از گمرکات این استان به کشور‌های مختلف جهان صورت پذیرفت. این میزان صادرات در قالب ۶ هزار و ۳۳۲ اظهارنامه به وزن ۲۴۲ هزار و ۴۵۵ تُن بود که نشان دهنده پویایی فعالیت‌های تجاری در استان قم است.

در همین راستا سال گذشته درآمد کل گمرکات استان قم به ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشت.

لیست کالا‌های صادراتی استان قم به بازار‌های جهانی بسیار متنوع است که عمده‌ترین آنها در قالب ۳۲ نوع کالا مورد شناسایی قرار گرفته و انواع محصولات صنعتی، شیمیایی، معدنی، خوراکی و سایر کالا‌ها را دربر می‌گیرد.

همچنین در این مدت ۴۷۸ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۹۵۸ دلار کالا در قالب سه هزار و ۲۸۲ اظهارنامه به وزن ۸۹ هزار و ۴۹۰ تُن از طریق گمرکات قم وارد کشور شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • رشد ۵۹ درصدی تجارت خارجی استان سمنان
  • عدم همخوانی میزان کشفیات با ارزش بازار قاچاق پوشاک
  • رشد ۱۷ درصدی صادرات کالا از گمرک کرمانشاه طی فروردین سال جاری
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • کشف محموله ۵ میلیارد ریالی قاچاق در خشکبیجار
  • زوج تایبادی مراسم عقد خود را در مزار شهدای گمنام برپا کردند
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • جمع آوری روغن زیتون از بازار چهارمحال و بختیاری
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود