Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، بی‌بی‌سی فارسی در مقاله‌ای به بررسی سیاست احتمالی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا در قبال ایران و امکان لغو تحریم‌ها از سوی او پرداخت. در این مقاله درباره امکان لغو تحریم‌ها آمده است:

 

باید توجه کرد که دولت آقای ترامپ جدا از بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، بخش نفت و گاز ایران، بانک مرکزی، و سیستم بانکی ایران را تحت مقوله تروریسم مورد تحریم قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به لحاظ تئوری بایدن می‌تواند همه این تحریم‌ها را لغو کند، اما، در عمل باید فرضیه "حمایت حکومت ایران از تروریسم" را که یک پایگاه فکری چندین دهه‌ای در نظام سیاسی آمریکا پیدا کرده، نفی و سیستم را نسبت به این اقدام قانع کند. چیزی که اگر غیر ممکن نباشد چالشی بسیار بزرگ است.

 

حالا اگر همه تحریم‌ها برداشته شود چه تضمینی است که چهار سال دیگر یک رئیس جمهور جمهوری‌خواه، حتی به احتمالی خود ترامپ، دوباره قدرت را به دست نگیرد و داستان خروج آمریکا از برجام دوباره تکرار نشود؟

 

با توجه به تجربه‌ای که حکومت ایران در دوران ترامپ داشته و صحبت‌های جسته و گریخته‌ای که در ایران مطرح شده، منطقی است که حکومت ایران از آقای بایدن بخواهد که لغو تحریم‌های هسته ای را به تصویب کنگره برساند تا اگر در دوره بعد یک جمهوری‌خواه بر سر کار آمد دوباره سناریوی ترامپ تکرار نشود. آیا چنین امری میسر است؟

 

انتخابات سنای آمریکا تا این لحظه ۴۸ کرسی برای دموکرات‌ها و ۵۰ کرسی برای جمهوری‌خواهان به همراه داشته است. ۲ کرسی باقیمانده مربوط به ایالت جورجیا است که به دور دوم کشیده شده و انتخابات آن روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ برگزار می‌شود. اگر دموکرات‌ها بتوانند هر دو کرسی باقیمانده را ببرند هر حزب ۵۰ نماینده در سنا خواهد داشت. در آن صورت کنترل سنا به دست دموکرات‌ها خواهد افتاد چون معاون رئیس جمهور، در این مورد خانم کاملا هریس، می‌تواند با دادن یک رای اضافی، حالت ۵۰/۵۰ (تای برِیک) را به نفع دموکرات‌ها از بن بست خارج کند.

 

تقریبا تمام برآوردها حاکی از آن است که جمهوری‌خواهان از شانس بیشتری برای به دست گرفتن اکثریت در سنا برخوردارند. مهمترین دلیل این است که آنان تنها به یک کرسی برای کسب اکثریت نیاز دارند. گروهی از کارشناسان معتقدند که در آن صورت مرد قدرتمند واشنگتن، سناتور ایالت کنتاکی، میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا خواهد بود. نهایتا، تقریبا با قطعیت می‌توان گفت که تصویب تعلیق تحریم‌ها توسط سنا غیرمحتمل است و لذا حکومت ایران باید خطر بازگشت دوباره تحریم‌ها را بپذیرد.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: دونالد ترامپ جو بایدن تحریم آمریکا ایران حکومت ایران دموکرات ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۸۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کره شمالی به تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران

کره‌شمالی به شدت به اعمال تازه‌ترین دور تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه تهران انتقاد و اعلام کرد که رفتار بی‌پروای واشنگتن یک اقدام غیرقانونی و غیرانسانی است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رسمی کره شمالی از تحریم‌های اخیر ایالات متحده علیه صنعت پهپادی ایران انتقاد کرد درحالیکه علت اعمال تحریم‌ها پاسخ تهران به جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی بوده است.

به‌تازگی واشنگتن اشخاص و نهادهایی که مدعی است با برنامه پهپادی ایران مرتبط هستند را تحریم کرده است.

خبرگزاری کره شمالی نوشت که اقدام نظامی ایران ناشی از حملات بی‌پروای اسرائیل است درحالیکه آمریکا حقایق را به گونه‌ای منحرف می‌کند که ایران را مسئول وخامت اوضاع منطقه نشان دهد.

این رسانه رسمی پیونگ یانگ تاکید کرد: رفتار بی‌ملاحظه ایالات متحده یک اقدام خشونت‌آمیز، غیرقانونی و غیرانسانی است که حاکمیت ایران را نقض می‌کند. هیچ چیز نمی‌تواند نیروهای مسلح ایران و اراده مردم برای حفظ حاکمیت و عزت کشور را در هم بشکند.

هفته گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را در فهرست تحریم‌های تازه قرار داد درحالیکه مدعی است آنها نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای وزارت دفاع ایران ایفا می‌کنند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • جزئیات تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • واکنش کره شمالی به تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • کشته شدن ۴ مامور پلیس در کارولینای شمالی