Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - اردبیل؛ نسیم عالی دانشور: سپک تاکرا یکی از رشته‌های ورزشی است که سابقه چندان طولانی در کشور ما ندارد و به نوعی جزو ورزش‌های نوپا در ایران محسوب می‌گردد اما به‌دلیل جذابیت خاص آن علاقه‌مندان خوبی را جذب خود کرده است.

چرایی نام سپک تاکرا

در بررسی تاریخچه نامگذاری ورزش سپک تاکرا باید گفت که سپک یک کلمه مالایی به معنای لگد زدن بوده و تاکرا نیز در تایی به معنی توپ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رشته در تایلند معمولاً فقط تاکرا نامیده می‌شود و در لائوس به تای تاکرا معروف است. در فیلیپین هم این ورزش به سیپا معروف شده، همچنین  والیبال با پا هم نام دیگری است که به این ورزش داده‌اند.

مسابقات بین‌المللی سپک تاکرا زیر نظر فدراسیون جهانی سپک تاکرا برگزار می‌شود و مسابقات سپک تاکرا، قهرمانی جهان هر سال در بانکوک برگزار می‌شود و همچنین سپک تاکرا در برنامه مسابقات بازی‌های آسیایی و بازی‌های آسیایی داخل سالن هم قرار دارد.

 

روش انجام ورزش سپک تاکرا

در گذشته گروهی به شکل دایره می‌ایستادند و با چوب به توپ ضربه می‌زدند و ساعت‌ها بازی را ادامه می‌دادند تا زمانی که توپ به زمین ‌می‌خورد و این جزو امتیازات آن گروه محاسبه می‌شد.

در سال ۱۹۶۵ تور به این ورزش اضافه شد و به چیزی شبیه والیبال امروزی تبدیل شد در واقل این رشته بسیار شبیه والیبال است که در آن به جای دست از ضربه با پا برای گذراندن توپ از تور استفاده می‌شود.

بازی بین دو تیم که هر تیم ۳ بازیکن دارد انجام می‌شود، یکی از ۳ بازیکن در عقب زمین قرار می‌گیرد که به او back گفته می‌شود و ۲ بازیکن دیگر در جلوی زمین یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ که به ترتیب راست داخلی و چپ داخلی نامیده می‌شود، قرار می‌گیرند.

اغلب اولین کوشش‌ها در ضربه زدن با توپ سپک تاکرا ناامیدکننده است که با تمرینات مستمر به‌صورت عادی در می‌آید، اما یکی از نکات مهم و هیجان‌انگیز درباره این رشته  ورزشی این است که ورزشکار بداند چقدر می‌تواند از پاها و عضلات بدن خود بهره گیرد و چگونه می‌تواند ضربات ظریف و دقیق بزند و برای تیم امتیازآوری کند.

انواع مختلف سپک تاکرا در جهان

در حال حاضر در کل دنیا ۳ نوع سپک تاکرا انجام می‌شود:

هوپ تاکرا: شبیه بسکتبال؛ با حلقه‌ای که از سقف آویزان است و ۵ بازیکن که زیر حلقه هستند، باید طی مدت ۳۰ دقیقه با ضربات پا توپ را وارد حلقه کنند.

دبل تاکرا: با دو نفر بازیکن که روبه‌روی هم قرار می‌گیرند.

سپک تاکرای ساحلی: روی شن و ماسه ساحلی مانند والیبال ساحلی که با ۴ بازیکن انجام می‌شود.

تیم رگو: در این نوع بازی‌ها هر نماینده ۳ تیم ۳ نفره را برای مقابله با حریفان اعلام کرده و برنده ۲ بازی از ۳ بازی، برنده نهایی دیدار ۲ نماینده خواهد بود.

تیم دبل: همانند تیم رگو با این تفاوت که ۳ تیم ۲ نفره به مصاف یکدیگر می‌روند.

سپک تاکرا در ایران

این ورزش در پانزدهمین روز از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۱ توسط وحید ابوالحسنی به ایران آمد و کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی در یک اقدام مشترک وی را به‌عنوان پدر سپک تاکرا ایران معرفی کردند.

سپک تاکرا، ورزشی است که در حال حاضر دوران ابتدای شکل‌گیری خود را سپری می‌کند و می‌رود تا کم‌کم جای خود را در میان سایر ورزش‌های توپ و تور باز کند.

فعالیت ۵۶ ورزشکار بیمه شده اردبیلی در رشته سپک تاکرا

محمدعلی پهناور، رئیس هیات انجمن های ورزشی استان اردبیل، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در سال ۹۸، ۵۱ خانم و ۵ آقا در رشته ورزشی سپک تاکرا در استان اردبیل بیمه ورزشی داشته‌اند.

وی افزود: در اردبیل طی چند سال گذشته اقداماتی در این رشته انجام شده است که امیدواریم علاقه‌مندان به این رشته بتوانند در این زمینه فعالیت داشته باشند.

پهناور گفت: هم اکنون هیات انجمن‌های ورزشی استان اردبیل در حال برنامه‌ریزی‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ساماندهی ورزشکاران این رشته است که بتوانیم شاهد پیشرفت این رشته در استان اردبیل باشیم.

مهارت کنترل ضربات و تمرکز در سپک تاکرا

رئیس هیات انجمن‌های ورزشی استان اردبیل بیان کرد: این ورزش جذابیت‌های بسیاری دارد و بهترین توانایی در این بازی ضربه زدن است؛ خوب دیدن و خوب ضربه زدن، مهارت در بازی با توپ، کنترل ضربات و تمرکز در این ورزش و ورزشکارانش موج می‌زند.

وی عنوان کرد: با توجه به این‌که این ورزش مفرح و زیبا را می‌توان در هر محیط و مکانی از جمله پارک‌ها، استادیوم‌ها، زمین خاکی و ساحلی انجام داد و احتیاج به امکانات خاصی ندارد، می‌توان به گسترش هرچه بیشتر آن در کشور و نیز استان اردبیل امیدوار بود.

- انتهای پیام/۳۴۶۳/۸۲۸/

منبع: فارس

کلیدواژه: والیبال ورزش ورزشی سپک تاکرا استان اردبیل سپک تاکرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۸۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاصه بازی تراکتور و ذوب آهن + فیلم

ذوب‌آهن در ضربات پنالتی از دور رقابت‌ها کنار رفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های فوتبال تراکتور و ذوب آهن در چارچوب رقابت‌های مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌حذفی ایران از ساعت ۱۸:۳۰ _جمعه هفتم اردیبهشت_ در ورزشگاه یادگار امام تبریز مقابل هم صف‌آرایی کردند که در نهایت با پیروزی تراکتور در ضربات پنالتی به پایان رسید.

مهدی هاشم نژاد در دقیقه ۴۶ برای تراکتور و محمدحسین اسلامی در دقیقه ۶۱ برای ذوب‌آهن گلزنی کردند.

ذوب‌آهن در ضربات پنالتی با نتیجه ۳ بر یک نتیجه را واگذار کرد.

خلاصه بازی تراکتور و ذوب آهن کد خبر 748191

دیگر خبرها

  • پائز و یک سورپرایز غیر والیبالی! (عکس)‌
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • همایش بزرگ هفته فرهنگ پهلوانی در قزوین برگزار شد
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟
  • اولین ملاقات سرمربی جدید با خبرنگاران: فردا ساعت ۹
  • خلاصه بازی تراکتور و ذوب آهن + فیلم
  • زورخانه در روستاهای مستعد تیران احداث شود
  • روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی