Web Analytics Made Easy - Statcounter

پوروهاب معتقد است تا زمانیکه مشکلات کتاب به طور اساسی حل نشود، برنامه هایی مانند نمایشگاه و هفته کتاب فقط تاثیر مقطعی خواهد داشت.

«محمود پوروهاب» به مناسبت بیست و هشتمین هقته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که هفته کتاب و کتابخوانی در چه صورت تاثیرگذارتر خواهد بود به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: ما در مسئله فرهنگ به خصوص کتاب مشکل اساسی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مشکل برای یکی دو سال قبل نیست بلکه به سال ها قبل بر می گردد. متاسفانه گرانی کاغذ مشکلات زیادی را برای کتاب ایجاد کرده است.

 

این نویسنده و شاعر اظهار داشت: گرانی کاغذ مشکلات متعددی برای ناشران و نویسندگان ایجاد کرده است به طوری که قیمت کتاب افزایش یافته است. تیراژ کتاب ها به 200 نسخه رسیده است و این باعث می شود که نویسنده و شاعر انگیزه خود را از دست دهند. نویسندگان و شاعران از طریق نوشتن امرار معاش می کنند. وقتی تیراژ کتاب آنها به 500 و یا 200 می رسد، دیگر انگیزه ای برای کار باقی نمی ماند. طرف دیگر قضیه این است که وقتی کتاب نویسنده و شاعر چاپ می شود، ناشران خیلی دیر تسویه حساب می کنند و این مسئله نیز زندگی نویسندگان و شاعران را با مشکل مواجه می کند.

 

وی با اشاره به گرانی کتاب عنوان کرد: کتاب شش هزار تومانی چند سال قبل امروز به 60 هزار تومان رسیده است. کتابی با عنوان «قصه های خیلی قشنگ» نوشته بنده و آقای مجید ملامحمدی است که در دو جلد توسط بوستان کتاب منتشر می شد. این مجموعه تجدید چاپ شده است و با قیمت 120 هزار تومان به فروش می رسد. این قیمت بالا باعث می شود که تعداد خریداران کاهش پیدا کند. کتابی نیز در انتشارات محراب قلم داشتم که هر سال تجدید چاپ می شد اما چند سالی است که تجدید چاپ نمی شود زیرا ناشر می گوید اگر این کتاب را چاپ کنم، باید به قیمت 80 هزار تومان به فروش برسد و این یک ریسک است.

 

پوروهاب با بیان اینکه شعار حلال مشکلات کتاب نیست، خاطرنشان کرد: همه می دانیم که کتاب چه تاثیراتی در زندگی فردی و اجتماعی دارد و هیچ چیزی جایگزین کتاب نمی شود اما متاسفانه فکری در مورد کاغذ، گرانی کاغذ و ملزومات چاپ نکردیم. گرانی کاغذ، افزایش قیمت کتاب را در پی دارد و همچنین تیراژ کتاب نیز کم می شود. در چنین شرایطی هر چقدر شعار بدهیم که مردم کتاب بخوانند، اثرگذار نیست. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا دو سه سال پیش با تیراژ هشت هزار نسخه کتاب چاپ می کرد حتی تیراژ 15 هزار کتاب هم برای برخی از کتاب های آن به چشم می خورد. در حال حاضر تیراژ کتاب های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دو هزار رسیده است.

 

وی با بیان اینکه مشکلات کتاب باید به صورت اساسی و ریشه ای حل شود، گفت: اینکه هفته کتاب و نمایشگاه کتاب برگزار کنیم، خوب است اما وقتی مشکلات اساسی حاکم است، این برنامه ها تاثیر کم و مقطعی دارند. در نمایشگاه کتاب ناشری کتاب هایش را می فروشد و این مفید است اما این برای یک مقطع کوتاه است. باید فکری اصلی و اساسی کرد تا مشکلات را حل کرد. به مسایل فرهنگی دقت و توجه نمی کنیم. در نظر بگیریم که بازار نشر، افراد گسترده ای را در بر می گیرد اعم از نویسنده، شاعر، مترجم، ناشر، ویراستار، طراح، صفحه آرا، چاپخانه دار و کارگران چاپخانه. ما 5-6 هزار ناشر در کشور داریم. گرانی کاغذ و تعطیلی چاپخانه مساوی است با تعطیلی بسیاری از کارگران. زمانی که مشکل کاغذ وجود نداشت، سرانه مطالعه در کشورمان سالی دو دقیقه بود و از این بابت ناراحت بودیم. وقتی مشکلات اساسی وجود دارد، نمی توان انتظار داشت که مردم به کتاب خواندن ترغیب شوند.

 

گفتنی است، طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب در حال برگزاری است؛ بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مشکلات کتاب نویسنده و شاعر مریم داوری هفته کتاب محمود پوروهاب مشکلات کتاب تیراژ کتاب گرانی کاغذ هفته کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۲۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش گفت: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است؛ ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش در نشستی خبری اظهار داشت: در نمایشگاه نفت امسال، بسیاری از تفاهم‌نامه‌های گذشته پالایشگاه‌های کشور به قرارداد تبدیل خواهد شد و تفاهم‌نامه‌های جدیدی نیز منعقد می‌شود که بخشی از این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها مربوط به استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان است.

وی افزود: با محوریت شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است در نمایشگاه نفت امسال حضور خواهیم یافت و در 3 پنل تخصصی حضور داریم که محور آنها، برنامه‌ریزی برای تولید با کیفیت و جهش تولید، تأثیر کاهش منابع مالی در استمرار تولید و تهدید ناشی از کاهش نیروهای متخصص در صنعت پالایش است.

عاشوری از بروز چالش برای پالایشگاه لاوان در پی مهاجرت نیروهای متخصص این پالایشگاه خبر داد و گفت: تا پیش از این، مهندسین ما درخواست رفتن به خارج از کشور داشتند، الان افراد فنی و آچاربه‌دست پالایشگاه‌ها نیز درخواست کار در کشورهای خارجی را دارند؛ به‌طوری که از کشورهای همسایه دعوت‌نامه برای کارگران ماهر پالایشگاه‌ها با حقوق 600 تا 700 میلیون تومان در ماه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: در تمامی ابعاد انرژی شامل برق، گاز، بنزین و گازوئیل دچار ناترازی هستیم و اگر امروز به اصلاح روند مصرف انرژی در کشور ورود جدی نکنیم، دو سال دیگر به‌طور حتم بحران تأمین انرژی خواهیم داشت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش تصریح کرد: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است؛ ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند و خودروسازی ما نیز بر اصول بهینه طراحی نمی‌شود و مصارف بالا، کار را به‌جایی رسانده که به‌جای اینکه قرار بود صادرات بنزین داشته باشیم، در سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم.

عاشوری متوسط ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور را 115 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: این میزان از ابتدای دولت تغییر محسوسی نداشته و تا پایان دولت هم تغییر محسوسی نخواهد داشت، چراکه از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های فعلی نمی‌توان انتظار رشد ظرفیت تولید داشت، هرچند پروژه‌هایی در راستای افزایش کیفی محصولات در پالایشگاه‌ها در حال اجرا است.

وی افزود: دولت به‌دنبال احداث پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های بزرگ است که این روند، زمان‌بر است، به‌جای آن بهتر است روی پالایشگاه‌های کوچک برنامه ریزی شود که هم با سرمایه کمتر و هم در زمان کمتر قابل بهره‌برداری است و اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور به‌دنبال دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش خاطرنشان کرد: اگر دولت پالایشگاه‌های کوچک را حمایت کند، می‌توان پالایشگاه‌های 20 تا 40 هزار بشکه‌ای احداث کرد که هر 10‌تای آن به اندازه یک پالایشگاه بزرگ آورده به دنبال دارد و به‌دلیل پراکندگی، هم سرمایه‌پذیری کمتری دارد و هم از نظر پدافند غیرعامل بسیار موثر خواهد بود.

عاشوری میزان بدهی دولت به پالایشگاه‌ها را حدود 200 همت دانست و گفت: یکی از راهکار این است که دوات اجازه تهاتر بدهی مالیاتی 50 همتی پالایشگاه‌ها را با بخشی از مطالبات آنها بدهد و راهکار دیگر که پیشنهاد شده این است که در 6 فرآورده اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها، در بخش مازاد به ما اجازه فروش بدهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم
  • صد و شصت و دومین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • فیلم| سخنرانی باورنکردنی یک دانشجوی آمریکایی درمورد ایران/ایران مثل رگ‌های بدن در کل دنیا ریشه دوانده
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • واریز ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومانی به دهیاری‌ها
  • رکابزنی مسیر مهریز تا مشهد با شعار ورزش و سلامتی، کتاب و دانایی
  • (ویدئو) قدرت باورنکردنی یک فیل در کندن یک درخت از ریشه
  • راهبردهای رهبر انقلاب در حوزه آموزش‌وپرورش بر روی کاغذ باقی نماند
  • تحقق مطالبه کارگران شرکت کاغذپارس با حذف پیمانکار و افزایش مدت قرارداد کار