کفگیر اکران آنلاین به تهِ دیگ خورده است؟
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۰۳۱۷۲
هشت ماه از شروع تجربه اکران آنلاین فیلمهای سینمایی ایران میگذرد و با وجود تب و تاب چند ماه و اکران پشت سر هم چند فیلم پربازیگر، حالا رونق از این اکران رفته و مثل سالنهای سینما سوت و کور شده است. این اتفاق اگرچه ممکن است ادامه نداشته باشد و چند وقت دیگر فیلمهایی تازه بازار اکران آنلاین را گرم کنند، اما کسادی فعلیاش دلایل متعددی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، فروردین امسال بود که در پی شیوع کرونا و بسته شدن سینماها، سازندگان فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا تصمیم گرفتند که این فیلم رونمایی شده در جشنواره فجر را به صورت آنلاین در سامانههای نمایش درخواستی اکران کنند؛ تصمیمی که با مخالفتها و موافقتهایی از سوی سینمادارها و دیگر اهالی سینما روبرو شد و در میان تمام اظهارنظرها شاید فقط یک فصل مشترک وجود داشت؛ آن هم اینکه اکران آنلاین برای فیلمهایی که مناسب نمایش در سینماها نیستند و سبب شلوغتر شدن صف اکران شدهاند، بسیار کارامد است.
برهمین اساس با استقبال مدیران سازمان سینمایی از اکران آنلاین چون فیلمهای پشت خط مانده اکران هم کمتر می شد، سرانجام تعداد قابل توجهی از فیلمها راهی VOD شدند و کم کم فیلمها همزمان در سینماها و پلتفرمها در دسترس مخاطبان قرار گرفتند.
در این مدت بیش از 20 فیلم در VODها اکران آنلاین شده که تقریبا همگی هم در کوتاهترین زمان ممکن به صورت غیرمجاز کپی و قاچاق شدهاند. نکته مهم درباره این فیلمها و اکرانشان این است که مرجع مشخصی برای دسترسی به میزان دقیق آمار فروش و بازدید این فیلمها وجود ندارد و همین شفاف نبودن یکی از مشکلاتی است که برخی سینماگرها در باب تداوم نداشتن موفقیت اولیه اکران آنلاین مطرح میکنند.
این روزها اکران آنلاین در پلتفرمهایی که در این بخش شناخته شده بودند، رونق گذشته را ندارد و فعلا فقط فیلم «سازهای ناکوک» در دسترس است. تبلیغ نشدن فیلمها در تلویزیون و حتی خود سامانههای درخواستی از دلایل مهم استقبال نه چندان قابل توجه مخاطبان در این اکرانها عنوان میشود.
اما در کنار تبلیغات، دو موضوع دیگر هم به زعم کارشناسان در این ماجرا دخیل بودهاند؛ نخست نبود فیلمهای مخاطب پسند و با کیفیت که علاقهمندان به سینما مشتاق به تماشای آنها باشند که مهمترین دلیلش هم همان نبود تضمین برای حفظ امنیت فیلمهاست.
موضوع دیگر به نظر میرسد در نوع قرارادادهایی باشد که پیشروی سینماگرها برای اکران آنلاین گذاشته میشود. تعداد زیادی از کسانی که در چند وقت اخیر متقاضی اکران آنلاین فیلم خود بودند، میگویند برای فیلمها قیمت خرید پایینی از سوی مدیران سامانههای نمایش درخواستی پیشنهاد میشود و اینطور تصور میشود که ما در این وضعیت کرونا و تعطیلی سینماها و بیپولی، چارهای جز اکران آنلاین نداریم، دو سامانه هم که بیشتر نداریم و رقیبی نیست، پس همین است که هست!
این مسئله یکی از همان دلایلی است که سینمادار و پخشکننده و تهیهکنندهای مثل علی سرتیپی را ترغیب کرده تا وارد بازار VODها شود و به دنبال تاسیس یک پلتفرم باشد.
البته در این باره شاهد احمدلو هم که قصد دارد از اواخر آذرماه فیلم «مشمشه» با نام سابق «سینما خر» را در یک پلتفرم کم نام و نشان اکران آنلاین کند، به ایسنا میگوید: باید از یک جا شروع کنیم تا آرام آرام بشود با ساخت و پخش فیلمهای خوب حتی بدون بازیگر معروف، انحصار نمایش فیلمها را از سلطه یکی دو پلتفرم کنونی بیرون کشیده و طلسم را بشکنیم. "آپرا" بدون هیچ مافیا و باندبازی پشت پرده و مرسوم کنونی رایج در سینما، در راستای حمایت از فیلمهای فرهنگی، مستقل و جشنوارهای بسیار صادقانه تلاش و فعالیت میکند. همین اصل مهم در نهایت باعث شد تا با آپرا به توافق برسیم.
به این ترتیب باید دید در روزهای آینده پلتفرمهای فعال، تکانی به کسادی اکران آنلاین میدهند و چه فیلمسازانی ریسک اکران آنلاین فیلم خود را به جان میخرند؟ همچنین باید دید پلتفرمهای جدید چقدر توان رقابت با سامانههای شناخته شده در میان مردم را دارند که برای درک بهتر آن شفافیت در آمار مخاطبان و فروش از ملزومات جدی است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: اکران آنلاین اکران آنلاین پلتفرم ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۳۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هوش مصنوعی اخبار ایکس را خلاصه میکند
ایکس از هوش مصنوعی «گورگ»(Gork) برای تولید خلاصه هایی از اخبار و دیگر موضوعات ترند روز در این پلتفرم استفاده می کند.
به گزارش مهر به نقل از انگجت، طبق پست حساب کاربری مهندسی ایکس، این ویژگی که هم اکنون فقط برای کاربران پرمیوم مهیا است، «استوری ها در ایکس»(Stories on X) نام گرفته است.
براساس بیانیه این پلتفرم گورگ به پست هایی که کابران با استفاده از قطعاتی از متن تولید می کنند، متکی است. به نظر می رسد برخی از محتواهای تولید شده با هوش مصنوعی مذکور ، بیش از بقیه خبر محور باشند و برخی دیگر خلاصه هایی از محاوراتی است که در پلتفرم انجام شده است. یکی از کاربران اسکرین شاتی را منتشر کرده که استوری هایی درباره گزارش درآمد اپل است. استوری دیگری «ماسک، کارشناسان درباره بدهی ملی بحث و گفتگو می کنند» نام دارد که خلاصه ای از یک محاوره آنلاین بین ماسک و اشخاص برجسته در پلتفرم ایکس است.
این ویژگی شباهت زیادی به قابلیت Moments دارد که مدت ها در توئیتر وجود داشت و توییت های معتبر درباره اخبار مهم و موضوعات مختلف در پلتفرم را تنظیم می کرد. این ویژگی که تحت نظارت گروهی از کارمندان انسانی بود در سال ۲۰۲۲ میلادی حذف شد.
خلاصه هایی که گورگ تهیه می کند مانند بقیه محتوای تولید شده با هوش مصنوعی همراه یک برچسب منتشر می شوند. در این برچسب آمده است: این استوری خلاصه ای از پست های ایکس است و ممکن است در گذر زمان تغییر کند.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی ۸ سال زودتر از رادیوگرافی میتواند آرتروز زانو را تشخیص دهد! آنچه ابن سینا میتواند در مورد هوش مصنوعی به ما بیاموزد