Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: پژوهش جدیدی که در "مایو کلینیک" (Mayo Clinic) آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف آنتی‌بیوتیک در نوزادان زیر دو سال می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های دائمی را در زندگی آن‌ها افزایش می‌دهد. براساس این پژوهش، دریافت چند دوز آنتی‌بیوتیک می‌تواند به بروز بیماری در آینده منجر شود.

به گزارش ایسنا، نوزادان و کودکان نوپایی که آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به آسم، اگزما، تب یونجه، حساسیت‌های غذایی، بیماری سلیاک، اضافه وزن و بیش‌فعالی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این پژوهش نشان می‌دهد که چندین درمان آنتی‌بیوتیکی زیر دو سال می‌توانند به بروز بیماری‌هایی منجر شوند که با توجه به جنسیت، سن، نوع دارو و تعداد دوز آن متفاوت هستند.

"ناثان لبراسور" (Nathan LeBrasseur)، از پژوهشگران این پروژه گفت: تاکید می‌کنم که این پژوهش، ارتباط میان آنتی‌بیوتیک و بیماری‌ها را نشان می‌دهد؛ نه دلیل بروز آن‌ها را. یافته‌های این پژوهش، فرصتی را برای بررسی‌های آینده فراهم می‌کنند که با هدف تعیین رویکرد‌های قابل اطمینان و ایمن‌تر در مورد زمان، دوز و انواع آنتی‌بیوتیک برای استفاده در این گروه سنی انجام می‌شوند.

دوز بالاتر = بیماری بیشتر
پژوهشگران در این پروژه، داده‌های مربوط به بیش از ۱۴۵۰۰ نوزاد مورد بررسی قرار دادند که طی یک پژوهش بلندمدت گردآوری شده بود. حدود ۷۰ درصد نوزادان این پژوهش، حداقل یک بار و بیشتر آن‌ها چندین بار آنتی‌بیوتیک دریافت کرده بودند.

لبراسور ادامه داد: در میان نوزادانی که یک یا دو بار آنتی‌بیوتیک دریافت کرده بودند، دختران بیشتر در معرض ابتلا به آسم و سلیاک قرار داشتند. در مقابل، سه یا چهار بار مصرف آنتی‌بیوتیک، با افزایش احتمال بروز آسم، اگزما و اضافه وزن هم در دختران و هم در پسران، بیش‌فعالی و سلیاک در دختران و اضافه وزن در پسران همراه بود.

هم دختران و هم پسرانی که آنتی‌بیوتیک را پنج بار یا بیشتر دریافت کرده بودند، به صورت قابل توجهی در معرض ابتلا به آسم، رینیت آلرژیک، اضافه وزن و بیش‌فعالی قرار گرفتند، اما دختران بیشتر در معرض بیماری سلیاک قرار می‌گیرند.

این پژوهش نشان می‌دهد پنی‌سیلین که یکی از متداول‌ترین دارو‌های آنتی‌بیوتیک است، خطر آسم و اضافه‌وزن را در هر دو جنسیت، خطر سلیاک و بیش‌فعالی را تنها در دختران و خطر چاقی را در پسران افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از آنتی‌بیوتیک‌هایی که معمولا تجویز می‌شود، "سفالوسپورین" (Cephalosporin) است که خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها به ویژه اوتیسم و حساسیت غذایی را افزایش می‌دهد.

آنتی‌بیوتیک و میکروبیوم روده
لبراسور و گروهش باور دارند که شاید دلیل این تاثیرات آنتی‌بیوتیک‌ها، ایجاد اختلال در باکتری‌های روده باشد که برای رشد مناسب سیستم ایمنی بدن، رشد عصبی، ترکیبات و سوخت و ساز بدن مورد نیاز هستند.

آنتی‌بیوتیک‌ها، تبعیضی میان باکتری‌های خوب و بد دستگاه گوارش قائل نمی‌شوند و همه را از بین می‌برند. بدن ما به باکتری‌های خاصی نیاز دارد که به جذب مواد مغذی می‌پردازند، غذا را در روده تجزیه می‌کنند و از دستگاه گوارش در برابر پاتوژن‌ها محافظت می‌کنند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که میکروبیوم روده، نقش مهمی در بسیاری از عملکرد‌های بدن از جمله واکنش نسبت به شیمی‌درمانی بر عهده دارد.

در مقاله این پژوهش آمده است: هنگامی که آنتی‌بیوتیک‌ها برای نخستین بار تولید شدند و مورد استفاده قرار گرفتند، توجه اصلی به کنترل پاتوژن‌ها بود، اما اکنون می‌دانیم که کاربرد گسترده آن‌ها می‌تواند اثر قابل توجهی بر میکروبیوم روده داشته باشد که اهمیت بسزایی در رشد کودکان دارد.

دکتر "جنیفر شو" (Jennifer Shu)، پژوهشگری که در روند این پروژه دخالت نداشته است، گفت: به حداقل رساندن استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند در پیشگیری از مقاومت آنتی‌بیوتیکی موثر باشد، اما این پژوهش، نقش آن را در حفظ میکروبیوم نیز نشان می‌دهد.

وی افزود: برای تایید یا رد کردن یافته‌های این پژوهش باید بررسی‌های بیشتری انجام شوند، زیرا مشخص نیست که یافته‌های این پژوهش، مبتنی بر همبستگی هستند و یا از روابط علی و معلولی حاصل شده‌اند.

این پژوهش، در مجله "Mayo Clinic Proceedings" به چاپ رسید.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: آنتی بیوتیک نوزادان پژوهشگران آمریکایی آسم حساسیت غذایی اضافه وزن صراط آنتی بیوتیک ها آنتی بیوتیک بروز بیماری نشان می دهد بیش فعالی بیماری ها اضافه وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا

به گزارش خبرگزاری مهر، در مقاله‌ای که در مجله Langmuir منتشر شده است، دانشمندان توضیح دادند که بیشتر آزمایش‌هایی که امروز استفاده می‌شود مبتنی بر واکنش‌های آنتی‌ژن و آنتی‌بادی است. ماده فلورسانس یا پروب ذرات رنگی به آنتی‌بادی‌ها وصل می‌شود تا نتیجه مشخص شود. هنگامی که آنتی‌بادی‌ها به ویروسی مانند SARS-COV-۲ می‌چسبند، این پروب‌ها حضور ویروس را اعلام می‌کنند. استفاده از نانوذرات رنگی به دلیل سادگی در اجرای آن و تجهیزات علمی کمی برای انجام آزمایشات بسیار مورد توجه است.

نانوذرات طلا رنگی با ثبات شیمیایی بالا و جذب پلاسمون منحصر به فرد، به طور گسترده به عنوان پروب در آزمایشات ایمنی‌سنجی استفاده می‌شوند. به گفته محققان، چنین موادی دارای تطبیق‌پذیری بالایی هستند و رنگ‌های آن‌ها بر اساس اندازه و شکل تغییر می‌کند. علاوه بر این، سطح آن‌ها را می‌توان با استفاده از ترکیبات تیول اصلاح کرد.

در آزمایش‌های معمولی که از نانوذرات طلا رنگی استفاده می‌کنند، اغلب باید چگالی نوری نانوذرات طلا را تقویت کنند، به طوری که پزشکان بتوانند به راحتی قدرت سیگنال تولید شده توسط تعامل بین آنتی‌بادی‌ها و ماده هدف را اندازه‌گیری کنند. با افزایش میزان نانوذرات طلا می‌توان تا حدی سیگنال را بهبود داد اما مقدار بسیار زیادی از نانوذرات طلا نیاز است. برای حل این مشکل محققان چیدمان جدیدی از نانوذرات طلا ارائه کردند.

محققان روش جدیدی به نام رسوب خودسازمانده (SORP) را پیشنهاد کردند. SORP با حل کردن پلیمرها در حلال‌های آلی کار می‌کند. پس از اینکه حلال آلی توسط تبخیر حذف شد، پلیمرها با هم جمع می‌شوند و ذرات ریز را تشکیل می‌دهند.

هیروشی یابو، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «با استفاده از پلیمرهای تزئین‌شده با نانوذرات طلا که توسط SORP جمع‌آوری شده‌اند، تصمیم گرفتیم ببینیم چقدر در تشخیص ویروس آنفولانزا موثر هستند و آیا حساسیت بیشتری در تشخیص واکنش‌های آنتی‌ژن-آنتی‌بادی دارد یا خیر. روش ما منجر به چگالی نوری بالاتری نسبت به نانوذرات طلا شد.»

یافته‌های این گروه نشان داد که می‌توان از این فناوری در فضای خارج از آزمایشگاه نیز استفاده کرد.

کد خبر 6087499 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • ۳ فایده بی‌نظیر تخم‌مرغ/ روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟