Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، ابراهیم امامی روز سه‌شنبه در دیدار با برخی کارخانه‌داران و خریداران پنبه گفت: چندین سال بود کارخانه‌های پنبه‌زنی منطقه تعطیل بودند و شنیدن صدای فعالیت این کارخانه‌ها آرزوی همه بود و امروز که به همت کشاورزان دوباره ۱۱ هزار هکتار از اراضی منطقه زیرکشت پنبه رفته باید همه حمایت کنیم و اجازه ندهیم کشاورزان ناراضی شده به زراعت‌های دیگر روی آورند و کارخانه‌ها باز هم تعطیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سال‌های گذشته سطح زیرکشت پنبه در منطقه مغان تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت جایگزین شدن محصولات دیگر، اکنون پنبه در حد یک سوم بالاترین سطح زیر کشت، در منطقه مغان کاشته می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز گفت: امسال بیش از ۵۰ هزار تن محصول پنبه از سطح مزارع منطقه مغان در شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز برداشت می‌شود.

احمد شهریار با اشاره به کشت ارقام مای، لودوز و لیدر پنبه در منطقه مغان، وضعیت مزارع پنبه این استان مطلوب ارزیابی و بیان کرد: با تولید این میزان محصول، هفت کارخانه پنبه پاک کنی موجود در منطقه فعال خواهد شد.

وی از کشت پنبه در ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان در شمال استان اردبیل خبر داد و گفت: امسال سطح زیر کشت پنبه در استان بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از آغاز برداشت محصول پنبه در مزارع شهرستان اصلاندوز و پارس‌آباد خبر داد و افزود: برداشت این محصول بسته به شرایط آب و هوایی تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت.

وی همچنین روند کشت پنبه مطابق با آب و هوای منطقه و نیز استفاده از ارقام بذری پربازده در منطقه مغان را رو به رشد عنوان کرد و گفت: قیمت خرید محصول پنبه مطلوب بوده و کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی و شرکت‌های ریسندگی به طور مستقیم محصول کشاورزان را خریداری می‌کنند.

شهریار اضافه کرد: محصول نهایی وش پنبه تحویل شده به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی منطقه مغان پس فرایند صنعتی، به دو شکل پنبه محلوج و دانه پنبه به کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت کشت محصول پنبه در صنعت، اشتغال بویژه تناوب کشت با غلات افزود: توسعه کشت پنبه در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی این استان قرار دارد و برای این منظور، علاوه بر ارائه خدمات جانبی از قبیل تامین بذر مرغوب و گواهی شده و نظارت کارشناسان فنی کشاورزی به منظور افزایش برداشت محصول ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهارداشت: پنبه تولید شده در منطقه مغان رتبه نخست کیفیت محصول را در کل کشور دارد و کارخانه‌های داخلی رغبت زیادی برای خرید پنبه محلوج منطقه مغان دارند.

وی تعداد زارعان پنبه کار استان اردبیل را ۷۵۰ نفر و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی مغان را حدود چهار تن اعلام و با پیش‌بینی افزایش میزان کشت در سال زراعی پیش رو، خواستار بیمه مزارع و محصول کشت شده پنبه توسط زارعان و بهره‌برداران در سال زراعی آینده شد.

به گزارش ایرنا، پنبه از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی، در اشتغال زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس‌آباد و شهرستان تازه تاسیس اصلاندوز مهم‌ترین مناطق کشت پنبه در استان اردبیل به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.

۱۰ کارخانه پنبه‌کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.

کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری ها نقش بسیار مهمی دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی پارس آباد مغان پنبه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی پارس آباد مغان پنبه وزارت جهاد کشاورزی پارس آباد مغان پنبه اخبار کنکور سازمان جهاد کشاورزی منطقه مغان استان اردبیل کارخانه ها کشت پنبه محصول پنبه پارس آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۵۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قربان قربانی صبح یکشنبه در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه اظهار کرد: در گذشته ۲۵۰ هزار هکتار پنبه در کشور کشت می‌شد که از این میزان ۱۸۰ هزار هکتار مربوط به استان گلستان بود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۷۰ درصد پنبه کشور در استان گلستان تولید می‌شد، افزود: کشت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار می‌تواند ما را در محصول پنبه به خودکفایی برساند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: باتوجه به تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی ما باید در بحث محصولاتی چون گندم، برنج، شکر، چغندرقند و پنبه به خودکفایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه در گلستان به دلیل کم آبی به ۱۴ هزار هکتار رسید و گلستان بیشترین کاهش سطح زیر کشت را در کشور تجربه کرد.

قربانی با اشاره به اینکه استان گلستان به رقم سرسبز بودن مشکل کم آبی دارد، گفت: در کشت محصولات کشاورزی باید به سمت محصولات کم آب بر حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۷۵ تنها دو رقم پنبه در کشور موجود بود که برای بهره برداری این محصول نیاز به ۲۲۰ روز زمان بود اما اکنون ۱۴ رقم تجاری پنبه در کشور موجود است که طی ۱۱۰ روز به بهره برداری می‌رسد.

قربانی اظهار کرد: پنبه یک محصول اشتغالزا است که هر چهار هکتار پنبه‌کاری یک شغل مستقیم و پنج شغل در صنایع جانبی ایجاد می‌کند.

کد خبر 6090878

دیگر خبرها

  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس