Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، سالانه 30 تا 40 درصد محصولات کشاورزی در دنیا از بین می رود و کشورهای مختلف به فکر راهکار برای جلوگیری از بین رفتن آنها هستند چرا که معتقدند می توانند امنیت غذایی بیشتری را برای کشورشان ایجاد کنند و مانع از بین رفتن منابع آب و خاک شوند.

در کشور ما نیز سالانه 30 تا 40 درصد محصولات کشاورزی در فرایند تولید و پس از تولید از بین می رود که در حدود یک چهارم غذای تولیدی است و جلوگیری از هدر رفتن آن می تواند تامین کننده بخش زیادی از غذای مردم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اینکه کشور همسایه ترکیه شرایط مشابهی می تواند با کشور ما داشته باشد تجربه های این کشور را در جلوگیری از ضایعات و از بین بردن محصولات کشاورزی و غذایی  بررسی می کنیم.

 


پایگاه اطلاع رسانی تی آر تی ورد ترکیه به تازگی منتشر کرده است که این کشور برای جلوگیری از ضایعات غذایی کمپینی را برای افزایش دانش و اطلاعات مردم و مصرف کنندگان تشکیل داده که منجر به بهبود عادت های زندگی می شود.

آنها امیدوارند که این کمپین و افزایش آگاهی مردم باعث تغییرات پایدار رفتاری در بین مردم شده و از هدر رفتن غذای روزانه که اتفاقا کم هم نیست جلوگیری خواهد کرد.

سازمان خوارو بار غذایی ملل متحد هم بارها چنین پیامهایی را برای جلوگیری از ضایعات و از بین رفتن غذا داده و معتقد است زمانی که روزانه یک میلیارد نفر شب ها گرسنه سر بر بالش می نهند باید از غذایی که تولید می کنیم حفاظت کنیم.

ترکیه معتقد است که تشکیل این کمپین در راستای پیام سازمان ملل متحد و نیز کمک به گرسنگان جهان است.

پاک دمیرلی؛ وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه می گوید: تشکیل این کمپین باعث افزایش آگاهی و دانش مردم در راستا تولید پایدار و فرهنگ مصرف هم خواهد شد. بخش زیادی از غذا در فرایند تولید وبخشی هم در فرایند مصرف از بین می رود.

به گفته وزیر ترکیه سالانه 18.8 میلیون تن غذا تنها در ترکیه از بین می رود و از چرخه مصرف خارج می شود.

ترکیه در نظر دارد با تمرکز روی جلوگیری از ضایعات نان روزانه از هدر رفت یک میلیون قرض نان به ارزش سالانه 400 میلیون دلار جلوگیری کند.

سازمان خوارو بار جهانی(فائو) تاکید کرده است که راهکار جلوگیر از ضایعات و تلفات محصولات کشاورزی بازنگری در قوانین و مصوبات است باید روشهای تولید غذا، توزیع و مصرف هم تغییر یابد و الگوهای مصرف هم  مطابق با شرایط امروز باشد.

فائو تاکید می کند در حالی که روزانه نزدیک به یک میلیارد نفر گرسنه می خوابند از بین رفتن این حجم از غذا در جهان غیر قابل باور و پذیرش است.

علاوه بر آن جلوگیری از بین رفتن محصولات غذایی عاملی برای افزایش امنیت غذایی، تولید پایدار، کاهش گازهای گلخا نه ای و کاهش فشار بر منابع طبیعی است.

ضایعات محصولات کشاورزی وغذایی باعث بالا رفتن انتشار گازهای گلخانه ای می شود، ضمن اینکه برای تولید این میزان غذا منابع طبیعی مانند آب وخاک استفاده می شود که اگر از بین برود در حقیقت این منابع هم از بین خواهد رفت.

وزیر کشاورزی ترکیه تاکید کرده که در این مسیر از همه ظرفیت های کارشناسان و تکنیک های آموزشی استفاده خواهد کرد.

وی در عین حال گفته است این اقدام یک آغازی برای منطقه هم است که فعلا از ترکیه شروع شده و کشورهای دیگر هم بهتر است به این کمپین بپیوندند.

گفتنی است ترکیه در این زمینه از همکاری سازمان خوارو بار جهانی فائو هم استفاده می کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکیه محصولات کشاورزی سازمان ملل دانش جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی برای جلوگیری بین می رود بین رفتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۶۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند

ایتنا - طبق پژوهشی جدید، نوشیدن نوشابه‌های گازدار مانند کوکاکولا پیش از دو سالگی می‌تواند باعث افزایش وزن پس از دهه دوم زندگی شود، در حالی که این خطر در کودکانی که آبمیوه طبیعی می‌نوشند، کمتر است.
در تحقیقی که دانشگاه سوانزی بریتانیا انجام داد، پژوهشگران ۱۴ هزار کودک را از تولد تا بزرگسالی پیگیری کردند؛ گفته می‌شود این طولانی‌ترین پیگیری در نوع خود است.

بر اساس نتایج این تحقیق که در مجله اروپایی تغذیه بالینی (European Journal of Clinical Nutrition) منتشر شد، کودکانی که تا قبل از دو سالگی نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی‌هایی شیرین‌شده‌ با شکر می‌نوشند، در سن ۲۴ سالگی وزن بیشتری اضافه کردند.

کودکان خردسالی که در سه سالگی کولا می‌نوشیدند، کالری، چربی، پروتئین و قند بیشتر اما فیبر کمتری مصرف می‌کردند در حالی که افرادی که آب‌سیب طبیعی نوشیده بودند، چربی و شکر کمتر و فیبر بیشتری می‌خوردند.

طبق این پژوهش، بین نوشیدنی‌های دوران کودکی و انتخاب غذاهای مختلف هم ارتباط وجود دارد. کودکانی که آب‌سیب طبیعی می‌نوشیدند، ماهی، میوه، سبزیجات سبز و سالاد بیشتری می‌خوردند، اما کودکانی که نوشابه کولا می‌نوشیدند، بیشتر به همبرگر، سوسیس، پیتزا، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، گوشت، شکلات و شیرینی‌ گرایش داشتند.

پروفسور دیوید بنتون، محقق ارشد این پژوهش، می‌گوید: «رژیم غذایی سال‌های نخست زندگی الگوی غذایی می‌سازد که در تمام طول عمر بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارد.»

مهم‌ترین چالش این است که مطمئن شویم عادت غذایی درستی برای کودک ایجاد کرده‌ایم: عادت غذایی که چربی و شکر کمتری دارد. آب میوه طبیعی هم می‌تواند ویتامین سی، پتاسیم، فولات و پلی‌فنول‌های گیاهی بدن را افزایش دهد.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی به این نکته پی برد که بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده و محرومیت‌های اجتماعی هم ارتباط وجود دارد؛ به طوری که کودکان خانواده‌های مرفه‌تر به آب‌میوه‌ طبیعی دسترسی بیشتری دارند.

محققان امیدوارند که این یافته‌ها والدین را تشویق کند تا به رژیم‌ غذایی کودکان در سال‌های اولیه زندگی‌ توجه بیشتری نشان دهند. به باور متخصصان، چاقی معضلی جدی برای سلامتی است و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد.    

دیگر خبرها

  • پایش کیفیت روغن خوراکی از مزرعه تا سفره
  • جهاد میدانی محققان برای جهش تولید با مشارکت مردم در بوشهر اجرا شد
  • دیگر چیزی از بخش کشاورزی و شیلات غزه باقی نمانده است
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • واشنگتن پست: اسرائیل کشاورزی در غزه را نابود کرده است/ سطح ناامنی غذایی در غزه در مرحله بحرانی قرار دارد
  • برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری نیاز به کمک مردم داریم + ویدئو
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟
  • نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند