Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید یغموری مدیرعامل خانه نوآوری تعلیم و تربیت در گفتگو با خبرنگار مهر درخصوص فعالیت های این حوزه و حوزه تمرکز این خانه بیان کرد: خانه نوآوری تعلیم و تربیت همانطور که از اسمش پیداست تمرکز اصلی اش در حوزه تعلیم و تربیت است و دنبال حل مسائل تربیتی با رویکرد نوآورانه است. در واقع ما به دنبال نیروی نقش آفرین برای نظام آموزشی کشور هستیم و در ساحتی دیگر نیز به دنبال تربیت این نیرو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این خانه بستری فراهم شده که تیم ها و افراد که در حوزه آموزش دغدغه دارند و ایده های کاربردی دارند، جمع شوند و ما به آنها کمک کنیم تا به نقطه مطلوب برسند. در این فرآیند تیم ها و افراد رشد می کنند و حتی ممکن است شکست هم بخورند اما یاد می گیرند که اقدام کنند، مسئله حل کنند و همچنین برای آینده تربیت شوند.

وی با بیان اینکه طلبه ها، دانشجوها و تازه فارغ التحصیل شدگان عموم کسانی هستند که مخاطبین این خانه هستند، گفت: تمرکز ما در حوزه تعلیم و تربیت، سن آموزش عمومی است و هنوز وارد آموزش عالی نشده ایم. مخاطبان دوره آموزش عمومی، سازمان ها و موسسه های تأثیرگذار و نقش آفرین در این عرصه، مخاطبین ما هستند.

یغموری در پاسخ به این پرسش که افراد و تیم ها چگونه وارد همکاری با این خانه شوند، بیان کرد: ما چند مدل برای پذیرش تیم ها داریم. یکی اینکه آنها به سایت خانه مراجعه می کنند و به عنوان تیم ثبت نام می کنند و بعد طرح خود را ارائه می دهند و ما وقتی به یک جمع بندی برسیم که تیم خوبی هستند، مصاحبه‌ای با آنها می شود و به مدت یک سال در خانه مستقر می شوند تا به سرمنزل مقصود برسند. شکل دیگری همکاری به این صورت است که در رویداد تکانش یا توسعه کارآفرینی و نوآوری های آموزشی که با شعار نوآوری مسئله محور برای حل مسائل تعلیم و تربیت این روزها درحال برگزاری است، شرکت کنند و آنجا آموزش هایی بگیرند و در مرحله داوری پذیرش شوند.

مدیرعامل خانه نوآوری تعلیم و تربیت تصریح کرد: حالت دیگر این است که فردی می گوید من یک تخصص و مهارت و دانش دارم که به درد تعلیم و تربیت می خورد و در این صورت پذیرش می شود و می تواند میزی اجاره کند و خدمت ارائه دهد. حتی ما کارآموزانی داریم که دانشجویان علاقه مند تعلیم و تربیت هستند و اینجا آموزش می گیرند و جذب خانه می شوند.

وی در خصوص اینکه این خانه چه تفاوتی با دیگر شتاب دهنده های معمول دارند، اظهار داشت: عموماً شتاب دهنده ها برایشان بیزینس مهم است و اینکه تیم های استارتاپی را فعال کنند. حوزه کاری ما صرفاً تعلیم و تربیت است و تیم هایمان به تیم های استارتاپی محدود نمی شود. برایمان اولویت اصلی مسئله و حل مسئله است. حال می تواند این طرح ها در قالب کسب و کار باشد یا در قالب عملیاتی و سیاست گذاری یا رویدادی. برای همین تنوع تیم ها را داریم. به طور مثال در حال حاضر یک تیم کلاس گرا داریم که تیمی است که در حوزه تولید نرم افزار برای برپایی کلاس درس در حوزه مجازی فعالیت می کند و در این حوزه ابزار لازم را در اختیار معلمان و مدارس قرار می دهد یا تیمی داریم به اسم خلاق شو که آموزش های خلاقیت از اریگامی تا سازه ماکارانی را به دانش آموزان ارائه می دهد. تیم خانواده توانمند را داریم که جامعه هدفش کودکان معلول است و به نوعی می خواهد به پدر و مادر این کودکان بگوید که چگونه فرآیند رشدی این بچه ها را انجام دهند. در مثال دیگر می توانم به تیمی اشاره کنم که دغدغه کودکان کشورهای جنگ زده را دارد و در ۱۳ کشور مدنظر محتوای آموزشی ارائه می دهد.

یغموری درباره حمایت هایی که از سازمان ها دریافت می کند و ارتباط با آموزش و پرورش گفت: ما زیرمجموعه موسسه مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت برهان هستیم که با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی راه اندازی شده است. موسسه برهان هشت سالی است که در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت می کند و خانه از سال ۹۸ مستقر شده است. در حال حاضر در تهران مستقر هستیم اما بناست ساز و کار ایجاد شعبه های دیگر خانه در استان های دیگر را بنا به تجربه و بلوغی که به آن می رسیم، داشته باشیم. اما در حال حاضر محدودیت پذیرش تیم ها از سراسر کشور را نداریم و به همه جا خدمات ارائه می دهیم.

مدیرعامل خانه نوآوری تعلیم و تربیت ادامه داد: ما از ابتدا با آموزش و پرورش و مسئولان آن در ارتباط بودیم و برخی مواقع در جلسات آنها نیز حضور داریم و تعامل خوب و نزدیکی با این وزارتخانه داریم. ایده ها و انتقادات را نیز منتقل می کنیم و عموماً منشأ اثر می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که شما در اوج شیوع کرونا و گسترش آموزش مجازی و نیاز به تحول در حوزه تعلیم و تربیت فعال شده اید چقدر این را یک فرصت می دانید؟ اظهار داشت: بحث کرونا علیرغم تمام مشکلاتی که ایجاد کرده است، یک فرصتی هم شکل داده است. آموزش های مجازی تا پیش از این معنادار نبودند و در همین مدت کم شرکت های زیادی ایجاد شده که به خدمات آنلاین آموزشی در کنار شبکه شاد که آموزش و پرورش راه اندازی کرده، می پردازد.

یغموری خاطرنشان کرد: نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش رو به رشد است و مجموعه های مردم نهاد که با مردم در ارتباط هستند و در عین حال اعتبار طبقه حاکمیت را نیز دارند، مثل کارهایی که در این خانه انجام می شود، در کوتاه مدت و بلندمدت منشأ اثر خواهد بود.

مدیرعامل خانه نوآوری تعلیم و تربیت در پایان گفت: مزیت های اصلی خانه نوآوری تعلیم و تربیت نسبت به دیگر شتاب دهنده ها این است که ما به طور خاص در حوزه تعلیم و تربیت کار می کنیم و یک شبکه ارتباطی در اختیار داریم و مزیت دیگر این است که می توانیم به افراد سرمایه گذار و لینک هایی که داریم را معرفی کنیم و فرآیندها را تسهیل کنیم. ما در کنار تیم ها هستیم و مزیت افزوده ای که با تأسیس خانه شکل گرفته، این است که وقتی تیم هایی با یک هدف در یک جا جمع می شوند، می توانند از مخاطبان یکدیگر نیز استفاده کنند. ما مانند هر شتاب دهنده دیگر یک قرارداد خدمات بخشی با تیم ها امضاء می کنیم و بخشی از سهام را دریافت می کنیم.

به گزارش مهر، چهارمین دوره از رویداد «تَکانِش» به صورت مجازی برگزار می‌شود و علاقمندان به حوزه تعلیم و تربیت می توانند ایده های خود را با شرکت در این رویداد به مرحله اجرا بگذارند.

کد خبر 5073828 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا تعلیم و تربیت ویروس کرونا شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش کمیته امداد امام خمینی قوه قضاییه گردشگری شورای شهر سازمان تامین اجتماعی وضعیت راهها وضعیت معابر آیت الله سید ابراهیم رئیسی تذکر به شهردار تهران شهرداری حوزه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش شتاب دهنده تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۷۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به تربیت مبتنی بر روایت تاریخ توجه می‌کند

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور پیامی، روز معلم را به استادان و معلمان دانشگاه آزاد اسلامی تبریک گفت.

در متن پیام دکتر طهرانچی آمده است:

«با حمد و ستایش به محضر باری‌تعالی و درود بر پیامبر خاتم (ص) و اهل بیت کرامش که چراغ راه بشریت‏اند  

دوازدهم اردیبهشت، سالروز شهادت بزرگمرد عرصه تعلیم و تربیت و اندیشه‌ورزی، شهید گرانقدر استاد مرتضی مطهری گرامی باد. 

بی‌تردید معلم و استادان در جامعه نماد عظمت و عزت انسان‌های فداکار و پاک‌‌سرشتی است که وجودشان مملو از عشق است و تجلی آن در تربیت و آموزش فرزندان این سرزمین رؤیت می‌شود. بدین وسیله از زحمات ارزنده همه استادان ارجمند و معلمان دلسوز در خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی که در مسیر رشد و تعالی فرزندان این سرزمین تلاش می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم. 

روز معلم فرصت مغتنم و شایسته‌ای است که حقیقت و اهمیت نقش و جایگاه آموزگاران و استادان در عرصه تعلیم و تربیت جامعه یادآور شود که زیربنای تعالی و رشد جامعه از این مسیر تحقق می‌یابد. به واقع آموزش و پرورش و آموزش عالی، رسالتی مهم در سرنوشت یک ملت دارند و  پل ارتباطی نسل‌های مختلف با اجتماع هستند که متناسب با اقتضائات و شرایط باید تأمین‌کننده نیازهای مادی و معنوی جامعه باشند. از این جهت نقش محوری معلّمان و استادان در آگاهی‌بخشی، تعلیم و تربیت نسل جوان بر کسی پوشیده نیست و مسئولیت سنگین تولید علم و دانش، اندیشه‌ورزی و تربیت نیروی کارآمد و توسعه همه‌جانبه کشور برعهده آنان است؛ این همان موضوعی است که شهید مطهری  تلاش کرد در جامعه علمی کشور درمورد آن آگاهی‌بخشی کند.

عرصه تعلیم و تربیت نظامی گسسته نیست، بلکه باید مجموعه‌ای بهم‌پیوسته، پویا و کارآمد باشد تا انسان‌هایی مفید برای جامعه شکل دهد. دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یک نهاد آموزشی و اجتماعی، مسئولیت و رسالت خود را در همین راستا تنظیم کرده است؛ به طوری که دانشگاه به تربیت مبتنی بر روایت تاریخ توجه می‌کند. 

واقعیت این است که درک گذشته، تابع درک آینده و آینده نیز به گذشته پیوسته است و بدین شیوه می‌توان افقی ترسیم کرد که مبتنی بر واقعیات جامعه باشد. مسلماً توجه به مسائل اخلاقی و انسانی، فرهنگی و اجتماعی، علمی و مهارتی مناسب، می‏‌تواند به تدوین یک مدل کارآمد آموزشی در مدارس و دانشگاه بیانجامد که در تعمیق مباحث تعلیم و تربیت مؤثر باشد. مدارس مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بی‌شک متناسب با این شرایط بازطراحی شده‌اند.
اینجانب با گرامیداشت یاد و نام استاد شهید مرتضی مطهری (ره) و بزرگداشت مقام شامخ معلم، این روز را به همه معلمان و استادان گرانقدر و زحمت‏کش دانشگاه آزاد اسلامی تبریک و تهنیت می‏‌گویم و برای تمامی عزیزان توفیق و شادکامی در پناه توجهات خداوند منان مسئلت دارم. 

محمدمهدی طهرانچی 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهارت آفرینی در بستر دستگاه تعلیم و تربیت باید فراهم شود
  • راه حل مشکلات جامعه باید در نظام تعلیم و تربیت، آموزش داده شود
  • آموزش و پرورش بر مبنای سند تحول بنیادین اداره خواهد شد
  • همه دستگاه‌ها موظف به همکاری با آموزش و پرورش هستند
  • تعلیم و تربیت مقوله‌ای مهم در محاسبات نظامی کشور است
  • شهادت‌طلبی از شاخصه‌های نیروهای نظامی ایران است
  • چالش‌های حوزه تعلیم و تربیت چبست؟/ در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • معلم محور تمدن ساز جامعه اسلامی است
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به تربیت مبتنی بر روایت تاریخ توجه می‌کند
  • معلم خط اول تحول در تعلیم و تربیت و میراث‌دار انبیا در انسان‌سازی