Web Analytics Made Easy - Statcounter

حامد فرضی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پروژه های اجرا شده از محل این اعتبارات نقش بسزایی در کاهش مخاطرات سیل در سالهای اخیر بدنبال داشته و در همین خصوص رضایت مندی مردم حوزه های آبخیز بحرانی را شاهد بوده ایم.

وی در ادامه به اشاره به نامگذاری سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید، اظهار داشت: سرمایه اصلی در تولید خاک و آب است پس حفظ منابع آب و خاک بایستی در اولویت بخش کشاورزی و صنعت قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به اثر بخشی اقدامات آبخیزداری در حفاظت خاک و تغدیه سفره های آب زیرزمینی با مشارکت مردم در حوزه های بحرانی استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اشاره و به ارایه گزارش عملکرد این اداره کل از محل صندوق توسعه و اثربخشی این اقدامات در کاهش مخاطرات سیل در حوزه های آبخیز پرداخت.

وی با بیان اینکه این اقدامات در حوزه های آبخیز بحرانی در شهرستانهای کرج ، طالقان، ساوجبلاغ و اشتهارد کاملا مشهود بوده، افزود: این اقدامات به میزان قابل توجهی در حفاظت خاک، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، چشمه ها و قنوات اثر بخش بوده است.

فرضی اظهار داشت: عمده اقدامات صورت گرفته در سال جهش تولید و حفظ سرمایه ها، با در نظر گرفتن درخواست مردم و توجه به ایجاد پایداری و امنیت در بخش کشاورزی و صنعت و همچنین مناطق مسکونی بوده است.

اجرای تعهدات در ۷۲ هزار هکتار از مناطق بحرانی آبخیز استان البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به اقدامات انجام شده سه ساله آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: در ۷۲ هزار و ۴۷۴ هکتار از عرصه های مناطق بحرانی استان عملیات اجرایی آبخیزداری و آبخوان داری انجام شده به طوریکه این عملیات در سال ۱۳۹۷ به صورت ۱۰۰ درصد، در سال ۱۳۹۸ در حدود ۹۷ درصد و در سال جاری نیز تاکنون حدود ۵۵ درصد تعهدات انجام شده و مابقی در دست اجرا است.

وی افزود: این اقدامات به صورت عملیات مکانیکی آبخیزداری، بیولوژیک، توانمندسازی جوامع محلی و انسجام سازمانی، پایش و اجرای عملیات مبارزه با آفات و بیماری ها، عملیات کاداستر، عملیات گشت و مراقبت و اطلاع رسانی و پیشگیری از حریق و همچنین عملیات تولید نهال انجام شده است.

فرضی اضافه کرد: عملیات مکانیکی آبخیزداری با ایجاد سازه های سنگی ملاتی و گابیونی با هدف حفاظت خاک، کنترل رسوب و مهار سیلاب با حجم ۱۵۳ هزار مترمکعب و همچنین عملیات بیولوژیک آبخیزداری با بذرپاشی، بذرکاری، نهالکاری، کپه کاری و قرق با هدف افزایش پوشش گیاهی، حفاظت از خاک و کاهش رواناب در سطح حوزه های آبخیزبحرانی و منتخب با حجم عملیات ۱۲ هزار هکتار انجام شده است.

وی اظهار داشت: همچنین عملیات توانمندسازی جوامع محلی و انسجام سازمانی در ۳۹ روستا، عملیات پایش و مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی در بیش از ۸۰ هزار هکتار از عرصه های حوزه های آبخیز و عملیات کاداستر نیز در سطح ۳۰ هزار هکتار از این عرصه ها اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: عملیات مراقبت و اطلاع رسانی و پیشگیری از حریق نیز در سطح ۳۵ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی انجام شده ضمن اینکه بیش از یک میلیون اصله نهال نیز در نهالستان بزرگ کرج تولید شده است.

جمع آوری سالانه ۳۸ میلیون مترمکعب آب در حوزه های آبخیز البرز

وی به اثربخشی اجرای فعالیت های آبخیزداری در استان نیز اشاره کرد و گفت: ‌با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در عرصه های منابع طبیعی در سطح ۷۲ هزار و ۴۷۴ هکتار، سالانه ۳۸ میلیون مترمکعب آب در سطح حوزه های آبخیز جمع آوری می شود.

فرضی افزود: همچنین ۷۲ میلیون مترمکعب آب به آبخوان ها نفوذ کرده و از هدر رفت و فرسایش ۶۵۲ هزار تن خاک جلوگیری می شود ضمن اینکه ۲۹۰ هزار مترمکعب رسوب در حوزه های آبخیز مهار می شود و ۹ هزار تن نیز افزایش تولید علوفه را خواهد داشت.

استان البرز دارای ۴۳۰ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی است.

برچسب‌ها صندوق توسعه ملی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز صندوق توسعه ملی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اخبار کنکور حوزه های آبخیز صندوق توسعه ملی هزار هکتار منابع طبیعی استان البرز انجام شده عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۷۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۸۳ میلیارد تومانی سیل به سازه‌های آبخیزداری زیرکوه

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زیرکوه گفت: در پی بارندگی پنجم اردیبهشت ماه سال‌جاری در یک بازه زمانی چند ساعته، تعداد ۴۵ سازه آبخیزداری با حجم ۲میلیون و ۳۰۰هزار مترمکعب آبگیری و سرریز شد. 

رجبی افزود: این سیلاب بی سابقه درشهرستان به تعداد ۲۰ سازه (از ۱۰تا ۱۰۰درصد) که تماما بند‌های قدیمی هستند خسارتی بالغ بر ۸۳میلیارد تومان وارد کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر اشکالات فنی این سازه ها، در برخی حوزه ها، وجود بندسار‌های مردمی که اغلب درحاشیه رودخانه‌ها بدون رعایت نکات فنی ساخته شده از دیگر عوامل تشدید خسارت سیلاب در این منطقه بود، گفت: در شهرستان زیرکوه تعداد ۵ حوزه مهم فاقد مطالعه وجود دارد که نیازمند تامین اعتبار و انجام مطالعات جامع آبخیزداری است.

رجبی افزود: علاوه بر سازه‌های ذکر شده، تعداد ۳۵ سازه اولویت دار و مهم هم در حوزه‌های دارای مطالعه طراحی شده که در انتظار تامین اعتبار است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • خسارت ۸۳ میلیارد تومانی سیل به سازه‌های آبخیزداری زیرکوه
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • اختصاص ۵۹میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • پیش‌بینی ۶۶۹ صندوق در أخذ رأی برای حوزه انتخابیه کرج