Web Analytics Made Easy - Statcounter

پنجمین نشست ماهانه هیات استانی نظارت و هماهنگی با محوریت ماده ۲۷ دستورالعمل ساماندهی زندان‌ها و کاهش جمعیت کیفری به ریاست رییس کل دادگستری مازندران در سالن جلسات دادگستری مازندران برگزار گردید.

خبرگزاری میزان- حجت الاسلام والمسلمین اکبری با تاکید بر ضرورت اجرای این دستورالعمل تصریح کرد: تحول در دستگاه قضایی تنها محدود به روند رسیدگی پرونده‌ها نیست، بلکه گستره این تحول از زمان ثبت دادخواست یا شکواییه تا پایان اجرای حکم می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای درست و دقیق این دستورالعمل سبب می‌شود تا علاوه بر کاهش جمعیت زندانیان، از مجازات جایگزین استفاده شود.

رییس کل دادگستری استان مازندران با اعلام اینکه میزان ورودی زندان‌ها در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹ درصد کاهش داشته، گفت: با توجه به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ریاست قوه قضاییه و همچنین شرایط خاصی که بیماری کرونا به وجود آورده روند اعطای مرخصی به مددجویان باید به گونه‌ای باشد که مددجویان بتوانند در صورت دارا بودن این شرایط از مرخصی استفاده نمایند تا علاوه بر اجرای این دستورالعمل‌ها و کاهش جمعیت زندان، مددجویان طعم رافت و عطوفت اسلامی را نیز بچشند. وی در ادامه گفت: اجرایی کردن دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها نیازمند مداقه در وضعیت مددجویان و سوابق آنهاست چرا که مخلان نظم و امنیت عمومی جامعه از این امتیاز ویژه محروم می‌باشند.

این مقام عالی قضایی استان با تاکید بر ضرورت اجرای دادرسی الکترونیک و اجرای جلسات دادگاه به صورت بر خط با مراکز زندان جهت افزایش کمی و کیفی جلسات دادگاه اظهار داشت: در سه ماهه دوم سال جاری در استان مازندران بیش از هزار جلسه دادرسی الکترونیک با مراکز زندان با حضور مددجویان برگزار گردید؛ جلسات دادرسی الکترونیک ضمن بالا بردن سطح کمی و کیفی جلسات دادگاه منجربه جلوگیری از اطاله دادرسی با عدم اعزام به موقع مددجو از زندان به دادگاه (بدلیل کمبود سرباز)، ملاقات‌های غیر قانونی در زمان حضور در دادگاه و سایر حواشی که در فرآیند انتقال از زندان به دادگاه می‌شد، گردید.

بیشتر بخوانید: ایجاد صلح و سازش در یک پرونده قتل در آذربایجان شرقی با تلاش شورای حل اختلاف

رییس کل دادگستری مازندران همچنین در ادامه تاکید کرد: استفاده از مجازات جایگزین حبس و نیز به کارگیری و فعال سازی پابند‌های الکترونیک در کاهش جمعیت زندان نقش بسزایی دارد و قضات نیز با صدور آرای متناسب از این ظرفیت‌های قانونی استفاده نمایند.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به نقش قضات در روند پایش زندانیان اظهار داشت: در دستورالعمل تکریم، بازدید از زندان از اهم وظایف دادستان و قاضی ناظر زندان می‌باشد، ولی این امر نافی نظارت سایر قضات از وضعیت مددجویان نمی‌باشد؛ در واقع همه قضات اعم از قضات دادگاه حقوقی و کیفری و قضات دادسرا باید از زندان و وضعیت مددجویان رابررسی نمایند، تا علاوه بر آگاهی از وضعیت زندان و مددجو، با اگاهی از شرایط زندان رای متناسب صادر نمایند.

وی در ادامه تاکید کرد: بازدید از مراکز زندان باید هدفمند باشد و صرف اینکه تنها به بازدید بسنده نمایند، کفایت نمی‌کند بلکه این بازدید‌ها باید با هدف حل مشکل مددجویان باشد.

رییس کل دادگستری استان مازندران در ادامه به تشریح عملکرد دستگاه قضایی استان پرداخت و گفت: شورای حل اختلاف دادگستری مازندران در شش ماهه نخست سال جاری با کسب ۲۳ فقره رضایت از اولیا دم، رتبه دوم کشور را کسب نمود و در پرونده‌های جرائم مالی و صرفا مهریه نیز به کمک ستاد دیه استان ۷۴۹ زندانی را آزاد نمودند که با این تعداد در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری در پایان ضمن تاکید بر اجرای و نظارت بر اجرای دقیق بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ریاست محترم قوه قضاییه تصریح کرد: قضات و دادستان‌ها با بازدید‌های مکرر و منظم و مددکاران زندان، با توانایی و پشتکار بالا در جهت پیگیری و حل مشکلات مددجویان شرایطی را فراهم آورند که کوچکترین اجحافی در حق هیچ مددجویی نشود به گونه ایی که هیچ زندانی لحظه ایی بیش از میزان محکومیت در زندان بسر نبرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دادگستری مازندران کسب رضایت اولیای دم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دادگستری مازندران دادگستری مازندران رییس کل دادگستری دستورالعمل ها کاهش جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۰۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حسین کمالی پنجشنبه شب در آئین بزرگداشت روز معلم و تقدیر از فرهنگیان و رتبه‌های برتر دانش آموزان که در آمفی تئاتر هتل رامسر برگزار شد با بیان اینکه، سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری متفکر شهید فیلسوف و علامه روز معلم نام گرفت وگفت: نظام آفرینش؛ نظام آموزش و پرورشی بوده و جهان در حال رشد و رویش است.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی از عالم تجلیل و تاکید می‌شود، افزود: آموزش و پرورش قوی سبب قوی شدن در همه حوزه‌ها خواهد شد و معلم جامعه و کشور را می‌سازد.

کمالی تصریح کرد: مقام معظم رهبری حامی سرسخت آموزش و پرورش است و دگرگونی و تغییر از آموزش و پرورش و مدارس شکل می‌گیرد.

وی با اظهار اینکه، دشمن از طریق فضای مجازی تلاش کرد باور دانش آموزان را به فرهنگ غربی تغییر دهد، بیان داشت: بخشی از بدنه آموزش و پرورش مغلوب دشمن شد و باید فرهنگ آموزش و پرورش بعنوان نهاد اثر گذار و مؤثر مورد تکریم قرار بگیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران گفت: در شرایط فعلی کشور اثر گذاری معلمان بسیار زیاد است و معلم در جامعه باید مورد احترام قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه، جامعه باید معلم را در صدر ببیند تا کشور در اوج قدرت و تعالی قرار بگیرد، افزود: حال آموزش و پرورش کشور رو به بهبودی است و قانون رتبه بندی معلمان با تخصیص ۴۵ هزار میلیارد تومان محقق شد.

وی تصریح کرد: رامسر در ارزیابی‌ها جز شهرهای خوب استان مازندران است و در آموزش و پرورش مازندران با دو سال تلاش، رتبه ۲۶ را به ۶ ارتقا دادیم.

کمالی افزود: در المپیادها و جشنواره‌ها مازندران جز استان‌های اول تا پنجم است و بیشترین تخصیص اعتبار به مبلغ ۱۶۷ میلیارد تومان در کل استان توزیع شد.

کد خبر 6095438

دیگر خبرها

  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • اجرای طرح بانو توانا در رشته‌های آبی وشنا درکشور
  • دادگاه‌های صلح تا مهرماه ایجاد شوند/ لزوم کاهش پرونده‌های معوق
  • دادگاه‌های «صلح» تا مهرماه ایجاد شوند/ لزوم کاهش پرونده‌های معوق
  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر، منصوب و معرفی شدند
  • مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد
  • دادگاه های صلح در محاکم اردبیل ایجاد می شود
  • استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت مازندران
  • خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی
  • دادسرا رکن اصلی تشکیل پرونده است