Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سعید الیاسی، سرپرست اداره مراتع و امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه وسعت حوزه‌های آبخیز استان ۱۱۰ هزار هکتار است گفت: امسال بذرپاشی، بوته‌کاری و کپه‌کاری در سطح یک هزار و ۷۰۰ هکتار از مراتع آغاز شده است. او افزود: سال گذشته ۸۲۴ هکتار کپه کاری و یک هزار و ۲۴۰ هکتار نیز بذر پاشی در استان اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست اداره مراتع و امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه امسال کپه کاری ۷۰۰ هکتاری مراتع استان آغاز شده است افزود: هدف از اجرای این طرح افزایش تولید علوفه، نفوذ پذیری آب، حفاظت خاک و توسعه کشت گیاهان دارویی در  مراتع استان است.

الیاسی گفت: اعتبار لازم برای اجرای طرح بیولوژیکی در عرصه‌های مرتعی استان از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است. او بیان کرد: این اقدام با اصلاح مدیریت «چرا» باعث ایجاد شرایط مطلوب برای بازگشت طبیعت به شرایط اولیه و همچنین گسترش گیاهان علوفه‌ای مرغوب در مرتع صورت می‌گیرد.

سرپرست اداره مراتع و امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای بخش مرتع، یک میلیارد و۳۶۰ میلیون تومان اعتبار و برای طرح‌های بیابان زدائی ۹۰۰میلیون تومان اعتبار ملی در نظر گرفته شده است.

الیاسی گفت: در راستای سیاست‌های اجرایی و در سال جهش تولید و اجرای طرح «۹ در ۹۹» سازمان جنگل‌ها یک هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی ملی استان را به‌صورت مشارکتی توسط بهره برداران و جوامع محلی کشت گیاهان دارویی در برنامه‌های ما قرار دارد.

الیاسی اقدامات احیا و اصلاحی مراتع را طرحی موثر برای بهبود وضع اقتصادی و معیشت بهره بردران و روستائیان و مهاجرت معکوس از شهر به روستا بیان کرد.

او گفت: کپه‌کاری، یکی از روش‌های احیا و اصلاحی مراتع است که درآن بذر گیاهان مرتعی مورد نظر در چاله‌های حفر شده با دست قرار گرفته و سپس با خاک پوشانده می‌شود.

الیاسی اضافه کرد: این روش به صورت اجرایی، از سال ۶۴ با تهیه دستورالعمل روش‌های اجرایی احیا و اصلاح مراتع کوهستانی در دستور کار منابع طبیعی قرار گرفته است.

انتهای پیام/ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مراتع استان همدان منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان منابع طبیعی یک هزار کپه کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۳۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار فروش گیاهان محلی زنجان در فصل بهار

دیگر خبرها

  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • رویش دشت شقایق در اردستان
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • بازار فروش گیاهان محلی زنجان در فصل بهار