Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر برای اولین بار است که کنجکاو شده‌اید بدانید طرز تهیه گراتن کدو سبز چیست باید قبل از هر چیز توضیح بدهیم که گراتن یعنی چه. گراتن یا گراتین یک روش آشپزی است که در آن اغلب از آرد سوخاری، پنیر رنده‌شده، تخم مرغ یا کره استفاده و لایه روی آن قهوه‌ای یا طلایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گراتن از غذا‌های فرانسوی نشات گرفته و معمولا در یک نوع ظرف کم‌عمق تهیه می‌شود. در ترکیبات گراتن مجلسی و انواع گراتن پاستا از ژامبون، ماهی، مرغ و گوشت و سبزیجاتی مانند تره‌فرنگی، ریشه رازیانه، بادمجان و همچنین پاستاها، سس‌ها، خامه و پنیر رنده‌شده گودا، چدار، پارمزان، پنیر پیتزا، پودر نان سوخاری و … استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه گراتن کدو سبز را به عنوان یک پیش غذای خوشمره و سالم به صورت مرحله به مرحله شرح دهیم.


مواد لازم

کدو سبز: ۳ عدد

شیر: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

آرد: ۱ قاشق غذا خوری

پنیر پیتزا یا پارمزان رنده شده: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

نمک و فلفل: به اندازه کافی

رزماری خشک: ۱ قاشق چای خوری

جعفری خشک: ۱ قاشق چای خوری

روغن زیتون: ۱ قاشق غذا خوری


طرز تهیه

برای شروع طرز تهیه گراتن کدو سبز بدون گوشت که یک غذای مناسب افراد گیاهخوار و رژیم گیاهخواری هم است ابتدا فر را روی دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا گرم شود.

کدو‌ها را بشویید و به صورت حلقه‌ای برش دهید. در یک تابه مقدار کمی روغن بریزید و کدو‌ها را در تابه بچینید.

به اندازه ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی آب روی کدو‌ها بریزید و درِ تابه را بگذارید تا کدو‌ها با حرارت ملایم نرم شوند.

 

برای تهیه سس «بشامل» آرد را در ظرف کوچکی بریزید و به آرامی با شیر مخلوط کنید. شیر و آرد را به هم بزنید تا آرد در شیر حل شود و گلوله نشود.

ظرف را روی حرارت بگذارید تا غلظت دلخواه‌تان را پیدا کند. نمک و فلفل را به میزان لازم به سس اضافه کنید.

 

کدو‌ها را در قالبی که با کف آن را با روغن چرب کرده‌اید یا در ظرف پیرکس بگذارید. روی کدو‌ها را سس بریزید و روی سس را با یک لایه پنیر پارمزان یا پنیر پیتزا بپوشانید.

برای طعم بهتر، روی پنیر را رزماری و جعفری خشک بریزید.

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه گراتن کدو سبز، ظرف را داخل فر بگذارید و بعد از حدود ۴۵ دقیقه که سطح آن طلایی شد، از فر خارج کنید. گراتن را در همان ظرفی که در فر گذاشته‌اید، سرو کنید، چون جدا کردن آن از قالب یا ظرف پیرکس احتمالا به ظاهر آن آسیب خواهد زد.


فوت و فن‌های پخت گراتن کدو سبز

* در طرز تهیه گراتن کدو سبز نباید لایه‌های زیادی از کدو سبز داشته باشید. چون در این صورت لایه‌های بالایی به طور کامل نمی‌پزند. بهتر است کدو سبز‌ها را به صورت یک لایه بچینید تا نتیجه بهتری بگیرید.

 

انواع مختلفی از گراتن وجود دارد و با مواد غذایی مختلف درست می‌شود مانند گراتن کدو و هویج، گراتن کدو با گوشت چرخ‌کرده، گراتن کدو سبز و قارچ، گراتن مرغ و کدو سبز، مافین گراتن کدو سبز، گراتن سیب زمینی و کدو که معمولا در ظرف‌های با ارتفاع کوتاه تهیه می‌شوند و اصل اساسی در آن‌ها استفاده از پنیر رنده شده است.

 

* در طرز تهیه گراتن کدو سبز باید دقت کنید که سس گراتن کالری زیادی دارد و برای کم کردن کالری باید سس را حذف کرد که در این صورت طعم آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

* گراتن کدو را می‌توانید هم در وعده شام و ناهار و هم به عنوان پیش‌غذا سرو کنید.


برخی از خواص مفید کدو سبز

*کدو سبز اغلب نوعی سبزی تلقی می‌شود، ولی در دسته‌بندی میوه‌ها قرار دارد و در طب سنتی برای درمان سرما خوردگی توصیه می‌شود.

*کدو سبز خام و کدو سبز پخته از لحاظ مشخصات تغذیه‌ای به هم شباهت زیادی دارند و تنها در کدو سبز خام میزان ویتامین A، کمتر و ویتامین C بیشتر است.

*انواع غذا با کدو سبز به بیماران دیابتی کمک می‌کند و فیبر موجود در آن می‌تواند موجب تثبیت میزان قند خون شود. همچنین فرآیند هضم غذا را آسان‌تر می‌کند و خطر ابتدا به یبوست را کاهش خواهد داد.

*علاوه بر این، مصرف سبزیجات سبز یا زرد رنگ بدون نشاسته مانند کدو سبز به طور خاص در کاهش وزن تاثیرگذار است. این در حالی است که کدو سبز خاصیت ضد سرطان دارد و به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی طرز تهیه کدو ها رنده شده ۱ قاشق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۳۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز تهیه بستنی در خانه + ویدئو | فوت و فن درست کردن بستنی ساده بدون ثعلب و دستگاه | فقط ۱۰ دقیقه وقتتان را می‌گیرد

دریافت 45 MB

به گزارش همشهری آنلاین، درست کردن بستنی کار چندان سختی نیست و می توان آن را بدون هیچ دستگاه خاصی در منزل تهیه کرد، لذا فقط کافیست کمی حوصله به خرج دهید عجله را از سیاست خود حذف کنید تا بتوانید یک بستنی خوشمزه با انواع طعم های مختلف درست کنید.

طرز تهیه بستنی وانیلی خانگی بسیار ساده است. کافی است تمام مواد را باهم در یک ظرف بریزید، بجوشانید، هم بزنید و در فریزر بگذارید. آماده‌سازی آن کمتر از ۱۰ دقیقه وقت می‌خواهد. آماده‌سازی کلی آن هم حدودا نصف روز طول می‌کشد؛ یعنی اگر صبح دست‌به‌کار شوید، برای شب بستنی شما کاملا آماده است.

این دستور با این مواد اولیه در هر دستگاه بستنی‌سازی به‌خوبی نتیجه می‌دهد. حتی با روش‌های دیگر تهیه‌ بستنی خانگی هم می‌توانید آن را امتحان کنید و فقط مخصوص دستگاه بستنی‌ساز نیست. این مقدار مواد برای ۶ نفر مناسب است.

طرز تهیه بستنی خانگی | با ۴ روش ساده بستنی وانیلی درست کنید مواد لازم برای ۶ نفر

شکر سه‌چهارم فنجان؛
خامه یک و سه‌چهارم فنجان؛
عصاره وانیل یک قاشق غذاخوری؛
شیر کامل یک و یک‌چهارم فنجان؛
نمک دریا یک‌هشتم قاشق چای‌خوری؛
طعم‌دهنده‌های اختیاری (کوکی یا براونی خردشده ۲ فنجان).

طرز تهیه بستنی ساده در خانه

یک فنجان خامه را داخل ماهیتابه بریزید و شکر و نمک را به آن اضافه کنید. عصاره‌ وانیل یا دانه‌ وانیل را داخل این مخلوط بریزید.

ظرف را روی شعله‌ ملایم قرار دهید تا زمانی که شکر کاملا داخل خامه حل شود. ظرف را از روی حرارت بردارید و بقیه‌ خامه را به آن اضافه کنید. شیر را هم در این مرحله به مخلوط سایر مواد اضافه کنید، خوب هم بزنید و داخل یخچال بگذارید.

در این مرحله، مواد را از یخچال بیرون بیاورید و یک بار دیگر به‌خوبی هم بزنید. سپس، مواد را داخل دستگاه بستنی‌ساز بریزید. در این مرحله، باید ادامه کار را بر اساس دستورالعمل دستگاه بستنی‌ساز انجام دهید.

بعد از اتمام کار با بستنی‌ساز، بستنی را داخل ظرفی بریزید که هوا نکشد. سپس، در فریزر بگذارید تا برای سروکردن آماده شود.

نکته: می‌توانید از مرحله‌ حل‌کردن شکر در خامه روی حرارت صرف‌نظر کنید و همان ابتدا تمام مواد را باهم مخلوط کنید و بعد در دستگاه بستنی‌ساز بریزید.

بستنی وانیلی بدون ثعلب

تهیه بستنی خانگی با ثعلب همیشه راحت‌تر از بدون ثعلب است. اما اگر نمی‌خواهید از این ماده استفاده کنید، هنوز هم می‌توانید بستنی وانیلی لذیذ و کشدار را در خانه آماده کنید.

مواد اولیه

خامه
زرده تخم‌مرغ
شیر
شکر
نمک
وانیل تازه (لوبیای وانیل)
وانیل مایع

طرز تهیه بستنی وانیلی بدون ثعلب

۱- شکر، شیر و نمک را در ظرفی روی شعله حرارت قرار دهید و وقتی به جوش آمد، از روی حرارت بردارید.
۲- دانه‌های وانیل را از غلاف جدا کرده و به ظرف اضافه کنید. یک ساعت زمان دهید تا عطر وانیل پخش شود. بار دیگر ظرف را روی حرارت بگذارید.
۳- یک کاسه بزرگ بردارید و چند قالب یخ در آن بریزید.
۴- در یک کاسه کوچک‌تر مقداری خامه بریزید، آن را روی کاسه یخ‌ها بگذارید و با همزن دستی شروع کنید به هم زدن.
۵- در ظرفی دیگر زرده تخم‌مرغ را هم بزنید؛ آن را به مخلوط شیر داغ اضافه کنید و بار دیگر روی حرارت بگذارید. زمانی که غلظت مخلوط شبیه به کاسترد شد، حرارت را خاموش کنید.
۶- کاسترد را از صافی رد کنید و در ظرف خامه بریزید. مایه وانیل را هم اضافه کنید.
۷- بعد از یک شب تا صبح استراحت در فریزر، روز بعد بستنی را از فریزر درآورید و با چنگال خوب هم بزنید.
8- این عمل را ۷ الی ۹ بار و هر بار با فاصله زمانی ۲۰ دقیقه تکرار کنید.

کد خبر 848322 برچسب‌ها خبر مهم آشپزی - دستور پخت بستنی و فالوده

دیگر خبرها

  • طرز تهیه یک غذای محلی خوشمزه با دم گاو (فیلم)
  • طرز تهیه پنیر با ۲ لیتر شیر ، زنجبیل و لیموترش (فیلم)
  • ۶۰ درصد غذاهای المپیک پاریس «غیرگوشتی» است
  • طرز تهیه سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو
  • یک کیلو گوشت چند سیخ کباب چنجه دارد
  • طرز تهیه بستنی در خانه + ویدئو | فوت و فن درست کردن بستنی ساده بدون ثعلب و دستگاه | فقط ۱۰ دقیقه وقتتان را می‌گیرد
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • طرز تهیه پاستای اسفناج و خامه ساده و خوشمزه
  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر