پایان پاییز و دغدغه عبور از پیچ تند کرونا
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۴۰۵۰
واقعیت تلخ و ناگوار کرونا را می توان در مطبها و مراکز درمانی و بیمارستانی لمس کرد، آنگاه که به تصور اینکه تنها یک سرماخوردگی ساده است و چیزی فراتر از آن نیست و امیدواری به روال دوران خوش قبل از کرونا با یک نسخه سلامت به خانه برگردی، اما پزشک چیزی دیگری میگوید.
از واقعیتی حرف میزند که بی مهابا و در سایه عادی انگاری کرونا چه از سوی مردم و تصمیم گیرندگان و برنامهریزان روز به روز چرخش بیشتری بخود میگیرد و تا گذرت به بیمارستان و غوغای این ویروس نخورد باور نمیکنی، کرونا وحشتناک تر از آن چیزی است که تصور می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پایت که به بیمارستان و مراکز درمانی باز می شود آنگاه می بینی چه غوغایی به جان و دل و زندگی مردم افتاده است و در میانه ای از مرگ و زندگی با امید به بازگشت به زندگی روزگار سپری می کنند.
تشویش و نگرانی که اگر حتی اندکی از آن در بیرون از بیمارستان ها و مراکز درمانی احساس می شد دیگر کسی بخود اجازه برگزاری هیچ گونه مراسم شادی، عزا، مهمانی و دورهمی و تجمع را نمی داد بقول سعدی راست گفتار تا خرمنت نسوزد تشویش ما ندانی!
افزون بر ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا؛ این مهمان ناخوانده نامرئی بر روی کره خاکی می گذرد، کس نمیداند چگونه این تولد نامبارک به وقوع پیوست ولی حالا دیگر همه گرفتار آن شده اند. توسعه یافتهترین کشورها با قوی ترین پایه های اقتصادی نیز در برابر آن کم آورده اند و در این بین طبیعی است کشورهای کمتر توسعه یافته، وضعیت سخت تری را تجربه می کنند.
ویروس تاجداری که مرزهای جغرافیایی را یکی پس از دیگری در نوردید و علاوه بر تهدید بهداشت و سلامت جامعه پیامد های ناگوار اقتصادی و اجتماعی فراوانی به جا گذاشته است و هر روز ابعاد ویرانی آن گسترده تر می شود.
۲۹ بهمن ماه ۹۸ پس از اعلام رسمی شیوع این ویروس در کشور بلافاصله اقدامات برای مهار و کنترل این بیماری آغاز شد اما پیچیدگی و عدم شناخت این ویروس راهبرد مبارزه با آن را سخت تر کرد تا کارشناسان بهترین راه مقابله با آن را قرنطینه و تعطیلی و در خانه ماندن عنوان کردند.
رویکرد اولیه ای که توانست موج نخست بیماری را مهار کند؛ روزهای اول رعب و وحشت و پخش کلیپ های از شهر ووهان چین مردم را خانه نشین کرد و تا حدود زیادی از همه گیری این ویروس جلوگیری به عمل آمد ولی تداوم تعطیلی چیزی نبود که بتوان برای طولانی مدت روی آن برنامه ریزی کرد لاجرم باید با رعایت دستورالعمل هایی و تاکید بر فاصله گذاری های اجتماعی از خانه بیرون آمد.
موج دوم کرونا در تابستان با دور همی، برگزاری مراسم، مسافرت های غیر ضروری و برگزاری برخی اجتماعات در کشور قربانیان زیادی گرفت اما همچنان هشدار در مورد پاییز پیش رو داده می شد که در صورت رعایت نشدن دستور العمل های بهداشتی وضعیت بسیار وخیم خواهد بود.
پاییز از راه رسید و سریع تر از آنچه تصور می شد آمار مبتلایان سرپایی، بستری و مرگ میر افزایش یافت و هر روز رکوردی جدید به ثبت می رسد. در این بین غفلت های ناشی از عدم رعایت کامل دستور العملها بیشترین تاثیر را در این وضعیت داشته است.
حالا و در آستانه آخرین ماه پاییز که بیم سیر صعودی مبتلایان و فوتیهای ناشی از کرونا قوت گرفته است از سوی دولت برنامهریزیهایی به منظور تعطیلی و محدودیت های گسترده تر در شهرهای با وضعیت قرمز صورت گرفته است. تصمیمی که با رسیدن آمار فوتی های ۲۴ ساعته به بالای ۴۰۰ نفر گرفته شده است.
اعلام بسیج همگانی ملت و دولت برای مقابله با موج سوم کرونا اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی کرونا توسط همه نهادها و قوا، اجرای تصمیمات انضباطی و محدودیت ها و جریمه توسط نیروی انتظامی و بسیج، اطلاع رسانی و اقناع سازی درباره رعایت مقررات بهداشتی توسط رسانهها و سیاسیون و تامین فوری اعتبارات مورد نیاز توسط سازمان برنامه و بودجه از جمله برنامه های دولت به منظور کنترل کرونا است که این روزها مورد تاکید قرار دارد.
افزایش چهار برابری مراکز درمان سرپایی کرونا بنا برگفته وزیر بهداشت، غربالگری عمومی در همه محله ها و امکان دسترسی به تست برای مردم که توسط وزیر کشور مورد تاکید قرار دارد و ممنوعیت های تردد شهر به شهر همزمان با تعطیلی های اول آذر که ربیعی سخنگوی دولت از آن می گوید؛ همگی بیانگر آماده شدن برای ورود به آذرماه است تا بتوان با رعایت همه جانبه و قاطع در برابر کرونا به مصونیتی همگانی رسید تا آمار مرگ و میر رو به بالای کرونا را کاهش داد.
روابط عمومی استانداری لرستان به نقل از سید موسی خادمی استاندار اعلام کرده است؛ در روزهای اخیر شیوع کرونا در لرستان شدت بالایی پیدا کرده است بطوریکه می توان از این ایام به عنوان بدترین روزهای مقابله با کرونا یاد کرد که اگر پروتکل ها رعایت نشود به سمت بحران پیش خواهیم رفت.
در شهرستان بروجرد نیز بنا بر گفته سرپرست فرمانداری، وضعیت این شهرستان از نظر شیوع کرونا از شرایط قرمز عبور کرده است و روزانه ۹۰ نفر در بروجرد به کرونا مبتلا می شوند.
در استان لرستان رییس دانشگاه علوم پزشکی کم توجهی به دستورالعمل های بهداشتی، دورهمی های خانوادگی و برگزاری آئین های سوگواری و شادی را از مهمترین عوامل شیوع کرونا در این استان بیان می کند.
انبوه مسائل و مشکلات جامعه با شیوع گسترده کرونا بیشتر شده است هر چند امید محالی نیست که زمانی خواهد رسید تا جهان با خبر ریشه کنی کرونا رنگ شادی گذشته را به خود خواهد گرفت اما عملکرد هر جامعه ای در برابر این ویروس مرگبار برای همیشه ثبت خواهد شد و آیندگان به نظاره خواهند نشست و عملکرد جوامع مختلف را مورد مطالعه قرار خواهند داد.
بدون شک عبور از پیچ مرگبار پاییزی کرونا نیاز به مراقبت بیشتر در تمام سطوح از مردم تا مسوولان دارد عبوری که تنها با همکاری و تعامل این ۲ در کنار همدیگر به سلامت خواهد بود.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: کرونا بروجرد ویروس کرونا لرستان محدودیت های کرونا کرونا بروجرد ویروس کرونا لرستان محدودیت های کرونا اخبار کنکور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۴۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هفتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز-پخش رویش، یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.
در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی، «زخم» به کارگردانی سحر نورمنّور، «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری و «قضاوت» به کارگردانی آریا گازُر به نمایش درآمدند و سپس محمد علیزادهفرد کارگردان سینمای کوتاه بهعنوان کارشناس و محمد صابری بهعنوان مجریکارشناس برنامه به نقد این آثار پرداختند.
«شیوع»؛ فیلمی بین تجربی و داستانی
در بخش ابتدایی این نشست، فیلم «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی با حضور این کارگردان جوان مورد بررسی قرار گرفت و محمد علیزاده درباره ویژگی «بدون دیالوگ بودن» این فیلم، توضیح داد: خیلی وقتها ساخت فیلم بدون دیالوگ میتواند باعث ابهام شود چون شما با طیف مختلفی از مخاطبان روبهرو هستید. البته در فیلمکوتاه ما با مخاطبان خاص مواجه هستیم؛ افرادی که به شکل خاص سینما را دنبال میکنند. در فیلمهایی که به سمت این نوع روایتها میروند کار سخت میشود.
وی ادامه داد: فیلمکوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک هم تقریبا هیچ دیالوگی ندارد. امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران «ضلعی برای خروج» را هم داشتیم که آن هم دیالوگ نداشت، یک وقتهایی روایت این اقتضا را ایجاد میکند که فیلم شما دیالوگ نداشته باشد اما یک وقتهایی اصرار داریم که فیلم هیچ دیالوگی نداشته باشد. در حالت دوم وقتی فیلم را میبینید با خود میگویید باید اینجا دیالوگی را میشنیدیم.
مرادی هم گفت: زمانی که ایده این فیلم به ذهنم آمد، اینچنین نبود که اصرار داشته باشم تا حتماً دیالوگی در آن نباشد بلکه به این فکر میکردم که فیلم چه چیزی میطلبد. خودم البته این تجربه را دوست داشتم. من خودم را کامل در فرآیند ساخت فیلمکوتاه «شیوع» بهعنوان اولین فیلمم، رها کردم و به این فکر نمیکردم که اگر این کار را کنم کسی خوشش میآید یا نه.
این کارگردان ادامه داد: «شیوع» چیزی بین فیلم داستانی و تجربی است. برای تکتک اتفاقات داخل فیلم دلیل دارم، البته میدانم فیلمی موفق است که نیاز به توضیح نداشته باشد، در عین حال به نظرم فیلمی موفق است که بر سرش بحث شود. از این رو معتقدم فیلمی که همه از آن تعریف کنند موفق نیست.
علیزادهفرد توضیح داد: این فیلم نه به آن معنا تجربی است، نه داستانی. چون در فیلم تجربی قرار است یک تجربه جدید در روایت یا تکنیک ببینیم اما من در این فیلم تجربه جدیدی در تکنیک و روایت ندیدم و به تصور من «شیوع» یک فیلم داستانی است که اتفاقاً عناصر داستانی در آن نحیفتر به کار رفته است. البته این هم یک مدل از فیلمسازی است. من خودم فیلمسازم و میدانم که فیلمسازی چقدر سخت است.
فیلمی که هم میخنداند و هم حرف دارد
در ادامه نوبت به فیلمکوتاه «قضاوت» به کارگردانی آریا گازر رسید که در ابتدا به صورت مختصر به معرفی خود پرداخت و این فیلم را اولین تجربه کارگردانیاش معرفی کرد. سپس علیزادهفرد گفت: من «قضاوت» را دو سال پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم که یادم است بسیار مورد استقبال واقع شد. چون «قضاوت» فیلمی بود که موقعیتهای کمیک آن بهخوبی درآمده بود.
گازر درباره شکلگیری ایده فیلم «قضاوت» توضیح داد: دغدغه «قضاوت» از دوران تحصیل من در هنرستان میآید، در آن زمان همیشه وقتی کلاس داشتیم به دفتر مدیر احضار میشدیم که او هم مدام حرف میزد و ما کلاس را از دست میدادیم. همان موقع فیلمهایی را میدیدیم که یکی بیشتر از دیگری استانداردهای فیلمسازی را نداشتند! زمانی بیشتر متعجب میشدم که میدیدم اغلب به این فیلمها خوب پرداخته میشد و از جشنواره سالانه هنرستان چند جایزه میگرفتند.
وی افزود: به این روند فکر میکردم که چگونه میتوان این موقعیت را به نمایش دربیاورم. وقتی فیلم در پردیس ملت اکران شد عدهای در مواجهه با سکانس اول میگفتند این دیگر چه فیلمی است! اما از جایی به بعد مخاطب بهیکباره غافلگیر میشد. البته من خیلی از جشنوارهها را به واسطه همین امر از دست دادم چون خیلی از جشنوارهها حوصله ندارند تا انتها فیلم را ببینند و وقتی ابتدای فیلم را میبینند، گمان میکنند یک فیلم کلاسی و آماتور است و آن را پس میزنند. ریسک دومی که انجام دادم نام این فیلم است که دمدستی است و خودم فکر میکنم بدترین اسم را انتخاب کردهایم!
در ادامه علیزادهفرد درباره ویژگیهای «قضاوت» گفت: مدل و خلاقیت گاهی در چینش حوادث و گاهی در اجرای فیلم رخ میدهد، خلاقیت در اجرای برخی اتفاقات در «قضاوت» ما را یاد کارهای سروش صحت میاندازد. با آنکه در روایت «قضاوت» داریم مدل فیلم در فیلم را میبینیم که یک مدل تکراری است، ولی این فیلم در چیدمان حوادث متفاوت است و خلاقیت دارد. خیلیها معتقدند در فیلمهای کمدی آن چیزی که سبب خنده میشود شگفتزدگی مخاطب است که این اتفاق چندبار در «قضاوت» رخ میدهد.
این کارگردان توضیح داد: پس از پایان برخی از فیلمهای کمدی، شما وقتی با خودت تنها میشوی متوجه میشوی فیلم گرچه لحظات مفرحی برای تو داشته اما پیامی نداشته است اما ما با «قضاوت» میخندیم، شگفتزده میشویم و در انتها برای ما حرفی برای گفتن دارد. وقتی «قضاوت» را دیدم بیش از اینکه در قصه آن رابطه یک مدیر مدرسه با دانشآموز را ببینم رابطه یک مدیر فرهنگی با یک فیلمساز را دیدم.
چالشهای روایت یک «زخم»
در ادامه پاتوق فیلمکوتاه نوبت به «زخم» به کارگردانی سحر نورمنور رسید که کارگردانش در نشست غایب بود. علیزادهفرد درباره «زخم» گفت: در این پکیج از فیلمها، من حس متفاوتتری نسبت به «زخم» داشتم، این فیلم را قبلاً هم دیده بودم و باید بگویم پرداختن به برخی از موضوعات در فرهنگ و جامعه ما کار سادهای نیست و «زخم» و «دابر» فیلمهایی هستند که موضوعات سختی دارند.
وی ادامه داد: «زخم» علاوه بر اینکه به مسأله بلوغ یک دختربچه میپردازد، موضوع احساسبرانگیز نبود مادر را هم به تصویر میکشد که این امر میتواند همدلی مخاطب را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه کارگردانی و نویسندگی آن، کار سادهای نبوده و حتی تدوین آن هم بهاندازه است. همه این موارد کمک میکند تا دنیای فیلم برای ما باورپذیر باشد.
این کارگردان سینمای کوتاه، در ادامه در پاسخ به اظهارنظر یکی از مخاطبان مبنیبر اینکه «زخم» تنها در پی این بوده است که اشک مخاطب را دربیاورد، گفت: اینکه بگوییم فیلم میخواسته اشک مخاطب را دربیاورد و آن را محل اشکال بدانیم درست نیست، چون ما فیلم میسازیم که موضوعی را برای مخاطب باورپذیر کنیم. اگر منطق اتفاقات درون قاب درست نباشد، میشود پذیرفت که فیلم به دنبال ترحم مخاطب بوده است. اما در این فیلم اینچنین نیست، «زخم» به لحاظ منطق روایی به دنبال این نبوده که گریه مخاطب را دربیاورد.
استفاده هنرمندانه «گرازها» از عناصر داخل قاب
فیلم «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری هم آخرین فیلمکوتاهی بود که در پاتوق هفتم مورد بررسی قرار گرفت اما کارگردانش در نشست حضور نداشت.
علیزادهفرد درباره این فیلم گفت: از یک جهت موقعیت «گراز» جذاب است اما یک بدی هم دارد و آن، این است که موضوع بکری ندارد. چون در فیلم کوتاه مهم این است که سوژههای بکری داشته باشید. در «گراز» از عناصر داخل قاب به شکل هنرمندانهای بهره گرفته شده اما تکراری بودن سوژه و پایانبندی بد به آن ضربه زده است.
وی بیان کرد: پایان باز در فیلمسازی به این معنا این نیست که به همه موضوعات پاسخی داده نشود، بلکه به این معناست که تنها یکی دو سوال باقی بماند اما پایان این فیلم اصلا رها است.
کد خبر 6092034