Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@01:02:16 GMT

کتاب «سرزمین طارم» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۴۲۳۳

کتاب «سرزمین طارم» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «سرزمین طارم» به قلم مهدی محمدی منتشر شد. محمدی که پیش از این سابقه تحریر ۱۲۰ مقاله ملی و بین المللی و همچنین ۹ جلد کتاب در حوزه‌های مختلف را دارد، در دهمین کتاب خود به سرزمین پدری خود پرداخته است.

وی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: طارم در گذشته سرزمینی بزرگ اما یکپارچه بود اما امروز بین سه استان قزوین زنجان و اردبیل تقسیم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نویسنده افزود: در این کتاب برای مطالعه دقیق این سرزمین، سبقه تاریخی، فرهنگی، سنن، زبان و گویش، ادبیات و حتی موسیقی آن تا ۵ سده گذشته نیز بررسی شده است.

وی بیان کرد: تقسیم بندی‌های جغرافیایی با یک نامه عوض می‌شود اما ریشه و فرهنگ به این راحتی عوض نمی‌شود و این را می‌توان در اشتراکات این سه منطقه مشاهده کرد و بر همین اساس نیز باید با قدرت بگوییم که خلخال و طارم برادر و پاره تن یکدیگر هستند.

محمدی تصریح کرد: یکی از انگیزه‌های ما برای تألیف این کتاب ایجاد یک همگرایی بین این اجزای سرزمینی است.

وی گفت: ۴۰۰ صفحه از ۹۰۰ صفحه این کتاب مربوط به فرهنگ جغرافیایی این سرزمین است و تمام بخش‌ها، روستاها، دهستان‌ها، عوارض کوه و رودخانه‌ها مطالعه و بررسی شده است.

این نویسنده اضافه کرد: بررسی میزان جمعیت روستا و شهر بر اساس اخرین محاسبات آماری سرشماری سال ۹۵، بررسی گونه‌های گیاهی و بررسی زیست بوم حیوانات در این مناطق از دیگر بخش‌های این کتاب است.

وی با بیان اینکه فصل دیگری از کتاب به معرفی مفاخر پرداخته است، اضافه کرد: در ۱۸۰ صفحه زندگی نامه حدود ۲۵۰ نفر از مفاخران این منطقه در حوزه‌های مختلف اعم از علمی، مسؤولین و مقامات کشوری و لشگری و ادیبان معرفی شده‌اند.

محمدی اظهار کرد: برای نکوداشت شهدای دفاع مقدس، تذکره تمام شهدای طارم بزرگ به صورت کامل به تفکیک دهستان محل شهادت و تولد ذکر شده و حدود ۸۰۰ شهید معرفی شده است.

وی افزود: آشنایی با قومیت‌های سرزمین طارم، گویش‌های مختلف این سرزمین اعم از ترکی، کردی کرمانجی و لری و دیگر گویش‌ها از دیگر بخش‌های این کتاب محسوب می‌شود.

نویسنده کتاب سرزمین طارم ادامه داد: یکی دیگر از بخش‌های این کتاب پرداختن به زبان ترکی آذربایجانی در دنیا از نحوه شکل گیری و تا وضعیت فعلی آن و همچنین وضعیت فعلی این زبان در ایران است.

وی با بیان اینکه امروز ۸ گویش مختلف ترکی آذربایجانی در ایران وجود دارد تأکید کرد: در این کتاب تلاش شده بیان شود که کدام یک از این هشت گویش در طارم وجود دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: پرداختن به مسائل چینه شناسی طارم، وضعیت مدیریتی این منطقه اعم از آمایش سرزمینی، شیت ها و برگه‌های زمین شناسی و وضعیت معادن و راهکارهای توسعه طارم بر اساس جدود swot از دیگر بخش‌های این کتاب است.

وی گفت: این کتاب یک دایره‌المعارف کامل برای شناخت از منطقه طارم و مرجعی خوب برای پایان نامه‌ها و تحقیقات دانشجویی است.

گفتنی است این کتاب در یک هزار جلد ۹۰۰ صفحه‌ای و به همت انتشارات گیوا منتشر شده است.

کد خبر 5074305

منبع: مهر

کلیدواژه: مهدی محمدی طارم قزوین ویروس کرونا شیراز شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه گرگان شهرکرد بوشهر شهرستان کرج کتاب و کتابخوانی محدودیت های کرونایی هفته کتاب بارش باران ستاد ملی مقابله با کرونا بخش های این کتاب سرزمین طارم بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۴۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد

عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام از جمله شاخص های مهم شیعه گری است که در ایران اسلامی همواره ساری و جاری بوده است. به همین منظور اساتید و علمای بزرگ در حوزه های مختلف علوم عقلی و نقلی سعی داشته‌اند این محبت و عشق خود به معصومین علیهم السلام  را ابراز کرده و به ساحت ایشان ادای احترام کنند.

استاد فاطمه اعتمادی رحمة الله علیها از جمله اساتید فقید حوزه بود که سالها عمر با برکت خود را صرف بیان فضائل و بیانات آن مواضع رسالت و خزائن علوم نمود.

در کتاب عشق برتر، با تلاش جمعی از پژوهشگران مدرسه علمیه فاطمةالزهرا سلام‌الله‌علیها توس (پژوهش سرای برهان) سعی شده است بخشی از بیانات آن عالمه فاضله را که با موضوع محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام ایراد شده است جمع آوری کرده و بدین وسیله گامی در جهت انتقال این مفاهیم ارزشمند به نسل‌های آینده برداشته شود.

دیگر خبرها

  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد
  • کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد