Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: رضا یکی از هزاران بیمار خاص مازندرانی است که به دلیل بیماری که از کودکی با وی قد کشیده و به هشت سالگی رسیده، هفته‌ای سه بار مجبور به تصفیه خون است تا زندگی کند.

هر یک روز درمیان به همراه پدر مسیر ساری تا بابل را طی می‌کند تا در بیمارستان کودکان امیرکلا پشت دستگاه‌های دیالیز حاضر شود و کلاس‌های شادش را زیر این دستگاه‌ها سپری کند، او خوب می‌داند که خون برایش رنگ و بوی زندگی دارد و فقط ماده قرمز رنگ ساده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هربار که به این مرکز می‌آید در کنارش دخترکان و پسرکان دیگری هم هستند که از گوشه و کنار مازندران می‌آیند از نوشهر در غرب استان گرفته تا نکا و مناطق مرکزی. هر یک روز درمیان باید چهار ساعت زیر دستگاه‌های دیالیز باشد تا خونش تصفیه شود و به گفته پدر، این کار چندساله رضا بوده و به نوعی با آن خو گرفته است.

خون کلاس شاد کودکان خاص است

روح اله پدر رضای هشت ساله کلاس دوم اهل ساری است، می‌گوید: هفته‌ای سه بار به این مرکز در بابل می آییم تا کار دیالیز و تصفیه خون رضا را انجام دهیم و چهار ساعت زیر دستگاه دیالیز بودن برای کودک هشت ساله، کاری سخت و طاقت فرساست.

ادامه می‌دهد کوچک‌ترین کودکی که برای دیالیز مراجعه می‌کند دو و نیم ساله است و تا چشم باز کرده اتاقک دیالیز و دستگاه تزریق خون را دیده و زندگی را تجربه می‌کند. در کنار رضا دختران و پسران دیگری هم هستند از کودک معلول جسمی و حرکتی تا کودکی که نابینا و ناشنواست اما جاری شدن خون در رگ‌هایش بهترین دارویی است که هر هفته دریافت می‌کند و سهمش از این زندگی، هر بار، یک واحد خون من و تو است.

حال و روز بچه‌های خاص و نیازمند خون مسیرم را به یکی از پایگاه‌های انتقال خون در مازندران می‌کشاند، ظهر یک روز باران زده پاییزی و مرکز انتقال خون چالوس که بین چند شهرستان واقع شده و بیماران نیازمند مناطق کوهستانی و صعب العبور کجور، کلاردشت و شهرهای دورتر چشم به راه پلاسمای خون کسانی هستند که هر روز برای اهدای به آن مراجعه می‌کنند.

اگر چه ویروس کرونا مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون را کمتر کرده اما رضا و دوستانش و بیش از ۱۶ هزار بیمار خاص مازندران از تالاسمی و هموفیلی و سرطانی‌ها گرفته تاشمار زیادی بیماران تصادفی و غیره، نیازشان به خون کمتر نشده و تقاضای برای دریافت خون همچنان بالا است.

این گفته یکی از پرسنل مرکز انتقال خون است که درپاسخ به آمار مراجعان می‌گوید هر روز چندین تماس به افراد اهداکننده مستمر داریم و از آنان تقاضا داریم تا برای کمک به همنوع برای اهدای خون به مرکز مراجعه کنند.

می‌گوید: روزهای اول شیوع کرونا آمار بسیار پایین بود و طی یکی دوماه اخیر مراجعه‌ها به نسبت بیشتر شد هرچند درمجموع نسبت به قبل از کرونا کمتر است.

ادامه می‌دهد آمار اهدای بیش از ۷۰ تا ۸۰ نفر در قبل از کرونا به حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر در سایه کرونا رسیده و این درحالی که بیماران خاص و نیازمند همچنان تقاضایشان به خون همانند قبل است و با توجه به مسافرپذیری منطقه و ورود مسافران و خدای نکرده بروز سانحه، نیاز به اهدای خون هر روز بیشتر می‌شود.

به محدودیت‌های اهدای و اینکه وزن کمتر از ۵۰ کیلوگرم نباید باشد و بین سنین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر استاندارد خونگیری و اهدای خون ۴۵۰ سی سی است.

از کمبود نیرو گلایه می‌کند و ادامه می‌دهد بیشتر افرادی که در این مرکز هستند نیروهای طرحی و فنی هستند که پس از دو سال از مرکز جدا می‌شوند و نیاز به جذب نیرو با توجه به اینکه چندین شهرستان را تحت پوشش داریم، بیش از قبل احساس می‌شود.

کاهش مراجعه برای اهدای خون نگرانی از کسری ذخایر خونی را در همه جای کشور از جمله مازندران بیشتر کرده است، و این درحالی است که متولیان امر عنوان می‌کنند همه پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود و به هیچ وجه هم استانی‌ها نگران انتقال کرونا در این مراکز نباشند.

کاهش اهدای خون / ‏‬ وضعیت ذخایر نامناسب است

ذوالفقار تقوی مدیرکل انتقال خون مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش حدود ۲۰ درصد آمار اهدای خون در زیرسایه کرونا در کشور می‌گوید: این کاهش اهدای خون حدود ۱۰ درصد بوده ولی نیاز ۴۸ مرکز درمانی استان نسبت به قبل از کرونا افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه اگر پارسال ۱۲۹ هزار واحد خون از هم استانی‌ها دریافت کردیم امسال این میزان باید افزایش یابد، گفت: در حال حاضر نیاز بیماران کرونایی به خون و فرآورده‌های خونی بیشتر شده و وضعیت ذخایر ما نیز در حال حاضر نامناسب است و اگر همین روال ادامه یابد فقط می‌توانیم جوابگوی بیمارستان‌ها در زمینه بیماران اورژانسی باشیم.

وی با اظهار اینکه مازندرانی‌ها همواره خوش درخشیده اند از آنان خواست تا هیچ اضطراب و نگرانی به خود مبنی بر شیوع و انتقال کرونا در مراکز به خود راه ندهند و گفت: تمامی پروتکل‌های بهداشتی از نظر شخصی و تجهیزاتی رعایت می‌کنند و صد درصد به مردم استان اطمینان می‌دهیم که یک درصد نگران کرونا و بیماری‌های واگیر در این مراکز نباشند.

تقوی از مردم خواست تا با مراجعه و اهدای خون به ما در تأمین نیاز خونی بیماران یاری کنند و گفت: به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم و ۱۱ پایگاه شهرستانی انتقال خون در استان آماده دریافت و اهدای خون داوطلبان هستند.

به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم و ۱۱ پایگاه شهرستانی انتقال خون در استان آماده دریافت و اهدای خون داوطلبان هستند

مدیرکل انتقال خون مازندران درباره خونگیری سیار و درمحل کار گفت: در سطح استان سه تیم سیار فعالیت دارند و تیم ساری فعال‌تر از تیم‌های دیگر خدمات دهی می‌کند و این امکان وجود دارد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صورت درخواست ادارات و ارگان‌ها و روستاهای پرجمعیت نسبت به اعزام تیم سیار برای خونگیری اقدام کنیم.

وی درباره وضعیت ذخایر خونی برای گروه‌های ویژه نظیر بیماران خاص گفت: بیش از ۱۶ هزار بیمار شامل تالاسمی‌ها، هموفیلی‌ها، سرطانی‌ها و بیماران خاص دیگری در استان وجود دارد و خوشبختانه در زمینه نیاز خونی این بیماران تاکنون مشکلی ایجاد نشده ونخواهد شد و نگرانی ما درباره بیماران بیمارستانی است که برای جراحی نیاز به اهدای خون دارند.

تقوی عنوان کرد با اطمینان ۱۰۰ درصدی اعلام می‌کنیم که یک درصد از پروتکل‌های بهداشتی در اهدای خون نخواهیم زد و چک لیست چند صحفه ای داریم که پزشکان معاینه گر با اهدا کننده آن را مرور می‌کنند و اگر احساس کنند کوچک‌ترین آسیبی قرار است به سلامت فرد زده شود از اهدای خون جلوگیری می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون مازندران درباره اهدای خون بانوان گفت: در سطح کشور مشارکت بانوان نسبت به دیگر کشورها پایین است درحالی که مقدار خونی که مصرف می‌کنند بین مردان و زنان یکسان است و تقاضا داریم از بانوان به کمک ما بشتابند.

وی با بیان اینکه سلامت خون بانوان بالاتر از مردان است از آنان خواست تا سهمشان را از اهدای خون بیشتر کنند.

وی درباره اهدای پلاسمای خون بیماران کرونایی نیز گفت: به دلیل شرایط تجهیزاتی مجبور شدیم یک پایگاه انتقال خون در بابل را برای گرفتن پلاسمای بیماران بهبودیافته کرونایی اختصاص دهیم و بیمارانی که چهارهفته از بهبودی آنان گذشته می است می‌تواند برای اهدای خون مراجعه کنند.

کرونا حالا حالا جولان می‌دهد اما نیاز به خون در مازندران و دیگر مناطق کشور همچنان بالااست باید به رضا و کودکان همسن و سال و ۱۶ هزار بیمار خاص و بیماران ترومایی و اورژانسی اندیشید که اهدای یک واحد خون من و تو می‌تواند زندگیشان را جاری بخشد.

کد خبر 5074247

منبع: مهر

کلیدواژه: اهدای خون ویروس کرونا ویروس کرونا شیراز شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه گرگان شهرکرد بوشهر شهرستان کرج محدودیت های کرونایی کتاب و کتابخوانی هفته کتاب بارش باران ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل های بهداشتی انتقال خون ۱۶ هزار بیمار اهدای خون برای اهدای بیمار خاص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۴۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند

به گزارش قدس خراسان، مصطفی مهدوی ارفع اظهار کرد: میزان اهدای خون این استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود هفت درصد افزایش داشته است.

مسوول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی افزود: ۲۱۱ هزار و ۱۸۴ داوطلب پارسال به مراکز اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۰ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند، ادامه داد: اهدا کننده مستمر خون به کسی گفته می‌شود که حداقل ۲ بار در سال خون اهدا کند و این تعداد در سال گذشته بیش از ۸۵ هزار و ۸۱۸ نفر در استان گزارش شده است.

مهدوی ارفع بیان کرد: بیش از ۲۹ درصد اهدا کنندگان خون استان در این بازه زمانی «با سابقه» و حدود ۱۸ درصد اهدا کننده «بار اولی» هستند.

مسوول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته زنان نیمی از اهداکنندگان خون را شامل می‌شوند، افزود: بانوان سال گذشته ۵.۳۵ درصد معادل هشت هزار و ۶۱۵ نفر از اهداکنندگان خون استان را تشکیل می داده اند.

وی افزود: شاخص اهدای خون ۲۷.۲۸ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور است.

دیگر خبرها

  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • اعزام بیمار قلبی از سلماس به ارومیه با بالگرد اورژانس هوایی
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی