Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@00:09:17 GMT

تولیدکنندگان نفت آماده اقدام باشند

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۶۳۹۸

تولیدکنندگان نفت آماده اقدام باشند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در نشست روز سه شنبه خود درباره به تاخیر انداختن برنامه افزایش تولید در ژانویه هیچ توصیه ای ارایه نکرد و بازار را تا زمان برگزاری نشست وزیران اوپک پلاس  درباره سیاست تولید سال آینده در حدس و گمان نگه داشت. گفته می‌شود وزیران اوپک پلاس سرگرم بحث درباره به تاخیر انداختن سه تا شش ماهه افزایش تولید هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصمیم نهایی در این باره در نشست ۱۰ و ۱۱ آذر وزیران اوپک پلاس گرفته خواهد شد.

این کمیته در بیانیه ای اعلام کرد همه کشورهای عضو اوپک پلاس باید گوش به زنگ و طبق نیازهای بازار، آماده اقدام باشند. نشست بعدی کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس که مامور ارزیابی شرایط بازار و نظارت بر پایبندی اعضا به توافق کاهش تولید است، در ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) برگزار خواهد شد.

کمیته فنی اوپک پلاس در دیدار روز دوشنبه خود از تمدید سه ماهه محدودیت عرضه فعلی این گروه حمایت کرده بود اما به نظر رسید برخی از اعضا به منظور تسریع توازن مجدد بازار نفت، تمایل دارند تولید را به میزان بیشتری کاهش دهند.

اسناد محرمانه اوپک پلاس که توسط رویترز مشاهده شده است، نشان می دهد که اوپک و متحدانش انتظار دارند در صورت تمدید سه ماهه یا بیشتر محدودیت عرضه فعلی، ذخایر نفت در سال ۲۰۲۱ کاهش بیشتری پیدا کند.

بر اساس سناریوهایی که تحلیلگران اوپک تهیه کرده اند، اگر محدودیت تولید تسهیل شود و تولید لیبی، ایران و ونزوئلا که از مشارکت در توافق معاف هستند، ثابت بماند، ذخایر جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و ذخایر سازمان توسعه و همکاری اقتصادی تا پایان سال آینده ۱۲۵ میلیون بشکه بالای میانگین پنج ساله می ماند.

تمدید کاهش فعلی تولید به مدت سه ماه برداشت از ذخایر را به میزان حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ افزایش می دهد و ذخایر سازمان توسعه و همکاری اقتصادی تا پایان سال ۷۳ میلیون بشکه بالاتر از سطح میانگین پنج ساله خواهد ماند.

در صورت تمدید شش ماهه محدودیت عرضه فعلی، میزان برداشت از ذخایر را به ۱.۴ میلیون بشکه در روز می رسد و ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری اقتصادی تا پایان سال ۲۱ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله خواهد ماند.

طبق گزارش کمیته فنی مشترک اوپک پلاس، بهبود تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی آینده با ادامه موج دوم شیوع ویروس کرونا، کمتر از انتظارات قبلی خواهد بود و پیش بینی می شود تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان ۶.۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رشد کند. این برآورد ۰.۳ میلیون بشکه در  روز کمتر از پیش بینی ماه گذشته است.

وزیر انرژی عربستان سعودی: اوپک پلاس باید آماده واکنش به نیازهای بازار باشد

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد که انتظار دارد به مدد ساخت واکسنهای کووید ۱۹ این دوره دشوار سپری شود اما بازار پیش از رسیدن به نقطه روشن، همچنان با مشکلاتی روبرو خواهد بود. همتایان الجزایری و روسی وی هم درباره موانع موجود و زمستان پرابهام صحبت کردند و انتظارات درباره آمادگی این گروه برای به تاخیر انداختن افزایش تولید را تقویت کردند.

شاهزاده عبدالعزیز در مراسم آغاز این نشست که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، گفت: اخبار بسیار خوبی درباره واکسنهای احتمالی علیه کووید ۱۹ وجود داشته که به ما اجازه می دهد بارقه ای از امید را در انتهای تونل ببینیم. اما در برابر این اخبار خوب، افزایش موارد ابتلا در موج دوم شیوع بیماری قرار گرفته است. وی در ادامه افزود: علاوه بر پیشرفتهای پزشکی، نشانه های قوی از احیای تقاضا در آسیا، دلیل دیگری برای خوش بینی فراهم کرده است. با این حال تاثیر منفی دور دیگر قرنطینه ها در اروپا و افزایش عرضه لیبی را مورد تاکید قرار داد.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: ما به عنوان یک گروه نمی خواهیم به بازارها هیچ بهانه ای برای واکنش منفی دهیم. بازارها با کسانی که به توافقات پایبند نیستند، مهربان نخواهند بود. به همین دلیل ما باید آماده اقدام مطابق با شرایط بازار باشیم. همان طور که اخیرا گفتم، ما باید آماده باشیم تا در صورت لزوم مفاد توافق را تغییر دهیم.

نواک: روسیه به توافق اوپک پلاس پایبند خواهد ماند

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: دنیا درک بهتری از چگونگی مبارزه با همه گیری پیدا کرده و محدودیتهای جدید تاثیر ملایمتری بر تقاضا خواهند داشت و ما شاهد پیشرفت ساخت واکسنها هستیم. روسیه همچنان پایبندی بالایی به توافق  خواهد داشت و ابهامات فعلی و وضعیت بازار را در بحبوحه تقاضای زمستانی در نظر می گیرد.

وی همچنین اظهار کرد: بازار نفت به مدد تلاشهای جهانی مشترک به ثبات رسیده است.

درخواست وزیر انرژی امارات برای پایبندی کامل به توافق اوپک پلاس

وزیر انرژی امارات متحده عربی در نشست روز سه شنبه کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس خواستار آن شد که پیش از بررسی تغییر یا تمدید محدودیت عرضه فعلی، همه اعضای به تعهداتی که تحت توافق کاهش تولید داشته اند به طور کامل عمل کنند.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس در حال حاضر تولیدش را به میزان ۷.۷ میلیون بشکه در روز محدود کرده اما طبق توافق آوریل، قرار است از ژانویه تولیدش را به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

 قیمت نفت برنت در پی اخبار جدید از پیشرفت در ساخت واکسن کووید ۱۹ به ۴۵ دلار در هر بشکه صعود کرد اما بسیار پایینتر از قیمت مورد نیاز اکثر اعضای اوپک برای پوشش هزینه های دولتی مانده است. همچنین این ریسک وجود دارد که تقاضا برای نفت در طول روند کند توزیع واکسن به مدت چندین ماه ضعیف بماند.

پربیننده ترین آرایش اقتصاد ایران پس از انتخابات آمریکا/ نفت همچنان بر لبه پرتگاه سقوط با آزادشدن سهام عدالت، ‌۵۰میلیون نفر سهامدار فارس شدند/ بازدهی ۸۰۰درصدی سهم فارس ظرف ١۵ماه ماجرای افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران و دفاعی که از حقوق سهامداران جزء و مردم منطقه شد/ اعلام آمادگی برای پاسخ به ‌هر ابهام سهامداران مخالفت مرکز پژوهش‌ها با انتشار اوراق پیش‌فروش نفت صادرات یک میلیارد دلاری بنزین در آخرین روز مهرماه/ ٢٢میلیون بشکه به فروش رفت

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اوپک قیمت نفت نفت تولید نفت اوپک پلاس ویروس کرونا واکسن کرونا سهام عدالت میلیون بشکه در روز محدودیت عرضه فعلی وزیران اوپک پلاس سال ۲۰۲۱ وزیر انرژی نفت در سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۶۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول

ارقام پیشنهادی فروشنده‌های تارا، دنا، ۲۰۷ و سورن در بازار آزاد نسبت به هفته قبل افزایش پیدا کرد.

به گزارش مشرق، قیمت محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت دستخوش تغییراتی شده و برخی از مدل‌های این کارخانه با افزایش قیمت نسبت به پنجشنبه هفته قبل راهی بازار شده‌اند.

دنا پلاس شش‌دنده ارتقایافته که یکی از مدل‌های گرانقیمت ایرانخودرو به‌حساب می‌آید، ۹۶۰ میلیون تومان یعنی پنج میلیون بیشتر از هفته قبل فروخته می‌شود و همین میزان افزایش قیمت را در ارقام پیشنهادی فروشنده‌های دنا پلاس اتوماتیک آپشنال و مدل‌های مختلف تارا مشاهده می‌کنیم.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما نیز که امروز ۶۶۰ میلیون تومان قیمت خورده، افزایش قیمت دو میلیونی را تجربه می‌کند و امثال ۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته و ۲۰۷ با موتور TU۳ نیز به همین اندازه گران شده‌اند. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF۷ مدل ۱۴۰۳

۸۱۸ میلیون تومان

۸۲۰ میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF۷ مدل ۱۴۰۲

۶۳۰ میلیون تومان

۶۳۲ میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده‌ ارتقایافته مدل ۱۴۰۳

۹۵۵ میلیون تومان

۹۶۰ میلیون تومان

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان

یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان

پارس سال XU۷p مدل ۱۴۰۲

۶۶۵ میلیون تومان

۶۶۵ میلیون تومان

۲۰۷ با موتور TU۳ مدل ۱۴۰۳

۶۷۳ میلیون تومان

۶۷۵ میلیون تومان

۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳

۸۰۳ میلیون تومان

۸۰۵ میلیون تومان

۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۸۰ میلیون

یک میلیارد و ۸۰ میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل ۱۴۰۳

۶۵۰ میلیون تومان

۶۵۰ میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳

۶۹۰ میلیون تومان

۶۹۰ میلیون تومان

تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۲

۸۱۰ میلیون تومان

۸۱۵ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳

۹۷۰ میلیون تومان

۹۷۵ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۴ مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان

یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲

۶۵۸ میلیون تومان

۶۶۰ میلیون تومان

منبع:فرارو

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز 16 اردیبهشت 1403
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • هوشمند سازی در سند تحول جهت تسریع خدمت‌رسانی به مردم است
  • مدیر نفتی آمریکایی برای تبانی با اوپک تنبیه شد
  • ظرفیت تولید نفت امارات بی‌سروصدا افزایش یافت
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد