Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، تهران شنبه گذشته میزبان «جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع عراق و هیئت عالی رتبه همراهش بود و وی در این سفر دو روزه با امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سرلشکر «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد که این دیدارها در کانون توجه رسانه ها و مطبوعات عراق قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدار وزیر دفاع عراق و هیئت عالی رتبه همراه وی با مقام های مختلف عالی رتبه و بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، خود گواه اهمیت گسترده ای است که دو طرف به سطح همکاری دو جانبه و ترسیم نقشه راه آینده برای تقویت هرچه بیشتر آن در زمینه های نظامی و امنیتی و تامین امنیت و ثبات منطقه می دهند.

گستردگی نقاط اشتراک و پیوند دو ملت ایران و عراق از اشتراکات دینی و فرهنگی گرفته تا پیوندهای جغرافیایی، اقتصادی و امنیتی همواره نقشی تسهیل کننده در تقویت همکاری بین دوطرف در طول سالهای گذشته داشته است.

توانمندی های بالای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین نیازهای دفاعی خود با تکیه بر توان داخلی در طول سالیان گذشته و بهبود و ارتقای انواع جنگ افزارها و سامانه های دفاعی و دستیابی به خودکفایی در این زمینه باعث شده که تهران آمادگی خود را برای تامین نیازهای دفاعی سایر ملل مسلمان اعلام کند، چرا که جمهوری اسلامی ایران تقویت کشورهای مسلمان بویژه کشور برادر و مسلمان عراق را در راستای تامین امنیت و ثبات خود و همه امت اسلامی در برابر دشمنان و بدخواهان می داند.

حمایت جمهوری اسلامی ایران از وجود عراقی قدرتمند و باثبات در منطقه باعث شده که ایران در راستای تقویت همکاری با این کشور و کمک همه جانبه به آن بویژه در بزنگاههای حساس تاریخی همت گمارد و در صدد همکاری برای تقویت بنیان دفاعی این کشور با توجه به توانمندیهای بالای خود برآید؛ بویژه که ساختار دفاعی و نظامی عراق به خاطر اشغالگری آمریکا و بحران های داخلی ناشی از آن تضعیف شده و این کشور نیازمند بازسازی و تقویت آن است؛ امری که «عامر الفائز» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز در گفت وگو با ایرنا به آن اشاره می کند و می گوید که ارتباط و روابط بین ایران و عراق پیوسته و در راستای خدمت به منافع دو ملت است؛ خصوصا که ایران اکنون باثبات و از منظر نظامی پیشرفته است و عراق نیازمند پشتیبانی و همکاری با کشورهای دوست منطقه و در صدر آنها جمهوری اسلامی ایران است.

تاکید وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای آمادگی برای تقویت قدرت دفاعی عراق و تامین نیازمندی‌های نیروهای مسلح این کشور در همین راستا ارزیابی می شود که با استقبال وزیر دفاع عراق همراه شد و وی آشنایی با دستاوردهای علمی و فناورانه جمهوری اسلامی ایران و کسب تجارب ارزنده در حوزه دفاعی و تقویت توانمندی‌های نیروهای مسلح عراق را از اهداف سفرش برشمرد و مباحث مرتبط با صنایع دفاعی و امنیت مرزهای مشترک دو کشور و موضوعات مرتبط با همکاری و تبادل تجربه‌ها، رزمایش‌های نظامی مشترک و مسائل آموزشی را با مقامات عالی رتبه ایران مورد بحث و بررسی قرار داد. در همین راستا بود که فرماندهان هوانیروز ارتش عراق و ایران نیز توسعه و گسترش همکاری‌های نظامی، دفاعی آموزشی را با یکدیگر بررسی کردند.

همکاری‌های خوب بین جمهوری اسلامی ایران و عراق در مبارزه با تروریسم بویژه علیه گروه تروریستی داعش در سالهای گذشته نیز همواره نشان داده که دو کشور برای همکاریهای نظامی و امنیتی از ظرفیت های گسترده ای برخوردارند.

یاری جمهوری اسلامی ایران به عراق در حساسترین شرایط که گروه تروریستی داعش این کشور را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده بود، گواه اهمیت زیادی است که تهران برای امنیت و ثبات همسایه خود قائل  است، امری که خود باعث عمیق تر شدن پیوند دیرینه ملت های دو کشور در سایه مبارزه مشترک فرماندهان شهید سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه و «ابو مهدی المهندس» معاون رئیس سازمان «الحشد الشعبی» عراق با تروریسم و پیروزی بر آن شد و بنیان همکاری در این زمینه بین دو کشور را پایه ریزی کرد. از همین رو بود که وزیر دفاع عراق با اشاره به اینکه ملت عراق هرگز کمک‌های مستشاری و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران برای بیرون راندن و شکست داعش را فراموش نخواهند کرد، بر تلاش خود برای تقویت توانمندی‌های نیروهای مسلح عراق برای مبارزه و نابودی کامل تروریسم در سایه تبادلات دو جانبه ایران و عراق تاکید کرد.

بحث و بررسی طیف وسیعی از مباحث نظامی و دفاعی در جریان دیدار مقامات عالی رتبه و بلندپایه جمهوری اسلامی ایران و عراق و آمادگی و تاکید دوطرف بر تقویت و گسترش روابط به ویژه در حوزه های نظامی و امنیتی و بویژه امضای سندی در این رابطه در آینده نزدیک همگی حکایت از آغاز مرحله ای جدید و گام بلند دیگری در همکاری و مبارزه با تروریسم با تکیه بر توان دو کشور دارد؛ بویژه که جمهوری اسلامی ایران همواره بر تامین امنیت و ثبات منطقه توسط کشورهای آنها بدون حضور بیگانگان تاکید می کند.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران گروه تروریستی داعش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روابط خارجی ابومهدی المهندس ایران قاسم سلیمانی بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران گروه تروریستی داعش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روابط خارجی ابومهدی المهندس ایران قاسم سلیمانی بغداد جمهوری اسلامی ایران گروه تروریستی داعش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روابط خارجی ابومهدی المهندس ایران قاسم سلیمانی بغداد اخبار کنکور جمهوری اسلامی ایران وزیر دفاع عراق نیروهای مسلح ایران و عراق امنیت و ثبات برای تقویت عالی رتبه دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۷۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»

نشست سازمان بین المللی همکاری های اقتصادی (اکو) با موضوع «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو» برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم نمایندگان عالی رتبه کشورهای عضو سازمان از جمله دبیرکل اکو، جمهوری اسلامی ایران، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و آذربایجان حضور داشته و سخنرانی کردند. 

«محمدعلی اسکندری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان با تاکید بر اینکه پیوندهای نزدیک فرهنگی و تاریخی کشورهای عضو و قابلیت های فراوان  آن‌ها در تمامی حوزه ها، بستر مناسبی را برای همکاری فراهم نموده است که گردشگری از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. 

وی افزود: به‌رغم شکل‌گیری مرزهای جغرافیایی، همگرایی منطقه‌ای و کم کردن فاصله‌ها در بسیاری موارد موانع بی‌شماری را از سر راه ملت‌های منطقه برداشته است.  

دیپلمات کشورمان با تاکید بر این مهم که جمهوری اسلامی ایران همواره پایبند به سیاست حسن همجواری و پیوند دوستانه با همسایگان خود است، از همکاری‌های منطقه‌ای استقبال می‌کند.

اسکندری با اشاره به تجربه پایتخت گردشگری اکو در اردبیل در سال ۲۰۲۲ و شهر ساری در سال۲۰۲۳، همکاری کشورهای عضو در معرفی قابلیت های گردشگری یکدیگر را موجب شکل‌گیری همکاری‌های موثر در میان بخش‌های خصوصی فعال در گردشگری کشورهای عضو برشمردند و بر اهمیت نقش مدیران گردشگری در بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین نقش حیاتی تبلیغات و اطلاع‌رسانی تاکید کرد.

«محمدعلی اسکندری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان با اشاره به اینکه ایران نیز مانند سایر کشورهای عضو از قابلیت‌های گردشگری در حوزه های مختلفی برخوردار می باشد، بر نقش گردشگری سلامت به ویژه در بخش درمان، گردشگری فرهنگی به ویژه در حوزه ادبیات فارسی، گسترش بازارهای خرید مرزی و انجام کمپین‌های تبلیغاتی بر روی مقاصدی که پیشینه تاریخی مشترکی با یکدیگر دراند را از جمله راهکارهای گسترش و تعمیق روابط فیمابین کشورهای عضو برشمرد. 

همچنین اسکندری به منظور بهبود شرایط در آینده سازمان پیشنهاداتی را به شرح ذیل مطرح کرد:

۱. راه‌اندازی پلتفرم های مشترک دیجیتالی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
۲. افزایش همکاری و تعامل میان اعضاء در جهت تقویت بازاریابی و تبلیغات به منظور معرفی ظرفیت های گردشگری کشورهای عضو
۳. تقویت شبکه حمل و نقل میان کشورهای عضو
۴. استفاده از ظرفیت گردشگری سلامت به ویژه در حوزه درمان
۵. برگزاری تور های آشنا سازی تورگردانان با ظرفیت های گردشگری کشورهای عضو. 

در پایان نشست اعضا با صدور بیانیه‌ای «شهرسبز» را به عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۴ نامیدند.

لازم به ذکر است که سازمان همکاری اقتصادی یک سازمان منطقه‌ای بین دولتی اقتصادی است که در سال ۱۹۸۵ میلادی تشکیل و کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان اعضای این سازمان می باشند و هفت کشور قزاقستان، آذربایجان، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در سال ۱۹۹۲ میلادی به طور داوطلبانه به سازمان همکاری اقتصادی پیوستند ‌و در حال حاضر عضو ناظر سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • کاظمی قمی: افغانستان شریک ما در مبارزه مشترک با تروریسم است
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • همکاری‌ های ایران و کوبا در حوزه حمل‌ ونقل توسعه می‌یابد
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • جزئیات دیدار و گفتگوی مقام بلندپایه نظامی ایران با وزیر دفاع بلاروس