دغدغههای اجتماعی و اقتصادی هنرمند تعبیری از خودکاوی است
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۸۶۳۴
یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و هیربد همت آزاد دبیر دوسالانه روز شنبه ۱۰ آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد و تا ۷ آذر ادامه دارد.
افتتاح یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاورانهیربد همت آزاد، دبیر یازدهمین دوسالانه سرامیک و عضو شورای سیاستگذاری این رویداد فرهنگی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به مشکلات این دوره از این رویداد گفت: تدوین این دوسالانه در وضعیتی بود که تنگناهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا و تحریمها، مردم را با مشکلات متعددی مواجه کرد و هنرمندان هم بهصورت مضاعف از این تنگنا لطمه خوردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در این دوسالانه تکیۀ بیشتر ما به هنرمندان جوان بود. هنرمندان سرشناس که رزومۀ بلندی دارند، امکان بیشتری برای شرکت در نمایشگاههای انفرادی و گروهی دارند و برای همین، سیاست ما این شد که این دوسالانه برای استعدادیابی و حضور حداکثری هنرمندان جوان باشد چون غالب کسانی که در فراخوان شرکت کردند جوانان بودند.
دبیر یازدهمین دوسالانه سرامیک گفت: طبعاً وقتی ۹ سال از یک دوسالانه میگذرد، هنرمندان به بلوغی میرسند که تفاوتهای بسیاری بین دوسالانهها به وجود میآورد. تفاوت این دوره با گذشته بیشتر در آن است که تنها به رویکرد تجسمی هنر سرامیک پرداخته شد و به تمام رویکردهایی که درخصوص تجسم اثر سرامیکی مانند سرامیک ساختارگرا تا رویکردهای معاصر وجود دارد پرداخته شد. این دوسالانه بیش از آنکه به سیاستگذاری ما ربط داشته باشد، به بلوغ جامعۀ ما برمیگشت.
گسترۀ مرزهای زبانی رسانۀ سرامیک وسیع است
وی در تشریح ویژگی های هنر سرامیک گفت: سرامیک رسانهای است که قدمت چندهزارساله دارد و از ابتداییترین رویکردهای آن میتوان آجرهای نقشدار یا لعابدار و ظروف تزئینی را برشمرد. امروزه هنر سرامیک بازۀ بسیار گستردهای از فرم و تکنیک را در ذات خود دارد و در عرصههای ساختارگرا تا پسامدرنیستی و معاصر قدم برداشته است. این هنر نفوذ بسیار زیادی در مخاطب دارد و گسترۀ مرزهای زبانی رسانۀ سرامیک وسیع است. میتوانیم بگوییم وسعتی که هنر سرامیک چه در عرصۀ کاربردی و چه در تجسمی دارد، با هنرهای تجسمی دیگر قابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به استقبال از این رویداد گفت: نزدیک به هشتصد اثر به دوسالانه یازدهم سرامیک ارسال شد، از بین این تعداد، نزدیک صد و هشتاد اثر به مرحلۀ دوم راه یافت و حدود صد اثر هم به نمایشگاه راه پیدا کرد. مبنای انتخاب آثار ساختار و قوانین سرامیک بود که پیششرط لازم این گزینش بود و در مرحلۀ دوم، انتقال پیام و محتوایی بود که هنرمند با تجسم اثرش میخواست بروز دهد.
درونمایۀ خودکاوی که عنوان این دوسالانه است، از دو منظر بیشتر مورد توجه قرار گرفت؛ یکی خودکاوی درون ساختارهای سرامیک از گذشته تا امروز بود و دیگری ترکیب عوامل بیرونی و احساسات هنرمند است، هنرمندی که متاثر از عوامل بیرونی مانند مسائل اجتماعی و اقتصادی در خود است، دغدغههایی دارد که میتواند تعبیر به خودکاوی شود.
دبیر یازدهمین دوسالانه سرامیک با اشاره به نقش تکنولوژی در هنر سرامیک گفت: یک پای سرامیک در ساختار و تکنیک است و تکنولوژی میتواند فرصتی در عرصۀ تکنیک باشد تا به بیان هنری کمک کند. نه تنها این استفاده از تکنولوژی مشکلزا نیست، بلکه میتواند قابلیت باشد. ما مجبوریم برای پویایی، خودمان را تغییر دهیم و تهدید را به چشم فرصت ببینیم. برای ارج نهادن به هنر سرامیک، در وهله نخست، بابد از حمایت همهجانبۀ فرهنگی و معنوی از سوی نهادهای دولتی بهره مند شویم. همدلی رسانهها و مردم به این جریان کمک میکند.
آثار به نمایش درآمده در یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاورانگفتنی است، در این دوره از دوسالانه ۹۴ اثر از ۸۷ هنرمند توسط شورای انتخاب مجتبی قربانی شاه کوچکی، مجید ضیایی، بیتا فیاضی، محمود محرمی، نفیسه خلج و بهزاد اژدری برای نمایش در نمایشگاه دوسالانه سرامیک انتخاب شدند.
بازدید مجازی به صورت ۳۶۰ درجه این رویداد برای علاقمندان با مراجعه به سایت یازدهمین دوسالانه سرامیک فراهم شد. مخاطبان می توانند با ورود به ۲۴ لینک مجزا به صورت کامل بازدیدی مجازی از این دوسالانه داشته باشند.
برچسبها هنرهای تجسمی اختصاصی ایرنا هنرمندان دوسالانه سرامیکمنبع: ایرنا
کلیدواژه: هنرهای تجسمی اختصاصی ایرنا هنرمندان دوسالانه سرامیک هنرهای تجسمی اختصاصی ایرنا هنرمندان دوسالانه سرامیک اخبار کنکور یازدهمین دوسالانه سرامیک فرهنگسرای نیاوران سرامیک ایران هنر سرامیک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۸۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
اثر منتخب بخش رسانههای هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درمیآید.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اثر منتخب بخش رسانههای هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درمیآید.
این اثر با عنوان آینههای نور، چیدمانی تعاملی از مریم صفایی و محمد امین اوجی، زوج بوشهری-شیرازی است که پیش از این در بخش رسانههای هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارائه و به عنوان نامزد کسب طوبای زرین شناخته شده بود و اکنون قرار است در پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شود.
اثر تعاملی این دو هنرمند بر اساس هندسه نقوش معماری ایرانی و رجوع به سنت کهن آینهکاری، با بیان و زبانی جدید طراحی شده است که به واسطه بازتاب نور، فضایی کهکشانی و بهشتگونه را میآفریند.
اجرای این اثر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز مشابه اجرای آن در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهد بود؛ با این تفاوت که چیدمان اثر متفاوت بوده و به جای تابش نور، آثار مصطفی گودرزی و عبدالحمید قدیریان (از هنرمندان پاویون ایران) به روی آن تابانده میشود که علاوه بر انعکاس نور، بازتابی از نقش و رنگ را به وجود میآورد.
در این چیدمان تعاملی، مخاطب در اجرا مشارکت میکند و با در دست داشتن چراغ قوه و تابش نور، کهکشان خاص خود را به وجود میآورد.
در پسزمینه این اجرای تعاملی، صدای موسیقی هم شنیده میشود. آهنگسازی این کار توسط بابک ربوخه، چهره شاخص هنر موسیقی کشورمان انجام شده است که همزمان با اجرای اثر در فضای پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز، طنینانداز خواهد شد.